بازدید 15625
۲
با دستگیر شدن همدست بابک زنجانی و استرداد وی به کشور،

آیا پرونده میلیاردر نفتی وارد فاز جدیدی خواهد شد؟

نکته‌ای که وجود دارد این است که زنجانی به شخصه در عملیات اجرایی خرید و فروش نفت نقش نداشت و خیلی از کارها از طریق تلفن و ایمیل انجام می شد اما این فرد در عملیات اجرایی خرید و فروش نفت نقش اساسی داشت. فکر می‌کنم دستگیری و بازداشت این فرد که در عملیات اجرایی تحویل و تحول نفت نقش اساسی و کلیدی داشته به کشف حقیقت خیلی کمک می‌کند.
کد خبر: ۶۵۷۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۹ 15 January 2017
پرونده بابک زنجانی، میلیاردر نفتی که به صدور رای نیز رسیده، هنوز آنقدر ابهام دارد که بتواند گاه انتقاد برخی مسئولان به عملکرد یکدیگر را هم در این خصوص به همراه داشته باشد. به دلایلی که یکی از عمده ترینشان، همکاری نکردن این متهم مشهور است. بر این اساس است که دستگیری یکی از همدستان وی این امیدواری را به وجود آورده که اطلاعات جدیدی در خصوص فعالیت های وی در خارج از کشور به دست آید.
 
به گزارش «تابناک»، ساعاتی پیش، رئیس پلیس بین‌الملل ناجا از استرداد یکی از عوامل اصلی پرونده فساد نفتی به کشور خبر داد. اداره کل امور بین‌الملل قوه‌قضاییه نیز با تأیید این خبر اعلام کرد: متهم مذکور که «ع.ز» نام دارد، به‌دستور شعبه ششم بازپرسی دادسرای ناحیه 28 تهران تحت تعقیب بین المللی قرار گرفته بود، توسط پلیس بین الملل نیروی انتظامی با همکاری سایر نهادها به کشور مسترد شد. درخواست استرداد متهم ابتدا به کشور مالزی ارسال و وی در آنجا دستگیر شد اما استرداد او ناکام ماند تا اینکه در کشور دیگری شناسایی و دستگیر شد.
 
بنابر اعلام اداره کل امور بین‌الملل قوه قضائیه، این دومین متهمی است که طی 10 روز گذشته توسط پلیس بین الملل به کشور برگردانده شده است.

توضیح وکیل بابک زنجانی درباره دستگیری همدست موکلش

وکیل مدافع بابک زنجانی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص دستگیری «ع.ز» گفت که هرگونه تصمیم‌گیری درباره بابک زنجانی باید به بازجویی کامل از این متهم و صدور حکم قطعی درباره وی منوط شود.

رسول کوهپایه‌زاده درباره دستگیری یکی از متهمان اصلی پرونده نفتی در یکی از کشورهای آمریکای مرکزی و استرداد آن به کشور اظهار کرد: از طریق رسانه‌ها مطلع شدم یکی از عوامل اصلی و مرتبط با پرونده موکلم دستگیر شده است که در وهله اول از آنجا که دستگیری این آدم کمک بسیار مهمی به کشف حقیقت، احراز واقعیت و روشن شدن برخی از ابهامات خواهد کرد، گام موثری است.

وی با بیان اینکه بایستی به قوه قضائیه و نیروهای انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی به خاطر کار بزرگی که انجام دادند، تبریک گفت افزود: به عنوان فردی که از محتویات پرونده مطلع هستم و 300 - 200 جلد پرونده را مطالعه کردم، می‌دانم که بازداشت و بازجویی قانونی از این فرد می‌تواند خیلی از مسائل را روشن کند.
 
بر اساس تصویر منتشر شده از گذرنامه متهم دستگیر شده، وی دارای گذرنامه سیاسی از کشور دومینیکن است
بر اساس تصویر منتشر شده از گذرنامه متهم دستگیر شده، وی دارای گذرنامه سیاسی از کشور دومینیکن است

وکیل مدافع بابک زنجانی افزود: نکته‌ای که وجود دارد این است که زنجانی به شخصه در عملیات اجرایی خرید و فروش نفت نقش نداشت و خیلی از کارها از طریق تلفن و ایمیل انجام می شد اما این فرد در عملیات اجرایی خرید و فروش نفت نقش اساسی داشت. فکر می‌کنم دستگیری و بازداشت این فرد که در عملیات اجرایی تحویل و تحول نفت نقش اساسی و کلیدی داشته به کشف حقیقت خیلی کمک می‌کند. به ویژه اینکه یک شرکت نفتی مدعی شده بود دربخشی از نفت تحویل شده، آب وجود داشته و همین امر برای موکل ایجاد مشکل کرده بود و آن شرکت به همین بهانه از پرداخت بدهی خودداری می‌کرد. بنابراین از این حیث می‌تواند به احراز واقعیت کمک کند.

کوهپایه‌زاده گفت: یکی از دفاعیات موکل همواره این بود که قبول دارد بدهکار است ولی شرکت نفت که مدعی است 12 کشتی نفت را به موکل تحویل داده بایستی بارنامه‌ها و اسناد آن را به دادگاه ارائه دهد اما تا این لحظه بارنامه‌ها به دادگاه تحویل نشده و به شخصه آنها را رویت نکردم.

وکیل مدافع بابک زنجانی با بیان اینکه سرنوشت موکلش به اقدامات فرد بازداشت شده، گره خورده است افزود: این فرد قبل از وقوع این اتفاقات به کشور رفت و آمد داشت اما بعد از دستگیری موکلم دیگر به کشور نیامد. البته قبلاً هم برای دستگیری وی در مالزی اقدام شده بود که خوشبختانه این بار به ثمر نشست.

بدین ترتیب به نظر می رسد که با دستگیری این متهم، پرونده مهمی که مدتی است گشوده و به صدور احکامی نیز منجر شده، ممکن است ابعاد جدیدی پیدا کند. این در حالی است که بابک زنجانی متهم اصلی این پرونده نفتی است و حکم اعدام وی در دیوان عالی کشور تأیید شده است. هرچند نقص حکم اعدام دو متهم دیگر این پرونده، همچنان این پرونده را مفتوح نگه داشته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲
لاقل دلارهايم را واريز ميكردي تو ايرانيكارت. يلداي زيباي شما مبارك
کاش انقدری که این موضوع رو بزرگ کردید دکل نفتی هم پیگیری می کردید.البته شاییدم اونا تخم 2 زرده کردن کسی نباید چیزی بگه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار