بازدید 6302
پیمانه اقتصادی

از«میلیاردها تومان ارزی که برای خودروی لوکس رفت» تا «رتبه 150 ایران در بین آزادترین اقتصادهای دنیا»

پیمانه اقتصادی امروز موضوعاتی همچون: رشد شاخص بورس همراه با تحلیل و حاشیه، نمودار روند فروش ارز در بازار آزاد، افزایش قیمت فلزات گران‌بها، قیمت امروز سکه، افزایش قیمت نفت خام، احتمال توافق نفتی ایران و عربستان، واردات میلیاردی خودرو لوکس در پنج ماه نخست، کاهش قیمت مرغ، وضعیت بازار شکر، میوه و لوازم التحریر،خودروهای 2017 بازار و رتبه بندی آزادترین اقتصادهای دنیا را در بر دارد.
کد خبر: ۶۲۴۹۲۲
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸ 21 September 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار طلا، نفت، خودرو و... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، پیمانه اقتصادی امروز موضوعاتی همچون: رشد شاخص بورس همراه با تحلیل و حاشیه، نمودار روند فروش ارز در بازار آزاد، افزایش قیمت فلزات گران‌بها، قیمت امروز سکه، افزایش قیمت نفت خام، احتمال توافق نفتی ایران و عربستان، واردات میلیاردی خودرو لوکس در پنج ماه نخست، کاهش قیمت مرغ، وضعیت بازار شکر، میوه و لوازم التحریر،خودروهای 2017 بازار و رتبه بندی آزادترین اقتصادهای دنیا را  در بر دارد.



رشد شاخص بورس در آخر تابستان

به گزارش تابناک اقتصادی، با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 95.06.31شاخص بازار اول با 45.88 واحد افزایش به رقم 53395.10 واحد و شاخص بازار دوم همانند شاخص بازار اول، با افزایش 854.23واحد به رقم 167794.30 واحد رسیدند. شاخص قیمت بورس(وزنی- ارزشی) نيز در روز جاري با 63.50واحد افزایش  به رقم 27199.40واحد رسيد. شاخص کل بورس در چهارمین روز کاری بورس در هفته جاری با افزایش 178.33 واحدی به رقم 76450.90 واحد رسید و شاخص کل فرابورس هم با افزایش 5.10 واحد به رقم 816 واحد رسید.گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1586میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1976میلیارد ریال رسید.


تحلیل بازار سرمایه

در گروه سرمایه گذاریها، از 21 نماد شرکت های قابل دادوستد در این گروه،سهام11شرکت با افزایش قیمت و سهام 10 شرکت با کاهش قیمت روبرو شدند. در گروه فلزات اساسی، از 23 سهام شرکت های فعال در این گروه،سهام 16شرکت با افزایش قیمت و سهام 7 شرکت با کاهش قیمت امروز را به پایان رساندند. در گروه خودرو و قطعات ساخت،امروز برخلاف روز کاری گذشته،شاهد معاملات اکثرا متعادل ولی متمایل به منفی بود و نیز حجم معاملات نسبت به روز کاری قبل در این گروه افرایش یافت.در گروه موادومحصولات دارویی ، شاهد معاملات اکثرا مثبت ولی کمی پرحجم تر نسبت به روز کاری قبل بودیم. گروه محصولات شیمیایی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشت به طوری که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیش از 42 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص برجای گذاشت.

حاشیه های تالار شیشه‌ای حافظ

از حاشیه های امروز می توان به شایعات و شنیده هایی از چند شرکت اشاره کرد. صدور مجوز افزایش سرمایه شرکت سایپا کاشان به میزان117 درصد از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها از سوی سازمان بورس انجام شد.سایپا کاشان که برای واگذاری 49 درصد سهام به سیتروئن فرانسه است، مجوز افزایش سرمایه 117 درصدی را از سازمان بورس گرفت و آماده برگزاری مجمع فوق العاده شد.این شرکت فرابورسی سرمایه 250 میلیارد تومانی را از محل تجدید ارزیابی دارایی ها به 542 میلیارد تومان خواهد رساند.

تغییرات امروز بازار آزاد دلار، یورو و درهم



افزایش اونس جهانی فلزات گران‌بها

به گزارش «تابناک اقتصادی» در بازار فلزات گران‌بها، هر اونس طلا در بازارهای جهانی نسبت به روز قبل 6 دلار و 7 سنت افزایش داشت و به رقم 1321 دلار و 7 سنت رسید. هر اونس نقره نیز در بازارهای جهانی، 19 دلار و 54 سنت معامله شد که نسبت به روز گذشته 26 سنت افزایش را ثبت کرد. همچنین در بازار فلزات گران بها، هر اونس پلاتین و پالادیوم افزایش داشتند. به طوریکه هر اونس پلاتین با افرایش 13 دلار و 7 سنتی نسبت به روز گذشته به 1042 دلار و 7 سنت رسید و هر اونس پالادیوم نیز 7 دلار و 7 سنت افزایش نسبت به روز قبل را تجربه کرد و با 687 دلار و 7 معامله شد.

قیمت سکه در بازار امروز تهران

هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار تهران ۱۱۳ هزار و ۵۳۴ تومان معامله شد. به گزارش مهر، امروز چهارشنبه در بازار تهران سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید با قیمت یک میلیون و ۱۱۵ هزار تومان، طرح قدیم یک میلیون و ۱۱۳ هزار تومان، نیم سکه ۵۶۸ هزارتومان، ربع سکه ۲۹۸ هزار تومان و سکه یک گرمی ۱۸۶ هزار تومان معامله شد.

 افزایش قیمت انواع نفت خام

به گزارش «تابناک اقتصادی» در بازارهای جهانی هر بشکه نفت خام پایه آمریکا WTI با افزایش 1 دلار و 35 سنت نسبت به روز قبل به 44 دلار و 92 سنت رسید. هر بشکه نفت خام برنت نیز نسبت به روز گذشته با افزایش 98 سنت مواجه بود و با قیمت 46 دلار و 72 سنت فروخته شد. همچنین هر بشکه نفت خام اوپک با 42 دلار و 9 سنت قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل با افزایش 42 سنت همراه بود.

احتمال توافق نفتی ایران و عربستان

به فاصله یک هفته تا آغاز نشست غیر رسمی اوپک به میزبانی «الجزیره»، از راهروهای دبیرخانه اوپک در وین اخباری مبنی بر توافق ایران و عربستان سعودی بر سر اجرای فریز نفتی به گوش می رسد. به گزارش مهر، بر این اساس، با قطعی شدن حضور وزرای نفت و انرژی ایران و عربستان در نشست نفتی «الجزیره»، دبیرکل اوپک به نقل از وزیر نفت و رئیس جمهوری ایران از آمادگی و اطمینان تهران به منظور تلاش برای دستیابی به اجماع تولیدکنندگان نفت خبر داده است.

میلیاردها تومان ارزی که برای 281 "ب ام و" رفت

با توجه به آمار گمرک در پنج ماهه نخست سال جاری 281 دستگاه خودرو "ب ام و" تولید کشور آلمان به ایران وارد شده که برای این تعداد خودرو 16 میلیون و 963 هزار و 45 دلار هزینه شده است.بررسی‌ها نشان از آن دارد که حجم اعظم واردات خودروی ب ام و مربوط به مدل‌های i8، X3، X4 328iو 528i است، که در این میان بیشترین واردات در یک نوبت و با یک ثبت سفارش واحد مربوط به 10 دستگاه خودرو "ب ام و" سری X4 28i 2016 است که این خودرو بنزینی 4 سیلندر بوده و از موتوری به حجم 2 هزار سی سی بهره‌مند است. به گزارش میزان، ارزش این 10 دستگاه خودرو در مجموع 603 هزار و 276 دلار به ثبت رسیده که در آمار گمرک این ارزش دلاری، 18 میلیارد و 229 میلیون و 200 هزار ریال تعیین شده است.

کاهش ۳۰۰ تومانی قیمت مرغ

مهدی یوسف‌خانی از کاهش ۳۰۰ تومانی قیمت مرغ نسبت به روزهای ابتدایی هفته جاری خبر داد و اظهارداشت: نرخ مرغ آماده طبخ امروز چهارشنبه در مراکز خرده فروشی به ۷۳۰۰ تومان رسیده است. به گزارش مهر، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی، نرخ مرغ زنده را در تهران و مازندران  ۴۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: نرخ مرغ آماده طبخ درعمده فروشی درب کشتارگاه ۶۴۵۰ تومان، توزیع درب واحدهای صنفی ۶۶۰۰ تومان و فروش درب واحدهای صنفی ۷۳۰۰ تومان است.

وضعیت حال حاضر بازار شکر

در حال حاضر هر کیلوگرم شکر در خرده فروشی با نرخ مصوب به صورت فله ۲۸۵۰ تومان، در بسته بندی‌های ۹۰۰ گرمی ۳۵۰۰ تومان و یک کیلوگرمی ۳۸۰۰ تومان عرضه می شود. رییس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفتگو با مهر با بیان اینکه الان در عمده فروشی‌ها قیمت هر کیلو شکر در بسته های۵۰ کیلویی، ۳ هزار تومان است، گفت: حتی در برخی مواقع ۵۰ تومان پایین‌تر و با قیمت ۲۹۵۰ تومان هم در عمده فروشی‌ها فروخته می‌شود که البته هنوز بالاتر از نرخ مصوب است.

جدیدترین قیمت میوه در سطح شهر

میوه‌های تابستانه مثل شلیل، هلو، هلو انجیری و شبرنگ این روزها عرضه‌شان کمتر شده و قیمت‌هایشان روند کاهشی نسبت به روزها و هفته‌های قبل نشان می‌دهد. به عنوان نمونه به طور متوسط قیمت هر کیلوگرم انار  ۵۳۰۰ تومان، نارنگی ۴۵۰۰ تومان، سیب زرد ۴۵۰۰ تومان، خیار بوته‌ای ۳۵۰۰ تومان و خیار درختی ۳۰۰۰ تومان است. در میان سایر اقلام نیز موز کیلویی ۴۳۰۰ تومان، انگور عسگری کیلویی ۴۰۰۰ تومان، انگور بی دانه کیلویی ۷۳۰۰ تومان و گلابی کیلویی ۶۵۰۰ تومان فروخته می‌شوند. همچنین میوه‌هایی با قیمت‌های بالاتر در بازار عرضه می‌شوند که شامل انبه به قیمت هر کیلوگرم ۱۱ هزار تومان، عناب به قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار تومان، سیب گلاب به قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار تومان و شاتوت به قیمت هر کیلوگرم ۲۵ هزار تومان است. به گزارش ایسنا، میوه‌های تابستانی نیز قیمت‌هایشان به طور نسبی کاهشی شده است؛ به گونه‌ای که شلیل کیلویی ۵۰۰۰ تومان، شبرنگ کیلویی ۵۵۰۰ تومان و هلو انجیری کیلویی ۶۰۰۰ تومان عرضه می‌شود.  

نرخ برخی لوازم التحریر در فروشگاه‌ها

گزارش مهر از سطح شهر حاکی از آن است که تراش پلاستیک تک سایز با قیمت ۲۳۲۰ تومان، تراش پلاستیک دو سایز ۲۷۸۰ تومان، دفتر شطرنجی جلدمقوایی فنری ۶۰ برگ ۴۱۴۰ تومان و دفتر کلاسوری طلقی ۲۶ حلقه ۱۰۰ برگ با قیمت ۱۳ هزار تومان به فروش می رسد. همچنین دفتر کلاسوری جلد سخت ۲۶ حلقه ۲۰۰ برگ با قیمت ۲۴ هزار و ۹۶۰ تومان و دفتر رنگ آمیزی با قیمت ۵۲۹۰ تومانم فروخته می شود. مداد قرمز مارک کمل استدلر با نرخ ۷۰۰ تومان، دفتر نقاضی جلد مقوایی سیمی ۶۰ برگ با نرخ ۴۱۰۰ تومان، خط کش کریستالی ۳۰ سانتی فابرکاستل با نرخ ۲۶۲۰ تومان قیمت گذاری شده است. دفتر مشق سیمی جلد مقوایی ۴۰ برگ ۳۸۰۰ تومان، پاک کن قلاف دار  رنگ بندی ۷۷۷۰ تومان، آبرنگ ۸ رنگ استدلر ۳۵ هزار و ۲۸۰ تومان، آبرنگ ۸ رنگ فابر کاستل ۱۳ هزار و ۵۴۰ تومان و تراش رومیزی حیوانات ۱۸ هزار و ۸۰ تومان فروخته می‌شود.

قیمت خودروهای 2017 در بازار

به گزارش «تابناک اقتصادی» جدیدترین قیمت‌ها از انواع خودرو وارداتی با مدل 2017  را می‌توان در جدول زیر مشاهده کرد.


 ردیفنام خودرو قیمت بازار(تومان) 
 1 هیوندای سوناتا LF . فول کامل با رادار 185,000,000
 2 هیوندای سانتافه DM . فول نیوفیس . اتوپارک 230,000,000
 3 کیا اسپورتیج فول نیوفیس 175,000,000
 4 کیا سراتو 2.0 - فول نیوفیس 144,000,000
 5 تویوتا پریوس 151,000,000
 6 بنز E200 450,000,000
 7 پورشه باکستر S 710,000,000
 8 پورشه ماکان 2.0 فول 660,000,000
 9 بی‌ام و X4 تیپ 28 فول 430,000,000
 10 رنو فلوئنس - دنده دستی  92,000,000
 11 ولوو XC90 - Inscription 660,000,000


رتبه‌بندی آزادترین اقتصادهای دنیا

اندیشکده بازار آزاد (EFW) در گزارشی در این هفته به رتبه‌بندی آزادترین اقتصادهای دنیا در سال 2014 پرداخته است که بر اساس آن در میان 159 کشور، هنگ‌کنگ در صدر لیست اقتصادهای آزاد دنیا قرار دارد. بعد از هنگ‌کنگ، سنگاپور، زلاندنو، سوییس و کانادا در رتبه‌های دوم تا پنجم این فهرست قرار دارند. بر اساس این گزارش ایران با افتی 6 پله‌ای نسبت به سال 2013 رتبه 150 دنیا را در اختیار گرفته است. این در حالی است که آمریکا برای دومین سال متوالی در ردیف شانزدهم قرارگرفته است.

فرد مک ماهون و مایکل واکر نویسندگان این گزارش تأکید کرده‌اند: «آزادی اقتصادی منجر به رفاه و کیفیت بالاتر زندگی می‌شود درحالی‌که کشورهایی که در این میان در رتبه‌های پایین قرار می‌گیرند، معمولاً آزادی شهروندان و فرصت‌های موجود در کشور را از بین می‌برند.» به نقل از اقتصاد نیوز، بر اساس گزارش سال 2016 موسسه فریزر، ایران در سال 2014 میلادی نمره 5.27 را از منظر آزادی اقتصادی کسب کرده که نسبت به سال قبل از آن کمتر بوده و افتی 6 درصدی را نشان می‌دهد. بهترین رتبه ایران در گزارش‌های این موسسه سال 2000 بوده که در رتبه 91 دنیا قرار داشته است.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر