بازدید 31394
خبرگزاری «فرانس پرس» فرانسه؛

چرا کودتا در ترکیه به وقوع پیوست و شکست خورد؟

عده دیگری معتقدند این کودتا شکست خورد چراکه از همان آغاز قرار بود شکست بخورد!! در واقع این کودتایی بود که توسط خود اردوغان طراحی و اجرا شد. در همین رابطه، «ناتالی مارتین» استاد سیاست و روابط بین الملل دانشگاه «ناتینگهام ترنت» بریتانیا معتقد است: «این کاملا امکان پذیر است که این کودتا توسط خود دولت طراحی واجرا شده باشد».
کد خبر: ۶۰۶۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۴ 16 July 2016
ارتش در ترکیه از زمان استقرار نظام جمهوری توسط مصطفی کمال پاشا تا به امروز به عنوان حافظ و حامی اصلی لائیسیته و سکولاریزم در این کشور بوده و هر گاه احساس خطری می نموده با ورود نظامی به مقابله با مخالفین جریان آتاتورک پرداخته است؛ با این حال با قدرت گیری فزاینده اردوغان در سطح داخلی و مقابله جدی وی با مخالفینش، احتمال وقوع کودتا دور از انتظار بود. اما جمعه شب در میان بهت و شگفتی همگان، گروهی از نظامیان مخالف رئیس جمهور تحت عنوان حفاظت از دموکراسی و حقوق بشر اقدام به کودتا نمودند، کودتایی که دوام چندانی نیاورد و به نظر می رسد باید آن را شکست خورده به حساب آورد.
 
به گزارش «تابناک»؛ در همین زمینه چرایی وقوع ناگهانی این کودتا و شکست ناگهانی تر آن مسئله ای است که ذهن بسیاری از ناظران را به خود مشغول کرده است. در این رابطه، خبرگزاری فرانسوی «فرانس پرس» به چرایی وقوع این کودتا و همچنین دلایل شکست آن پرداخته است.
 
این خبرگزاری فرانسوی نوشته است که هیچ کسی تصور نمی کرد در شب جمعه کودتایی در ترکیه رخ دهد و به دنبال آن شبکه ها خصوصی و دولتی به دست کودتاچیان بیفتند؛ اما سوابق وقوع کودتا در ترکیه نشان می دهد که همواره شکاف هایی در ساختارهای سیاسی-اجتماعی ترکیه وجود دارد که وقوع چنین حوادثی را در هر زمان و موقعیتی ممکن می کند.
 
چه عواملی باعث وقوع کودتا شد؟
 
فرانس پرس ابتدا به نشانه هایی از بروز استبداد در اردوغان اشاره می کند و می نویسد: « در سال های اخیر، منتقدان، دولت های خارجی و شهروندان ترکیه نگرانی های زیادی در مورد اقتدارگرایی و استبداد اردوغان از خود بروز داده اند».
 
اگرچه از زمان نخست وزیر شدن اردوغان در سال 2003 تا اوت 2014 که به عنوان اولین رئیس جمهور ترکیه از طریق رای مستقیم مردم انتخاب شد وی همواره مورد ستایش قرار گرفت، اما در این اواخر انتقادهای زیادی نسبت به سیاست های او صورت گرفت و مهم تر از همه متهم به در پیش گرفتن رویکردی اقتدارگرایانه شده است.
 
اردوغان می خواهد با تغییر قانون اساسی 1980 که در آخرین کودتای نظامی این کشور تدوین و تصویب شد، یکی سیستم ریاست جمهوری به سبک سیستم ریاست جمهوری آمریکا برای افزایش اختیارات و قدرت خود ایجاد کند.
 
«آیکان اردمیر» عضو بنیاد دفاع از دموکراسی در واشنگتن بر این باور است که این کودتا نتیجه بسیاری از عوامل از جمله ترس ارتش از سیستم جدید مورد نظر اردوغان بوده است.
 
وی گفت، آخرین تحول موجود که ترس از اردوغان را بیشتر می کرد رد کردن احکام دادگاه عالی ترکیه از جمله در زمینه بازداشت روزنامه نگاران بود. چندی پیش دادگاه قانون اساسی ترکیه حکم کرد که بازداشت دو خبرنگار ترکیه ای، بر خلاف حقوق آنها بوده است و حکم به آزادی موقت آنها داد. اما برخلاف رویه معمول و برخلاف قانون، رئیس جمهوری ترکیه گفته بود که حکم دادگاه را نمی پذیرد.
 
این عوامل باعث شکاف بیش از پیش دولت و ارتش شد و همانگونه که در بیانیه کودتاچیان مشاهده شد تاکید آن ها نیز بر احیای دموکراسی و حقوق بشر در ترکیه بود.
 
چرا کودتا شکست خورد؟
 
«سنان اولگن» پژوهشگر مرکز کارنگی اروپا و رئیس مرکز مطالعات ایدام که مقر آن در استانبول معتقد است یکی از دلایل شکست کودتا آن بود که برخلاف کودتاهای قبلی که ارتش به صورت کامل در جریان کودتا حضور داشت، در این کودتا، تنها بخش کوچکی از ارتش که قدرت زیادی نیز در لایه های بالایی ارتش نداشتند دست به کودتا زدند.
 
اولگن می گوید این عملیات به وسیله مجموعه ارتش طراحی نشده بود و به همین دلیل آن ها بدون حمایت های کامل ارتش، فاقد دارایی ها و قابلیت های لازم برای به ثمر رساندن کودتا بودند.
 
اردمیر نیز معتقد است کودتاهای 1960، 1971 و 1980 موفق بودند، چراکه حمایت بزرگ مردمی را پشت سر خود داشتند اما در این کودتا حمایت ها از دولت پررنگ بود و همین مسئله باعث شکست کودتا شد.
 
اولگن نیز بر این باور است که زمانی که همگان متوجه شدند ارتش حمایت مردمی را پشت سر خود ندارد، مقابله با کودتا آسانتر شد».
 
مسئله مهم دیگری که باعث شکست کودتا شد عدم همراهی احزاب سیاسی با کودتا بوده است. از زمان وقوع کودتا، بلافاصله همه احزاب مخالف ترکیه اعم از حزب جمهوری خلق (حزبی که آتاترک رهبری آن را بر عهده داشت)، حزب حرکت ملی و حزب موکراتیک خلق ها (وابسته به کردها) اقدام به محکوم نمودن کودتا نمودند.
 
اردمیر می گوید: « احزاب سیاسی خاطرات خوشی از کودتاهای قبلی ندارند و به همین دلیل حتی سه حزب مخالف اردوغان نیز خیلی زود بعد از وقوع کودتا آن را محکوم کردند».

اما عده دیگری معتقدند این کودتا شکست خورد چراکه از همان آغاز قرار بود شکست بخورد!! در واقع این کودتایی بود که توسط خود اردوغان طراحی و اجرا شد.
 
در همین رابطه، «ناتالی مارتین» استاد سیاست و روابط بین الملل دانشگاه «ناتینگهام ترنت» بریتانیا معتقد است: «این کاملا امکان پذیر است که این کودتا توسط خود دولت طراحی واجرا شده باشد».
 
اجماع یا سرکوب؟
 
یکی دیگر از موضوعاتی که بعد از شکست کودتا بر روی آن اجماعی بین کارشناسان به وجود آمد این است که اردوغان از این کودتا به نحو مناسبی برای بهبود موقعیت سیاسی خود بهره خواهد برد.
 
فرانس پرس نوشته است که اردوغان یک متخصص در زمینه استفاده از تاکتیک های سیاسی است که بعد از شکست کودتا می تواند کنترل خود بر ترکیه را تحکیم ببخشد.
 
اردمیر نیز می نویسد: « او می تواند این واقعیت را بسازید که همه احزاب پشت سر او هستند و بر روی او اجماع دارند. او با استفاده از این فرصت می تواند برای تحکیم حکومت تک نفره خود تلاش کند».
 
در نهایت نیز اولگن معتقد است: « این فرصتی است که اردوغان را قوی تر می کند و می تواند یک فرصت منحصر به فرد برای پیشبرد دستور کار یک دموکراسی بلندپروازانه به وسیله ایجاد یک اجماع داخلی در ترکیه باشد؛ اما سناریو محتمل تر این است که اردوغان با استفاده از این کودتا سعی در پیشبرد جاه طلبی های شخصی خود و ایجاد یک سیستم ریاست جمهوری دارد».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۸
نظراتتون مثل همیشه آبکیه.
درود بر تابناک ..اردوغان برای پاکسازی ارتش از مخالفانش نیاز به این کودتا داشت خوبی یک رسانه ان است که موج ایجاد شده او را باخود نبرد بلکه جایی بالاتر از موج بایستد و بدقت به ارزیابی موج وعلت ان بپر دازد
طوری صحبت می کنیدانگاراردوغان باکودتااومده سرکاراردوغان بارای ۵۲درصدی مردم انتخاب شده وپنج ساله هستش ودرانتخابات بعدی اگه رای نیاورد میره حال وروز وتفکرخاورمیانه ای همینه که شماها می گید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
جناح اردوغان با کودتای 1997 قدرت مند شد به نوعی با کودتا الان به این موقعیت رسیده است و در ضمن 52 درصد مردمی که به او رای داده اند از اخوانی ها و سلفی ها هستند .مردمی بودن امروزه دلیلی بر دموکراسی بودن نیست
خیلی جرات میخواد که حکومتی همچین ریسکی کنه. شما فکر کن کل کشور رو بدی دست ارتش که فقط نمایش اجرا کرده باشی. چه تضمینی هست که بتونی قدرت رو دوباره در دست بگیری؟! اصلا اردوغان حداقل در حال حاضر مجبور به پذیرش چنین ریسکی صرفا به خاطر افزایش محبوبیت یا پاکسازی چند ارتشی عالی رتبه نبود. به نظرم تفسیر شکست کودتا به دلیل همراهی نکردن قسمت اعظم ارتش و همچنین حضور مردم در خیابون ها منطقی باشه چون عملا با کشتن تعداد زیادی از مردم مشروعیت کودتا در همان روز اول زیر سوال میرفت
کودتای بدون خشونت تمام عیار و سرعت محکوم به شکست است
چون اردوغان می خواست مخالفین خود را در یک جا و با یک ترفند نابود کند که موفق هم شد
این یک فیلم هندی بود نه کودتا
تاثيراين پديده تقويت محور عربي-ترك در برابر ايران خواهد بود بطور نمونه ايجاد خط لوله نفتي عربي-ترك براي فروش به اروپا و ساير همكاريها...
--
به این دلایل کودتا یک نمایش بود:
1- محل اردوغان شناسایی نشده بود و بمباران نشد.
2- کودتا با سربازان وظیفه انجام شد نه سربازان حرفه ای.
3- مقر فرماندهی پلیس بمباران نشد.
4- به سمت مردم تیراندازی انجام نشد. تنها تیراندازی هوایی انجام می شد. وقتی که 100 سرباز در یک کودتا کشته شود حداقل تلفات مردم و دولت باید 10000 نفر می بود.
5- کودتا باید از اصل غافلگیری استفاده کند در صورتی که مثلا کودتاچیان فقط هیاهو کردند.
6- کودتاچیان به جای استفاده از نیروهای خود در حالت تهاجمی آنها را تنها مسئول کنترل تقاطع ها گذاشته بودند.

به نظر من این عمل تنها برای تضعیف ارتش انجام شد تا بعدا شاید روسها به آنها حمله کنند .
کدوم کودتا؟؟؟فیلمش بودپدرسوخته
کودتا بنا به دلایل زیر ساختگی به نظر می رسید
۱- وقتی اردوغان حضور نداشت کودتا انجام شد
۲- کودتا گران وسایل ارتباطی رو قطع نکردن
۳- بخش کوچکی از ارتش کودتا کرد
۴- فقط در دو استان انجام شد
۵- با اینکه تعداد کودتا گران کم بود بقیه ارتش با آن ها درگیر نشد و فقط پلیس در حال درگیری با آن ها بود
۶- اردوغان که در ساعات اولیه پنهان شده بود وقتی کودتا در حال جریان بود مانند قهرمان های فاتح و بدون ترس به فرودگاه استانبول رفت
۷- خشونت ارتش برای حفاظت از بیانیه و حکومت نظامی اعلامی خودش کم بود
۸- فرمانده کودتاچیان از ابتدا تا انتها فقط یک اسم بود
۹- اینکه سربازها به سادگی تسلیم مردم شدند

۱۰- هیچ سامانه ای از بقیه ارتش هواپیمای کودتاچیان را هدف قرار نمیداد
۱۱- ساختمان های دولتی در شب که خالی هستند هدف قرار گرفتند در حالی که کودتاچیان قراربود بعد از پیروزی در آن ها مستقر شوند ولی قسمت های حساس مثل زیرساخت های ارتباطی هدف قرار نگرفتند
۱۲- مردم با دست خالی طی چند ساعت مقابل ارتش مسلح ایستادند!!!

اهداف
۱- یکی از اهداف مشخص شدن سربازهای مستعد کودتا بود که آن ها که تعدادشان کم بود و تنها سربازانی بودند که در حال تیراندازی بودند و ایجاد خشونت کردند و نمیدانستند که فریب خورده اند
۲- بهانه برای برخورد با همه مخالفین ایجاد شد
۳- دولت خودش را مردمی نشان داد
۴- مردم به شکل کاذب احساس اتحاد کردند
من نمیدونم چه مشکلی هست، هیچکدام از پیامهای بنده تائید نمیشوند. مثبت و منفی ها هم برای بنده عمل نمی کند.
از آلمان پیام میگذارم.
امیدوارم عمدا ساکنان خارج از کشور رو مسدود یا محدود نکرده باشین.
ساختگی بود داداش
اگرکودتا موفقیت آمیز بود میکفتند سیاستهای اردوغان باعث شد سقوط کند حالا که کودتا شکست خورده میگویند فیلم بوده. این تحلیل کنندگان همیشه یک چیزی مینویسند. نمیدونیم به کودم تحلیل استناد کنیم
اردوغان حکومت خود را بیمه کرد ومجوز نابود کردن دموکراسی راگرفت
این مسخره ترین کودتای تاریخه
به همان دلیلی که خودتان بهتر میدانید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان