بازدید 5834
۴

سازمان همکاری اسلامی توان کمک به مسلمانان میانمار را دارد؟

با وجود ادامه انتقادات و اعتراضات بین المللی، رفتار تبعیض آمیز علیه مسلمانان میانمار و کشتار سازمان یافته اقلیت مسلمان این کشور به دست نیروهای امنیتی و گروه های افراطی همچنان ادامه دارد. در تازه ترین واکنش، نخست وزیر مالزی، خواستار اقدام کشورهای مسلمان در این زمینه شده است، حال آنکه دولت به اصطلاح دموکراتیک میانمار، چشم خود را به کلی روی موضوع بسته است.
کد خبر: ۶۵۸۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 20 January 2017
با وجود ادامه انتقادات و اعتراضات بین المللی، رفتار تبعیض آمیز علیه مسلمانان میانمار و کشتار سازمان یافته اقلیت مسلمان این کشور به دست نیروهای امنیتی و گروه های افراطی همچنان ادامه دارد. در تازه ترین واکنش، نخست وزیر مالزی، خواستار اقدام کشورهای مسلمان در این زمینه شده است، حال آنکه دولت به اصطلاح دموکراتیک میانمار، چشم خود را به کلی روی موضوع بسته است.

به گزارش «تابناک»، نجیب رازق، نخست وزیر مالزی، روز گذشته از کشورهای اسلامی خواست برای جلوگیری از ادامه کشتار مسلمانان میانمار اقدامی بین المللی کنند. رازق این اظهارات را در جریان مراسم افتتاحیه گردهمایی سازمان همکاری اسلامی در کوالالامپور بیان کرد. این سازمان، جلسه ای اضطراری برای بررسی وضعیت مسلمانان «روهینگیا» مالزی برگزار کرده بود.

بنا بر گزارشی که «بی بی سی» در این زمینه منتشر کرده، از ماه اکتبر سال گذشته میلادی، که نیروهای امنیتی میانمار دور جدیدی از خشونت ها را به بهانه «مبارزه با تروریسم» در ایالت «راخینه» علیه مسلمانان آغاز کرده اند، حدود 65 هزار مسلمان مجبور به فرار از این منطقه شده اند.

رازق در اظهارات خود با اشاره به اینکه وضعیت مسلمانان میانمار مایه نگرانی شدید و فوری است، گفت: «افراد بسیاری جان خود را در میانمار از دست داده اند. بسیاری متحمل مرگ های دردناک شده و آن هایی هم که از جنایت ها جان به در برده اند، شاهد و یا متحمل ظلمی غیر قابل وصف شده اند. این خود دلیلی است بر اینکه چرا ما نمی توانیم ساکت بمانیم».

در ایالت راخینه چه می گذرد؟


پس از آنکه در ماه اکتبر، حمله ای علیه نیروهای امنیتی میانمار به کشته شدن تعدادی از آن ها منجر شد، دولت و نیروهای امنیتی انگشت اتهام را متوجه مسلمانان کرده و عملیاتی گسترده علیه آن ها آغاز کردند که بر اساس گزارش ها، شامل کشتار گسترده، تجاوز و تخریب خانه های مسلمانان روهینگیا بوده است.

جالب اینجاست که دولت میانمار اتهام را در این زمینه رد کرده و مدعی است که مسلمانان خودشان خانه هایشان را آتش می زنند تا توجه بین المللی را به خود جلب کنند! در همین حال، دولت اجازه دسترسی سازمان های غیردولتی بین المللی و همچنین رسانه ها را به این منطقه نمی دهد. درخواست های بین المللی برای ارسال کمک های بین المللی به مردم این منطقه نیز بی پاسخ مانده است.

هرچند کوفی عنان، دبیرکل اسبق سازمان ملل متحد، پس از سفر به ایالت راخینه گفته بود که نمی توان بر خشونت های جاری در این منطقه نام «نسل کشی» گذاشت، جان مک کیسیک، از مقامات ارشد آژانس آوارگان سازمان ملل به «بی بی سی» گفته که دولت میانمار درصدد پاکسازی قومی اقلیت مسلمان در این کشور است.

گفتنی است، مسلمانان روهینگیا که شمار آنان در میانمار به یک میلیون تن می رسد، از سوی اکثریت بودایی این کشور به چشم مهاجرانی غیرقانونی که از بنگلادش آمده اند، نگریسته می شوند، با وجود آنکه بسیاری از این اقلیت چندین نسل است که در میانمار زندگی می کنند، دولت از اعطای شهروندی به آن ها خودداری می کند. دور پیشین خشونت ها علیه این مسلمانان در سال 2012، هزاران کشته و بیش از 100 هزار آواره بر جای گذاشت.

رهبر محبوب آمریکایی‌ها کجاست؟

سال 2015 میلادی، حزب متبوع آنگ سان سوچی، برنده جایزه نوبل که از سوی غربی ها به عنوان «نماد دموکراسی» میانمار شناخته می شود، قدرت را در این کشور به دست گرفت. با این حال، امیدها برای تغییر وضعیت مسلمانان به یأس تبدیل شده و سوچی حتی اقدام به محکوم کردن خشونت های مستمر علیه مسلمانان هم نکرده است.

وی در مصاحبه ای در ماه دسامبر مدعی شد: «من نمی گویم که هیچ دشواری وجود ندارد؛ اما بهتر است که مردم این دشواری را درک کرده و بر حل و فصل آن متمرکز شوند تا اینکه با مبالغه کردن، وضعیت را از آن چیزی که هست بدتر نشان دهند».

تون خین، از چهره های سیاسی میانمار که سال ها حامی سوچی بوده، می گوید هرچند این موضوع که سوچی تا چه حد بر روی ارتش نفوذ داشته باشد تا جلوی خشونت ها را بگیرد، مسأله ای قابل بحث است، اما اصل موضوع اینجاست که وی در حقیقت در حال سرپوش گذاشتن بر جنایت هایی است که از سوی ارتش انجام می گیرد.

به هر حال، اصل موضوع اینجاست که به اذعان همه ناظرین بی طرف، میانمار مدت هاست که شاهد یکی از بدترین تبعیض های نژادی تاریخ بوده که با مرگبارترین اقدامات علیه اقلیت مسلمان این کشور همراه است، اما کشورهای غربی نه تنها کمکی به حل موضوع نکرده اند، بلکه اصل موضوع را نیز نادیده گرفته اند. در این شرایط، مشخص نیست که پتانسیل سازمان همکاری اسلامی برای اقدام در این زمینه تا چه حد بوده و هرگونه طرحی تا چه میزان امکان عملی شدن داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۴
براستی که در حال ناظر مساله اول دنیای اسلام است و بسیار بسیار واجب تر از مسائل دیگر مثلا فلسطین.
ایران مدعی دفاع از حق مظلومان کجاست و چه کرده است؟
فقط سوریه و لبنان و یمن مردم مظلومی هست و یا اهداف سیاسی و ... در آنها هست که در میانمار نیست؟!!!
غم مسلمانان میانمار به فلسطین و یمن و سوریه و .... اضافه شد
باید به میانمار حمله کنیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی