بازدید 29734
مروری بر روزنامه های دوشنبه هجدهم مردادماه؛

شهرام امیری چه اطلاعاتی به امریکا داده بود؟/جزئیات بازداشت‌ شهرام جزايري/ يارانه‌ها رأی چند درصد مردم را تغییر می دهد؟

روزنامه های امروز، موضوع دستگیری شهرام جزایری و اعدام شهرام امیری را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که سفر رئیس جمهور به آذربایجان و همچنین مناظره بین شریعتمداری و خرازی از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۶۱۲۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 08 August 2016

روزنامه های امروز، موضوع دستگیری شهرام جزایری و اعدام شهرام امیری را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که سفر رئیس جمهور به آذربایجان و همچنین مناظره بین شریعتمداری و خرازی از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، بازداشت و اعدام دو شهرام در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد.

روزنامه آرمان در گزارشی با تیتر «جزئیات بازداشت‌شهرام جزايري » درباره بازداشت شهرام جزایری نوشت: «پ. س» يكي از نزديكان شهرام جزايري به «آرمان» گفت كه او براي اداي توضيحات به دادستاني رفت. وي از علت طولاني شدن اين روند، ابراز بي‌اطلاعي كرد و در پاسخ به اين سوال كه شهرام جزايري با چه هدفي به مشهد سفر كرده بود، افزود: «قرار بود روز شنبه صبح جلسه‌اي درباره ورود شركت پديده به بورس و چالش‌هايي كه پيش روي آن است، برگزار شود. آقاي جزايري هم قصد داشتند تا همان مطالبي را كه در شبكه‌هاي اجتماعي درباره اين موضوع مطرح كرده بود، با خبرنگاران و روزنامه‌نگاران استاني مطرح كنند كه پيش از برگزاري اين جلسه، دادستاني، آقاي جزايري را براي اداي توضيحات احضاركرد و طبيعتا جلسه لغو شد.» او در پاسخ به اين سوال كه آیا دادستاني توضيحي درباره علت احضار آقاي جزايري ارائه نداد، اظهارکرد:«به هيچ عنوان. هيچ كس هم اطلاعي از اين موضوع نداشت تا اينكه خراسان مطلب كوتاهي در اين خصوص كاركرد.» «پ. س» درباره دسترسي شهرام جزايري به وكيل هم توضيح داد:«تا آن جايي كه من اطلاع دارم، به وكيل دسترسي ندارند اما اگر اين وضعيت بيش از اين به طول بينجامد، طبيعي است كه بايد دست به چنين كاري بزنند.» او همچنين احتمال داد وضعيت شهرام جزايري حداكثر تا دوشنبه عصر مشخص شود. «پ. س» در پاسخ به اين سوال كه آیا اتهام مشخصي عليه آقاي جزايري مطرح شده است، تاکیدکرد:«خير. آنچه در روزنامه خراسان به عنوان اتهامات آقاي جزايري مطرح شد، حدس و گمان است. فكر مي‌كنم، بهتر است اندكي صبر كنيم تا دادستاني درباره اين موضوع اظهارنظر كند؛ چرا كه رسانه ها هم تنها به طرح شنيده‌ها پرداختند».

 شهرام امیری چه اطلاعاتی به امریکا داده بود؟/جزئیات بازداشت‌شهرام جزايري/ يارانه‌ها رای چند درصد مردم را تغییر می دهد؟

روزنامه شرق نیز درباره اعدام شهرام امیری نوشت: «شهرام امیری بی شک فرد مهمی در پرونده هسته‌ای ایران بود که توانسته بنا به گفته غلامحسین محسنی اژه‌ای «اطلاعات به کلی سری و پنهانی کشور» را در اختیار «شیطان بزرگ» قرار دهد. در روزهایی که از امیری به‌عنوان یک قهرمان ملی یاد می‌شد که توانسته بود با «ترفندهای خاصی» ماموران سیا را قال بگذارد و خود را به دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا برساند از میان شخصیت‌های رسمی به جز حسن قشقاوی که از طرف وزارت امور خارجه به استقبال امیری رفته بود تنها منوچهر متکی بود که با اشاراتی به رسانه‌ها فهماند ماجرای امیری با روایت جیمزباند گونه‌اش در رسانه‌های ایرانی متفاوت است. برخی از نشریات جناح راست کوشیدند تا ربایش امیری را برای امنیت ملی کشور بی خطر قلمداد کنند. چنان که سایت صراط نیوز نوشت: « نکته این است که واقعا شهرام امیری چقدر می‌دانست؟ در ایران که خروج افراد رده چندمی که دارای کمترین اطلاعات هستند ممنوع است، چگونه به کسی که با تعریف رادیو فردا منبع بزرگ اطلاعاتی آن هم مربوط به مهم‌ترین بحث ایران - انرژی هسته‌ای - به شمار می‌رود اجازه خروج آن هم به کشوری که حداکثر همکاری را با دشمن ایران یعنی آمریکا را دارد داده می‌شود؟». از قرار معلوم تأسیسات هسته‌ای فردو با اطلاعاتی که امیری به آمریکایی‌ها داده بود به خوراکی برای رسانه‌های غربی برای تشدید فشار بر ایران تبدیل شد.

انتخابات سال 96

روزنامه اعتماد در گفت و گو با محمد خوش چهره با عنوان «نگراني از«مسابقه يارانه‌ها» در انتخابات » به نقل از وی نوشت: «نگران «مسابقه يارانه» در خرداد ٩٦ هستم | يارانه‌ها راي ١٠درصد مردم را تغيير مي‌دهد | زمان مناسبي براي حذف يارانه ها نيست | دولت آينده بايد بحران يارانه را حل كند».

 

مناظره میان شریعتمداری و خرازی

شهرام امیری چه اطلاعاتی به امریکا داده بود؟/جزئیات بازداشت‌شهرام جزايري/ يارانه‌ها رای چند درصد مردم را تغییر می دهد؟ 

روزنامه شرق در گزارشی با اشاره به اینکه مجادله حسين شريعتمداري و صادق خرازي بين كاربران اينترنت ادامه دارد، در مطلبی با عنوان« مناظره «كامنت‌ها» » نوشت: « مناظره شنبه‌ شب «صادق خرازی»، دبیرکل حزب ندای ایرانیان و «حسین شریعتمداری»، مدیرمسئول روزنامه کیهان، درباره برجام و فیش‌های حقوقی بازتاب‌ها و حاشیه‌های مختلفی در فضای مجازی و سایت‌ها به‌دنبال داشته است؛ از یادداشت‌های روزنامه‌نگاران و تحلیلگران تا کامنت‌های کاربران. واکنش کاربران سایت‌ها و خبرگزاری‌ها هم به مناظره این دو نفر قابل توجه بود. معمولا مخاطبان سایت‌های اصولگرا در حمایت از شریعتمداری و دولت قبل کامنت گذاشته‌اند و موافقان اصلاحات و دولت فعلی در موافقت با خرازی. »

سفر رئیس جمهور به آذربایجان

حسن بهشتی پور در یادداتشی در روزنامه ایران با عنوان « راهبرد توسعه همکاری‌های شمال - جنوب در نشست باکو» نوشت: « نشست سه جانبه سران ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در حالی امروز به میزبانی باکو برگزار می‌شود که اهمیت این اجلاس در شرایط حساس منطقه از سه منظر قابل تحلیل است؛

- پروژه کریدور شمال - جنوب یکی از مهمترین محورهای مورد بحث در این نشست است. یعنی موضوعی که مسأله همکاری‌های روسیه، جمهوری آذربایجان، ایران و مجموعه کشورهایی که در جنوب آسیا واقع شده‌اند را مورد توجه قرار می‌دهد. ایران در شرایط کنونی با جمهوری آذربایجان برای ایجاد خطوط راه‌آهن بین رشت و بندر آستارا در جمهوری آذربایجان به توافق رسیده است تا مبادله کالا میان دو کشور تسریع شود. خطوط ارتباطی که در نهایت با همکاری ایران، روسیه و آذربایجان می‌تواند مسکو و باکو را به اقیانوس هند و خلیج فارس متصل کند. باکو اعلام کرده است که صد میلیون دلار در این پروسه هزینه خواهد کرد و روسیه هم که تا یکی دو سال گذشته صرفا از این مسأله استقبال کرده بود حالا به طور عملیاتی وارد ماجرا شده است. این همکاری سه جانبه اگر بعداًٌ به ورود ارمنستان و گرجستان چه در سطح روابط دوجانبه با ایران و چه به صورت دسته جمعی بینجامد به شکل‌گیری همکاری‌های جدید در منطقه کمک می‌کند در حالی که قبلاً این موضوع امکانپذیر نبود. این در حالی است که در گذشته هم این اقدامات انجام شده اما مورد پیگیری قرار نگرفته بود. نشست سه جانبه وزرای خارجه سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه در فروردین ماه گذشته در باکو مقدمه دیدار سران را فراهم کرد تا توافقاتی که تاکنون روی کاغذ مانده است وارد فاز عملیاتی شود.

- قفقاز جنوبی برای ایران حوزه مهمی محسوب می‌شود زیرا دسترسی ایران به اروپا را فراهم می‌کند. یعنی در حالی که ایران برای حمل و نقل ریلی و زمینی تنها به ترکیه اتکا دارد، در صورت توافق با جمهوری آذربایجان، راههای ارتباطی‌اش به اروپا، روسیه و شرق اروپا برقرار می‌شود که از منظر ژئوپولتیک و ژئواکونومیک از امتیازات زیادی برخوردار می‌شود. این در حالی است که تهران در مناسبات خود با ارمنستان و آذربایجان سیاست موازنه را در پیش گرفته است و این رویکرد کمک زیادی به نقش آفرینی فعالش در این بخش از منطقه می‌کند اما مسأله اینجاست که باکو تا زمانی که موضوع قره باغ حل نشود خیلی از همکاری سه جانبه میان ایران، ارمنستان و آذربایجان استقبال نخواهد کرد.»

 

ناکامی المپیکی ایران

روزنامه اعتماد در گزارشی با تیتر «اعتراض» با اشاره به اینکه المپيكي‌هاي ايران در برزيل از بي‌توجهي‌ها و كمبودها مي‌گويند، نوشت: « المپيك ٢٠١٦ ريو از همان روز نخست براي ما شروع شد؛ روزي كه مي‌توانست براي ايران بهتر رقم بخورد و حالا كشورمان در جدول مدال‌ها قرار بگيرد اما متاسفانه اينطور نشد و اين نه از روي كم‌كاري ورزشكاران، بلكه به دليل مديريت ضعيف و نبود برنامه و پشتيباني مناسب است. حالا شاهد اين هستيم كه علاوه بر ورزشكاراني كه به ميدان رفتند و با تمام شايستگي نتيجه مورد نظر را دريافت نكردند، آنهايي هم كه هنوز راهي ميدان رقابت نشده‌اند، به شرايط موجود و آنچه گذشته تا به امروز معترض هستند.

خبر مي‌رسد كه سيما ليموچي، مربي ندا شهسواري پينگ پنگ باز كشورمان -كه به دستور رييس‌جمهور به برزيل اعزام شد- دو ساعت بعد از شكست شاگرد خود به محل برگزاري مسابقات مي‌رسد! گويا بر اثر برنامه‌ريزى غلط مسوولان سه معاون وزارتخانه و رييس پارالمپيك ٤٦ ساعت در فرودگاه دوبى و ساپولو منتظر شدند و در نتيجه پس از پايان مراسم افتتاحيه به ريو رسيدند. از طرف ديگر شنيده مي‌شود هتل‌هاى محل اقامت مسوولان به محل‌هاى مسابقات بسيار دور است و براى رفتن به محل مسابقات حداقل دو ساعت در راه هستند».

 
روزنامه شهروند نیز در کاریکاتور زیر به پایان دیوار مهربانی واکنش نشان داده است.
شهرام امیری چه اطلاعاتی به امریکا داده بود؟/جزئیات بازداشت‌شهرام جزايري/ يارانه‌ها رای چند درصد مردم را تغییر می دهد؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر