علي بنايي، نماينده قم در مجلس شوراي اسلامي در يادداشتي نوشت:
ورود افراد غيرمسلمان به مسجد، اماکن مقدس و حرم امامان مطابق با نظر اکثر فقها جايز نيست. ورود غيرمسلمان به حرم امام رضا (ع) نيز از اين دست است. در اين موارد توليت آستان قدس رضوي از انجام اين عمل جلوگيري کند مگر اينکه اين فرد به طور ناشناس وارد حرم شود. اين يک حکم اوليه است و ضرورت ايجاب نميکند که حکم ثانويهاي در اين مورد صادر شود.
احکام ثانويه بر احکام اوليه نظارت دارند و در شرايط غيرعادي آنها را تغيير داده يا به کلي آنها را بر ميدارند. مثلاً وجوب روزهداري در ماه رمضان، از احکام اوليه است که مربوط به شرايط عادي است؛ ليکن اگر روزهداري موجب ضرر گردد و سلامتي انسان را دچار مشکل سازد، در اين جا حکم ثانوي، يعني «قاعده رفع ضرر» وارد عمل ميشود و وجوب روزه را از کساني که روزهداري، براي آنها ضرر دارد، برميدارد و همينگونه است اگر روزهداري بر فرد ديگري ضرر وارد سازد، مانند زن باردار يا زني که بچه شيرخوار دارد و روزه گرفتن به فرزند او ضرر ميرساند.
اما ضرورت ايجاب نميکند که در خصوص حرمت ورود غيرمسلمانها حکم ثانويهاي صادر شود. چرا که مصلحت فوقالعادهاي ديده نميشود. بنابراين هيچ مصلحت حکومتياي نميتواند باعث ناديده گرفتن حکم اسلامي شود.
حضور هوگو چاوز رئيسجمهور ونزوئلا در حرم امام رضا نيز مشمول همين حکم ميشود. مگر اينکه تنها در مکانهايي حاضر شود که حضور غيرمسلمانها در آن اماکن حرمت ندارد، يا آقاي چاوز در خفا مسلمان باشد، ما که نميدانيم.
شايد چاوز احساس معنويت ويژهاي ميکند يا بهره روحي فوقالعادهاي ميبرد. به هر حال غيرمسلمانها هم از وجود ائمه بهرهمند ميشود، در اين موضوع شکي نيست. يا ميخواهد با معماري اسلامي آشنا شود. اما توجيه دعوت رئيسجمهور از چاوز روشن نيست. شايد رئيسجمهور ميخواهد معنويت اسلام را به او بچشاند و به اين وسيله اين رئيسجمهور کمونيست را به دين اسلام مشرف کند، نميدانم.