بازدید 15605
نشریه اسرائیلی مدعی شد؛

فروشنده قطعات بلااستفاده هواپیما به ایران، محاکمه می شود!

این معامله گر و فروشنده که گفته می شود، قطعات آمریکایی هواپیماهای جنگنده را در اختیار ایران قرار داده است، به جرم تخطی از قوانین تجارت با ایران و محدودیت های اعمال شده از سوی ایالات متحده در این موضوع، به دادگاه خواهد رفت؛ اما این فرد ادعا می کند، همه قطعاتی که در اختیار ایران گذاشته، «بی مصرف» و بلا استفاده بوده است!
کد خبر: ۶۱۸۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷ 29 August 2016
این معامله گر و فروشنده که گفته می شود، قطعات آمریکایی هواپیماهای جنگنده را در اختیار ایران قرار داده است، به جرم تخطی از قوانین تجارت با ایران و محدودیت های اعمال شده از سوی ایالات متحده در این موضوع، به دادگاه خواهد رفت؛ اما این فرد ادعا می کند، همه قطعاتی که در اختیار ایران گذاشته، «بی مصرف» و بلا استفاده بوده است!

به گزارش «تابناک»، نشریه اسرائیلی «هاآرتص» امروز گزارش داد، یک قاچاقچی اسرائیلی تسلیحات که اقدام به فروش قطعات جت های جنگنده به ایران کرده است، بنا به تصمیم دادگاه عالی رژیم اسرائیل برای محاکمه به ایالات متحده استرداد می شود.

این فرد که به حکم دادگاه عالی رژیم اسرائیل نام وی فاش نشده است، از سوی ایالات متحده متهم شده که طی دو بازه زمانی، اقدام به فروش تجهیزات و قطعات آمریکایی مربوط به جت های جنگنده به ایران کرده است. در بازه زمانی اولی یعنی از سال 2000 تا 2004 سه واسطه آمریکایی در این تجارت دخیل بوده اند و در بازه زمانی دوم از سال 2012 تا 2013 این تجهیزات و قطعات از اسرائیل و از مسیر یونان در اختیار ایران قرار گرفته است.

این قطعات یدکی مربوط به جنگنده های ایران بوده که منجر به تخطی از قوانین تجارت تسلیحات اعمال شده از سوی ایالات متحده شده است.

فروشنده اسرائیلی تسلیحات به ایران در ایالات متحده محاکمه می شود

این فرد در دفاعیات خود عنوان کرده که همه قطعاتی که در اختیار ایران قرار داده، بلا استفاده و به اصطلاح «آشغال» بوده است. دادگاه آمریکا درخواست استرداد این فرد اسرائیلی را در ماه جولای سال 2014 ارائه کرده بود. حدود یک سال قبل، دادگاهی در بخش بیت المقدس در سرزمین های اشغالی حکم استرداد وی را تأیید کرد، ولی این فرد درخواست تجدید نظر در این حکم را به دادگاه عالی رژیم اسرائیل ارائه کرد.


روز یکشنبه این دادگاه نیز حکم استرداد وی به ایالات متحده را تأیید کرد که البته این حکم باید به تأیید وزیر دادگستری رژیم اسرائیل نیز برسد.

یکی از دفاعیات این قاچاقچی تسلیحات در دادگاه این بود که در نظام قضایی رژیم اسرائیل، معمولا تخطی از قوانین مربوط به صدور تجهیزات نظامی و دفاعی، منجر به حکم جریمه نقدی می شود و نه اتهامات کیفری. دادگاه این اظهارات را رد کرده و گفته که برای اصلاح و تغییر این رویه در استرداد تلاش می کند.

طی مراحل رسیدگی به اتهامات این فرد، قاضی دادگاه اسرائیلی «ایساک آمیت» اشاره کرده است که نظام و سیاست حقوقی رژیم اسرائیل در موارد اتهاماتی نظیر این بسیار ساده تر و سهل گیرتر از نظام حقوقی ایالات متحده است. وی گفته است که اما با وجود این و حتی در صورتی که تا پیش از این این گونه جرایم با غرامت مالی همراه بوده است، این امر دلیلی بر عدم اجرای قانون نیست.

در واقع سال گذشته جریمه نقدی برابر با 130 هزار دلار از سوی وزارت دفاع رژیم اسرائیل برای جرایم مربوط به فروش غیر قانونی تجهیزات و لوازم یدکی نظامی از سوی اشخاص در نظر گرفته شد.

درخواست استرداد این شخص به همراه استشهادی از سوی اداره امنیت داخلی ایالات متحده است و تشریح می کند که مقامات آمریکایی رسیدگی به جرایم، این فرد اسرائیلی را همزمان با شخصی دیگر و در خصوص اتهامی مرتبط در سال 2004 دنبال می کنند. این فرد دوم، سرانجام در محاکمات به جرایم خود اعتراف و برای ارائه اسناد موافقت کرده است. وی اعتراف کرده است که با این فرد اسرائیلی توافق کرده تا تجهیزات و لوازم یدکی را برای فروش در اختیار ویگذارد

این فرد آمریکایی همچنین اظهار کرده است که فروشنده اسرائیلی میدانسته که این قطعات قرار است در اختیار ایران قرار گیرد. وی گفته که نه تنها فروشنده اسرائیلی شخصا این موضوع را به وی گفته است، بلکه برخی قطعات از جمله قطعات یدکی جنگنده اف 14 به درد سایر کشورها نمی خورده است.

نشریه تایمز اسرائیل نام این فروشنده اسرائیلی را فاش کرده است. نام وی «آری الیاهو کوهن» 66 ساله است که در سال 2014 بنا به درخواست مقامات آمریکایی و در حالی که قصد خروج از فرودگاه بن گورین را داشته، دستگیر شده است. چنانچه اتهامات وی درست باشد، وی به حبس بیست سال در زندان و پرداخت یک میلیون دلار جریمه نقدی محکوم خواهد شد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان