بازدید 34530
برای جان بخشیدن این حکایت را بخوانید و تعریف کنید؛

2000 تن ترجیح دادند به جای تماشای اعدام، برای دریافت رضایت گام بردارند

بارها و بارها در مذمت تماشای اعدام محکومانی که در سپیده دم در برخی میادین عمومی شهرهای مختلف به دار مجازات آویخته می‌شوند سخن گفته شده؛ اما کمتر توفیقی داشته است. شاید از این روی که کمتر کسی به خود زحمت داده افکار عمومی را در این باره به سمت و سویی دیگر هدایت نماید.
کد خبر: ۶۵۳۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸ 02 January 2017
بارها و بارها در مذمت تماشای اعدام محکومانی که در سپیده دم در برخی میادین عمومی شهرهای مختلف به دار مجازات آویخته می‌شوند سخن گفته شده؛ اما کمتر توفیقی داشته است. شاید از این روی که کمتر کسی به خود زحمت داده افکار عمومی را در این باره به سمت و سویی دیگر هدایت نماید.

نخست؛


به گزارش «تابناک»، شاید اگر قرار گرفتن کشورمان در مجاورت بزرگترین تولید کننده مخدر جهان و برخی ویژگی های دیگر جغرافیایی میهنمان را مد نظر قرار دهیم، شمار احکام مجازات اعدام که در کشورمان صادر می‌شود، اصلا محل تأمل و اعراب نداشته باشد؛ اما در نظر گرفتن این موارد نیز موجب نشده که مسئولان دستگاه قضا و قانون گذاران به دنبال راهی برای کاستن از شمار این نوع خاص از مجازات بر نیامده و نکوشند تا بر کارآمدی حکم اعدام کوشیده و بدین وسیله از شمار صدور این حکم بکاهند.

بهترین اثبات برای این مدعا، طرحی است که اکنون در دستور کار قرار گرفته و بر اساس آن، قانون گذار می‌کوشد تا حکم اعدام را اثربخش تر از قبل کرده و در خصوص محکومان مواد مخدر، شیوه ای تدارک ببیند که مجرمان گمان نبرند پایان مسیرشان یا ثروتمند شدن خواهد بود یا دستگیری و اعدام و همچنین با قاچاقچیان سابقه دار و افراد فریب خورده یکسان برخورد نشود.

بعد؛

این در حالی است که تمامی احکام «اعدام» صادره مربوط به چنین جرایمی نیست و این حکم سنگین برای جنایت های صورت گرفته نیز صادر می‌شود؛ جنایاتی که البته برخی شان عامدانه نیست و چه بسا فرد مرتکب، نه شروری سابقه دار و مخل آرامش جامعه، که فردی خطاکار و مفید برای جامعه باشد. مثل قتل های غیر عمد که رقم زننده شان افرادی هستند که در صورت رضایت خانواده مقتول، می‌توانند به آغوش جامعه بازگشته و بی آنکه کسی از وجودشان در میان مردم احساس نگرانی کند، به زندگی خود ادامه دهند.

ناگفته پیداست، در چنین مواردی نمی‌توان انتظار داشت قانون گذار ورود کرده و سازوکاری برای رهایی این افراد از مجازات اعدام ـ که در حقیقت قصاص ایشان است ـ تدارک ببیند؛ وضعیتی بغرنج که مؤلفه های بسیاری بر آن اثرگذار است و نیک می‌دانیم که هم اجرای حکم مورد تأیید عموم است و هم تقاضا از ولی دم برای بخشش موجه و درست جلوه می‌کند و زشت و ناپسند نیست.
 
سیلی مادر داغدار و همسر فوتبالیست مشهور مازندرانی پیش از بخشش قاتل فرزندشان پای چوبه دار
سیلی مادر داغدار و همسر فوتبالیست مشهور مازندرانی پیش از بخشش قاتل فرزندشان پای چوبه دار

ادامه
در این موارد با مرز باریک و حساسی مواجهیم که اگر آن را نادیده بگیریم، منافع عمومی و صلاح جامعه را در نظر نگرفته‌ایم و از این روی، باید بسیار دقیق و سنجیده عمل کنیم. از این روست که می‌بینیم بخششی رخ نداده، الا زمانی که بزرگترها، ریش سفیدها و افرادی سرشناس و مورد وثوق پا به میدان نهاده و کوشیده اند خانواده داغ دار مقتول را تسلی داده و از ایشان طلب بخشش جان قاتل را نمایند.

اتفاقی که نمونه های زیادی از آن به یاد داریم و حتی می‌توانیم برخی از نمونه های شاخص آن را هم به عنوان شاهد و مثال بیاوریم. مثل بخشش محیط بانان دنا از پای چوبه دار که به توجه به طولانی شدن ماجرا و عدم رضایت اولیای دم شکارچیان جان باخته به نظر نمی‌رسید شدنی باشد؛ اما با پا در میانی برخی مسئولان به وقوع پیوست و موجی خوشایند در جامعه به همراه داشت. یا بخشش قاتل فرزند فوتبالیست مشهور مازندرانی با پا درمیانی یک مجری توانمند تلویزیونی در واپسین دقایق پیش از اجرای حکم که در تاریخ ماندگار شد.

انتها؛


از جمله به یاد ماندنی ترین بخشش ها، بخشش جوان محکوم به اعدامی بود که در چنین روزهای در سال 87 در اتفاقی سهوی دوست عزیزش را کشته بود؛ جوان روانسری (از توابع استان کرمانشاه) که به خواسته دوستانش نیمه شب در مغازه کبابی اش را گشود و زمانی که مشغول بریدن گوشت بود، در واکنش به یک شوخی به سمت دوستش چرخید و ناخواسته تیغ بران را در قلب وی فرو کرد و سالها در انتظار اجرای حکم قصاص در زندان، شب و روزش را با مرور آن حادثه شوم سر کرد.

حکایتی که اگر تلاش یکی از اعضای شورای شهر روانسر برای گرد آوردن مردم و حرکت به سمت منزل مقتول نبود، پایانی جز اعدام نداشت؛ اما تجمع 2000 نفری صورت گرفته در آن روز، توانست اولیای دم را به تصمیمی جدید مجاب نماید؛ جمعیتی هدفمند که بارها و بارها تجمع بی هدفشان در تماشای اجرای حکم اعدام را در نقاط مختلف کشورمان دیده‌ایم و آن را مذمت کرده‌ایم.
 
تجمع اهالی روانسر مقابل منزل اولیای دم
تجمع اهالی روانسر مقابل منزل اولیای دم

فرجام؛
 
اما چگونه می‌شود، چنین جمعیتی برای دریافت رضایت از اولیای دم به پا می‌خیزند یا یک برنامه تلویزیونی ورزشی برای دریافت رضایت از خانواده مقتولی که سرپرست آن فوتبالیستی مشهور است، به میدان می‌آید یا سازمان محیط زیست و برخی نهادها برای دریافت رضایت محیط بانان محکوم به اعدام می‌کوشند و در بسیاری از موارد دیگر، تلاشی برای آزادی محکومتان پرونده های قتل غیر عمد صورت نمی‌گیرد؟

این پرسشی است که پاسخ دادن به آن دشوار به نظر می‌رسد؛ هرچند مطمئنیم پرونده های فراوانی از نوع قتل غیر عمد وجود دارد که اگر عده ای پیگیری شان نمایند، می‌تواند به دریافت رضایت اولیای دم و بخشیدن جان محکومان این پرونده ها منجر شود و چه چیز بزرگتر از این؟ پیگیری هایی که رخ نمی‌دهند شاید به این دلیل که کمتر کسی از حماسه حضور چند هزار نفری اهالی روانسر برای نجات جان «عادل» با خبر شده‌اند. حکایتی مثال زدنی که جا دارد برای یکدیگر، به ویژه خانواده های داغ دیده و درگیر چنین پرونده های غمباری تعریفش کنیم، حتی اگر یکی دو سال پیش رخ داده باشد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۶۲
درود
اگر خدا بخواهد دارد نشانه هایی از بروز مراجعه به فکر وعقل در ایران به چشم میاید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
,و همینطور و خودآکاهی و وجدان
محمد د
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
امیر از جمله ات واقعا لذت بردم.
اين موضوع خبرخوبي براي قاتلين، ارازل اوباش و ....خواهد بود.
کار پسندیده و زیبایی بود ولی برای مجرمان و قاچاقچیان باب نشه. بهتره جنایتکاران در ملا عام اعدام نشن دارودسته زیاد دارن !!
بارها و بارها در مذمت تماشای اعدام محکومانی که در سپیده دم در برخی میادین عمومی شهرهای مختلف به دار مجازات آویخته می‌شوند سخن گفته شده!!!!!!!!!!!!!!!!???????
واقعا اين نوشته شما بازي و مسخره كردن حافظه مردم است در سي وچند سال گذشته كه قشري از مردم و افراد فرهيخته و روانشناسان از اعدام در جلوي چشم افراد و بچه ها و تاثير مخرب ان بر روح و روان جامعه صحبت كرده اند هيچ چراغي از سمت شما روشن نشد حالا چطور چنين روشنفكرانه اظهار نظر كرده ايد ؟؟ افرين بر مردمي كه به تماشاي اين صحنه ها نمي روند و افرين بر اين جماعت دو هزار نفري كه رسمي نو را بر عليه اعدام در ملا عام در انداختند
با سلام
حرکت خوب و قابل تقدیری بود، اما ای کاش در نگارش این گونه مطالب با یک مطلع مشورت شود یا مطالب نوشته شده توسط یک مطلع کنترل شود. توضیح اینکه نویسنده محترم چند بار تکرار می کند در اثر یک اشتباه و سهو این قتل اتفاق افتاد یا این قتل غیرعمدی. مگر قتل غیرعمدی قصاص دارد؟ حتما دادگاه محترم قتل را عمدی تشخیص داد که حکم به قصاص داده است.
با تشکر
اولین نشانه های اتحاد .
نخستین طعم شیرین حاصل اولین اتحاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
باریکلا اتحاد اتحاد اتحاد
اینطور تحت فشار قرار دادن خانواده مقتول درست نیست
اگه قانون و شرع بهشون حق اعدام داده، پس نباید اونا رو در اعدام قاتل مقصر دونست
اگه مددکارهای اجتماعی به غیر عمد بودن قتل اطمینان دارند، بهتره از روش های بهتر و تخصصی تری برای رضایت گرفتن اقدام کنند و حداقل دیه مقتول به طور کامل از صندوق دولت پرداخت بشه.
تصور کنید خدایی نکرده، فرزند دلبند شما به دست شخص دیگه ای به قتل برسه، حالا عمد و غیر عمدش بماند، تمام زندگی شما ویران میشه، حالا یه عده هم شما رو تحت فشار بذارند.
اگه اعدام درست نیست به کلی حذفش کنید، اگه درسته حق انتخاب رو از مردم به این شکل نگیرید
این چه تفکر احساسی غلطیست حرکت چند هزار نفری ؟!!!آیا به تبعات آن اندیشیده اید اگر برای هر اعدامی جمعیتی براه بیفتد بعد امنیتی آن با کیست اگر اولیا دم مخالفت کردند افکار جریحه دار ی که صد درصد در تفکرشان بخشش ثبت شده چه میشوند وووووو
فقط کافیه مجرمان بدانند اگر جرمی هم انجام بدهند بخشیده می شوند تا روزگار مردم را سیاه کنند و هر روز سر یک نفر را مثل سوریه ببیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
دقیقا درسته چون من هم دوست دارم خیلی ها را بکشم ولی چون می دانم قصاص می شوم این کار را نمی کنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
مردم ما به تماشای اجرای عدالت میرفتند، این مردم شاید یک مجرم رو به جامعه برگرداند
البته اگه قتل غیر عمد بوده که خدایی کارشون خوب بوده
این چه فرهنگی ست که خانواده مقتول را برای گذشتن از حق قانونی و شرعی خود تحت فشار می گذارند؟! چرا از این رفتار حمایت می کنید؟اگر قاتل آزاد شود و خدای نکرده این بار یکی از بستگان خودتان را به قتل برساند آیا باز هم همین گونه حمایت می کنید؟
قشنگ بود
همین آدم 2 روز دیگه میاد بیرون و برمیگرده سرجای اولش
کسی که قتل عمد میکنه یا باید بکشنش یا تا ابد جاش توی زندانه نه بین زن و بچه و ناموس مردم
شاید این حرکت خیلی هم درست نباشه. چون در این صورت قاتلین پولدار و با نفوذ با تطمیع و فریب و جوگیر کردن مردم به خانواده مظلوم مقتول فشار میارن.
سلام من فکر کنم این باعث یک بدعت غلط میشه واز طرفی اگه کسی قوم وقبیله داشت برنده است وخیالش راحته که اگه کسی رو بکشه بوسیله دوستان وفامیلهاش رضایت میگیره
قتل غیرعمد را که قصاص نمی کنند.
تابناک جان این رویه ای بسیار غلط هست که کسی جانی را بگیرد و چند زندگی رو با این همه مشکلات بوجود امده رو به تباهی کشاند و سپس جمعیتی جمع شوند خواهان بخشش شوند. با این حساب فقط به جانیانی که در خیابان ها و جاده ها جان می گیرند امتیاز داده می شود و دلگرمی. حکم اینها توسط قضات صادر شده و توسط دیوان عالی تایید پس همه اینها هوا بوده؟
قتل قتل هست خوب و بد ندارد و هر کسی باید تاوان عمل خود را ببخشد. من شدیدا با دیه و بخشش مخالفم قانون باید به هر نحوی اجرا شود.
نویسنده محترم و سایت وزین تابناک! اولا قتل غیرعمد که در مکتوب بالا گفته شده حکم اعدام دارد، چنین نیست. ثانیا اصلا اعدام در ملاء عام حکمتش عبرت گرفتن سایر مردم است.
خداييش اعدام محيط باني كه وظيفه اش را انجام داده ديگه آخر ظلمه
متاسفانه این حرکتهای مردمی گاهی باعث میشود فرهنگ تغییر پیدا کند و درآینده اگر کسی قصاص کند در جامعه آدم بدی تصور شود . بخشش هم جا دارد نه اینکه هر اعدامی اعدام نشود . یادمان نرود آیه قران را که میفرماید "ولکم فی القصاص حیاه یا اولی الالباب"
دروود بر شرف ایرانی
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
شرف ایرانی و غیر ایرانی نداره
آفرین به همشون بالاخره به خبر مثبت از هموطنانم دیدم خدایا شکرت
این خودش بدترین نوع بی عدالتی است ..قانون گذار باید برای این مواقع قانونی بگذاره ..رضایت دادن باید در شرا یط عادی باشه نه به زور!!
ما ایرانیان متاسفانه شروع کننده های خوبی نیستیم، نمونه اش زیاد است، تقلید در همه چیز! دلیلش بر می گردد به سرکوب عقاید و سبک سنگین کردن آنها. باید انسانها آزاد باشند و ظرفیت جامعه برای قبول اشتباه و اصلاح آن، زیاد شود.
احسنت .... واقعا حرکت قشنگي بود
آفرین بر این مردم فهیم .
نباید چنین القا شود که قصاص امری زشت و ناپسند است. چنانچه علی ع دستور قصاص قاتلش را داد. یا همان افرادی که قصاص را زشت و خشن می پندارند برای لحظه ای تصور کنند یکی از عزیزانشان چون فرزند خردسالشان یا پدر و مادر پیرشان به یک باره در اثر اقدام انسانی دیگر حق حیاتش گرفته می شود و دیگر تا ابد به انتها حق حیات نخواهد یافت. ضمنا اینکه شما می گویید قتل غیر عمد ، من فکر کنم در قتل غیر عمد مجازات قصاص اعمال نمی شود. اینکه خود مجرم می گوید غیر عمد بوده تقریبا همه بزهکاران برای فرار از مجازات دروغهایی سر هم می کنند. به هر حال قصاص ظاهری شاید خشن داشته باشد اما عدل و بازدارنده است.
اگر ما بپذیریم فطرت انسانها پاک است و آنچه هست وسوسه های شیطانی است که گاهی اشتباه گاهی اغفال گاهی فقر و گاهی نادانی و ضعف فرهنگی و بسیاری مواقع انواع بیماری ها ی روحی و روانی سبب بروز و وقوع انواع خطا های سنگین و بسیار زشت میشود نه تنها هیچ انسانی را برای سنگین ترین خطا شایسته ی اعدام نخواهیم دانست بلکه هر چه خطایش بزرگتر باشد خواهیم فهمید که نیاز به کمک بیشتری دارد.
وانگهی بپذیریم ما نیز خطا کار میتوانیم باشیم آیا ما که اعتراف داریم معصوم نیستیم مجاز هستیم جانی را بگیریم که قابل بازگشت و جبران نیست؟
این قاتل ها اگر واقعا پشیمان نشده باشند بخشش آن ها برای دیگران بسیار خطرناک است کما این که قبلا هم قاتل بخشیده شده دوباره دست به کشتار زده است.
آهان تازه شدیم ایرانی!
بخشش يا اعدام حق حق صاحبان خون است كه خدا به آنها داده است نبايد با موج آفريني و جوسازي مجبور به بخشش شوند. آنها بايد با رضايت كامل ببخشند.
برای انتساب چند گرم مواد مخدر به یک ادم بی خبر ، فورا اعدام می شود ولی کسی که دست به جنایت می زند خصوصا در حق زنان و کودکان اکثرا بخشوده می شوند همین سبب افزایش قتل های خانوادگی و ناامنی در خانه ها شده... وقتی قاتلی بخشیده می شود و بجای حبس ابد یا طویل المدت پس از چند ماه دوباره به جامعه برمی گردد و راحت زندگیش را می کند... چه پیامی به جامعه داده می شود؟!
بيشتر إز أين مقاله ها منتشر كن
نمیدونم چرا برای ازاد شدن و نجات پیدا کردن یه قاتل تلاش میکنید...اگر خدایی نکرده این اتفاق برای خانواده من بیفته اگر کل ایران هم تجمع کنن رضایت نمیدم..میدونم جرات تایید کردن نداری
قتل غیرعمد که مجازاتش اعدام نیست . درضمن به جای اینکه به مردم بگید که برای دیدن مجازات نیان به مجریان بگید که در انظارعمومی این عمل رو انجام ندن .
درود به شرف این کردهای عزیز قبلا هم فرهنگ بالای ایشان به اثبات رسیده
ترحم بر پلنگ تیز دندان
جفا باشد بحق گوسفندان
مرگ هیچ انسانی خوشایند نیست و نباید باشد اما ورود یک سویه واحساسی به چنین موضوع حساسی زیانهای غیر قابل جبرانی برای جامعه مدنی در پی دارد درحال حاضر تفکرغالب در جامعه اینست که در صورت ارتکاب قتل فرجام کار چیزی جز اعدام برای مرتکب نیست و چه بسا تصمیماتی که برای ارتکاب افعال خشن که به ذهن خیلی از نوع ما خطور کرده لاکن با نگاه به فرجام تلخ خود را کنترل واز آن منصرف شده ایم این اثر وجودی حکم اعدام در جامعه است که نباید با دخالت های احساسی وعوامانه آنرا فشل وبی اثر کنیم اگر بنابه تعدیل وتخفیف باشد باید سازوکاری علمی مبتنی بر فرهنگ بومی ایجاد گردد بنحوی کوچکترین لطمه ای به اصل قانون وقدرت باز دارندگی وارد نگردد حتی تبلیغ و اسرار به عفو باعث کاهش اثر باز دارندگی أین قانون می شود وحتی باید تعداد و موارد عفو جز ‌اسرار حاکمیتی باشد
كار اشتباه است هركس ادم بكشد وروز اعدام فاميل وايل تبار ش را راهي اوليل دم داغديده بكند واز روي اجبار رضايت بگيرند از اين منبعد ادم كشي زياد ميشود وهركس پر رو تر است با بازي كردن با احساسات ولي دم وب اجبار مدني سعي در بخشش كند .اين يعني قانون راتمسخر كردن اميدوارم باب نشود براي سو استفاده ارازل
درود بر شما و سعی زیبایتان در نشر این اتفاقات زیبا ... درود بر وجدان پاک شما تابناکیها ...
با سلام
با در نظر گرفتن اینکه اکثر مردم خواهان بخشش فردی که بطور غیر عمد قتلی را مرتکب شده می باشند. شاید بتوان از طریق یک همه پرسی عمومی این گزینه را به رای مردم گذاشت تا اگر دادگاه به تشخیص غیر عمد بودن قتل رسید زمینه قانونی آزادی فرد و البته با تحمل مجازاتی که قانون تعیین می کند فراهم گردد.
مادر کشور اسلامی قوانین خاص خودمان را داریم که بسیار هم محترم است اما برخی قوانین مربوط به 1400 سال پیش است و باید بازبینی و به روز شود مثلا همین فردی که مردم شریف روانسر بخاطرش تجمع کردند واقعا حقش نبوده که قصاص شود چون از عمد چاقو حمل نکرده که کسی را بکشد و یا از روی کینه نبوده بلکه اتفاق بوده و اگر قرار است هر اتفاقی که می افتد قصاص باشد پس باید تمام رانندگانی که تصادف غیر عمد می کنند همه را اعدام کرد تا عدالت برقرار شود اما می بینیم اینطور نیست و با تناقض های زیادی در قوانین روبرو هستیم به امید اینکه این سری مشکلات از قوانین کشور عزیزمان بر طرف شود.
شما ظاهرا کمترین اطلاعی از قوانین و مقررات جزایی وقضایی ندارید...
کدام مورد قتل غیر عمد را حکم قصاص صادر کرده اند که شما اینگونه میگویید.....؟!!!
البته بنده هم در موارد متعددی از قتلهای انجام شده که نه حاصل یک برنامه ریزی عامدانه و خبیثانه بلکه حاصل یک جنون آنی بوده است بسیار دوست دارم که پادرمیانی و ریش سفیدی شخص یا اشخاص متنفذ از قصاص قاتل جلوگیری کند اما ظاهرا برای شما فرقی بین یک قتل عمد بدون سابقه و برنامه ریزی قبلی با قتل عمد برنامه ریزی شده وجود ندارد.
هرانسانی را بهر بهانه کشتن یا اعدام جنایت وظلم به خالق است میخاهد قاضباشد یا فرد
دورود به شرفتان كه در راه بخشش قدم بر مى داريد.
قتل غیر عمد بوده پس رضایت دادن خوبه...لما تصور کنید قتل عمد باشه و این تجمع به واسطه نفوذ قاتل در مردم،جلوی خانه ی اولیای دم باشه...اولیای دم مجبور به رضایت میشند
قتل غیرعمد که اعدام نداره عمدی هم باشه چرا قاتل باید بخشیده بشه.کسی که یکبار روی اعصاب و روانش کنترل نداشته و قتل کرده بازهم تکرار میکنه
برای اعدام قاتل بی رحمی که با برنامه قبلی کسی را کشته نباید کسی به خانواده مقتول فشار بیاره. اگر دعوایی بوده و اشتباهی پیش امده وضعیت فرق می کنه و امیدوارم قانون تفاوت قایل بشه. به هر حال فشار به خانواده مقتول که از حقشون بگذرن یک جور بی قانونی و بی عدالتیه. اگه قانون مشکل داره باید عوض بشه ولی کسی نباید مانع اعمال حق قانونی بشه.
کاشکی همگی می رفتیم برای اضغر قاتل . خفاش شب . بیجه رضایت می گرفتیم چقدر ثواب داره
خیلی از کامنتها نشون میده خیلیها حتی بدون خواندن مطلب یا تحقیق قضاوت میکنند. قتل غیر عمدی بوده و مجرم یک جنایتکار نیست که بخشش او خبر خوشی برای قاتل و زورگیر بشود.
داخل کشور من به طرز عجیبی از مجرمین و ارازل و اوباش حمایت میشود . خیلی برای آینده نگرانم
اونایی که از بازدارنده بودن اعدام صحبت میکنن.توضیح بدن کشورای اسکاندیناوی که قتل عمد توشون زیر هزار فقره در ساله چطور بدون اعدام به این آمار رسیدن؟جای ترویج و بازتولید خشونت برید فرهنگ رو درست کنید.
البته میدونم چون نظرم با مبانی آقایون مخالفه منتشر نمیشه.
اینجانب با عفو و بخشش کاملا موافقم اما طبق شرایط و اصول خودش، جا داره یه نکته ای رو برای عزیزان مطرح کنم: از منظر روانشناسی اینکه یک فشار بیرونی رو برای بله گرفتن از یک شخص به کار بگیریم منصافنه نیست و اصطلاحا بهش میگن (اعمال نفوذ جهت همنوایی) در چنین شرایطی کسانی که منبع کنترل بیرونی دارن (یعنی آدمهایی هستند که تحت تاثیر دیگران نظرشون عوض میشه) به راحتی در مقابل 2000 نفر علی رغم میل باطنیشون و صرفا بواسطه تسلیم شدن در برابر فشار محیط (press environment) لحظه ای ممکنه بگه ببخشیدش تا ذهن خودشو از فشار خلاص کنه، اما بعدش چی؟ بعدش که از فشار رهایی پیدا کرد دلش ناراضیه و حس میکنه سرشو کلاه گذاشتن و تا اخر عمرش داغدار میمونه که چرا نتونست حقشو بگیره و مجرم به سزای عملش برسونه، دوستان توجه کنید اگه میخواهید رضایت بگیرید این رسمش نیست، در دنیا به زور رضایت نمیگیرن این دقیق مصداق سواستفاده از ناآگاهی و مجبور کردن اولیای دم هست، من هم با بخشش کاملا موافقم، اما تورو خدا اینکارو نکنید با خانواده ی داغدار مقتول، چون بعدش با گریه و کلی نشخوار فکری مدام العمر میان مطب ما روانشناسا و میگن کلاه گذاشتن سرمون، آقای روانشناس شما بیا کمک کن اعدامش کنیم، شما بیا بگو ما دلمون میخاد اعدام بشه و اونا مجبورمون کردم جلوی جمع الکی بگیم ببخشش و.... اما متاسفانه دیگه کار از کار گذشته و هیچ کاری نمیتونیم بکنیم و در واقع خانواده مقتول در این شرایط تا اخر عمر احساس گناه دارن( توجه کنید: رضایت آگاهانه با رضایت تحت فشار کاملا متفاوته و بعدا دچار احساس پشیمانی و نشخوار فکری نخواهد شد، و در مورد این موضوع صحبت نمی کنم چون موضوع بحث من خانواده هایی هستند که مجبور به رضایت می شوند در مقابل 2000 نفر، مجری معروف ، رسانه و دوربین و...) تموم حرف من اینه : بخشش و عفو خیلی خوبه و پسندیده هست، اما بخشش گرفتن به این شیوه و فرد رو دربرابر فشار جمع قرار دادن نه تنها خوب نیست بلکه مصداق بارز سواستفاده و نامردی در حق خانوده مقتول هست ( اینو براساس تجربه بالینی و کار در مطب روانشناسی خودم و متون معروف و پژوهش های بسیاری در حوزه روانشناسی میگم، برا بررسی منبع حرف هام میتونید به پژوهش های جان اش در مورد همنوایی، تایید گرفتن ، conformity و.... مراجعه کنید، در ضمن اینجانب دکترای روانشناسی و هیت علمی دانشگاه سراسری هستم)
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۳
متن کاملاً متینی هست! به نظر میرسه باید قانون را به نحوی اصلاح کنند که در چنین مواردی حکم قتل عمد صادر نشه و یکی از این راهکارها شاید وجود یک هیئت منصفه برای کمک به تصمیم قضات باشه! البته هیئت منصفه هم می تواند به تشخیص دادگاه برپا شود و یا نیازی به برپایی آن دیده نشود. این بدان معنی است که به جای بسیج دو هزار نفر از یک قشر خاص می توان نماینده آن دو هزار نفر را با نمایندگان سایر اقشار درگیر موضوع نمود تا تصمیم صحیح تری اتخاذ شود.
امیدوار شدم
یه وقتی طرف سهوا و غیرعمد یا از رو عصبانیت تو دعوا بنده خدایی رو میکشه،درسته سخته اما قابل بخششه. اما یکی هست اراذل بودن از سر و روش میباره و اوباش هست و مصداق شر، بخشیدن این به نظر من درست نیست
نه
همیشه اینکار پسندیده نیست، گاهی باعث میشه که خانواده مقتول تحت جو روانی و فشار ایجاد شده توسط عده کثیر جمعیت مجبور به رضایتی شود که هیچ گاه از سر خواست و اراده خویش نبوده است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار