بازدید 13317
ادعای برخی منابع خبری؛

جزئیات انتقال تسلیحات هسته‌ای آمریکا از ترکیه به رومانی

طی هفته های اخیر و مشخصاً پس از وقوع کودتای نافرجام اخیر در ترکیه، بحث های فراوانی درباره سرنوشت تسلیحات هسته ای آمریکایی مستقر در ترکیه و احتمال افتادن آن ها به دست گروه های تروریستی مطرح شد، تا اینکه شب گذشته خبر رسید آمریکا کار انتقال این تسلیحات از ترکیه را آغاز کرده است. یک پایگاه خبری اروپایی جزئیاتی از این موضوع را منتشر کرده است.
کد خبر: ۶۱۵۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳ 19 August 2016
جزئیات انتقال تسلیحات هسته‌ای آمریکا از ترکیه به رومانیطی هفته های اخیر و مشخصاً پس از وقوع کودتای نافرجام اخیر در ترکیه، بحث های فراوانی درباره سرنوشت تسلیحات هسته ای آمریکایی مستقر در ترکیه و احتمال افتادن آن ها به دست گروه های تروریستی مطرح شد، تا اینکه شب گذشته خبر رسید آمریکا کار انتقال این تسلیحات از ترکیه را آغاز کرده است. یک پایگاه خبری اروپایی جزئیاتی از این موضوع را منتشر کرده است.

به گزارش «تابناک»، شب گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه به گفته منابع آگاه، آمریکا کار انتقال تسلیحات هسته ای خود مستقر در ترکیه را به رومانی آغاز کرده است. این امر در حالی صورت می گیرد که اخیراً بحث های فراوانی درباره خطرات ناشی از وجود این سلاح ها در ترکیه در محافل مختلف رسانه ای و تحلیلی منتشر شده بود.

پایگاه اینترنتی اروپایی «یورواکتیو» در گزارش خود، جزئیاتی از این ماجرا و ابعاد آن را منتشر کرده است. به نوشته این سایت، دو منبع مستقل گفته اند که ایالات متحده کار انتقال تسلیحات هسته ای خود از ترکیه به رومانی را آغاز کرده این امر، خود یکی از نشانه های ایجاد تنش در روابط واشنگتن و آنکارا نیز هست. 

به گفته یکی از منابع، کار انتقال این تسلیحات از نظر فنی و سیاسی بسیار چالش برانگیز بوده است. وی که نخواسته نامش فاش شود، در این زمینه می گوید: «انتقال بیش از 20 سلاح هسته ای، کار ساده ای نیست». 

این انتقال پس از آن صورت می گیرد که چند روز پیش، اندیشکده «سیمسون» با انتشار گزارشی اشاره کرد که از زمان پایان جنگ سرد، حدود 50 سلاح هسته ای آمریکا در پایگاه نظامی «اینجرلیک» ترکیه مستقر بوده که در فاصله 100 کیلومتری مرز سوریه قرار دارد. 

با این حال، در جریان کودتای نافرجام اخیر در ترکیه، برق پایگاه اینجرلیک قطع شد و دولت ترکیه نیز پرواز هواپیماهای آمریکایی از این پایگاه را موقتاً قدغن نمود. در نهایت، فرمانده این پایگاه دستگیر و به دست داشتن در کودتا متهم شد. اما بر اساس گزارش اندیشکده سیمسون، این امر که در صورت ادامه تنش ها و وقوع درگیری داخلی در ترکیه، آمریکا می توانست بر سلاح های خود در این پایگاه کنترل داشته باشد یا خیر، محل سوال جدی است. 

یک منبع دیگر می گوید روابط آمریکا و ترکیه پس از کودتای اخیر به حدی تیره شده که واشنگتن دیگر برای نگهداری سلاح های خود به آنکارا اعتماد ندارد. به گفته این منبع، سلاح های هسته ای آمریکا اکنون به پایگاه «دِوِسِلو» در رومانی منتقل شده اند. دوسلو در نزدیکی شهر کاراکال، محل استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا نیز هست که گفته می شود علیه روسیه تنظیم شده است.

رومانی در طول جنگ سرد، متحد شوروی بود، اما حتی در آن دوران نیز هیچ گاه میزبان سلاح های هسته ای نبود. به همین دلیل، اکنون استقرار سلاح های هسته ای تاکتیکی آمریکا در این کشور و در نزدیکی روسیه، می تواند واکنش روسیه را به همراه داشته و تنش ها را در این منطقه تشدید کند. باید خاطرنشان کرد که در سال 1960، استقرار سلاح های هسته ای شوروی در کوبا، نزدیک بود به یک جنگ تمام عیار میان آمریکا و شوروی منجر شود.

یورواکتیو از وزارتخانه های خارجه آمریکا، ترکیه و رومانی خواسته درباره این موضوع اظهارنظر کنند. مقامات ترکیه ای و آمریکایی قول دادند که به این موضوع پاسخ دهند. پس از چند ساعت، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که موضوع می بایست از طریق وزارت دفاع این کشور پیگیری شود؛ اما این وزارتخانه تاکنون پاسخی نداده است. 

در همین حال، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با ارسال اظهارنظری با ادبیات دیپلماتیک، ضمن اشاره غیرمستقیم به موضوع، بیان کرد که اعضای ناتو می بایتس اطمینان حاصل کنند که سلاح های هسته ای آمریکا در اروپا، در مکانی «امن» نگهداری می شود.

نشست سران ناتو، تنها چند روز پیش از وقوع کودتای نافرجام در ترکیه برگزار شد. در آن زمان، خطراتی که متوجه سلاح های هسته ای آمریکا بود، از جهت نزدیکی اینجرلیک به مرز سوریه و حملات تروریستی بود که طی ماه های اخیر در ترکیه رخ داده است. حملاتی که برخی از آن ها به داعش و برخی به «پ.ک.ک» نسبت داده شده است. 

در این میان، وزارت خارجه رومانی به شدت خبر استقرار سلاح های هسته ای آمریکا در این کشور را رد کرد. سخنگوی این وزارتخانه در پاسخ مکتوب خود نوشت: «در پاسخ به درخواست شما، وزارت امور خارجه رومانی اطلاعاتی که به آن اشاره کرده اید را قویاً تکذیب می کند». 

این در حالی است که حتی در دوران جنگ سرد و پس از آن نیز اطلاعات مربوط به محل استقرار سلاح های هسته ای آمریکا در خاک اروپا، هیچ گاه به طور رسمی تأیید نمی شد. با این حال، همه می دانند که این سلاح ها در بلژیک، هلند، آلمان و ایتالیا میزبان سلاح های هسته ای آمریکا هستند.

گفتنی است خبر انتقال تسلیحات آمریکایی، تنها یک روز پس از آن منتشر شد که فرمانده نیروی هوایی آمریکا تاکید کرده بود واشنگتن جابجایی تسلیحات اتمی خود از پایگاه اینجرلیک در ترکیه را ضروری نمی‌داند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار