بازدید 5492

دو شیوه برخورد با تخلف پایان‌نامه‌فروشی

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: اعتبارات حوزه‌ پژوهش باید در این عرصه استفاده شده و صرف سایر هزینه‌ها نشود.
کد خبر: ۶۳۷۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱ 03 November 2016
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: اعتبارات حوزه‌ پژوهش باید در این عرصه استفاده شده و صرف سایر هزینه‌ها نشود.

به گزارش ایسنا، دکتر وحید احمدی در نشست خبری با اصحاب رسانه در دانشگاه تبریز اظهار کرد: اعتبار کلی برای پژوهش کل کشور، حدود هفت هزار میلیارد تومان است و سهم وزارت علوم در تولید علم کشور بالای 57 درصد بوده و همچنین سهم آن در اعتبارات پژهشی نیز شامل 23 درصد است؛ ولی بخش زیاد آن صرف هزینه‌ها شده و بخش پژوهشی را با مشکل مواجه‌ می‌کند.

 وی افزود: همه‌ مسؤولان در راستای رشد علمی کشور تلاش می‌کنند و این تلاشها تا قرار گرفتن در سطح مطلوب بین‌المللی ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به روند رشد علمی کشور در حوزه‌ پژوهش گفت: رشد نسبتا ثابتی را در هر دو حوزه‌ کمی و کیفی داشته‌ایم.

احمدی تصریح کرد: از مهمترین اهداف و مطالبات ما، برخورد جدی با عدم رعایت استانداردهای اخلاقی در پژوهش و فناوری است.

وی تاکید کرد: سیاست کلان وزارت علوم استفاده‌ حداقل 15 درصدی از بودجه‌ اختصاص داده شده به این بخش است و این نیز به نوبه‌ خود کمک خواهد کرد تا پژوهش مسیر خود را با سرعت بیشتری طی کند.

وی عنوان کرد: برنامه‌ریزی‌ها باید با استفاده از ظرفیت‌های داخل منطقه‌ای دانشگاه‌ها صورت گیرد و همچنین ارتباط با صنعت نیز باید تقویت شود و مشاوران حوزه‌ صنعت نیز باید از میان دانشگاهیان این عرصه‌ انتخاب شوند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری متذکر شد: تجهیزات دانشگاهی باید بازسازی شود و با جدیت تمام در حال پیگیری این مساله هستیم تا زیرساخت‌های مورد نیاز دانشگاه‌ها برای توسعه و پژوهش فراهم آید که از جمله‌ این زیرساخت‌ها، دسترسی به پایگاه‌های مجلات علمی بین‌المللی و بودجه‌ کافی برای پژوهش اعضای هیات علمی و دانشجویان است.

وی در خصوص مقالات دانشگاهی گفت: با توجه به افزایش بیش از حد دانشگاه‌ها شاهد دریافت بیش از حد مقالات بوده‌ایم و لازم به ذکر است که مقالات نباید صرفا جنبه‌ تولیدی داشته باشند، ما این مرحله را پشت سر گذاشته‌ایم و مقالات ما باید ضریب تاثیر بالا در سطح بین‌المللی داشته باشند.

احمدی اظهار کرد: 25 کشور مطرح در عرصه‌ پژوهش نیز، رشد منفی را در مقالات داشته‌اند؛ ولی رشد کشور ما وضعیت خوبی در مقالات ISI دارد و امید است تا رفع و حل موانع و مشکلات بتوانیم بیشتر از این نیز پیش رویم.

وی با اشاره به فروش غیرقانونی پایان‌نامه‌ها گفت: باید با این تخلف به دو صورت داخلی و خارجی برخورد کرد. به این صورت که نظارت داخلی باید توسط استاد و کمیته‌ و هیات‌های انتظامی انجام شود و خلاهای قانونی در نظارت خارجی نیز باید رفع شود.

وی افزود: فرهنگ‌سازی و انجام دادن یکسری کارهای فرهنگی و مبارزه به صورت داخلی و خارجی با پایان‌نامه‌فروشی از جمله راهکارهای مبارزه با ترویج این امر است.

احمدی تاکید کرد: 13 دانشگاه ایران در رنکینگ تایمز و همچنین 14 دانشگاه ایران نیز در رنکینگ لایدن قرار دارند و این نشانگر رشد علمی کشورمان است.

پورمحمدی، رییس دانشگاه تبریز نیز در این نشست از در حال اجرا بودن دست کم 70 طرح پژوهشی در این دانشگاه خبر داد و گفت: در حال حاضر 2.7 مقاله به ازای هر هیات علمی داریم که رشد خوبی را نسبت به سال‌های گذشته داشته است.

بر اساس این گزارش، نشست خبری معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در تالار کنفرانس حوزه‌ ریاست دانشگاه تبریز برگزار شد و همچنین عقد قرارداد اجرای تصفیه‌ پساب پتروشیمی تبریز به روش پلاسمایی و امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری مشترک دانشگاه تبریز و شرکت پتروشیمی تبریز در اجرای طرح‌های صنعتی تصفیه پساب‌های صنایع پتروشیمی و نفت کل کشور در حاشیه این نشست خبری انجام شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار