بازدید 7171
خطای انسانی عامل بروز حادثه ریلی

بازداشت سه تن از عوامل مرتبط با تصادف دو قطار

وزیر راه و شهرسازی علت برخورد قطار روز گذشته را خطای انسانی عنوان کرد و از بازداشت سه تن از عوامل مرتبط با این حادثه در استان سمنان خبرداد.
کد خبر: ۶۴۳۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴ 26 November 2016
وزیر راه و شهرسازی علت برخورد قطار روز گذشته را خطای انسانی عنوان کرد و از بازداشت سه تن از عوامل مرتبط با این حادثه در استان سمنان خبرداد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی پس از نشست ویژه بررسی علل حادثه قطار ‌تبریز‌-مشهد اظهار داشت: در جلسه ای که به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد گزارشی از روند بروز حادثه قرائت شد که بر اساس آن قطار اول ساعت 6:30 دقیقه (روز جمعه) به علت نقص فنی متوقف شده بود که در پی آن سیستم اتوماتیک کنترل، چراغ مسیر را برای سایر قطارها قرمز می کند.

وی تصریح کرد: قطار دوم که از سمنان حرکت کرده بود با اخطار سیستم اتوماتیک در ساعت 7:13 متوقف می شود، بر همین اساس راننده قطار (لوکوموتیوران) مشکل را با مرکز کنترل ترافیک در میان گذاشته که در این لحظه خطای انسانی رخ داده و اپراتور خط اجازه حرکت را برای قطار دوم صادر می کند که باعث بروز حادثه می شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه، افزود: کمیته بررسی سوانح راه آهن از روز گذشته تمامی مکالمات بین راننده قطار و مرکز کنترل را بررسی کرده تا جزئیات این حادثه روشن شود، ضمن اینکه به دستور معاون اول رئیس جمهور هیئتی پنج نفره متشکل از آقای ترکان، استانداران سمنان و تبریز، مدیر عامل سابق راه آهن و یک کارشناس نیز این حادثه را بررسی خواهند کرد.

آخوندی تاکید کرد: به تمامی معاونان دستور داده شده تا تمامی اطلاعات مورد نیاز و موجود را در اختیار این تیم کارشناسی قراردهند تا تمامی ابعاد این حادثه برای مردم مشخص شود.

این مقام مسئول ضمن اعلام برخورد جدی با عوامل مقصر در این حادثه اعلام کرد: سه تن از عوامل در ارتباط با این حادثه در منطقه سمنان بازداشت شده اند و سعی ما بر درس گرفتن از این حادثه برای جلوگیری از بروز مجدد سوانح این چنینی است.

وی یادآور شد: سه سال گذشته نیز به سبب بروز حادثه ای در این مسیر تمامی خطوط به کنترل های هوشمند مجهز شدند اما باید تمامی فرآیند ها و سیستم ها بار دیگر بازبینی شود.
اعلام مقصران حادثه برخورد قطار تا دو هفته آینده

رئیس کمیسیون عالی سوانح راه آهن از اعلام مقصران اصلی حادثه برخورد دو رام قطار در منطقه هفت‌خوان سمنان تا دو هفته آینده خبر داد.

به گزارش فارس، حسین عاشوری در تشریح جلسه فوق العاده بررسی حادثه برخورد دو رام قطار در منطه هفت‌خوان سمنان که با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزاری راه و شهرسازی،کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استانداران آذربایجان شرقی و سمنان برگزار شد، پرداخت.

وی افزود: از ابتدای صبح روز گذشته که این سانحه اتفاق افتاد، اعضای کمیسیون عالی سوانح راه آهن در محل حادثه حضور پیدا کردند و نسبت به بررسی علل حادثه و مقصران آن پرداختند و در جلسه امروز گزارش اولیه این بررسی ها ارائه شد.

وی تصریح کرد: در بررسی اولیه ای که صورت گرفت، مسیر تهران به مشهد جزو مسیرهایی است که سیستم پیشرفته علائم ارتباطات ATC داریم و تمامی قطارهایی که در این مسیر سیر می کنند با سیستم کنترل مرکزی و محلی تحت کنترل هستند.

عاشوری اظهار داشت: وقتی که این حادثه رخ داد و پس از بررسی ها متوجه شدیم که افراد مختلفی در این حادثه نقش داشتند که با تصمیمات غلط موجب این حادثه شدند.

وی افزود: از افرادی که در بخش CTC مستقر بودند ، قطار اول ساعت 6.32 متوقف شده بود و قطار دوم که پشت سر آن در حال حرکت بود ساعت 7.22 به محل سانحه میرسد و حادثه اتفاق می افتد.

عاشوری گفت: حدود 6 کیلومتر قبل از محل حادثه ، قطار دوم با استفاده از سیستمهای علائم ارتباطات متوقف شده بود و فردی که در بخش CTC شاهرود فعال بوده به دلیل خطای محرزی که انجام داده است اجازه می دهد تا قطار از سیستم مکانیزه خارج شود و بطور سیستم دستی حرکت خود را ادامه دهد.

وی افزود: لوکوموتیورانی هم که قطار دوم را حرکت داده بود، اشتباه دوم را انجام می دهد و با مرکز کنترل ترافیک راه آهن هماهنگ نکرد.

رئیس کمیسیون عالی سوانح راه آهن اظهار داشت: مجموعه ای از خطاهای چند نفر را داشتیم و ضمن اینکه در ادامه بررسی ها باید همه مدیران و افرادی که در این فرآیند حضور داشتند مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوانیم به یک بررسی همه جانبه برسیم.

وی درباره زمان احتمالی اعلام نتیجه بررسی ها گفت: برای اینکه بتوانیم به یک جمع بندی درست برسیم باید همه مدارک و مستندات را بررسی کنیم و بطور معمول یک الی دو ماه زمان می برد اما با تاکیدی که در این جلسه برای تعجیل در بررسی و اعلام مقصرین صورت گرفت تلاش ما این است ظرف یک الی دو هفته آینده نتیجه را اعلام کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر