بازدید 49895
گزارش لحظه به لحظه «تابناک» از دومین روز کودتا در ترکیه؛

برکناری 2745 قاضی همزمان با بازداشت 2839 متهم

شدت عمل مردم با ارتشی‌های فعال در کودتا که تسلیم می‌شوند، بی‌سابقه است. در همین راستا یکی از نیروهای ارتش ترکیه از ترس مردم خشمگینی که به سمت وی حمله ور شده و قصد کشتن وی را داشتند، با شلیک گلوله خودکشی کرد.
کد خبر: ۶۰۶۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵ 16 July 2016
پس از آنکه گروهی از نظامیان ترکیه در واپسین ساعات روز شنبه اقدام به کودتا کردند، با عدم همراهی نیروهای امنیتی، پلیس و برخی سران ارتش با کودتاچیان و حضور و مقاومت گسترده مردم ترکیه، این کودتا شکست خورد اما حواشی و کشمکش‌ها بر سر این کودتا ادامه دارد.

به گزارش «تابناک»؛ گروهی از درجه‌داران ارشد و میانی ارتش ترکیه با تکیه از یگان‌هایی از نیروهای زمینی و هوایی ارتش این کشور، کودتایی غیرمنتظره را علیه دولت مستقر ترکیه در آخرین ساعات روز جمعه 25 تیرماه رقم زدند. هرچند در سه ساعت نخست این کودتا، کودتاگران موفق به تسلط بر برخی بخش‌های حیاتی نظیر مراکز ارشد نظامی، فرودگاه‌های آنکارا و استانبول و تلویزیون دولتی این کشور شدند اما این تسلط چندان دوام نیاورد.

همزمان با اینکه رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه از طریق نرم افزار اسکایپ با سی ان ان ترک مصاحبه کرد و خواستار حضور مردم در خیابان‌ها برای شکست کودتاگران شد. ساعتی بعد از این فراخوان، در شرایطی که مشخص شد کلیت ارتش ترکیه با این کودتا همراه نیست، بلکه بخش‌هایی از ارتش با این اقدام همراهی کرده، مسئولان دولتی و امنیتی ترکیه از شکست کودتا خبر دادند و حضور مردم در مقابل ارتشی‌ها، این شکست را قطعی نمود.

نیروهای امنیتی در صف مردم به نیروهای ارتش که در مراکز حساس از جمله فرودگاه و شاهراه‌های اصلی ترکیه مستقر بودند، حمله بردند و بخش وسیعی از این ارتشی‌های فعال در این کودتا به سادگی در مقابل این هجوم تسلیم شدند تا شکست کودتا ساده‌تر از آنچه تصور می‌شد، رخ داده باشد. با این حال مقاومت‌های پراکنده‌ای از سوی سایر ارتشی‌ها رخ داده و هنوز برخی نقاط ترکیه در اختیار کودتاگران است.

همزمان با گریز هشت تن از رهبران کودتا به یونان با استفاده از هلی‌کوپتر نظامی و درخواست پناهندگی‌ سیاسی‌شان از این کشور، رجب طیب اردوغان از احتمال وقوع مجدد یک شبه کودتا سخن به میان آورد و از مردم خواست امشب -شنبه 26 تیر- را نیز در خیابان‌ها بمانند و بدین ترتیب مانع از اتفاقاتی شوند که می‌توانند مجدداً بازی را در صحنه ترکیه تغییر دهد.


شمار کشته‌ها و زخمی‌ها لحظه به لحظه افزایش می‌یابد و به نظر می‌رسد تا پایان این کودتا همچنان شاهد آمارهای تازه‌ای از شمار قربانیان این کودتا و حواشی آن باشیم. با توجه به استمرار وقایع ترکیه، در ادامه «گزارش لحظه به لحظه از کودتای ترکیه»، «تابناک»، گزارش لحظه به لحظه از متن و حواشی دومین روز کودتا را از عصر امروز در این خبر مستقل پوشش می‌دهد:


16:05- دولت ترکیه، 2745 قاضی را در پی کودتای نافرجام در این کشور برکنار کرد. به نظر می‌رسد کودتا فرصت مناسبی به ترکیه برای بی‌سابقه ترین تسویه حساب تاریخ این کشور ادامه داده است و همین مسئله حقیقی بودن این کودتا را به چالش کشیده است.

16:06- ‏سقوط ارزش ⁧ لیر ⁩ ⁧ ترکیه ⁩ در برابر ⁧ دلار ⁩ در جریان کودتای نافرجام دیشب، طی سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. این گمان می‌‌رفت که با کودتای ارتش ترکیه، این کشور برای دوره طولانی اقتصاد متزلزلی داشته باشد.

برکناری 2745 قاضی همزمان با بازداشت 2839 متهم

16:07- شدت عمل مردم با ارتشی‌های فعال در کودتا که تسلیم می‌شوند، بی‌سابقه است. در همین راستا یکی از نیروهای ارتش ترکیه از ترس مردم خشمگینی که به سمت وی حمله ور شده و قصد کشتن وی را داشتند، با شلیک گلوله خودکشی کرد.

16:09- ‏هواپیمایی ⁧ ترکیه، 925 پرواز خود را ابطال کرد.

16:10- مشاور نخست وزیر ترکیه اعلام کرد دولت این کشور از محل حضور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور پس از خروج از فرودگاه آتاتورک استانبول اطلاع ندارد. مشاور نخست وزیر ترکیه با انتقاد از موضع کشورهای غربی در برابر کودتای نافرجام در این کشور گفت: کشورهای غربی  با تاخیر این کودتا را محکوم کردند.

16:11- نخست وزیر روسیه گفت: اتفاقات جاری در ترکیه نشان می‌دهد که تناقض‌های عمیقی میان ارتش و جامعه ترکیه است.

16:14- تلویزیون رسمی عراق اعلام کرد که ارتش ترکیه به نظامیان خود در داخل خاک عراق، دستور داده است که فورا خاک این کشور را ترک کرده و به داخل ترکیه بازگردند. این اقدام ارتش ترکیه اولین تأثیر اتفاقات اخیر این کشور بر روی همسایگانش را بازتاب می‌دهد.

در آذر ماه سال گذشته، ارتش ترکیه صدها نیروی خود را در پایگاه «بعشقیه» در شمال عراق مستقر کرد و مدعی شد که هدف از این کار آموزش نیروهای کُرد برای مبارزه با داعش است. پس از این اقدام، اعتراض مسئولان و مردم عراق به شدت بالا گرفت و دولت مرکزی عراق به سازمان ملل در این باره شکایت کرد.

16:15- نیروهای امنیتی ترکیه چند نفر از اعضای ریاست دیوان عدالت اداری این کشور را به اتهام ارتباط با جماعت فتح الله گولن بازداشت کردند.

16:16- الجزیره گزارش داد: منابعی در دولت یونان اعلام کردند که درخواست پناهندگی نظامیان ترکیه را بررسی می‌کنند

16:17- دولت ترکیه با ارسال چنین پیام‌هایی از مردم برای حضور دوباره در خیابان دعوت کرد. اردوغان و تیم امنیتی‌اش احتمال وقوع یک کودتای دیگر را جدی می‌دانند و به همین دلیل علاوه بر نگه داشتن مردم در خیابان‌ها، بازداشت وسیع هر عناصر بالقوه‌ای که ممکن است در کودتا نقش داشته باشد، در دستور کار قرار گرفته است.

برکناری 2745 قاضی همزمان با بازداشت 2839 متهم

16:25- رئیس دادگاه عالی قضایی ترکیه اعلام کرد عاملان کودتای نافرجام در این کشور در سریعترین زمان ممکن محاکمه می شوند.

16:27- تردد موقت مسافران از پایانه‌های مرزی همجوار با کشور ترکیه در استان آذربایجان غربی برقرار شد.

16:30- فتح الله گولن، روحانی مخالف دولت ترکیه که در آمریکا اقامت دارد گفت تلاش برای کودتا در ترکیه به شدیدترین وجه محکوم می کند و  به طور اصولی  اتهام نقش داشتن در کودتا در ترکیه را رد می کند. او تاکید کرد هر دولتی در ترکیه باید از طریق انتخابات آزاد و سالم روی کار بیاید، نه با زور.

16:45- شبکه تلویزیونی الحدث گزارش داد: استاندار مالاطیه در ترکیه از بازداشت سی و نه خلبان نظامی خبر داد.

16:47- اشپیگل گزارش داد:‏ اردوغان می‌تواند بزرگ‌ترین برنده ماجرا باشد و بیشترین استفاده را ببرد

16:50- خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی ترکیه گزارش داده است که حدود ۱۰۰ نفر از نیروهای نظامی در پایگاه هوایی دیاربکر در جنوب شرق ترکیه در ارتباط با اقدام به کودتا بازداشت شده‌اند.

17:00- علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر انقلاب، در واکنش به تحولات ترکیه گفت: ترکیه کشور همسایه و برادر ماست و این نوع اقدامات مانند کودتا که موجب می‌شود کشوری از مدار پیشرفت، عدالت و مردمسالاری به دور بیفتد، هیچ وقت مورد تایید ما نخواهد بود.

ولایتی با اشاره به اختلاف ایران و ترکیه بر سر تحولات سوریه ابراز امیدواری کرد روزی برسد که دولت ترکیه هم به نظرات مردم سوریه و آرای مردم سوریه احترام بگذارد و تعیین حکومت در سوریه را به مردم این کشور واگذار کند.

17:02- 39 خلبان ارتش ترکیه که داخل هفت هواپیمای نظامی بودند، دستگیر شدند. همچنین 467 دانشجوی دانشکده‌های افسری را نیز بازداشت کرد.


17:07- ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به مقام‌های دولت خود دستور داده تا تسهیلات لازم برای بازگرداندن گردشگران روس از ترکیه را فراهم کنند. به نوشته خبرگزاری روسی ایتارتاس، در حال حاضر ۵ هزار گردشگر روس در ترکیه به‌سر می‌برند.

17:10- ریاست ستاد ارتش یونان اعلام کرد برای بازگرداندن بالگرد نظامی که شماری از عاملان کودتای نافرجام در ترکیه با آن به یونان گریخته بودند، برنامه ریزی می کند.

17:12- خبرگزاری رسمی ترکیه تمام سربازان و نیروهای مراکز نظامی آنکارا، پایتخت، که در اقدام به کودتا نقش داشتند اکنون در بازداشت هستند. بنا بر این گزارش پلیس ضد تروریسم در حال جست‌وجوی دقیق در این مراکز نظامی است. (عکس بالا سربازان دستگیرشده در استانبول را نشان می‌دهد)

17:13- رییس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه از عبور و مرور کامیون‌ها در مرزهای مشترک ایران و ترکیه خبر داد و تصریح کرد که شرایط مرزی با ترکیه در حال عادی سازی است.

17:15- بینعالی ییلدریم نخست وزیر ترکیه از بازداشت 2839 نفر در این کشور به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام خبر داد.

17:20- جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که کشورش تا کنون هیچ درخواستی برای استرداد فتح‌الله گولن، شخصیت مذهبی ترکیه که ساکن آمریکا است، دریافت نکرده است. مقام‌های ترکیه هواداران آقای گولن را به نقش داشتن در کودتای نافرجام دیشب متهم کرده‌اند.


17:29- سی‌ان‌ان ترک خبر می‌دهد که عملیات ارتش علیه کودتاگران مستقر در ستاد مرکزی فرماندهی ارتش به پایان رسیده است.

17:31- ‏مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان ⁧ عراق ⁩ با انتشار پیامی اعلام کرد: مرم ⁧ ترکیه ⁩ حاکمیت مشروع کشورشان را با قهرمانی نجات دادند.

17:34- سفارت ترکیه در تهران در واکنش به کودتای دیشب ارتش در این کشور بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: وضعیت پدید آمده شب گذشته در ترکیه تلاشی برای سرنگونی دولت دموکراتیک و منتخب این کشور بود که با اتحاد و همبستگی مردم خنثی شد. دولت و رئیس‌جمهور ما عهده‌دار امور هستند. همه بخش‌های نیروهای مسلح ترکیه در این کودتا مداخله نداشتند و این کودتا توسط دسته کوچکی از نیروهای مسلح انجام شد.

17:35- برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که آخرین گروه از کودتاچی‌ها در استانبول خود را تسلیم کردند. کنترل اوضاع در اماکن در دستان پلیس و دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه است و زندگی عادی به استانبول بازگشت.

17:44- معاون‌ فرودگاه امام(ره) گفت: همه پروازهای امشب ایران به ترکیه لغو شد. لغو پروازهای گردشگری ایران-ترکیه در راستای حفظ جان مسافران است.

17:45- مقامات ترکیه پس از بازداشت ده عضو دیوان عدالت اداری این کشور در پی کودتای نافرجام، از تلاش برای یافتن و بازداشت صد و چهل عضو دادگاه استیناف ترکیه خبر دادند.

17:50- دولت آمریکا اعلام کرد به علت بلاتکلیفی پس از کودتای نافرجام در ترکیه، همه پروازها به این کشور را به حال تعلیق درآورده و همه شرکت های هواپیمایی را از پرواز به آمریکا از ترکیه منع کرده است.

18:00- دولت ترکیه اعلام کرد که حدود 3000 ارتشی را بازداشت کرده است.

18:03- وزارت امور خارجه آلمان کمیته ویژه پیگیری وضع سربازان آلمانی حاضر در یک پایگاه کودتا در ترکیه، تشکیل داد.

18:40- ‏سی ان ان ترک گزارش داد، برق پایگاه هوایی اینجرلیک قطع شده است.  کنسولگری آمریکا در استانبول نیز اعلام کرد ورود و خروج به پایگاه هوایی اینجرلیک ممنوع و برق آن قطع است.

18:44- ‏شیخ ناصر آل ثانی از شاهزادگان قطری با انتشارعکسی از خود و ⁧ #اردوغان ⁩ خطاب به وی نوشت: «ناراحت نباش، خدا با ما است.»

برکناری 2745 قاضی همزمان با بازداشت 2839 متهم
18:45- نشست فوق العاده مجلس ترکیه برای بررسی پیامدهای کودتای نافرجام در این کشور آغاز شد. پارلمان ترکیه در نشست فوق العاده خود در آنکارا تاکید کرد کودتاچیان نیروهای امنیتی و غیرنظامیان را با سلاح هایی که متعلق به ملت بود، کشتند. پارلمان ترکیه افزود: کودتاچیان برای سوء استفاده از ارزش های جمهوری ترکیه تلاش کردند. آنچه در ترکیه رخ داد توطئه و تلاش برای کودتا بود.

18:58- ‏تصویری منتسب به خلبان بازداشت شده که هتل مرمریس، محل اقامت اردوغان را شب گذشته مورد هدف قرار داد، منتشر شده است.

برکناری 2745 قاضی همزمان با بازداشت 2839 متهم

19:06- ‏رئيس شركت هواپيمايى ⁧ تركيه ⁩ از انجام عادى پروازها از ساعت ١٥:٣٠ به وقت ⁧ تهران ⁩ خبر داد. ⁦

20:06- خبرگزاری رویترز گزارش داد، چهار حزب اصلی ترکیه در بیانیه مشترکی که بعد از نشست پارلمان صادر کرد تلاش برای کودتا در این کشور را محکوم کردند.

20:09- خبرگزاری جیهان ترکیه اعلام کرد آدم حودوتی فرمانده دوم ارتش ترکیه در پی تلاش برای کودتا بازداشت شد.

20:20- شبکه تلویزیونی الجزیره عربی گزارش داد، وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد یونان به ما خبر داده است که تمامی نظامیان کودتاچی را که دیروز به این کشور گریخته اند به ترکیه باز خواهد گرداند. به عبارت ساده‌تر هشت نظامی که به یونان فرار کرده اند به زودی اخراج می شوند.

20:35- شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از وزارت دفاع آمریکا گزارش داد: ما به زودی برای از سرگیری عملیات هوایی از پایگاه  اینجرلیک با ترکیه هماهنگی می کنیم.پس از وقوع کودتای نا فرجام ترکیه حریم هوایی خود را برای پیگیری های نظامی بسته بود.

20:45- آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان کودتای ترکیه را به شدت محکوم کرد ولی از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور خواست با کودتاچیان، قانونمند رفتار کند.

20:55- وزیر امور خارجه آلمان روز شنبه تلاش برای کودتا در ترکیه را محکوم کرد. فرانک والتر اشتاینمایر گفت: «من نگرانی شدید خود را از عملیات کودتا در ترکیه اعلام می کنم و آلمان همه تلاش هایی را که با هدف تغییر نظام دموکراتیک با توسل به خشونت صورت می گیرد محکوم می کند.» وزارت امور خارجه آلمان از همه اتباع خود در ترکیه خواست جانب احتیاط را مدنظر قرار دهند و از حضور در اماکن عمومی خودداری کنند.

21:03- مغز متفکر کودتای ترکیه، آکین اوزتورک، وابسته نظامی ترکیه در اسرائیل بوده است.  ژنرال اوزترک یکی از دوستان رژیم صهیونیستی در ترکیه است و ما بین سال های 1996 – 1998 منصب وابسته نظامی در سفارت ترکیه در تل آویو را بر عهده داشته است.  وی پیش از این فرمانده نیروی دریایی ترکیه بوده و پیش از اجرای تمرینات مشترک اسرائیل، ترکیه و آمریکا در دریای مدیترانه با چندین مسئول صهیونیست دیدار کرده است.

21:19- خبرگزاری رویترز، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در نشست با مشاوران خود بر ضرورت پایبندی به حاکمیت قانون در ترکیه تاکید کرد.  

21:22- شبکه تلویزیونی العربیه گزارش داد بینعالی یلدیریم نخست وزیر ترکیه تصریح کرد کشوری که از فتح الله گولن حمایت می کند کشوری متخاصم با ترکیه است.

21:23- خبرگزاری رویترز گزارش داد، نخست وزیر ترکیه در تجمعی در آنکارا گفت حوادث هنوز به پایان نرسیده است و طرفداران را به باقی ماندن در خیابانها تشویق کرد. 

21:24- وزیر دفاع ترکیه: نمی‌توان مطمئن بود که کودتا به طور کامل پایان یافته است

21:27- شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد بیرون راندن کودتاچیان کامل شده است و هیچ منطقه ای خارج از کنترل ما یافت نمی شود؛ با این حال باید هوشیار باشیم.

21:28- خبرگزاری رسمی آذرتاج،  الهام علی اف رییس جمهور آذربایجان با ابراز تأسف از حوادث اخیرترکیه ، کودتا در این کشور را به شدت محکوم کرد.

21:30- خبرگزاری رویترز، یک منبع مسئول گفت ترکیه فرمانده سپاه سوم ارتش را نیز بازداشت کرد و وی با مجازات خیانت پس از تلاش به کودتا مواجه است.  

21:35- مولود چاوش‌اوغلو وزیرامورخارجه ترکیه گفت: به کری گفتم که گولن پشت کودتا بوده است.

21:41- رسانه های خبری رژیم صهیونیستی گزارش دادند که وزارت خارجه این رژیم با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام اینکه به دموکراسی در ترکیه احترام می گذارد، تاکید کرد: ما انتظار داریم که توافق آشتی بین اسرائیل و ترکیه همچنان ادامه یابد.

از سوی دیگر یک عضو کنست به نام «شیلی یخیمووچ» در واکنش به کودتای ناکام در ترکیه گفت: اسرائیل نباید در این مرحله به امور داخلی ترکیه بپردازد بلکه بایستی به نوع روابط اسرائیل و ترکیه متمرکز شود و این روابط نیز بایستی قوی و متمایز باشد.

21:50- العالم به نقل از مقامات ترکیه از بازداشت ژنرال اردال اوزترک رئیس دایره عملیات ارتش این کشور خبر داد.

22:00- رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ضمن متهم کردن فتح الله گولن به دست داشتن در کودتای نافرجام ترکیه، از آمریکا خواست وی را به ترکیه تحویل دهد. رئیس جمهور ترکیه گفت ما به درخواست آمریکا تعداد زیادی تروریست به واشنگتن تحویل داده ایم و هم اکنون ما خواهان آن هستیم که فتح الله گولن که در پنسیلوانیا به سر می برد به ما تحویل داده شود.

اردوغان گفت: طراحان کودتا را هر جا که باشند تحت پیگرد قرار خواهیم داد و اجازه تقسیم کشور واحدمان را نخواهیم داد. نهاد نظامی خود را از این دار و دسته اندکی که دست به کودتا زدند پاکسازی خواهد کرد. نمی توان وجود یک دولت موازی را پذیرفت. ارتش ارتش ماست و یک ساختار موازی نیست و من فرمانده عالی هستم.از نهاد دادگستری و نیروهای امنیتی که در ناکام گذاشتن کودتا مشارکت کردند تشکر می کنم.

اردوغان خاطرنشان کرد: طراحان کودتا نماینده ارتش نیستند. در پی کودتا هزاران تن از نیروهای دستگاه قضا را از کار برکنار کردیم. تمامی  احزاب سیاسی برای ناکام گذاشتن کودتا با یکدیگر متحد شدند. آمدن مردم به خیابان ها باعث شکست کودتا شد. کودتا را کسانی طرح ریزی کردند که نمی خواهند ترکیه رشد و توسعه پیدا کند. برخی هستند که می خواهند میان نیروهای مسلح و مردم ترکیه فتنه انگیزی کنند.

22:05- فتح الله گولن می‌گوید این احتمال وجود دارد که کودتای جمعه شب ساختگی بوده باشد.

22:14- اینترفکس گزارش داد، الکساندر ژوکف نائب رئیس مجلس دولتی دومای روسیه گفته است که سرویس‌های اطلاعاتی غرب پشت کودتای نافرجام ترکیه بودند.

23:06- اردال ترجان یک قاضی دیگر دادگاه قانون اساسی ترکیه بازداشت شده است. این اقدام ساعتی پس از بازداشت آلب‌ارسلان آلتان صورت گرفته است. هر دو قاضی بازداشت شده در زمان ریاست‌جمهوری عبدالله گل به این سمت منصوب شده‌اند.

برکناری 2745 قاضی همزمان با بازداشت 2839 متهم

23:09- العالم گزارش داد، مصر بر سر راه شورای امنیت سازمان ملل برای صدور بیانیه مبنی بر محکوم نمودن کودتا در ترکیه مانع تراشی می کند.

23:10- ‏رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهورى #تركيه: درخواست حكم اعدام مى‌تواند در پارلمان به بحث گذاشته شود.

23:15- صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها، گفته است طراحی و انجام کودتای اخیر نشان می‌دهد که نظام سیاسی ترکیه هنوز دموکراسی نیست.

23:28- تاکنون فرماندهان ارتش دوم، سوم و چهارم ترکیه به جرم همکاری با کودتا بازداشت شده‌اند.

23:44- محمدعلی الحکیم نماینده عراق در سازمان ملل متحد از ترکیه خواست از دخالت در امور داخلی عراق دست بکشد. الحکیم در نشست شورای امنیت سازمان ملل، ترکیه را به پشتیبانی از گروههای تروریستی و تسهیل ورود آنها به خاک عراق متهم کرد و گفت: از سازمان ملل می‌خواهیم که قطعنامه های مربوط به تروریسم به ویژه قطعنامه های لزوم مقابله با حامیان تروریسم را به اجرا بگذارد و مانع از حمایت مالی از تروریستها و فروش آثار تاریخی و نفت عراق از مرزهای ترکیه شود. علاوه بر این باید کمک های لجستیکی از جمله ارسال مواد غذایی و دارویی و اسلحه و مواد منفجره برای تروریستها متوقف شود و با آنها تبادلات تجاری صورت نگیرد.

00:01 یکشنبه- وزیر کار ترکیه در اظهارات خود مقام‌های آمریکایی را به سازماندهی کودتای نظامی نافرجام اخیر در کشورش متهم کرد و گفت: واشنگتن پشت کودتای نظامی اخیر در ترکیه بوده است.

00:19- خبرگزاری رویترز گزارش داد، یک مسئول ترکیه گفت شمار کشته های تلاش برای کودتا به 265 نفر افزایش یافته است.  

2:27- سفارت ایران در آنکارا با اشاره به باز شدن مرزهای زمینی و هوایی ترکیه از هموطنانمان خواست تا با توجه به شرایط حساس ترکیه، در اسرع زمان به وطن بازگردند.

2:53- قطر که جزو اولین حامیان دولت ترکیه بود و حتی از اعلام آمادگی برای اعزام نیروی نظامی خبر داده بود، ‏برای اعلام همبستگی با مردم ترکیه، برج مشعل دوحه را به رنگ پرچم این کشور درآورد.

برکناری 2745 قاضی همزمان با بازداشت 2839 متهم

3:30- العربیه گزارش داد، جان کری وزیر خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با همتای ترک خود با تاکید بر اینکه کشورش در کودتای نافرجام ترکیه نقشی نداشته، عنوان کرد: متهم کردن واشنگتن به دست داشتن در کودتای نافرجام ترکیه به روابط آمریکا با این کشور لطمه وارد می کند.

پیش‌تر بن‌علی ئیلدریم، نخست‌وزیر ترکیه، گفته بود هر کشوری که در کنار گولن بایستد، «به ترکیه اعلان جنگ کرده است». رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، نیز در جمع هوادارانش گفته بود که از آمریکا و اوباما می‌خواهد «یا گولن را دستگیری کنند یا او را به ترکیه بازگردانند» و افزوده «اگر ما متحدان استراتژیک هستیم، آنچه لازم است انجام دهید». وزیر کار ترکیه نیز مسقیما آمریکا را متهم به ایفای نقش در کودتا کرده‌است.

4:10- جمعیت بزرگی در استانبول و دیگر شهرهای ترکیه به خیابان‌ها آمدند تا با حمایت از دولت، شعارهایی علیه کسانی سر دهند که جمعه‌شب تلاش کردند در ترکیه کودتا کنند. رئیس‌جمهوری و کابینه دولت ترکیه از مردم خواسته بودند برای 'دفاع از دموکراسی' راه‌پیمایی کنند.

5:49-  العالم گزارش داد: دولت آمریکا به شهروندان خود توصیه کرد از سفر به ترکیه پس از وقوع کودتا در این کشور خود داری کنند.

6:01- دو سرهنگ ارتش ترکیه که تلاش داشتند به صورت غیرقانونی و از راه دریا به یونان فرار کنند، توسط نیروهای نظامی ترکیه دستگیر شدند.

8:30- یونان بالگرد نظامی که چند ارتشی ترکیه با استفاده از آن فرارکرده بودند را به دولت ترکیه پس داد.

8:37- محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با حضور در جلسه غیرعلنی امروز مجلس گزارشی را درباره وقایع اخیر ترکیه به نمایندگان ارائه کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۴
این کودتا کاملاً ساختگی و در راستای سیاستهای کثیف و انحصار طلبانه اردوغان شکل گرفته و زمینه ای خواهد بود برای تسویه حسابهای حزبی ایشان.
همین دیشب داشت کلاه پهلوی کودتا علیه مصدق رو نشون میداد به ساعت نکشید یه کودتای واقعی رو دیدیم البته اگه این حرکت واقعا کودتا باشه پس ارتشیان ترکیه خیلی احمق هستن وگرنه من که یه ادم عادی هستم میدونم که برای کودتا باید هم بین مردم طرفدار داشته باشی هم بین سیاستمدارها باید قول و قراری بزاری که بعد کودتا کی بیاد سر کار و چه جوری مملکت اداره بشه در حالیکه اینجا فقط ارتشی ها اونم یه عده کم در حد یه تیپ و لشگر که خب معلوم بود نمیشه با یه لشگر یه کشور 80 میلیونی رو گرفت از اونور هم حضور سریع عوامل ضد کودتا از مردم تا نیروهای ویژه شک بر انگیزه و آخرشم تنها گروهی که منفعت برد خود اردوغان بود
اللهم عجل لولیک الفرج
احتمالا بعدش نوبت دستگیری نانوا ها، قصاب ها، گل فروش ها بخاطر دست داشتن در کودتا هست
اینهایی که می گید مردم شدت عمل داشتن اینها مامور امنیتی بودن نه مردم!!
فک کنم سربازا از ترس نیروهای نظامیه قطر تسلیم شدن
((((((((((((((((((D:
اونجا که bbc پخش زنده خبریش رو قطع کرد و بازپخشش رو ادامه داد, گفتیم کودتا شکست خورده
اردوغان هر کی تو بچگی بهش بستنی نداده رو هم داره بازداشت میکنه و این پشتیبانی مردمم زمینه ساز دیکتاتوری اردوغان میشه
عجب آمار دقیقی از کودتاچیان دارند !!!!!جنس اردوغان دیگه جور جور شد.
این کودتای جعلی بود که اقای اردوغان و مشاورانش برای تصفیه در ارتش و مقامات قضایی ترتیب داده بود
این کودتای جعلی بود که اقای اردوغان و مشاورانش برای تصفیه در ارتش و مقامات قضایی ترتیب داده بود
قاضی ها چه نقشی در کودتا داشتن؟
به نظر من کودتای اصلی را اردغان داره انجام می ده این همه دستگیری اخراج قضات و دیگران .......
بنام خدا
دستگیرشدگان درکودتای نافرجام را نمیتوان و نمیشد کاملا" شناسایی کرد چه برسد به محاکمه آنان ، حالا چرا و چگونه 2745 قاضی برکنار میشود و اصلا چرا برکنار میشوند ؟ این یک سوال ، سوال دوم این است کودتاچیان می توانستند خیلی کار انجام دهند که ندادند چرا؟
بنده یک جایی عرض کردم که این به اصطلاح کودتا برنامه ریزی شده و کنترل شده بوده ، شروع کودتا خوب و سریع و ناگهانی و بظاهر بهت آور بود ولی از آن بهت آورتر عملیات ضد کودتا بود که بدون کوچکترین آسیبی به آنانی که علیه شان کودتا شده بود عملیات به پایان رسید و کودتا شکست خورد . و حیرت آورتر اینکه بلافاصله دستور برکناری خیل عظیمی از قضات صادر و تعداد کثیری از کودتاچیان بسرعت باور نکردنی بازداشت شدند و تعدادی کثیری هم درخیابانها توسط مردم کوچه و بازار مانند گله های گوسفند دستگیر شدند . من که اصلا" نمی توانم باور کنم کودتایی انجام شده بلکه نمایشی بوده برای قلع و قمع مخالفان دولت بویژه کردها وخص.صا" نمایندگان آنان در پارلمان ترکیه و البته پالکسازی ارتش و قوه قضائیه از مخالفان دولت که درست است موفق شدند اما دیری نمی پاید طرح مشابهی البته با خشونت و خسارت مهیبی ترکیه را فرا می گیرد ، امید وارم اینگونه نباشد و مردم بیگناه قربانی نشوند . رییس جمهور ترکیه باید فهمیده باشد آلت دست اسراییل شده است . کاش بخود بیاید.
حالا تابناک پخش نکن ببینم واقعیت عوض میشه
خسته شدم انقد فرستادم تو خسته نشدی

علت نشر این اتهامات توسط احزاب مخالف و البته قانونی ترکیه برای جلوگیری از یکه تازی اردوغان پس از کودتاست


ارتش ترکی قبلا سابقه 4 کودتای موفق رو داشته
در دوره اردوغان از حیث سیاسی ضعیف شدن
اولین انگیزه دومین انگیزه لائیک بودن ارتش و اسلام گرا بودن اردوغان سوم قرار بود طرفداران گولن در سال جاری از ارتش حذف بشن خواستن پیشگیری کنن

4 تمام امرای طرفدار دولت منتخب به علت تعطیلات به مسافرت رفتن =بستر مناسب برای کودتا

5 دیگ منافع اردوغان واجب تر از جان کودتاچی ها نیست که بازی دربیارن
اگه اعدام نشن به خاطر عدم وجود قانون اعدام تا اخر عمر تشریف میبرن اب خنک
فرق کودتای مصر و ترکیه
مردم مصر جسارت لازم را نشان ندادند

سران نظامی مصر با هم متحد بودند اما سران نظامی ترکیه نه

سران اصلی ارتش ترکیه که تخصص و سابقه ی کودتا داشتن در کودتا شرکت نداشتند

غالب(نه همه) امرای درجه بالای ارتش طرفدار اردوعان و طرفداران گولن رتبه های پایین تری در ارتش داشتند

گرچه برنامه ی جامعی به نظر میاد ولی یه مقدارم نظامی ها وقتشون برای برنامه ریزی کم بوده چون اواخر متوجه قصد دولت برای تصفیه ارتش از طرفداران گولن شده اند

نتیجه شکست سریع کودتا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل