بازدید 19067
وقتی آقای وزیر گز نکرده، می‌برد؛

مقالات حذف شده مهم‌تر است یا رشد علمی کشور؟!

این در حالی است که می‌دانیم آنچه در تولید مقالات علمی اهمیت دارد، چیزی ورای تعداد مقالات و انتشار آن در مجلات ریز و درشت داخلی و بین المللی، که رشد علمی کشور و رهاورد آن برای میهنمان است. محصولی که دانش نام می‌گیرد و موجب تعالی کشور در سطوح مختلف می‌شود و نه حذف مقالات از یک نشریه در آن خلل ایجاد خواهد کرد و نه چند برابر شدن نشر این مقالات.
کد خبر: ۶۴۰۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۵ 12 November 2016
به فاصله چند روز از حذف قریب به شصت مقاله از محققان ایرانی از مجلات علمی، وزیر علوم در واکنشی تأمل برانگیز، این اقدام را موضع گیری خصمانه غربی ها علیه کشورمان خواند.

به گزارش «تابناک»، در پی حذف 58 مقاله در انتشارات «اشپرینگر نیچر»، دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری این اقدام را مشکوک و با هدفی از پیش تعیین شده خواند و گفت: با توجه به گزارش پایگاه‌های استنادی و سایر مراکزی که وضعیت علمی دنیا را رصد می‌کنند، رشد علمی ایران چشمگیر و قابل توجه بوده و همین امر باعث شده که غربی‌ها چنین مواضع خصمانه‌ای علیه ایران اتخاذ کنند.

وی در ادامه با موضعی متناقض، ضمن آنکه وقوع چنین اتفاقاتی در نقاط مختلف جهان را امری معمول خواند، به در دست بررسی بودن این موضوع اشاره کرد و افزود: هم اکنون رشد علمی کشور از 11.5 درصد در سال گذشته به 16 درصد رسیده است و ایران در بین 25 کشور که بهترین رشد علمی دنیا داشته، توانسته جزو 3 کشور اول در زمینه رشد علمی باشد.

عضو ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در ادامه گفت: خوشبختانه توانسته ایم سهممان را در تولید علم در دنیا را به 1.8 درصد برسانیم و همچنین سهممان در زمینه استناد به مقالاتی که به آن ارجاع داده می شود به 2.1 درصد رسیده که این رشد بسیار ارزنده و قابل توجهی بوده که امسال به آن رسیده‌ایم.

در اینکه اتفاق روی داده عجیب است و باید بررسی شده و حتی برای جلوگیری از تکرار آن تدابیری اندیشید شکی نیست اما موضع گیری وزیر از این روی جالب توجه است که می‌بینیم وی پیش از آنکه موضوع را بررسی کرده و اطلاعاتی در این خصوص از نشریه اقدام کننده یا متخصصان وزارت علوم دریافت کند، آن را اقدامی خصمانه خوانده است.

این در حالی است که می‌بینیم برای این مقام عالی رتبه دولتی هیچ ابهامی در خصوص وارد بودن دلایل آن نشریه، حتی در یک مورد نیز وجود نداشته که اگر این گونه می‌بود، باید در این خصوص نیز اظهار نظر کرده و برای دفاع از اعتبار علمی مقالات تولیدی محققان کشورمان هم شده، دستور برخورد با قصور کنندگان را می‌داد.

قصور کنندگانی که البته پیشتر نیز در چند نوبت با اقدامات سودجویانه خود برخی افتخارات علمی کشور را به شائبه هایی آلوده کرده‌ و خاطراتی ناخوش به یادگار گذارده‌اند؛ امثال استاد دانشگاهی که چندی پیش در خصوص سرقت علمی وی مطالبی مطرح شد و خروج وی از کشور به نوعی بر این مطالب مهر صحه زد.

یا مطالب جسته و گریخته ای که در خصوص انتحال در دیگر سطوح علمی کشور منتشر شده و برخی متهمان آنها، به عنوان متخلف مجازات شده‌اند؛ اتفاقی که حتی در پایان نامه های مقاطع تحصیلات عالیه نیز گزارش شده و یکی از آفت های نظام آموزشی کشور در سطوح بالا به شمار می‌آید و به باور برخی، بسیار نگران کننده است.

اندک تأملی در این مسائل کافی است تا دریابیم «خصمانه» خواندن ماجرا بی هیچ گونه تحقیقی، به ضرب المثل «گز نکرده بریدن» شباهت دارد و در عجیب و حتی مشکوک بودن، دست کمی از اقدام آن نشریه خارجی ندارد؛ رویکردی که بعید است توانسته باشد شائبه های پیش آمده در این خصوص را نیز مرتفع نماید و چه بسا موجب پدید آمدن ابهامات بیشتری نیز شود.

همه اینها در حالی است که می‌دانیم آنچه در تولید مقالات علمی اهمیت دارد، چیزی ورای تعداد مقالات و انتشار آن در مجلات ریز و درشت داخلی و بین المللی، که رشد علمی کشور و رهاورد آن برای میهنمان است. محصولی که دانش نام می‌گیرد و موجب تعالی کشور در سطوح مختلف می‌شود و نه حذف مقالات از یک نشریه در آن خلل ایجاد خواهد کرد و نه چند برابر شدن نشر این مقالات در سطوح مختلف.

رویکردی که اگر مورد توجه مسئولان کشور، به ویژه دست اندرکاران وزارت علوم و در رأس این وزارت خانه، وزیر علوم قرار گیرد، چه بسا انتشار مقالات محققان ایرانی در نشریات دیگر کشورها جز زیان چیزی جلوه نکند؛ زیانی که بار منفی ناشی از حذف چند ده مقاله از یک نشریه کمترین مقدار آن است و با خصمانه خواندن اقدامات دشمنان به هیچ عنوان جبران شدنی نخواهد بود!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵۱
مهمتر از همه بی اعتبار شدن نام محققان ایران هست، ایرانی ها از قبل هم خیلی خوش نام نبودن در ژورنال های بین المللی و ژورنال های ایرانی را با وسواس بیشتری بازبینی میکردن برای چاپ از این به بعد خیلی هم بدتر میشه و احتمالا اصلا به خودشون زحمت بازبینی هم ندن و به راحتی ریجکت کنن. مسخره همه چیز را درآوردید کجای دنیا میگن دانشجوی فوق لیسانس برای دفاع باید مقاله داشته باشه؟ کجا میگن دانشجوی دکترا باید سه تا مقاله داشته باشه؟ تو آمریکاش هم که یکه تاز هست اینطوری نیست. به جای اینکه به فکر حل مشکلات صنعت در کارای تحقیقاتی باشید به فکر چاپ مقاله در ژورنال های خارجی هستید برای نمایش. آفتابه لگن هفت دست شام و ناهار هیچی. با این همه مقاله چطور هست که صنعت نفت هنوز وابسته تکنولوژی شرکت های غربی هست؟ هنوز محتاج انتقال تکنولوژی خودرو از فرانسه هستی؟ هنوز نمیتونیم یه هواپیمای کوتاه برد و سبک مسافربری بسازیم؟ هنوز بعد از دهه ها محتاج چینی ها هستیم برای ساخت اتوبان تهران شمال؟ هنوز نمیتونیم یک پل روی دریاچه ارومیه بسازیم که نه عمقی داره، نه قراره از زیرش کشتی رد بشه، نه امواج اقیانوسی و طوفان براش مشکلی پیش میاره و آخرش هم خاک میریزیم و دریاچه رو نصف میکنیم! الکی به مردم میگیم روی دریاچه ارومیه پل ساختیم! تا وقتی استاد دانشگاه با تعداد مقاله و سایتیشن ارتفا بگیره نه با طرح های صنعتی که انجام داده تا وقتی که دانشجو را مجبور به نوشتن مقاله میکنید انتظار این چیزها را هم داشته باشید. به خدا با این کارا سیستم انتشار مقاله دنیا رو هم به گند کشیدید، سایت دادن و گرفتن رو هم کردید باندبازی. حقش هست که تحریم کنن و اصلا تا یه مدت هیچ مقاله ایرانی را چاپ نکنن...
پاسخ ها
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
احسنت بر شما دوست ناشناس
الان در كشور ما كساني دارند فوق‌ليسانس مي‌گيرند و مقاله مي‌دهند كه اصلا ابتدايي‌ترين اصول تحقيق را نمي‌شناسند. چون مجبور هستند، يا با يك پرسش‌نامه آبگوشتي سر و ته ماجرا را هم مي‌آورند (تازه اگر وجدان داشته باشند!!) يا اصلا مي‌خرند و سفارش مي‌دهند، خلاص!
البته همه اينگونه نيستند ولي به هرحال مقاله در ايران يك تجارت است، نه يك كار علمي.
مثال وحشتناك آن پل تله‌زنگ است كه تقريبا زمان جنگ جهاني دوم ساخته شده اما پس از آسيب ديدن در دوران جنگ تحميلي، هنوز نتوانستيم آن را ترميم اساسي كنيم و سرعت عبور روي آن بسيار كم است. اما اگر شما جستجوي كوچكي انجام بدهيد ده‌ها مقاله روي آن كارهاي مشابه كردند و اكثر آنها نه علمي است و نه عملي.
البته بعضي هم كه عملي است اراده‌اي براي انجام‌شان وجود ندارد
تابناک جان تو رو خدا همون پاراگراف آخر متن رو پیگیری کن. این دوستان در دانشگاه بدون هدف و فهم مسیر دارند کار می کنند.
تا همه را به تولید مقاله سوق ندادند باید این روند غلط متوقف شود. بعنوان مثال در زمینه برق ما یه برنامه و نرم افزار درست و حسابی برای انجام کاری مانند برنامه ریزی تعمیرات نداریم. اونوقت کسی سراغش نمیرود که قدیمی است و مقاله نمیشود. در عوض همه دنبال مقالات تخیلی و موارد زیاد داده سازی برای تولید مقاله و به اصطلاح علم میروند.
منکه به عنوان هیات علمی دچار تردید شدید شدم که آیا مقاله تولید کنیم یا از دانشگاه بیرون بیام و کار واقعی انجام بدیم نه تخیلی.
حقیقتا میخوام بدونم وزیر محترم این حرف رو بر چه اساسی زده ?! اصلا پشت این حرف ایا فکری هم بوده یا صرفا خواستن انگشت اتهام رو از روی خودشون منحرف کرده و به سمت دشمن متوجه کنند ?! جناب وزیر به جای این حرف های بی منطق و خنده دار بهتره که کمی به وضعیت اشفته ی وزارتخونه تحت امرت توجه کنی. وضعیت اسفناک موسسات اموزشی بی کیفیت که کارشون فقط چاپ مدرک هست رو سر و سامون بدی. کمی به فکر معیشت اعضای هیات علمی دانشگاههای مملکت باشی که درامدشون از درامد یک راننده تاکسی هم کمتره و برای ارتقا علمی و افزایش حقوق بعضا دست به این اقدامات اشتباه میزنن تا مقاله ای چاپ کنند. اساتیدی که حقوقشون نزدیک یک بیستم حقوق یک پزشک هست در حالی که هر دو یک اندازه برای رسیدن به این مرتبه زحمت کشیدن. شما بهتره کمی به فکر بازار مکاره ی پایان نامه فروشی و مقاله فروشی تو خیابونهای تهران باشی. به جای این صحبت های عوامانه کمی به فکر افزایش سطح علمی کشور باش.
وای به حال دانشمندان واقعی این مرز و بوم...وا اسفا!!!!!! وقتی وزیر علوم اینچنین بگوید...دیگر چه انتظاری از متخلفین و اصلاح وضع موجود داریم...خانه از پای بست ویران است...از وزیر علوم حداقل انتظار میرفت که با دلیل و برهان حرف خود را بزنند نه هیاتی و اتوبوسی!!!
لطفا به آقای وزیر بفرمایید ایران بعد از چین رتبه دوم سرقت ادبی رو در دنیا داره و از نظر تعداد استناد به مقالات رتبه بالای 150 دنیا.
تا وقتی معیار و ملاک گزینش و ارتقا تعداد محوری مقالات باشه و نه کیفیت اون چیزی غیر از این نخواهد بود.
ما این اظهارات شمارو قبول نداریم آقای وزیر
با سلام
نکته قابل توجه که کسی به آن نپرداخته، این است که چاپ مقاله در مجلات انتشارات بیومد سنترال به دلیل اپن اکسس بودن پولی هستند و هزینه چاپ هر مقاله تقریبا 1750 دلار یا یورو میباشد. یعنی حدود 7 میلیون تومان به ازای چاپ هر مقاله. همچنین این مجلات دارای سیستمهای تقلب یابی در فرآیند ارزیابی مقاله هستند. امکان معرفی کردن د اور ساختگی با ایمیل جعلی وجود ندارد مگر اینکه مجله هر گونه آدرس ایمیل از یاهو و جی میل را قبول کند و گرنه با ایمیل آکادمیک نمیشود چنین خلافی انجام داد. به هر حال برای چاپ مقالاتمان ما هم پول داده ایم و هم آبرویمان را برده اند. صحبتهای وزیر علوم کاملا متبن و به جا بوده و مردود کردن مقالات جای تعجب دارد ولی در عین حال فرآیند مقاله و پایان نامه فروشی نیز باید با جدیت فراوان برچیده شود.
اکثر مقاله های علمی کپی و پیست از کتاب ها و مقالات خارجی است و هیچ تاثیری در پیشرفت علمی ندارد.
خدمت آقاي وزبر عرض مي كنم ، فرمايش شما مثل اين است كه دزدي (نعوذ با... ) عنوان كند درآمد من مهمتر است يا برخورد قهري با عمل دزدي
آدم خواب را میشه بیدار کرد، ولی کسی که خود را به خواب زده را نمیشود بیدار کرد. ایکاش مسئولان وزات علوم خواب بودند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
برای این که بیلان کاریش رو پیش مقامات بالا ببره این حرف رو زده. والا خودش هم میدونه که تولید علم مقاله الکی بیرون دادن نیست. دوصد گفته چون نیم کردار نیست.
اقاى دكتر فرهادى هم بسان خيلى ها جو گير شده اند و خيال مى كنند كه با به ميان كشيدن نامى از غربيان هم چيز حل مى شود ، مى انديشند اول انكه مردم از اين همه بصيرت ايشان كه دست دشمن را خوانده اند شاد مى شوند و برايشان هورا مى كشند ،دوم انكه كوتاهى دستگاهى كه ايشان در مصدر انند را با اين بيان كوبنده ( غربيان از رشد ما هاج و واج شده اند و خدعه مى كنند!!!!!) ماست مالى خواهند كرد! براستى تا كى مى توان در پشت اين خيالات واهى پنهان شد؟ تا كى مى توان به استناد دشمن واهى و خيالى اشتباهات ، خطا ها و قصورات و فساد ها را توجيه كرد؟
سلام دوست گرامی نویسنده خبر
از متن بالا استنباط می شود شما هنوز به دانشگاه به عنوان جایگاهی مقدس و انسان ساز نگاه می کنید. اگرچه باید درست همین باشد لیکن هرگز چنین نیست.
امروز دانشگاهها اداراتی هستند که اساتید آن در عمل رفتاری کارمندگونه دارند (البته منظور توهین به کارمندان شریف نیست منظور تفاوت کار کارمندی و کار هیات علمی است که خیلی باید متفاوت تر از کارمندان باشد). تحقیق و پژوهش در دانشگاه بیشتر شعاری است و جایگاهی واقعی ندارد. به دانشجو همانند جنس و کالا نگریسته می شود. رقابت برای جذب دانشجو برای کسب بودجه است چرا که در سهم بودجه دانشگاهها امار نقش اول را دارد و از همین روست که در بسیاری از دانشگاهه رشته هایی تاسیس شده اند که در انها هیچ متخصصی وجود ندارد و هدف تاسیس در واقع جذب دانشجو با عناوین پر طمطراق بوده است. دوس عزیز هموطنم اعضای هیات علمی ای داریم که حتی از نگارش یک نامه ساده انگلیسی برای ارسال مقاله بر نمی آیند ولی کرسیهای ارتقا را با استفاده از کارهای دانشجویان کسب کرده اند و چه بسا چنین اساتیدی قانونگزاران و مبینان سیاستها هم شده اند. آیا یک عضو هیات علمی با 3 مقاله دانشجویش می تواند ارتقا بگیرد؟ ولی می گیرند. در قوانین ارتقا راهنمایی یک رساله ارشد (که در واقع نظارت بر کار دانشجوست) امتیاز پژوهشی برای استاد محسوب می شود چرا؟ باید پرسید انگیزه های پژوهشی چیست؟ بسیاری از اعضای هیات علمی صرفا پژوهش را به عنوان ابزاری برای ارتقای خود قلمداد می کند و رجوع به رزومه آنها نشان می دهد پس از اخذ ارتقا کار را تعطیل کرده اند. در بسیاری از پژوهش های کاربردی برای نیل به هدف پژوهش آمارسازی می شود و در واقع نتایج جعلی هستند. در دهه گذشته تعداد بالایی مجله پژوهشی در وزارت علوم تاسیس شده است و روابط در فعالیت آنها بسیار تاثیر گزار است و مهمتر آنکه ارتقای بسیاری از اساتید کشور یا فارغ التحصیلی بسیاری از دانشجویان فقط بر اساس این مجلات بوده است در حالیکه بر مبنای مجلات خارجی راه دشواری در پیش داشتند. نظارت وزارت علوم بر مجلات داخلی بر اساس سایت دفتر نشریات وزارت علوم بیشتر جنبه ظاهری نظیر چاپ منظم، درج نظر داور و... دارد. آمار فعالیتهای پژوهشی خیلی درست نیست. هدف از تاسیس مجلات پژوهشی در داخل کشور به نظر می رسد در خدمت آمار بوده است چرا که در مقیاس رقابت جهانی در منطقه هم عقب افتاده ایم. از طرف دیگر حسادت، تخریب و تملق در جامعه اساتید کشور نیز لانه کرده است و ختی برخی از اساتید پژوهشگر خوب هم کار رقبای خوب خود را زیر سوال می برند. ....
در شرایطی که بخشی به سرعت ذکر شد دوست عزیز نویسنده خیلی سخت نگیر می گذرد!؟؟؟
دوست عزیز چنانچه نظر ارسالی من (دقایقی قبل در خصوص وضعیت دانشگاه و پژوهش و ...) پیامد منفی دارد آن را نمایش ندهید با تشکر
لطفا نظر مرا نمایش ندهید
من متن را دوباره حواندم
من نسبت به موضع وزیرمحترم نظری ندارم اما تمرکزروی وزارت علوم به عنوان متولی اصلی تولیدعلم اقدامی سطحی نگرانه است.به عنوان یک عضوهیات علمی وزارت علوم که بیست سال سابقه تدریس درمراکزتربیت معلم ودانشگاه فرهنگیان رادارم عمیقا معتقدم پایه اموزش وپرورش است که مشکلات اساسی دارد .درکمال تاسف مااساتیددانشگاه قادربه ایجادتغییراساسی درمحصولات آموزش وپرورش وارتقاآنها به رتبه محقق ودانشمندنیستیم لطفا فکری به حال آنجاکنیدکه علت العلل است.
ما که متوجه نشدیم چی گفتی؟؟؟؟
وقتی که اساتید محترم برای ارتقا مجبورند با مقیاس مریض وزارت علوم در ثبت اسم خود پای مقالات هم دیگر با هم داد و ستد داشته باشند، مگر می شود بهتر از این توقع داشت. من یک هیات علمی هستم که 9 سال پیش از یکی از بهترین دانشگاه های دنیا مدرک دکترا گرفته ام، 8 سال است که در ایران دانشجوی تحصیلات تکمیلی دارم، و فقط 8 مقاله دارم که افتخار می کنم همش مال من و دانشجویم است. اما همزمان با خودم می بینم برخی از همکارانم 100 یا بیشتر مقاله در کمتر از این مدت تولید کرده اند، سوالم اینجاست که این دوستان خوراک اولیه مقالات علمی خود را از کجا می آورند، مگر مقاله علمی نباید حاصل یک کار پژوهشی باشد؟؟؟؟؟؟
بارها گفتیم تکیه بر تعداد مقاله باعث بروز فساد میشه هیچکس گوش نکرد .هنوز چوبشو میخوریم
یه اصلی هست. وقتی یه کشوری دچار فساد هستش همه بخش هاشو درگیر میکنه. وقتی تو تمام ادارات و بخش ها وزارت خانه ها، حتی بخش های خصوصی فساد هست صد در صد تو بخش علمیش هم هست. ما خودمون دانشجو بودیم تازه تو بهترین دانشگاه های کشور . میدیدیم چه خبره. فقط تاسف تاسف تاسف.
وقتی یک پزشک در راس وزارت علوم قرار می گیرد!
طرز تولید مقالات علمی در ایران : استاد دانشگاه بنا به موضوع مقاله خود، آن موضوع را خرد کرده و به عنوان پروژه به دانشجویان خود می دهد. دانشجویان با ترجمه چند مقاله خارجی و جمع بندی کردن آن و احتمالا ضمیمه کردن فعالیت های علمی خود آن را تقدیم استاد می کنند. استاد با صحافی کردن نتایج جمع شده و درج نام خود بر روی آن، در جهت ثبت مقاله به نام خود اقدام می نماید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
احسنت ! دقیقا" همینطور است
مقالات حذف شده تماما مربوط به بیمارستان ها و دانشگاه های علوم پزشکی است.
بهتر است وزیر بهداشت در این مورد پاسخ گو باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
اتفاقا اسامی پرتکرار مال دانشگاه تهران و آزاده نه علوم \پزشکی
ما در حال جهاد علمی با غرب به سر می بریم. نباید به سخن این مجلات و امثالهم بها داد. اون موقع که اونها از امثال بوعلی سینا و خوارزمی و ... کپ می زدن وجدان درد نمی گرفتن؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!! نباید به سخن این یاوه گویان بها داد و باید با قدرت و صلابت راه حقمون رو ادامه بدیم. والسلام علی من اتبع الهدی.
پاسخ ها
معصومه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
یک بسیجی خلاص
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
شوخی کردی یا حرفات واقعیه؟ اگه واقعیه یه فکری به حال خودت کن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
چی میگی مخلص جان ... قرصاتو خوردی شما
درود بر شما
تو رو خدا دیگه این چیزا رو به غرب و شرق و صهیونیزم و ... نسبت ندید.
دوره این حرفا گذشته. الان با یه جامعه تحصیل کرده طرف هستیم همه میدونند که تو دانشگاه ها چه اتفاقی می افته.
چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.
به جای رعایت اخلاق حرفه ای توپ رو تو زمین دشمن نندازید لطفا.
این رشد علمی نیست رشد علمی ما را شهیدتهرانی ها انجام دادند که یک مقاله هم ندارند اگراز این ملاقه ها یک تومبان برای کشور در بیاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
اونم همش مونتاژ کره شمالیه
واقعا اظهار نظر کارشناسی بود. هرجا به نفعمون نبود میگیم دشمن یعنی چی؟ هرجا هم منفعت داشتیم اسم دشمن رو میکشیم وسط. آقای وزیر علوم!!!! ثبات داشته باش
متاسفانه این آبروریزی ها یکی دو مورد نیست. عمق ناگواری این اتفاق رو کسی درک میکنه که خودش پژوهشگره
چرا باید اصرار براین باشد که مقاله ها در مجلات خارجی چاپ بشه اگر علمی است باید اثرش در داخل نمایان شود وگره ی از مشکلات مردم را بگشاید
باید واقعیت ها را قبول کرد . سرقت علمی و ادبی دارد یک فرهنگ می شود .بجای فرافکنی باید تدبیر نمود . تا کی ناتوانی خود را باید گردن دیگران انداخت.
وقتی یک پزشک می شود وزیر علوم فاتحه را خوانده بودیم ما از قبل....
رشد علمی که مقاله هایش سرقت علمی باشد و یا از میدان انقلاب تهیه شده باشد به چه درد می خورد ؟
همه چیزمان فقط شعار است حتی پیشرفت علمی!!!! اگر پیشرفت کرده ایم تاثیرش کجا بوده است؟ هر روز وضعمان بدتر از دیروز است، بهتر است آقای وزیر سری به انقلاب و سایت های اینترنتی تولید مقاله بزنند و بعد نظر بدهند. البته خودشان این موضوع را میدانند از قدیم گفته اند: کسی خواب باشد را میتوان بیدار کرد اما کسی که خود را به خواب زده ..... .
اکر به جای سیاسی بازی به معیشت دانشجویان دکتری و فوق لیسانس پرداخته بود و اساتید بی کیفییت را به راحتی استخدام نمیکرد و ارتقا نمیداد حالا مجبور نبود این ابرو ریزی بین المللی را براش یک توجیه مسخره بتراش
سلام

به طور کلی میتوان گفت که اگر به تخلفات اساتید به دقت رسیدگی شود میتوان به رشد علمی بالاتری دست یافت. برای نمونه توجه شما را به اتفاقی که برای یکی از دانشجویان دکتری دانشگاه فردوسی مشهد افتاد ، جلب کنم.
پرونده 04 07 94 کمیته اخلاق پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد را پیگیری کنید. در این پرونده استادی شکایت میکند و مدعی میشود که از وی سرقت علمی شده است و باید نام وی در یکی از مقالات دانشجو می آمده است. نتیجه تحقیقات کمیته نشان میدهد که شکایت بی مورد و دانشجو بیگناه است. به دلیل این شکایت، دفاع دانشجو هفت ماه به تعویق می افتد. تا جایی که من اطلاع دارم متاسفانه پس از صدور حکم و اعلام بیگناهی دانشجو، دانشگاه حتی یک عذرخواهی و دلجویی ساده از دانشجوی مذکور انجام نمیدهد. حتی توبیخی برای استاد مذکور که استاد نمونه کشوری هم بوده در نظر نمیگیرد. تا جایی که من مطلع هستم دانشجوی مذکور مدرک دکتری خود را اخذ کرده است و تا کنون شکایتی در این خصوص انجام نداده است. اما به نظر من او حالا که فارغ التحصیل شده است باید برای ریشه کن کردن زیاده خواهی و توقعات بیجای اساتید که ظلمی آشکار است شکایت کند. نمیدانم شاید خود را در این مسیر تنها میبیند و طرح شکایت را بی نتیجه میپندارد.
تابناک خواهشا خواهشا تو پرونده 04 07 94 کمیته اخلاق پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد را پیگیری کن. دعای خیر دانشجویان دکتری و ارشد پشت سرت خواهد بود.
الان دیگر عقل یک بچه هم قد میدهد که رشد علمی به تعداد مقالات نیست. فکرش را بکنید! مقالات! آن هم چه نوع مقالاتی! سرت را کرده ای زیر برف آقای وزیر! دیگر زمان آن هم گذشته است که همه چیز را گردن دشمن فرضی بیندازید. فرافکنی نکنید دشمن کجا بود پس اونها کی هستند که در میدان انقلاب داد میزنند مقاله آی اس آی پروپوزال پایاننامه؟!!!!
الان متاسفانه چون عوام سواد فنی ندارند باعث شده چند استاد و پزشک ساده در حد بسیار عالی و خبره مطرح شوند و در واقع بزرگنمایی بیخود است چون جایزه نوبل تابحال نگرفته اند و اگر اقای رازی از حدود چند صد سال قبل نبود و الکل کشف نمیکرد مسلمان اصلن حرفی برای گفتن نداشت و مشاهده میشود که کشور 7 میلیون نفری معادل ده برابر کشور هشتاد میلیونی مسلمان مقاله دارد و مسلمان ایراد دیگرش این است که فقط برود خارج و از ادیان دیگر کسب فیض کند و افراد پیر و بیمار در راس بگذارد که انها را سفارش به مردن و جهان اخروی به عوض دنیوی کند. الان ملل مسلمان منتظر برخورد بلای اسمانی و نابودی و قیامت اند حال انکه ملل غیر مسلمان در صدد نجات بشر و عزیمت به مریخ و ماه و مشتری و قمر مشتری با موشک فالکون و به نام اروپا و باید خوداتکایی شود و همه درشت دانه ها حقوقشان قطع و فرزند و اقوامشان در خارج ترور شوند تا برگردند و امکان فرار نداشته باشند و اقتصاد مقاومتی محقق شود.
بنده به عنوان یک عضو هیات علمی دانشگاه دولتی، مدتی است که کاملا احساس میکنم درگیر یک دور باطل شده ام. احساس بیهودگی میکنم، براحتی میتوان گفت بیش از 99 درصد مقالات فقط کاغذ باطله بوده و بدرد بازیافت میخورند، البته شاید بتوان اندکی پز داد!
بنده شدیدا در اندیشه خروج از دانشگاه و پیدا کردن شغلی مفیدتر هستم که خیر دنیا و آخرت را داشته باشد!
در پاسخ به ناشناس ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲ که راه حل مشکل را حرکت از مقاله نویسی به سوی انجام کارهای صنعتی دانسته‌اند باید گفت که راهکار ایشان چندان درست نیست. اتفاقا این راهکاری است که بیش از 8 سال است با شدت در دانشگاه‌های ایران دنبال می‌شود و برخلاف آنکه برکت و خوبی نداشته موجب افزایش شدید مشکلات و فساد باور نکردنی در دانشگاه شده است.
در ایران هیچ مرکز خصوصی وجود ندارد که پروژه‌های صنعتی دانشگاه را پشتیبانی مالی کند و تنها پیمانکار این پروژه‌ها مراکز دولتی هستند. آنچه که در حال حاضر رخ داده این است که بیشتر اعضاء هیات علمی فعال در حوزه‌های ارتباط با صنعت متاسفانه افرادی خاص با روابطی خاص و برخوردار از رانت هستند و اصلی ترین پروژه‌ها در حوزه فعالیت‌های صنعتی متاسفانه با زد و بند و فساد بسیار صورت می‌گیرد.
به جرات می‌توان گفت که حتی همین الآن فساد در این حوزه از فساد ناشی از چاپ مقالات تقلبی سنگین تر است چون درگیر جابه‌جایی پول‌های میلیاردی است که حداقل در حوزه مقالات تقلبی این مقدار از جابه‌جایی پول وجود ندارد. مطمئن باشید که موج آبروریزی بعدی در مراکز علمی ایران پس از تقلب در چاپ مقالات مربوط به فساد و رانت در پروژه‌های به اصطلاح ارتباط با صنعت است.
وقتی زور و اجبار برای نوشتن مقاله باشه همین میشه دیگه، خیلی از اساتید جوان دانشجو را وادار به مقاله نوشتن می کنند بدون اینکه چیزی بهش یاد بدن، روز دفاع پایان نامه ام برام بدترین روز بود داور بیسواد فقط توهین کرد، بطوریکه تصمیم گرفتم برای دکترا از ایران برم و میرم.
یکی از هم دانشگاهیان من در دوره ارشد دی ماه پایان نامه رو شروع بعد تحقیق کرد همراه با انجام آزمایشات در رشته زیست شناسی خرداد دفاع کرد گفت نتیجه تحقیقات نه هدف رو رد کرد نه تایید در واقع هیچ نتیجه ای نگرفته بود مقاله در ژورنال خارجی چاپ شد و ایشان الان در زمینه سرطان تحقیق میکنن ما همچین محققین داریم .با چشم خودم دیدم که طرف تا نصف آزمایشات انجام داده همه از پایه غلط بوده و همه دارن دکترا میخونن
فردی تعریف میکرد که پرسشنامه های رساله ارشدشو یک شبه به کمک همسرش پر کرده و نتیجه گیری بعد هم دفاع، بعدش هم که لابداز توش مقاله خارجی و داخلیو پژوهشی دربیاد ، بعدش هم سایتهایی که با یک میلیون مقاله شما رو ای اس ای میکنند و با دو سه تومان دیگه تو نشریان دسته nام خارجی چاپ میکنند کافیه یه سرچ بزنید و نام چند هزار ایرانی وصل شده به عنوان نفر سوم تا پنجم نویسندگان خارجی و بیشتر چانگ چونگی رو ببینید اونوقت باز هم بگویید توهین کردند، به هر حال اتش خشک وتر را میسوزاند و این وسط محققان فرهیخته و اصحاب علم و تحقیق واقعی هم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست