بازدید 12420
مروری بر روزنامه های سه شنبه دوازدهم مرداد ماه؛

رونمایی از تخلف ٢٢٠٠ میلیاردی/ دو دلیل متناقض برای تعویق برگزاری آزمون استخدامی!

روزنامه های امروز بدون استثنا، سخنان دیروز رهبر انقلاب در جمع قشرهای مختلف مردم درباره برجام و نقض عهد امریکایی ها در انجام تعهدات را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع به تعویق افتادن آزمون استخدامی و همچنین گفت و گوی امشب رئیس جمهور با مردم و سئوالات احتمالی از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۶۱۱۰۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 02 August 2016

روزنامه های امروز بدون استثنا، سخنان دیروز رهبر انقلاب در جمع قشرهای مختلف مردم درباره برجام و نقض عهد امریکایی ها در انجام تعهدات را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع به تعویق افتادن آزمون استخدامی و همچنین گفت و گوی امشب رئیس جمهور با مردم و سئوالات احتمالی از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های امروز از اصلاح طلب گرفته تا اصولگرا سخنان دیروز رهبر انقلاب درباره نقض عهد امریکایی ها در اجرای برجام را در کانون توجه قرار داده اند.

رونمایی از تخلف ٢٢٠٠ میلیاردی/ دو دلیل متناقض برای تعویق برگزاری آزمون استخدامی! 

دو برداشت از علت تاخیر در برگزاری آزمون استخدامی

پروانه مافی نماینده مجلس دهم در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان « تبعیض جنسیتی، مانع شایسته سالاری» نوشت: « تصمیم رئیس جمهوری مبنی بر توقف آزمون استخدامی با هدف تأمین مطالبات و حقوق زنان را باید از مهم‌ترین رویکردهای حمایتی دولت تدبیر و امید در راستای اجرای عدالت جنسیتی دانست.

امروزه تأکید بر اصل عدالت جنسیتی مفهومی مهم برای حرکت در مسیر توسعه پایدار و حاکم‌سازی قانونگذاری و برنامه‌ریزی متوازن برای ایجاد فرصت برابر حضور زنان و مردان متناسب با شایستگی هایشان است ولی آنچه مهم است بازنگری و اصلاح قوانینی است که به نادرست مانع آن می‌شود تا شایسته سالاری در دستگاه‌ها و سازمان‌ها جاری بوده و زنان بتوانند در شرایطی برابر در عرصه حضور داشته باشند. البته به نظر می‌رسد ریاست محترم جمهوری جناب آقای دکتر روحانی با دستور ویژه برای رفع هر گونه تبعیض جنسیتی در آزمون‌های استخدامی دولت گام جدی را در این مسیر برداشتند که امید است این رویکرد در تمامی عرصه‌ها تداوم داشته باشد و تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی به این مهم توجه کنند. بدون تردید زنان ایرانی با وجود محدودیت‌های تاریخی و فقدان فرصت کافی و برابر برای رشد و کسب تجربه و توانمندی باز هم از توانایی‌های اقتصادی و مدیریتی شایسته‌ای برخوردارند که هنوز از قوه به فعل در نیامده است و با وجود اینکه زنانی کارآفرین و توانمند در عرصه اقتصادی و صنعت حضور دارند اما همچنان حضور زنانی که دارای توانایی مدیریت هستند در جایگاه‌های متناسب با شایستگی‌هایشان معدود است و این در حالی است که زنان می‌توانند سهم بیشتری از بازار اقتصادی و مدیریت کشور را بر عهده گیرند.

البته روند رو به رشد حضور زنان در عرصه‌ها و میادین مختلف در سال‌های اخیر خود حکایت از تغییر نگرش نسبت به نقش زنان در جامعه می‌کند و بیانگر اعتماد عمومی به مدیریت زنان است. باید باور داشته باشیم که اهمیت و تمرکز بر توانمند‌سازی زنان می‌تواند منجر به تعادل‌بخشی بین کار و زندگی شده و در چنین شرایطی است که می‌توانیم از ایجاد آسیب‌هایی که مانع تحکیم بنیان خانواده می‌شود جلوگیری کنیم، چرا که سلامت خانواده و تحکیم آن می‌تواند منجر به ایجاد سلامت اجتماعی شود.»

 

اما روزنامه جوان در گزارشی با تیتر «تعويق آزمون استخدامي به نفع جمع آوري آراي زنان » دلیل دیگری را برای تعویق این آزمون بیان می کند. جوان در بخشی از این گزارش می نویسد: « زنان نيمي از جمعيت جامعه را تشكيل مي‌دهند و به دليل جايگاه خاصي كه زن ايراني در خانواده دارد، مي‌تواند اثرگذاري مهمي بر ساير اعضاي خانواده و اطرافيان خود داشته باشد. بر اين اساس كافي است نگاه مثبت زنان در حوزه‌اي جلب شود. به همين خاطر هم هست كه در انتخابات‌ها برنامه‌هاي ويژه‌اي براي جمع‌آوري رأي زنان تدبير مي‌شود. معاونت زنان و خانواده دولت يازدهم و شخص رئيس‌جمهور هم در سال پاياني عمر دولت برنامه‌ريزي وسيعي را براي جمع كردن رأي اين نيمه تأثير گذار جامعه آغاز كرده‌اند و ماجراي تعويق آزمون استخدامي براي اصلاح سهميه زنان هم يكي از همين برنامه‌هاست.»

 

نگاه های متفاوت به گفت و گوی تلویزیونی رئیس جمهور

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «سال چهارم روحاني‌ آغازشد» از شش فعال سياسي و تحليلگر پرسيده كه جامعه انتظار دارد امشب از حسن روحاني در گفت‌و‌گوي تلويزيوني‌اش چه چيزي را بشنود؟ اعتماد د رادامه این گزارش نوشته: « ٢ مرداد ٩٢؛ روزي كه كليد در پاستور به دست صاحبخانه‌اي جديد چرخيد، تنها گواه مشكلات دولت قرار بود در گزارشي جمع آيد به نام «گزارش صد روزه»، تنها زبان گوياي دولت قرار بود در تداوم آن شكل بگيرد و صد روزه‌هايي كه اگر بر جاي خود مي‌ماند تا به امروز به چندين گزارش مردمي تبديل مي‌شد. اما نشد؛ نشد تا حسن روحاني نخستين اعتراضات را بر مدار بدقولي خود بشنود و سكوت را بر پاسخ ترجيح دهد. روحاني از چه مي‌خواست بگويد؟ از كدام يك از مشكلاتي مي‌خواست ياد كند وقتي با سيلي ويران‌كننده از آنان مواجه بود؟ مشكلات بودند و در انبوه آنان روحاني وعده‌هاي خود را هيچگاه به باد فراموشي نسپرد. گزارش‌هايي كه گهگاه از فرصت طلايي در رسانه ملي براي ارايه استفاده مي‌كرد حكايت از آن داشت كه گرچه «اندكي در كار ما تاخير شد» اما دليل بر از ياد بردن آنان نيست. او بارها خود و مردان كابينه‌اش را وفادار به تحقق وعده‌ها مي‌دانست آن هم در ميان بحبوحه اعتراضاتي كه اين‌بار براي اين بلند مي‌شد كه پس كجا رفتند آن وعده‌ها. قطار تدبير و اميد اما بدون توقف حركت كرد و يك به يك وعده‌ها را پاسخ گفت. از دستيابي به توافق هسته‌اي تا پيشرفت‌ها در زمينه اقتصادي، از ايجاد فضاي باز سياسي تا بازگشت اميد اجتماعي، همه در كارنامه‌ سه ساله دولت به ثبت رسيده كه هرچند براي ديدن، چشم مسلح نمي‌خواهد اما نياز به گفتن چندين باره دارد.

نياز دارد تا در پايان سومين ٣٦٥ روز سال هم در گفت‌وگويي ديگر «صادقانه» آن را بر زبان بياورد. امروز ١٢ مرداد ٩٥؛ حسن روحاني خود را آماده تحقق وعده‌اي ديگر مي‌بيند؛ وعده‌اي كه درست يك ماه پيش با ماجراي فيش‌هاي حقوقي‌ از سر گرفته مي‌شود، بيان توضيحات به مردم است. مردمي كه هرچند بيانيه حسن روحاني خطاب به خود را خواندند، اما امشب پاي سخنان او منتظر شنيدن چه مباحثي هستند؟ در صدا و سيمايي كه در دوران مديريت جديد خود ميزبان حسن روحاني است، رييس‌جمهور ايران خود را مقيد به چه مي‌داند؟ آيا او امشب دستاوردهاي سه ساله را مطرح مي‌كند؟ آيا او مي‌خواهد از اين فرصت براي معرفي برنامه‌هاي خود در يك‌ساله مهم پاياني استفاده كند؟ يا نه؛ او براي نخستين بار مي‌خواهد از مشكلات گذشته بگويد كه نتيجه‌اش مي‌شود فساد اقتصادي و از قوانين گذشته‌اي بگويد كه نتيجه‌اش مي‌شود دريافت‌هاي نجومي».

رونمایی از تخلف ٢٢٠٠ میلیاردی/ دو دلیل متناقض برای تعویق برگزاری آزمون استخدامی! 

اما روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان « آقای رئیس‌جمهور! امشب به این پرسش‌ها هم پاسخ بدهید» نوشت: « بر اساس برنامه اعلام شده، امشب قرار است رئیس‌جمهور محترم کشورمان از طریق سیمای جمهوری اسلامی بطور مستقیم، با مردم سخن بگوید. متاسفانه تجربه سه سال اخیر نشان داده که معمولا این قبیل برنامه‌ها، به اظهارات یکسویه و باصطلاح «مونولوگ» رئیس‌جمهور محترم تبدیل می‌شود که انتظار می‌رود برای ایجاد یک دیالوگ منطقی و دو یا چند‌جانبه به سؤالاتی نیز که در میان مردم مطرح است پاسخ داده شود بنابراین اکنون که رئیس‌جمهور محترم قصد دارند برای مردم سخن بگویند پیشنهاد می‌شود به این پرسش‌های بی‌پیرایه و صمیمی نیز پاسخی صریح بدهند.

1- شهریور سال 93 بود که جنابعالی اعلام کردید از رکود گذشتیم. مدتی بعد برجام تصویب شد و حسب وعده‌ها قرار بود اوضاع بهتر از قبل شود. اما نه تنها بهتر نشد، بلکه چندی قبل در سخنرانی خود رسما اعلام کردید کشور با مشکل رکود مواجه است! لطفا پاسخ دهید بالاخره از رکود گذشتیم یا نه!؟ و آیا برجام باعث شد دوباره به رکود برگردیم!؟

2- مدتی قبل شما به همراه هیئتی بلند‌پایه به فرانسه رفتید. ده‌ها مصاحبه و جلسه و ضیافت برپا شد و رسانه‌های همسو با دولت از گشوده شدن درهای جهان به روی ایران تیترها زدند و مقاله‌ها نوشتند! اکنون بفرمائید دستاورد آن سفر با آن همه هزینه از اعتبار جمهوری اسلامی برای درخواست از فروشندگان اروپایی همچون ایرباس برای مردم و اقتصاد ایران چه بود و چند شغل برای جوانان ایرانی ایجاد شده است؟

3- در روز اجرای برجام حضرتعالی اعلام کردید هزار ال‌سی همین امروز باز شده است! آن روز یکشنبه بود و همه بانک‌های اروپایی تعطیل بودند! و امروز معلوم شده که تجار و بازرگانان ایرانی همچنان از یک فرایند ساده انتقال ارز محرومند. در صورت امکان به کسانی که آن اطلاعات غلط را به شما داده‌اند بفرمائید نام و مشخصات برخی از کسانی که برای آنها ال‌سی باز شده بود و جزء آن هزار نفر بوده‌اند و نیز نام بانک‌های عامل را اعلام کنند!

4- در تبلیغات انتخاباتی اعلام کرده بودید که برنامه کوتاه مدتی برای اشتغال و بویژه اشتغال جوانان دارید. اکنون سه سال از آن روز گذشته است. هر برنامه‌ای داشته‌اید، باید تا‌کنون آثار خود را نشان داده باشد. اما معاون وزیر کار دولت یازدهم رسما اعلام کرده که هر چند ساعت یک ایرانی بیکار می‌شود و در برخی استانها نرخ بیکاری به بیش از سی و حتی چهل درصد رسیده است. اگر آن برنامه همچنان در حال اجراست آیا لازم نمی‌بینید در روند آن تغییر ایجاد کنید؟

5- هم شما و هم وزیر مسکن در روز رای اعتماد رسما و صریحا خود را ملزم و متعهد به مسکن مهر اعلام کرده بودید.پس از آن چندین بار این طرح ملی «مزخرف» نامیده شد و منابع و اعتبارات آن کم و کمتر شد و در عوض در برخی مناطق،قیمت آن را چند بار گران کردید. همزمان، از طرحی بنام «مسکن اجتماعی» سخن به میان آمد. لطفا براساس اعداد و ارقام بفرمایید چند نفر و در کدام مناطق کشور، پس از سه سال در مسکن اجتماعی ساکن شده‌اند و این طرح‌ها چند نفر دیگر را صاحب خانه خواهد کرد؟

6- در دوره شما، نقدینگی تقریبا سه برابر شده است. این موضوعی است که آمار رسمی بانک مرکزی آن را تایید می‌کند. اما این نقدینگی در بانک‌ها و شرکت‌ها‌ی وابسته حبس شده و ذره‌ای از آن به تولید نمی‌رسد. این را از گلایه صریح آقای نعمت زاده در خصوص عدم تخصیص یک ریال یارانه به صنعت می‌توان فهمید. پرسش این است،در شرایطی که نزدیکترین متحد شما یعنی آقای هاشمی رفسنجانی‌، صریحا اقرار می‌کند که با بیست درصد این نقدینگی، تولید رونق پیدا می‌کند، دولت محترم چه برنامه‌ای برای هزینه این نقدینگی عظیم در جهت رفاه عمومی دارد؟

7- هم شما و هم برخی دوستان و اعضای کنونی کابینه، پیش از انتخابات، رسما اعلام می‌کردید 70 تا 90 درصد مشکلات کشور، هیچ ربطی به تحریم‌ها ندارد، بلکه مشکل اصلی، مشکل مدیریتی است. اکنون و با توجه به انعقاد برجام و باقی بودن و حتی افزایش مشکلات کشور، چند درصد مشکلات را مدیریتی می‌دانید و چند درصد آن را تحریمی؟

8- کابینه شما در وضعیتی قرار دارد که مورد انتقاد بسیاری از نزدیکترین حامیانتان هم قرار گرفته است. آیا در یکسال باقی مانده از عمر دولت،هیچ تغییری در کابینه رخ می‌دهد؟

9- از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم،رشد علمی کشور که شتاب فزاینده‌ای داشت،کند و کند‌تر شده است. این ادعا مستند به منابع معتبر بین‌المللی رتبه بندی علمی، همچون اسکوپوس و سایماگو. .. آیا کاهش رتبه علمی کشور را اتفاقی می‌دانید یا بنظر شما عواملی باعث این وضعیت شده است؟ آیا برای خروج از این وضع، دستورکار ویژه‌ای دارید؟

1‍0- از زمان انعقاد برجام تا مدتی بعد،ده‌ها هیئت خارجی به ایران آمدند و در این خصوص کار تبلیغی و رسانه‌ای زیادی انجام شد. آیا گزارش دقیقی از میزان سرمایه‌ای که این میهمانان خارجی به کشور آورده اند،در دست دارید و می‌توانید آن را اعلام کنید؟

11- مقامات دولتی و دست اندرکار پروژه هسته‌ای، تصریح کرده‌اند که آمریکا نقض عهد کرده است آقای صالحی از پخت و پز توطئه می‌گوید.کمالوندی می‌گوید برجام بارها نقض شده و... آیا شما حرف آنها را تایید می‌کنید؟ اگر بله ،دقیقا چه اقدامات عملی و منطبق با مصوبه مجلس شورای اسلامی برای مقابله با زیاده خواهی آمریکا صورت داده اید؟

12- شما در سخنرانی مشهور خود گفته بودید تمام تحریم‌ها در همان روز انعقاد برجام بصورت یکجا لغو می‌شود. اکنون نزدیکترین یاران شما همچون عراقچی و بعیدی نژاد و ... همان حرف را می‌زنند اما با یک قید و آن اینکه «روی کاغذ»! آیا ادعای این افراد صحیح است و تحریم‌ها روی کاغذ رفع شده یا نه، در عمل هم رفع شده است؟

13- شما گفته بودید عزت را به پاسپورت ایرانی باز می‌گردانید. دیروز هم گفتید عزت ثمره برجام بوده است و این معاهده برای ما عزت به همراه آورده است. اخیرا و براساس آمار منابع بین المللی- ونه داخلی- رتبه بندی بر روی پاسپورت کشورهای مختلف انجام شده است. براساس این رتبه بندی،ایران با سقوط از پله‌های پیشین، سه پله به آخر قرار گرفته است. آیا از این وضعیت اطلاعی دارید؟ چه برنامه‌ای برای ارتقا جایگاه پاسپورت ایرانی در سال پایانی دولت دارید؟»

 

رونمایی از یک تخلف دیگر

روزنامه شرق علی‌اصغر مونسان، رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل سازمان مناطق آزاد کیش به رونمایی از یک تخلف دیگر اقدام کرده است. این روزنامه در این گفت و گو با عنوان « تخلف ٢٢٠٠ میلیاردی» نوشت: « ماجرای واگذاری زمین برای طرح‌های توسعه‌ای، از دیرباز در مناطق آزاد کشور مطرح بوده، اما رعایت‌ نكردن ضوابط در برخی موارد سبب شده، سرمایه‌گذارانی که برای گرفتن زمین برای طرح خود اقدام کرده‌اند، از حوزه‌های دیگری سر درآورند که سود بیشتری برایشان دارد. درواقع نه‌ تنها طرحی اجرا نشده، بلکه بهره‌برداری‌های دیگری نیز صورت گرفته است. براي مثال چندین‌بار این زمین‌ها خریدوفروش شده، در‌حالی‌که اصولا در قانون، چنین اجازه‌ای به سرمایه‌گذاران داده نمی‌شود. علی‌اصغر مونسان، رئیس هیأت‌مدیره و مدیرعامل سازمان مناطق آزاد کیش، در گفت‌وگوی خود با «شرق» با تأیید اینکه از این دست تخلف‌ها در این منطقه نیز رخ داده، می‌گوید: «بر اثر فسخ قراردادهایی که توانستیم برای آنها حکم بگیریم، سه میلیون مترمربع زمین بازپس‌گیری شده که ارزش آنها به نرخ روز واگذاری زمین، حدود ٥٢٧ میلیارد تومان بود. ارزش این زمین‌ها در شرایط فعلی و با قیمت امروز بالا رفته و هم‌اکنون به نرخ سه هزار و ٨٠٠ میلیارد تومان رسیده است. بنابراین مابه‌التفاوت ارزش امروزی و ارزش روز واگذاری آنها سه‌هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان می‌شود».

 

همچنین این روزنامه در کاریکاتور زیر به موضوع تکدی گری واکنش نشان داده است.

 رونمایی از تخلف ٢٢٠٠ میلیاردی/ دو دلیل متناقض برای تعویق برگزاری آزمون استخدامی!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار