بازدید 7172

اصطلاحات تخصصی بورس-قسمت نهم

در این مطلب به تعاریف اصطلاحات انتقال قانونی،انتقال قهری،ایستگاه معاملاتی،سهم شناور آزاد،بازارگردان،بازارگردانی،بازار خارج از بورس و پذیره نویسی پرداخته شده است
کد خبر: ۶۲۳۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵ 18 September 2016
انتقال قانونی
انتقال قانونی، انتقال اوراق بهاداری است که به موجب قوانین خاص و یا با حکم دادگاه صالحه به شخص دیگری صورت می گیرد.

انتقال قهری

انتقال قهری، انتقال اوراق بهاداری است که با فوت دارنده آن به وراث قانونی وی صورت می گیرد.

ایستگاه معاملاتی
ایستگاه معاملاتی، پایانه معاملاتی کارگزار است که با سامانه معاملاتی بورس در ارتباط می باشد. هر "ایستگاه معاملاتی” با کدی مشخص می شود  که به آن "کد ایستگاه معاملاتی” گویند.  ایستگاه های معاملاتی هر کارگزار با کدهای جداگانه تعریف می شود.
 
سهم شناور آزاد
سهم شناور آزاد، بخشی از سهام آن شرکت است که دارندگان آن آماده عرضه و فروش آن سهام می باشند، و قصد ندارند با حفظ آن  قسمت از سهام، در مدیریت  شرکت مشارکت نمایند.
 
بازارگردان
بازارگردان، کارگزار یا  معامله گری است که با اخذ مجوز لازم و با تعهد به افزایش نقدشوندگی و تنظیم عرضه و تقاضای اوراق بهادار معین و تحدید  دامنه نوسان قیمت آن، به داد و ستد آن اوراق می پردازد.
 
بازارگردانی
بازارگردانی، فعالیتی است که با هدف کاهش دامنه نوسانات قیمت اوراق بهادار و تامین نقدشوندگی آن با مجوز "سازمان” توسط "کارگزار” انجام می شود.

بازار خارج از بورس
بازار خارج از بورس، بازاری است در قالب شبکه ارتباط الکترونیک یا غیرالکترونیک که معاملات اوراق بهادار در آن بر پایه مذاکره صورت می‌گیرد. بازار خارج از بورس در قالب شرکت سهامی تاسیس و اداره و از این پس به اختصار "شرکت” نامیده می‌شود.

پذیره نویسی
پذیره نویسی یعنی، فرایند خرید اوراق بهادار از ناشر و یا نماینده قانونی آن و تعهد پرداخت وجه کامل آن طبق قرارداد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس