بازدید 13372

مفاهیم پایه ای بیمه-قسمت اول

در این مطلب به تعریف بیمه و بیان انواع آن و تاریخچه آن در ایران پرداخته شده است.
کد خبر: ۶۲۵۷۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲ 24 September 2016
بیمه، اشخاصی  را که  متحمل  لطمه ، زیان  یا حادثه  ناخواسته ای شده اند قادر می سازد که  پیامدهای  این  وقایع  ناگوار را جبران  کنند. خسارت هایی  که به این قبیل افراد پرداخت می گردد از پول هایی  تأمین  می شود که  برای  خرید بیمه  نامه می پردازند و با پرداخت  آن در جبران  خسارت  همدیگر مشارکت  می کنند.

بیمه  چیست؟

بیمه گران  خطرهای  احتمالی  را به خوبی می شناسند و احتمال وقوع آن ها رامی دانند بنابر این می توانند میزان  حق  بیمه ای  را که  هر شخص  باید بپردازد به نحوی  محاسبه  کنند که  مبلغ  جمع آوری  شده برای  جبران  خسارت هایی  که  پیش خواهد آمد، کافی  باشد. بدیهی  است  که  تنها تعدادی  از آنان  که  خود را بیمه  کرده اندنیاز به جبران خسارت از محل  مبلغ  جمع آوری  شده  خواهند داشت .

بر این اساس، مقدار حق  بیمه  مربوط به  هر نفر متقاضی  بیمه  با توجه  به  دو عامل مهم  محاسبه  می شود: نخست  این  که ، به  طور کلی  احتمال  بروز خسارت  در آینده چه  قدر است  و دوم ،آن  که احتمال  وقوع  حادثه برای بیمه گذار متقاضی  بیمه  بیشتر یا کمتر از میانگین احتمال  خطر مزبور باشد.

بیمه عمر، بیمه اعضاء بدن، بیمه حریق، بیمه سرقت و غیره» بیمه در ساده‌ترین تعریف؛ روشی است برای انتقال ریسک. در تعریف ماده یک قانون بیمه ایران: بیمه عبارتست از قراردادی که به موجب آن یک طرف (بیمه گر) تعهد می‌کند در ازای پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر(بیمه گذار) در صورت وقوع یا بروز حادثه خسارت وارده بر او را جبران نموده یا وجه معینی را بپردازد. متعهد را بیمه گر، طرف تعهد را بیمه گذار و وجهی را که بیمه گذار به بیمه گر می‌پردازد حق بیمه و آنچه را که بیمه می‌شود موضوع بیمه نامند.

بیمه دارای انواع و اقسام مختلفی است که دو گروه اصلی آن عبارت‌اند از بیمه‌های اجتماعی و بیمه‌های بازرگانی.
بیمه یکی ازشیوه‌های مدیریت ریسک می‌باشد (انتقال ریسک به فرد یا سازمان دیگر).


تاریخچه بیمه در ایران

سابقه فعالیت بیمه در کشور به صورت غیررسمی حدود یک قرن است است. اما نخستین بار در سال ۱۲۸۹ خورشیدی دو شرکت بیمه امریکایی به تاسیس نمایندگی در ایران پرداختند. نخستین قانونی که در ایران درخصوص شرکت‌های بیمه به تصویب رسید قانون مربوط به ثبت شرکت‌ها تصویب شد.

تاسیس شرکت سهامی بیمه ایران در تاریخ پانزدهم آبانماه ۱۳۱۴ و همچنین تصویب قانون بیمه در هفتم اردیبهشت ۱۳۱۶ را باید نقطه آغاز تحولات بازار بیمه ایران دانست. با تصویب این قانون در حدود ۱۰ شرکت بیمه خارجی شعب و نمایندگی‌های خود در ایران را ثبت کردند.

درسال ۱۳۲۹ خورشیدی نخستین شرکت بیمه خصوصی ایرانی با نام "بیمه شرق ” تاسیس شد. در سال 1350 خورشیدی بیمه مرکزی ایران تاسیس شد.


انواع بیمه

بیمه‌ها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

اشخاص
اموال
مسئولیت

و برخی بیمه های خاص نیز اخیرا” در ایران بوجود امده است.

بیمه اشخاص شامل
عمر
حادثه
درمان

بیمه اموال شامل
بیمه اتومبیل( شخص ثالث ، بدنه )
آتش سوزی
بیمه های مهندسی
بیمه حمل و نقل ( صادرات ، واردات ، ترانزیت ، داخلی )

بیمه مسئولیت
بیمه های مسئولیت دارای انواع مختلفی است که برخی از آنها عبارتند از
مسئولیت کارفرما درقبال کارکنان
مسئولیت حرفه‌ای پزشکان و پیراپزشکان
مسئولیت مدنی مدیران و مسئولان فنی بیمارستانها – کلینیکها و درمانگاهها
مسئولیت در مقابل همسایگان مجاور ناشی از سرایت آتش سوزی و انفجار

بیمه های خاص شامل
بیمه مرهونات بانکی (وامهای بانکی)
بیمه نامه پول در صندوق
بیمه شتر مرغ
بیمه اسب

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان