بازدید 16903

مفاهیم پایه ای بورس- قسمت اول

در این مطلب به تعاریف بور،سهم،بازار اولیه،بازار ثانویه،شرکت سهامی خاص،شرکت سهامی عام،قیمت اسمی،سرمایه گذاری،افق سرمایه گذاری،پرتفوی و کارگزار پرداخته ایم.
کد خبر: ۶۲۲۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶ 13 September 2016

بورس چیست؟
 Bourse ،کلمه ای فرانسوی است که معنای آن در زبان فرانسه "کیف پول" می باشد.

 سهم

نشان دهنده مالکیت یک فرد(حقیقی یا حقوقی)در یک شرکت می باشد.

بازار اولیه

دارایی هایی که برای اولین بار توسط شرکت ها یا دولت عرضه می شوند در این بازار پذیره نویسی می شوند.در واقع پذیره نویسی سهام و افزایش سرمایه توسط شرکت ها فعالیت در بازار اولیه است.

بازار ثانویه
دارایی هایی که ابتدا در بازار اولیه مورد معامله قرار گرفته است در بازار ثانویه مورد معامله مجدد قرار می گیرد که این فعالیت عمدتا در بورس اوراق بهادار صورت می گیرد.
نکته:توجه کنید که بازار بورس بازار ثانویه است،یعنی در بورس اوراق بهادار شرکتی تاسیس نمی شود و فقط سهام شرکت های پذیرفته شده (که قبلا تاسس شده اند)مورد معامله قرار می گیرند.به همین دلیل بازار بورس،بازار ثانویه است.

شرکت سهامی خاص
شرکتی است که سهام آن در اختیار عده محدودی است.

شرکت سهامی عام
شرکتی است که خرید سهام آن برای عموم آزاد است.شرکت های حاضر در بورس باید حتما سهامی عام باشند.

قیمت اسمی
قیمت اولیه سهم در بازار اولیه است که در حال حاضر در بورس تهران قیمت اسمی سهام 100 تومان می باشد. این قیمت فقط قیمت اسمی سهم می باشد. یعنی شرکت در روز نخست قیمت هر سهم خود را 100 تومان تعیین کرده است و سهامداران این مبلغ را برای خرید هر سهم شرکت پرداخته اند.

سرمایه گذاری
سرمایه گذاری یعنی صرف نظر کردن از مصرف در زمان حال به امید مصرف بیشتر در آینده.سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار به معنای خرید سهام معمولا با دو دیدگاه انجام می شود.بهره بردن از افزایش قیمت آن و یا سرمایه گذاری برای بهره بردن از سود سالیانه سهم.

دیدگاه های سرمایه گذاری
بر این اساس دیدگاه های سرمایه گذاری به 3 دسته تقسیم می شوند:کوتاه مدت،میان مدت،بلند مدت.
معمولا به سرمایه گذاری با دید 3 تا 4 ماه کوتاه مدت گفته می شود و به سرمایه گذاری با دید 3 ماهه الی یکسال میان مدت و به سرمایه گذاری با دید بیش از یکسال بلند مدت گفته می شود.

پرتفوی
عبارت است از سبد سهامی که برای کاهش ریسک سرمایه گذاری تهیه می شود.

کارگزار
بنگاه های معاملاتی هستند که خرید و فروش سهام توسط آنها صورت می گیرد.در این معاملات،کارگزار وکیل تام الختیار فروشنده و خریدار هستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر