بازدید 25587
پیمانه اقتصادی؛

از «پرداخت سود 25درصدی در مؤسسه مجاز» تا «عوامل مؤثر بر افزایش قیمت‌ دلار 3700»

این پیمانه موضوعاتی همچون پایان هفته بازار سرمایه، افزایش قیمت سکه، کاهش شدید اونس جهانی طلا، بازار جهانی نفت خام، نظر ظریف درباره رابطه نفت و برجام، قیمت شش گروه کالای اساسی باز هم بالا رفت، سرما شرکت گاز را غافلگیر کرد، گرانی کره در راه است و اقدام اقتصادی ترامپ در روز اول ریاست جمهوری را در بر دارد.
کد خبر: ۶۴۳۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 24 November 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از رخدادها و مطالب مهم و با اهمیت روز پیرامون موضوعاتی همچون، تغییرات شاخص‌های بورس و تحلیل  بازار سرمایه، روند قیمت گذاری دلار آمریکا، یورو و درهم امارات در بازار آزاد ارز و قیمت سکه و طلا را گردآوری می‌کنیم. همچنین نگاهی به بازارهای جهانی فلزات گرانبها و معاملات نفت خام داریم و در ادامه، خبرها و موضوعات مهم داخلی و خارجی حوزه اقتصاد را پوشش می‌دهیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی» این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون پایان هفته بازار سرمایه، افزایش قیمت سکه، کاهش شدید اونس جهانی طلا، بازار جهانی نفت خام، نظر ظریف درباره رابطه نفت و برجام، قیمت ۶ گروه کالای اساسی باز هم بالا رفت، سرما شرکت گاز را غافلگیر کرد، گرانی کره در راه است و اقدام اقتصادی ترامپ در روز اول ریاست جمهوری را در بر دارد.



پایان هفته بازار سرمایه با کاهش 8 واحدی شاخص بورس 

با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 03/09/95 شاخص بازار اول با 64.60  واحد افزایش به رقم 56383.20 واحد و شاخص بازار دوم برخلاف شاخص بازار اول با کاهش 419.76 واحدی به رقم 168770.20 واحد رسید.شاخص قیمت بورس (وزنی-ارزشی) نیز در روز جاری با 2.91 واحد کاهش به رقم 28012.90 واحد رسید. شاخص کل بورس در آخرین روز کاری در هفته جاری با کاهش 8.18 واحدی به رقم 79385.60 واحد رسید و شاخص کل فرابورس با افزایش 0.70 واحدی، روی رقم 833.70 واحد ایستاد. ارزش کل معاملات در بازار بورس، 2328 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس ، 3008 میلیارد ریال بود.

سکه افزایش یافت

در بازار سکه روز چهارشنبه تهران، هر سکه تمام طرح قدیم بدون تغییر با قیمت 1 میلیون و 95 هزار تومان به فروش رسید. همچنین هر سکه تمام بهار آزادی با 4 هزار و 800 تومان افزایش به رقم یک میلیون و 115 هزار تومان رسید. و هر نیم سکه بهار آزادی با قیمت 561 هزار تومان به فروش رسید که نسبت به روز سه شنبه، 5 هزار تومان گران تر بود. هر ربع سکه بهار آزادی نیز با یک هزار تومان افزایش به قیمت 297 هزار تومان فروخته شد.

کاهش شدید اونس جهانی طلا

در بازار جهانی معاملات فلزات گرانبها، هر اونس طلا با کاهش 25 دلار و 9 سنت به رقم 1187 دلار و 8 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره نیز با 16 دلار و 33 سنت قیمت گذاری شد که نسبت به آخرین قیمت، 42 سنت کاهش داشت. طلا به شدت نسبت به افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا حساس است، چراکه با این اقدام هزینه نگهداری طلا به عنوان دارایی بدون بهره بالا می‌رود. نشست بعدی بانک مرکزی آمریکا 13 و 14 ماه دسامبر برگزار می‌شود و در این نشست تکلیف افزایش یا عدم افزایش نرخ بهره بانکی این کشور مشخص خواهد شد.

بازار جهانی نفت خام / نفت اوپک افزایش داشت

در بازار جهانی انرژی، روز چهارشنبه هر بشکه نفت خام پایه آمریکا با کاهش یک سنت به رقم 47 دلار و 54 سنت رسید. همچنین هر بشکه نفت خام برنت نیز با افزایش 4 سنت به قیمت 48 دلار و 75 سنت فروخته شد. هر بشکه نفت خام اوپک در بازار جهانی چهارشنبه، با افزایش 2 دلار و یک سنت به قیمت 44 دلار و 34 سنت رسید.

توافق اوپک در هفته آینده قیمت نفت را 70 دلاری می‌‌کند

بانک کردیت سوئیس پیش‌بینی کرده است در صورتی که اوپک بتواند توافق کاهش عرضه نفت را نهایی کند احتمال این حامل انرژی به حدود 70 دلار در هر بشکه افزایش یابد. هفته گذشته در حاشیه نشست گازی دوحه قطر وزیر انرژی عربستان نسبت به نهایی شدن توافق 28 سپتامبر اوپک اطمینان داد و وزیر انرژی روسیه نیز این اظهارات را تایید کرد. بانک کردیت سوئیس در گزارش خود نسبت به چشم‌انداز آینده بازار در صورت شکست توافق آورده است که با توجه به روند افزایشی تولید نفت در کشورهایی مانند نیجریه و لیبی و افزایش نسبی تولید ایران و عربستان چشم‌انداز بازار نفت چنگی به دل نخواهد زد. به گزارش فارس، در  صورت توافق تولید نفت اوپک در سال 2017 به طور متوسط 70 هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت که همین امر مقدار کمتری از مازاد عرضه موجود در بازار جهانی کاسته و باعث کاهش انگیزه تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا برای بازگشت به بازار خواهد شد.

ظریف: نفت برجام را زنده نگه داشته است

وزیرامور خارجه با بیان این که وزارت نفت بهترین بهره را از برجام برده است، گفت: نفت برجام را زنده نگه داشته است. محمد جواد ظریف در نشست هم اندیشی و هماهنگی وزیران و معاونان وزارت نفت و خارجه که در ساختمان مرکزی وزارت نفت برگزار شد، تاکید کرد: وزارت امور خارجه آماده است تا شرایط را برای پیشبرد اهداف وزارت نفت فراهم کند. وی با بیان این که نباید فرصت‎های پسابرجام را از دست داد، تصریح کرد: وزارت نفت نشان داد که برجام عملیاتی و زنده است. 

عبور قیمت دلار از مرز 3700 تومان

در پایان معاملات روز چهارشنبه 3 آذر ماه، قیمت هر دلار آمریکا با افزایش 208 ریال نسبت به روز سه شنبه به قیمت 37 هزار و 4 ریال رسید. همچنین هر یورو در بازار آزاد با کاهش 8 ریالی به قیمت 39 هزار و 419 ریال فروخته شد و هر درهم امارات با 10 هزار و 93 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 4 ریال افزایش داشت. به گزارش اقتصادنیوز، اوج گیری دلار در کانال 3 هزار و 700 تومان در سومین روز آذرماه را می توان به چند عامل مرتبط دانست. اول، رشد تقاضای شرکت های تجاری در آستانه پایان سال میلادی، دوم، هیجان سازی معامله گران آتی پیرامون برخی اخبار سیاسی و سوم، روند قیمت شاخص ارزی در یک ماه گذشته. این مساله در سال های قبل نیز در این مقطع زمانی اتفاق افتاده است. آمارها نیز تا حدودی نشان‌دهنده روند افزایشی دلار در آذرماه هستند. 


به گزارش «تابناک اقتصادی»، حدود دو هفته پیش بود که طهماسب مظاهری رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی در گفت‌وگو با برنامه پایش در پاسخ به این سؤال که پیش‌بینی شما در مورد بازار ارز چیست گفت: دولت و آقای رئیس‌جمهور از ابتدای شروع مسئولیتشان قول تک‌نرخی کردن بازار ارز را داده بودند و به این سمت نیز حرکت کردند. کارهایی هم در این زمینه البته با سرعت بسیار کم انجام‌شده است، اگر می‌شد توصیه‌ای به دولت بکنیم این بود که بایستی سعی می‌کرد در سال‌های اول یا دوم فعالیت خودش تک‌نرخی کردن ارز را محقق بکند که نکرده است. در فایل زیر پیش‌بینی وی را خواهید شنید:
تعداد بازدید : 32


قیمت ۶ گروه کالای اساسی باز هم بالا رفت

جدیدترین گزارش بانک مرکزی حکایت از آن دارد که در هفته منتهی به ۲۸ آبان ماه سال جاری، قیمت لبنیات ۲.۵ درصد، تخم‌مرغ ۲.۶ درصد، حبوبات ۱.۶ درصد، سبزی‌های تازه ۳.۴ درصد، گوشت قرمز ۰.۱ درصد، گوشت مرغ ۲.۳ درصد و چای ۰.۲ درصد افزایش داشته؛ ضمن اینکه برنج با کاهش ۰.۱ درصد، میوه‌های تازه ۱.۵ درصد و قند و شکر ۰.۵ درصد مواجه بوده است.

سرما شرکت گاز را غافلگیر کرد

با وجود افزایش بی‌سابقه تولید گاز، با ورود یک جبهه هوای سرد به برخی شهرهای شمال و غرب کشور، مشترکان با افت فشار و یا قطعی روبرو شده و گاز تعدادی از صنایع و نیروگاه‌ها هم قطع شده است. به گزارش مهر، ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران در حالی از ابتدای فعالیت دولت یازدهم تاکنون بالغ بر ۱۵۰ میلیون مترمکعب با توسعه و راه‌اندازی فازهای جدید پارس‌جنوبی افزایش یافته که با ورود اولین جبهه هوای سرد پاییزی به کشور، شبکه گاز با افت فشار مواجه شده است. بر این اساس، فشار گاز در برخی از شهرهای استان مازندران در شمال کشور و شهرهای استان ایلام در غرب کشور، با افت شدید همراه شده است. از سوی دیگر با توجه به آغاز افت شدید فشار گاز در شهرهای شمال و غرب کشور، قطع گاز صنایع و نیروگاه‌های برق هم آغاز و هم اکنون این واحدهای صنعتی و نیروگاهی، به‌جای گاز طبیعی از سوخت مایع استفاده می‌کنند.

گرانی کره در راه است

دبیر انجمن صنایع لبنی گفت: با توجه به افزایش دوبرابری قیمت کره در بازارهای جهانی باید گفت که پس از محاسبات لازم از سوی هیئت مدیره نرخ کره داخل افزایش خواهد یافت. وی افزود: در صورت عدم کاهش نرخ جهانی کره در بازارهای جهانی پیش بینی می شود که قیمت کره 100 گرمی حدود 100 الی 150 تومان در بازار داخل افزایش یابد. باکری با اشاره به وضعیت واردات کره گفت: برای واردات کره هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد و افراد به سهولت می توانند نسبت به واردات آن اقدام نمایند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، وی افزود: سالانه میزان واردات کره براساس نیاز داخل بین 40 الی 60 هزار تن صورت می گیرد.

اقدام اقتصادی ترامپ در روز اول ریاست جمهوری

کاندیدای پیروز انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد: در اولین روز به دست گرفتن قدرت، آمریکا را از توافق تجارت آزاد شراکت ترانس پسیفیک خارج می‌کنم. به گزارش راشاتودی، دونالد ترامپ کاندیدای پیروز حزب جمهوری‌خواه انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا طی یک ویدئو که در آن درباره اقدامات اولیه خود با آغاز دوره ریاست جمهوری سخن می‌گفت، اعلام کرد: خارج کردن آمریکا و لغو همکاری با کشورهای عضو توافق موسوم به "شراکت ترانس پسیفیک"، TPP، از جمله مهمترین اولویت‌های وی خواهد بود. به گزارش فارس، رئیس جمهور جدید آمریکا در این ویدئو اعلام کرد: دستور کار من براساس یک مبنای ساده شکل گرفته است و آن منافع آمریکا است. چندی پیش شین زو آبه نخست وزیر ژاپن اعلام کرد: این توافق بدون حضور آمریکا بی معنی است.


پرداخت سود ۲۵ درصدی در موسسه مجاز!

در شرایطی که بانک‌ها برای پرداخت سود بیش از ۱۵ درصد سپرده با برخوردهای انضباطی مواجه می‌شوند، در سویی دیگر مؤسسات مجاز در فضایی برابر و الزام به فعالیت در چارچوب مقررات بانک مرکزی، بیش از ۲۵ درصد یعنی تا ۱۰ درصد بالاتر از بانک‌ها به مشتریان خود سود می‌پردازند. به گزارش ایسنا، یکی از این مؤسسات که البته چند ماهی است که مجوز فعالیت دریافت کرده به وضوح حداقل سود پرداختی خود را بابت سپرده گذاری تا ۲۰ درصد تعیین کرده است. آن هم در فضایی که در جریان کاهش نرخ سود بانکی در سه سال اخیر، در حال حاضر حداکثر سود سپرده تا ۱۵ و تسهیلات ۱۸ درصد بوده و تمامی بانکها و موسسات تحت نظارت بانک مرکزی مکلف به اجرای آن هستند. این موسسه برای سپرده‌های کمتر از ۲۰ میلیون خود سود ۲۰ درصد و برای ارقام بالاتر سودهای بیشتری می پردازند به طوری که سپرده‌های بالای ۵۰ میلیون تومان تا ۲۵ درصد و مبالغ بالاتر حتی بیشتر هم سود دریافت خواهند کرد.

جالب آنکه در برابر پرداخت این سود، برای تسهیلات میزان سود مشخصی ندارد و اعلام می‌کند که مشتری هر آنچه برای سپرده منابع قرار دهد و سود دریافت کند تا شش درصد بالاتر باید برای بازپرداخت تسهیلات سود بپردازد. این در حالی است که منابع سپرده تا انتهای بازپرداخت بلوکه شده و سودی هم بابت آن پرداخت نخواهد شد که در این حالت سود تسهیلات تا بیش از ۳۰ درصد پیش خواهد رفت.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱۵
واای فکر کن دلار بشه 4000 تومن!!! چی میشه؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
هیچی نمیشه فقط قشر متوسط و فقیر بدبخت تر و قشر پولدار پولدار تر میشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
برنامه دولت دلار 4000 تومان است
خدا نكنه
بانک مرکزی باید برخورد کنه... اینا 2 روز دیگه با کلی بدهی برای مردم دردسر درست میکنن.
برادر من نرخ سود دستوری امکان نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
نرخ سود پائین = دلار گرون تر
افزايش نرخ ارز بيش از همه به نفع دولت مي باشد زيرا دولت مي بايست دلارهاي حاصل از فروش نفت و ديگر درآمدهاي ارزي خود را تبديل به ريال كند تا حقوق كارمندان، يارانه ها و ديگر هزينه هاي ريالي خود را بپردازد لذا هر چه دلار گرانتر باشد به نفع دولت بوده و ريال بيشتري دريافت خواهد نمود . در مقابل افزايش قيمت دلار عرصه را بر قشرهاي ضعيف و مصرف كنندگان تنگ تر خواهد نمود زيرا قيمت مايحتاج عمومي نيزبا افزايش نرخ ارز افزايش مي يابد . بازنده اصلي روندافزيش نرخ ارز ، حقوق بگيران و كساني هستند كه درآمد ثابتي دارند ، مي باشند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
خود دولت بزرگترين خريدار كالا و خدمات در بازار است و با افزايش قيمت آنها بزرگترين متضرر خواهد بود و مجددا دچار كسري بودجه مضاعف مي شود
تابناک عزیز چرا نظر من را انتشار نمیدهید تا حالا چند بار برایتان نوشته ام که گرانی دلار و سکه اصلی ترین دلیلش کاهش سود بانکیست.
فقط دلار 10000 تومانی رکود اقتصادی را تا مدتی بهبود می بخشد.
علت اصلی افزایش عمدی قیمت دلار کاهش ارزش جهانی طلا هست و دلالانی که برای جلوگیری از ریزش قیمت طلا در بازار داخل بلافاصله دلار را بالا میبرند تا نسبت ریالی حفظ بشود. جالب اینکه بانک مرکزی انگار در برابر این مافیای طلا-ارز هیچ قدرتی ندارد....
دلار تک نرخی ،جلوی رانت دزدها رو میگیره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۵
اون موقع هم دوباره یه راهی پیدا میکنن!!!
اسم موسسه چیه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی