بازدید 47262

همراهی بی‌نظیر مردم قاتل را از پای چوبه دار پایین آورد

پرونده تلخی که دوم اسفندماه سال 90 در خیابان صفری سنندج، مرکز استان کردستان با مرگ «پویا»ی 17 ساله در نزاع خیابانی گشوده شده بود، صبح روز گذشته، بالاخره فرجام یافت. پایانی از جنس بخشش که شور و شوقی خاص در این شهر آفرید و امروز به خلق تصاویری منجر شد که شاید مشابهش را هرگز ندیده باشیم.
کد خبر: ۶۵۳۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶ 04 January 2017
در 288 امین روز سال 95، پنجمین بخشش قاتل در سنندج به ثبت رسید؛ بخششی بی همتا که بعید است، داستانش به گوش کسی برسد و از شوق مو به تنش سیخ نشود.

به گزارش «تابناک»، پرونده تلخی که دوم اسفندماه سال 90 در خیابان صفری سنندج، مرکز استان کردستان با مرگ «پویا»ی 17 ساله در نزاع خیابانی گشوده شده بود، یکی دو روز پیش بالاخره فرجام یافت. پایانی از جنس بخشش که شور و شوقی خاص در این شهر آفرید و امروز به خلق تصاویری منجر شد که شاید مشابهش را هرگز ندیده باشیم.

ماجرا از این قرار بود که پدر و مادر مقتولِ آن نزاع که تا صبح روز اجرای حکم هیچ وساطتی را برای بخشش را نپذیرفته بودند و بر اجرای مجازات اصرار داشتند، لحظاتی پیش از اجرای حکم از تصمیم خود برگشتند و حتی خواستار دریافت دیه فرزند از دست رفته شان نیز نشدند تا موج مثبتی به همشهریان خود مخابره کرده و به سرعت با واکنش تحسین برانگیز اهالی سنندج مواجه شوند.

محی‌الدین ابوالقاسمی، پدر مقتول در این باره گفت: «از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی هستم و خدمتم را با هدف نجات جان انسان ها آغاز کرده‌ام. همیشه به دنبال بهانه‌ای برای تحقق این هدفم هستم که شب گذشته موفق شدم با اعطای فرصتی دوباره به قاتل فرزندم، مهمترین رسالت جامعه کارکنان علوم پزشکی را نجات جان انسان‌هاست محقق کنم.»

وی که بی چشم داشت از مال دنیا اقدام به بخشش کرده، افزود: «تا ساعت یک بامداد امروز تصمیم به گذشت نداشتیم اما خوشحالم که خداوند صبر بزرگی به من و خانواده ام اعطا کرد تا بتوانیم او را ببخشیم.»

 
پیرو این اتفاق، جنب و جوشی شهر را فرا گرفت که جالب توجه بود. ابتدا مردمی که از شب قبل مقابل منزل مقتول، شورای شهر و سپس در نخستین ساعات بامداد مقابل زندان مرکزی سنندج گرد هم آمده بودند و خواستار تجدید نظر اولیای دم در تصمیمشان برای اجرای حکم قصاص شده بودند، این خانواده داغ دار را تا منزل همراهی کردند تا به نوعی از ایشان تقدیر کردند و سپس فردای آن روز تجمع دیگری رقم زدند که روایتش به سرعت شبکه های اجتماعی را در نوردید.

انتشار خبر گذشت اولیای دم از قصاص قاتل 22 ساله فرزندشان با ابتکار عمل برخی شهروندان در فضای مجازی، به برگزاری مراسمی در «بهشت محمدی»، آرامگاه ابدی کوچ کنندگان این دیار در فردای آن روز منجر شد که در آن شمار زیادی از اهالی شهر شاخه های گلی را تقدیم مزار «پویا ابوالقاسمی» کردند تا هم تسلی خاطر خانواده وی باشند و هم به رونق فرهنگ گذشت و بخشش یاری رسانده باشند.

اتفاقی به غایت نیکو که می‌تواند الگویی پیش رویمان قرار داده و به مدد حل و فصل دیگر پرونده های این چنینی در دیگر نقاط کشورمان بیاید؛ پرونده هایی که متأسفانه در بسیاری شان برخی به نیت خیر، یک طرفه به سراغ خانواده های زخم خورده و داغ دیده می‌روند و بی آنکه بکوشند تسلی بخششان باشند، تلاش می‌کنند ایشان را به گذشت سوق داده و به این وسیله اقدامی نیک به ثمر بنشانند.

آن هم در روزگاری که هنوز شمار افرادی که برای تماشای قصاص و به دار مجازات آویخته شدن محکومان جمع می‌شوند، از شمار آنهایی که می‌کوشند خانواده داغ دار را به سمت و سویی سوق دهند که از حق قصاص گذشته و با گذشت، به آموزه های دینی و قرآنی عمل نمایند، بیشتر است!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۹۲
نمیشه که هر کی هر غلطی کرد یه سری رو جو بگیره پاشن برن رضایت بگیرن همین جوری کشور پر از جرم و جنایته این مسئله بخشش اعدامی هم که باب شده افراد نا ارام و بزهکار رو پرو تر میکنه.
پاسخ ها
امین ش
| Norway |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
مگه منو شما می دونیم این قتل در چه شرایطی انجام شده دوست عزیز؟ یعنی به نظرت شعور جمعه فرد نا ارامو بزهکار و از یک جووون که اشتباها کاری کرده و ذاتش بد نبوده رو تشخیص نمی ده؟مردم عقل دارن دوست من. اگر می رن حتما فکر می کنن طرف استحقاقشو داره و گرنه چرا برای اراذل و اوباش کسی نمی ره دم خونه کسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
خیالت راحت ، ملت برای بزهکار و جنایت کار نمیرند صف بکشند که رضایت بگیرند . اینا معمولا تو یه اتفاق یا یه حماقت یا جوانی و نادانی گرفتار چوبه دار شدند . نه اینکه قاتل حرفه ای یا بزهکار باشند و ملت بیکار بیکار طلب بخشش کنند.
a
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
بله کاملاً موافقم فردی را می شناختم که از مواد فروشان بود که قاتل یک پلیس هم بود اما بقدری افراد مختلف جهت رضایت جمع شدند و دیگرانی که این فرد را نمی شناختنند جوگیر و به حمایت از او پرداختند که در نهایت خانواده او رضایت داد آیا درست است ؟
تابناک اگر این پاسخ را نزاری طرفدار اراذل و اوباش بودن هم می شوی که امیدوارم روزی گرفتار همین ارازل و اوباش نشوی
هادی
| Germany |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
درگیری بین دو بچه بوده و هیچ ربطی به بزهکاری نداره
سلمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
خداوند در قرآن هم پس از بیان قصاص، بخشش رو بهتر می دونه. توجه کنید خانواده ای که چنین فشاری به اون ها وارد شده هرگز به راحتی و تحت تاثیر احساسات اقدام به بخشش نمی کنند. خداوند راهی باز گذاشته تا به قول شما یه عده ای پر رو نشوند ولی در بسیاری از موارد گذشت کردن یعنی زندگی دوباره بخشیدن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
منفی ها معلوم است چگونه افرادی هستند
حمید
| Germany |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
مشتی آدم بی اطلاع جو گیر.ببین اگه یکی از نزدیکای خودشون رو بکشن چجوری میگن فقط اعدام
ناشناس
| - |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
اینجا آمریکاست یا ایران؟
قدیما یه چیزی به اسم حجاب بود!
فرهاد
| Canada |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
ظاهرا اصلا قاتل هیچ مجازاتی نباید بشه...اینجوری باعث میشه این افراد احساس امنیت داشته باشن و بت خودشون بگن اگر قتل هم کردیم یه عده برامون رضایت میگیرن..همین چند وقت قبل بود که یه خبر از مردی بود که یه بار بهش رضایت داده بودن و بعد دوباره ادم کشته بود...تابناک یه بار هم حرف مارو تایید کنی بد نیست
امامي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
امين جان سلام..كاملا با نظر شما موافقم ..همينطوري ميشه كه مملكت پر دزدي وجنايته ..چون دزد وقاتل مطمئن هستند كه بزودي بخشيده ميشون : مثل قاتل طلبه ناهي از منكر وقاتل دختر بچه شش ساله يا همون ستايش و.........
اگر قتل غیر عمد بود یا در دعوا جنبه "دفاع از خود" را داشت از ابتدا اصلا نباید حکم قصاص برایش در نظر می گرفتند در غیر اینصورت باید اعدام می شد . قصاص حق خانواده مقتول است که توسط مردم این حق لگدمال شد اینطوری به برخی افراد جرئت می دهند که آدم بکشند . در ضمن افراد عصبی و مشکل دار ، مشکلات روحی خود را حل نمی کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
کاملا موافقم. کسی که تو این سن چاقوکشی می کند و ادم می کشد در آینده چه می شود؟؟؟ اخر چرا مردم ما اینقدر عجیب هستند.....
اگر این اتفاق برای اولاد خودشون میافتاد چکار می کردند
یعنی طرف قتل عمد انجام داده بعد یک عده شدن دایه مهربان تر از مادر و جلو حق قصاص خانواده مقتول گرفتن

!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
اره اقا. مثل این هنزمندها یا ورزشکارا که تا دیروز ابله بودند و الان ادم شدن
ای کاش ریحانه جباری را هم در ملا عام اعدام می کردند شاید به همین شکل بخشیده می شد . چرا قاتلهای زن را به این شکل اعدام نمی کنند ؟ شاید شهلا جاهد یا فرزانه مرادی یا ... هم بخشیده می شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
آفرین بر شما
محکومین اعدام زن چرا هیچوقت بخشیده نمیشوند
آفرین به این صبر و گذشت
یقیناً حلاوتی که در این گذشت وجود دارد در قصاص نیست و تاثیر آن نیز به مراتب بیشتر خواهد بود. امیدوارم این حرکتها الگویی برای سایرین باشد
بالاخره در ميان اين همه خبرهاي بد يك اتفاق خوشحال كننده رخ داد. درود بر مردم غيور و بلند طبع كردستان.
خوب دقت کنید:
"ابتدا مردمی که از شب قبل مقابل منزل مقتول، شورای شهر و سپس در نخستین ساعات بامداد مقابل زندان مرکزی سنندج گرد هم آمده بودند......."
مشخص است فرزند شخصی را کشته اند بعد اقوام فرد جمع شده اند با تجمع در جاهای مختلف خانواده مقتول را تحت فشار قرار داده اند! به این افراد باید گفت فرزند خودتان هم بیگناه کشته می شد همین کار را می کردید؟!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
دقیقا همینطور است... یارو هرچه فک و فامیل قوم و خویش داشته ریخته سر صاحب خون بدبخت
لطفا این شور و شوق رو برای پیشگیری از جرم بزارين نه نجات قاتل . این جماعت جو گیر نوبت خودشون که رسید آیا رضایت می دن یا خیر؟
احسنت به کردهای غیور ایران زمین...البته جا داره این حس مردم عزیز ب شیوه های مثبت مدیریت بشه تا خدایی نکرده نشه ازش سو استفاده کرد
تابناک چرا شما چند روز از اخبار تلگرام عقبی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
کاش فقط از تلگرام عقب بود
اگر قتل عمد بوده این خانواده در حق فرزندشان جفا کردند مهر و عطوفت رو در جای دیگر باید خرج کرد نه این جور مواقع
مردم بیجا کردن رفتن در خونه مقتول پدر و مادرش رو گذاشتن زیر فشار و رودربایسی که یه قاتل رو که تو دعوا یکی دیگه رو کشته آزاد کنن.حالا اگه غیر عمد بود یه حرفی.مردم جو گیر که بدون فکر پشت سر هم راه میرن و وای به روزی که اولی بیفته تو چاه همه تا ته باش میرن ته چاه.از فردا خودشون باید حواسشون باشه آخه ممکنه بقل دستیشون تو تاکسی قاتل (در قتل عمد) باشه و البته آزاد!!
پاسخ ها
a
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
جمله اخرتون خیلی بجا بود
لذتی که در قصاص است در عفو نیست.
این جنایت با بخشش ان به این سرعت منتهی به جنایت دیگر می شود. همینطور چندین بار نتجان اعدامی باعث قتل دیگرسده . این یک حماقت قضایی است که در ایران اتفاق می افتد
حاکمآن سیاسی هم از ایمان و محبت مردم یاد بگیرند
اینا یه سری جو گیر هستن که اگه چنین بلایی سر خونواده خودشون بیاد، جز قصاص به چیز دیگه ای رضایت نمیدن اما خوب فعلا هم بخشش از جیب خانواده مقتوله و هم پز روشنفکری داره. بقولی کلاس داره
اعدام مجازات نیست انتقام است هدف از مجازات بهبود و درست کردن پندار و کردار کننده یک کار اشتباه هست که در اعدام بر عکسش وجود دارد یعنی حذف کننده کار . امارها نشان داده در کشور هایی که اعدام وجود دارد جرم و جنایت کم نشده بلکه به بیشتر شدن ان دامن زده است زیرا خشونت خشونت می اورد . پس اعدام انتقام و یک عمل غیر اخلاقی ،پوچ گرا ،عقب افتاده و نا کارامد است به امید روزی که این کار ناپسند از ایران و دنیا برچیده شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
میشه منبع این آمارهایی که گفتین رو معرفی کنید. میزان جرم و جنایت توی یک جامعه به پارامترهای متعددی بستگی دارد که یکی از آنها نحوه مجازات مجرم هست بنابر این اگه توی یک جامعه ای که که مجازات اعدام داره میزان جرم جنایت بیشتر از جامعهای هست که اعدام نداره نمیشه فوری نتیجه گرفت که اعدام باعث کاهش جرم و جنایت نمیشه .شما میتونی ثابت کنی اگه اعدام توی اون جامعه نبود الان میزان جنایت توی اون جامعه چند برابر مقدار فعلی نبود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
تا کجا ادعا روشنفکری می کنی یعنی تو از خدا بهتر می دونی بنده ای که آفریده را چطور باید کنترل کند
یکی نیست بگه چاقو تو جیب اینگونه افراد چه می کند چگونه افرادی چاقو حمل می کنند
در جامعه ما شور هر کاری را در می آورند حالا اگر کسی قاتلی را نبخشد چه طرز فکری در مورد دارند؟
عجب دل بزرگی، گفتنش آسونه ولی کار بسیار سختیه.
پاسخ ها
آرش
| Germany |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
.بیچاره ها مجبور شدن و گرنه خواستشون قصاص قاتل بود..کل شهر اومدن در خونشون بهشون فشار اوردن
کاش در قتل عمد وقتی اولیای دم رضایت میدهند ، قاتل به حبس طولانی محکوم شود.
بسته به نوع قتلی که پیش میاید میتوان نظر داد و تصمیم گرفت. برخی از قتلها بنحوی است که امکان بخشش وجود ندارد و اگر بخشش کنند اشتباه است اما در این مورد این بخشش دارای لذتی است که نمیتوان برایش نرخی گذاشت. دو جوان در نزاعی خیابانی گلاویز و در نهایت خامی یکی دست در جیب شده و چاقویی برای ضربه زدن رقیب در میاورد و این عاقبت شوم را نابخردانه میافریند. و بعد شروع بدبختی خانواده های هر دو نفرقاتل و مقتول.... در این مورد نمیتوان برای کار بزرگ خانواده مقتول واقعا تبریک نگفت و انشاالله چنین شرایطی برای هیچ خانواده ای پیش نیاید.
پاسخ ها
حمید
| Germany |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
بفرما ببین چی شده که قتل یه نفر با چاقو تو نزاع شده قتل از نوع خوب و قابل بخشش!
a
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
یک توضیحی بده شما هم چاقو تو جیبت میزاری انگار چاقو تو جیب گذاشتن عادی
آفرین بر کورد مهربان و نیکو روش...
اگه واقع بینانه نگاه کنیم .جون رفته که دیگه بازنمیگرده .پس حداقل ادم ببخشه بهتره .حداقلش اینه جون یه انسان دیگه گرفته نمیشه
پاسخ ها
آرش
| Germany |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
پس چطور جون اون یکی رو گرفت!!
a
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
دقیقا درست گفتی امیدواریم جان ادمی دیگری را نگیرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
بعد اگه یه نفر دیگرم کشت چی فقط قاتل آدمه انشا الله نسیبت بشه تا یکم فکر کنی
خواسته من:
اگر کسی من رو به عمد کشت قاتلم رو نبخشید چون من نمیبخشمش حتی اگر تمام مردم شهر در خونم چادر زدن
لذتی که دربخشش است درانتقام نیست
بخشش قاتل احمقانه ترین بخشش هست.چرا باید کسی که زندگی یک نفر رو گرفته به زندگی عادی خودش ادامه بده و لذت ببره؟؟؟؟؟
بخشش قاتل چاقو کش و... موجب رواج قتل به امیدبخشش میشود
چرا با بخشش قاتل توسط اولیای دم مدت مجازاتی که مدعی العموم پیش بینی شده اینقدر کوتاهه؟ این مساله باعث میشه که اولا قاتل زود برگرده میان جامعه و ثانیا اولیای دم رغبتی برای بخشش از خود نشان ندهند.
احسنت به أين مردم ًـ بيشتر إز أين اخبار منتشر كن
هم وطنان عزیزم .بیائید همه چیز رو احساسی نکنیم.خانواده ای عزیزشون رو از دست داده ما با این کارمون حد اقل حقی از اونها زائل نکنیم.اگر قراره ببخشند ، اجازه بدید خودشون با اختیار و ازادی عمل این کار رو انجام بدن.وگرنه مرگ فقط برای همسایه نیست.
برای منم یه اتفاقی افتاد که از مسببان امر هیچوقت نخواهم گذشت حالا اگه همه ی دنیا جمع بشن -چرا خانواده مقتول رو تحت فشار می زارن -هیچکس نمی تونه خودش رو جای اونا بذاره
دست پدر و مادرش درد نکنه خونه بچشو هدر داد
کسانی که برای قاتل عمدی از خانواده مقتول طلب بخشش و گذشت می کنند آیا اگر کسی فرزند خودشان را نیز عمدا به قتل رساند حاضرند چنین کاری کنند ؟ این که به اصرار و اجبار و جمع کردن جمعی از مردم اولیا دم را تحت فشار روانی قرار دهند کار انسانی نیست .
گاهی جوان ها به دلیل نداشتن مهارت در کنترل خشم کارهایی می کنن که نتیجه ای جز ندامت نداره در کنار ترویج بخشش لازمه همه ی زمینه های تربیتی در آموزش مهارت خشم هم رواج پیدا کنه واین مهم وظیفه ی مدارس ودانشگاه ها وهمه ی مراکزی است که با جوان ها سرو کار دارند. از پدرو مادری که از خون فرزندشان گذشتند باید به نیکی یاد کرد واز همبستگی مردم هم باید ممنون بود.
به خدا راضی به مرگ هیچکس نیستم. وقتی هم مراسم اعدام یکنفر برای قصاص و حتی بمبگذاری در ملاء عام انجام می شود ، مسیر خود را انچنان دور می کنم که از نزدیک جمعیت هم رد نشوم . انسان که هیچ ! اگر گوسفندی که برای ذبح پروار می کنیم هم اغلب جایی می روم که شاهد ذبح آن نباشم ! وقتی در بمباران به سبب اظطراب عمومی که ایجاد شد دست یا پای گربه ای زیر چرخ ماشین قرار گرفته و کنده شد، هنوز تلخی ماجرا از ذهن و روحم پاک نشده است؛ یعنی پس از گذشت 30 سال ؛ امّا چه می شود کرد قتل و آدم کشی با همین کارها زیاد می شود ؛ اشخاصی هم به من ظلم می کنند که می توانم با تهیه اسلحه آنها را بکشم ! ولی آیا فرد مجاز است اسلحه گرم و سرد حمل کند ؟ و اگر حمل کرد تا کمی ناملایمات دید دست به اسلحه نمی برد و از آن استفاده نمی کند ؟ این بخشش ها به نظر من مخالف دین است ... چرا که : «و لکم فی القصاص حیاةٌ یا اولی الاباب» در فرهنگ خودمان هم داریم که ترحم بر پلنگ تیز دندان ستمکاری بود بر گوسفندان! خانواده قاتلین یاد گرفته اند که با استفاده از پول و امکانات رسانه های برای فرار قاتل از مجازات استفاده می کنند ! رسانه های دیداری، شنیداری ، کانالهای اطلاع رسانی دیجیتال و ...
یادمان باشد ممکن است کسی که مورد بخشش قرار می گیرد ، دیگر مرتب قتل نشود! امّا یقین بدانید که این بخشش موجب قتل های بیشتری توسط افراد دیگر می گردد . چون همه می دانند اگر کسی را بکشند اوّلاً دادگاه حکم او را آنقدر به تأخیر می اندازد تا ماجرای قتل به اتفاقی عادی تبدیل گردیده و مشمول مرور زمان بشود و از طرفی مردم و مسئولین که اگر مؤمن و متدینی اشتباهی کوچک شد و به صورت کاملاً تصادفی دستش به بدن کسی برخورد کرد خواستار اعدام او می شوند ، آشکارا به دفاع از قاتل عمدی برخواسته و مدافع او می گردند !.... آیا با این رفتار انتظار کاهش آدم کشی را هم داریم ؟
یادمان باشد آیت الله مدنی را چه کسی شهید کرد ؟ همان کسیکه ظاهراً مورد رأفت اسلامی قرار گرفته بود !
خداوند متعال در نص صریح قرآن می فرماید : که ... آنها را بگیرید ، بکشید ، دار بزنید ، یا دست و پای آنها را به صورت ضربدری (مخالف جهت هم) قطع کنید و یا تبعید نمایید ؛ نکته بسیار قابل تأمل اینست که : «مگر اینکه قبل از دست یابی شما بر آنان توبه کنند....» نکته اصلی همان مگر است .... یعنی قبل از دستگیری و نه بعد از دستگیری ....
به همه چیز اشاره شد الا به یک نکته مهم !! چرا در جامعه ایران قتل و دعوای خیابانی و پرخاشگری بیداد می کند ؟؟! واقعا چرا؟ چرا جامعه شناسان و روانشناسان به کمک طلبیده نمی شوند ؟ روزی نیست که در خبرها نخوانیم کسی دیگری را سر مسایل بسیار بی اهمیت کشت ؟ ...
در کشورهای غربی بجای درس حساب در پایه های اول کار گروهی وکنترل خشم را یاد مدهند چون خودم معلم هستم بچه ها بسیار عصبانی هستند و رفتار اجتماعی بلد نیستند اگر اداب وفرهنگ کنترل خشم را یاد بدهیم بهترین درس به بچه ها است
اینائیکه رضایت میگیرند یعنی خانواده شهروند درجه یک هستند و پارتی دارند وگرنه قاتلی که بخشیده بشود یک قتل دیگر خواهد کرد مگر اینکه سهوی گامل باشد که نزاع خیابانی نیست
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى ۖ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنثَىٰ بِالْأُنثَىٰ ۚ فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ۗ ذَٰلِكَ تَخْفِيفٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ ۗ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! درباره‌ی کشتگان، (قانون مساوات و دادگری) قصاص بر شما فرض شده است (و باید در آن کسی را به گناه دیگری نگرفت، و بلکه): آزاد در برابر آزاد، و برده در برابر برده، و زن در برابر زن است. پس اگر کسی (از جنایتش) از ناحیه‌ی برادر (دینی) خود، گذشتی شد (و یکی از صاحبان خون‌بها کشنده را بخشید، و یا حکم قصاص تبدیل به خون‌بها گردید، از سوی عفو کننده) باید نیک رفتاری شود و (سختگیری و بدرفتاری نشود، و از سوی قاتل نیز به ولی مقتول) پرداخت (دیه) با نیکی انجام گیرد (و در آن کم و کاست و سهل‌انگاری نباشد). این (گذشت از قاتل و اکتفاء به دیه‌ی مناسب) تخفیف و رحمتی است از سوی پروردگارتان. پس اگر کسی بعد از آن (گذشت و خوشنودی از دیه) تجاوز کند (و از قاتل انتقام بگیرد) او را عذاب دردناکی خواهد بود.

سوره بقره آیه 178
تابناک خبری بنویس نه احساسی.
نشانی از غلبه فرهنگ بر طیف سنتی جامعه و اتفاقی به ضرر بورژوازی و سردمداران هست. همین! امیدوارم زیاد تکرار بشه این اتفاقات! تابی تو هم که قطعا سانسور میکنی. به جون ننم سانسور میکنی
از اين اخبار آنقدر منتشر كنيد تا اگر موقعي حكم فتنه گران اعدام شد مردم تجمع كنند و نگذارند حكم اعدام اجرا شود.
انشاءاله که فرد بخشیده شده نادم همیشگی بشه و تاآخر عمر سربه راه باشه. اما همین چند هفته پیش بود که در خبرها اومده بود شخصی که چند سال قبل مرتکب قتل شده بود ولی با وساطت مردم از قصاص رهائی یافته بود برای بار دوم دست به قتل شهروند دیگری زده و دستگیر شده . واینگونه موارد هست که امید به موثر بودن بخشش ها رو کمرنگ میکنه.
ترحم بر ببر تیز دندان ستمکاری بود بر گوسفندان
واقعا این تصاویر جای تاسف دارد، ملت برای آزادی یک قاتل ریختن در خیابان و هورا میکشند، فرهنگ جامعه به کجا سقوط کرده، البته از جوگیران مجاز زده که دائم سرشان در تلگرام و اینستاست و کلا مسخ شده اند، هرچیزی بر میاید !!
شاید خانواده مقتول پیش خودشون فکر کنند که اگر رضایت ندن ، دیگه نمیتونن تو اون شهر زندگی کنند..
همراهی بی‌نظیر مردم بدعت جدید در روند رسیدگی قضایی و پایمال کردن حق پدر ومادر دلسوخته بوجود آورد.!!!!!!
نمیدونم چرا انقدر به این موضوع میپردازین..اخه چه معنی داره که یه نفر ادم بکشه و هیچ قصاصی نشه..یعنی موضوع مهمتری نیست..البته میدونم نظر مخالف رو تایید نمیکنی
اگر خدایی نکرده این اتفاق برای من بیفته من نمیگذرم..به هیچ عنوان رضایت نمیدم..چرا اون قاتل چاقو داشته...خیلی جالبه که ادم میکشن بعد یه عده میرن در خونه مقتول تا رضایت بگیرن..میدونم حرف مخالف رو تایید نمیکنی
اینجور اخبار فقط باعث شکسته شدن قبح قتل میشه..باعث میشه یه عده که چاقو توی جیبشون هست ترسی نداشته باشن و بگن اگر هم بکشیم یه عده برامون رضایت میگیرن
با این برنامه ها زمینه ایجاد جرم و جنایت رو بیشتر می کنند!!
آخه کجای دنیا برای اینکه کسی از حقش بگذره یه لشکر آدم جلوی خونه اش جمع میشن؟ با این کار طرف مجبور میشه رضایت بده و این رضایت قلبی و اختیاری نیست!
اگر به تابناک باشه میگه مردم برن جلوی خونه ستتایش افغان هم تجمع کنن تا برای اون قاتل نامرد رضایت بگیرن...واقعا این کارها چه معنی داره..اگر برای خودتون هم این اتفاق بیفته رضایت میدین یا فقط برای دیگران روشنفکر هستین...ادعای ازدای بیان داری 1بارهم پیام مخالف رو تایید کنید
اینجا یک سوالی پیش میاد: آیا قانون ما اشتباهه که باید مردم راه درست رو با تجمع و اصرار نشون بدن؟ اگه واقعاً باید اعدام میشد، چرا حالا از بخشش خوشحال شدیم؟ اگر هم نباید اعدام میشد، پس چرا قانون ما نمیتونه تصمیم درست بگیره؟
همین جانی فردا یه قتل دیگه انجام میده..توبه گرگ مرگه
بسمه تعالی
سلام
یه موقع یکی متهم به قتل میشه ولی عمد نبوده و قصد و شرارت دخالتی در مرگ طرف نداشته ، خب رضایت دادن کار خوبیه و طرف به اندازه کافی تنبیه شده .
ولی یه وقتی قتل بر اثر شرارت و زد و خورد و لات بازی به وجود میآد که رضایت دادن کار خیلی درستی نیست .
عقل من انقدر میرسه حالا درست و غلطش رو الله اعلم
بسمه تعالی
سلام
یه موقع یکی متهم به قتل میشه ولی عمد نبوده و قصد و شرارت دخالتی در مرگ طرف نداشته ، خب رضایت دادن کار خوبیه و طرف به اندازه کافی تنبیه شده .
ولی یه وقتی قتل بر اثر شرارت و زد و خورد و لات بازی به وجود میآد که رضایت دادن کار خیلی درستی نیست .
عقل من انقدر میرسه حالا درست و غلطش رو الله اعلم
خب که چی
چرا طرف قبل از دعوا بفکر نبوده که یکیو نکشه؟
حالا مردم برن جلوی قاتل بگن شخص دیگه ای رو نکشی
جلوی کشتن یکی دیگرو بگیرن
همين مردم وقتي فردي از سر گرسنگي مجبور ميشود سرقتي انجام دهد از زمين وزمان شاكي ميشوندكه امنيت نداريم
همين مردم وقتي كه حيوان درنده اي گوسفندان يك روستايي را لت وپارميكندباچوب وچماق حيوان زيان بسته را دورميزنند وبه صلابه ميكشند
همين مردم هركدام اگه داغدارعزيزانشان شوند چنين نميكنند
همين مردمند كه براي ردشدن ازيك چهارراه كلي به هم اهانت ميكنند
ويا به قتل ميرسانند
وبدانيد كه عفو وبخشش بايد درموقعيت احساسي نباشد كه آسيب آن بسياراست
ولكم للقصاص حيات را فراموش نكنيد

البته شخصيت مجرم شرايط قتل وسابق قاتل شرط اساسي براي تجمع رضايت خواهي است كه انشالله چنين باشد
چه خوب این روزها کمی آدمیت هم دراین کشور نفرین شده به نام اسلام وشیعه وعدل علی وامام زمان میشنوه
خدا را شکر که انسانی دیگر فرصت حیات یافت تا شاید روزی به جبران این نعمت کاری ماندگار انجام دهد
اگر زمان اعدام اصغر قاتل . بیجه . خفاش شب و غیره این 2000 تن بودند دیگه گل و بلبل می شد
بخشش قاتل خیانت است به بقیه مردم
راستی چرا این مردم غیور به کمک قاتل ستایش قریشی نمی روند؟؟؟ او که فقط 17 سال دارد
بنظر من تجربه بین المللی یعنی زندان چندین ساله باید جایگزین مرگ بشود. در جامعه متمدن قانون مجاز به کشتن انسان نیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
جامعه متمدن مال انسانهای متمدنه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۸
کسی که جنایت میکنه لایق زندگی در جامعه متمدن نیست!
حجت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۰
هزینه زندان رو هم از جیب خانواده اغدار پرداخت کرد
سلام .بنظر من قوه قضائيه نبايد بگذارد اين جور آدمها بخشيده بشوند چون همه جرئت پيدا ميكنند دست به قتل بزنند يا به ناموس مردم دست درازي كنند چون مطمئن هستند وخيالشون راحته كه كسي با اونها كاري نداره
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی