بازدید 36862
گفت‌و‌گوی تابناک با دو کار‌شناس درباره علل بروز و ختم سریع کودتا در ترکیه؛

بررسی یک ادعا :حوادث ترکیه کودتا نبود؛ تئاتر بود!

ختم سریع حوادث شب گذشته ترکیه، باعث شد برخی در شبکه‌های اجتماعی این عبارت را به اشتراک بگذارند که: حوادث ترکیه کودتا نبود، تئا‌تر بود»؛ عبارتی که بر ساختگی بودن کودتای ترکیه دلالت می‌کرد. این ایده را دو کار‌شناس برای تابناک بررسی کرده‌اند که آیا حوادث ترکیه کودتا بود یا تئا‌تر؟
کد خبر: ۶۰۶۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۴ 16 July 2016
دو کار‌شناس مسائل ترکیه و امور بین الملل درباره علل بروز و ختم سریع غائله پنجمین کودتای نظامی در ترکیه اظهار نظر و درباره واقعی یا ساختگی بودن آن را کنکاش کردند.

کار‌شناس مسائل ترکیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار «تابناک» درباره دلایل به سرانجام نرسیدن پنجمین کودتا در ترکیه طی سال هاى اخیر که بر خلاف بقیه کودتا‌ها در این کشور، به موفقیت نرسید، اظهار کرد: ترکیه در شبی که مردمانش نخوابیدند، آزمون دموکراسی و مقابله مردم با کودتاگری را به منصه ظهور گذاشت.

سیامک کاکایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار «تابناک» در تحلیل علل وقع کودتا در ترکیه و عدم موفقیت کودتاگران افزود: گروهی از تحلیلگران، برخی از سیاست‌ها و رویکردهای سختگیرانه و انحصارگرایانه دولت ترکیه، شیوه تقابل با نظامیان، خارج کردن آن‌ها از دامنه سیاست این کشور و ایجاد نارضایتی در نظامیان ترکیه را ـ بنا به دلایلی که گفته شد ـ از علل کودتای شب گذشته می‌دانند که در چنین شرایطی خود را بروز داد.

وی دلایل شکل گیری کودتا از نظر دولت ترکیه را نگاه توطئه گرایانه عده‌ای از مخالفان عنوان کرد و گفت: همان طور که دیدید «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه معتقد است که این کودتا با اقدامات «فتح الله گولن» ارتباط دارد. «بکیر بوزداغ» وزیر دادگستری ترکیه نیز در سخنانی حامیان «فتح الله گولن» را متهم به دست داشتن در کودتای نظامی در این کشور کرد.

این کار‌شناس مسائل ترکیه ادامه داد: اگر بخواهیم نگاهی فرا‌تر به آنچه در ترکیه اتفاق افتاد داشته باشیم، پدیدار شدن کودتایی دیگر در ترکیه ـ که تاکنون سابقه چهار کودتای دیگر را داشته ـ با تأملاتی همراه است که می‌توان آن را به تحلیل و بحث گذاشت؛ به این معنا که دامنه کودتا به دو شهر آنکارا و استانبول محدود شد و این نشان می‌داد که آن انسجام لازم در کودتاگران وجود نداشت.

وی حضور مؤثر مردم در عرصه عمل و مقابله با امر کودتاکری و نقش تأثیرگذار شبکه‌های اجتماعی در آگاهی مردم و کشاندن آن‌ها به خیابان‌ها برای مقابله با کودتا را از دیگر عوامل مهم و قابل توجه در ناکام ماندن کودتای نظامی در ترکیه خواند.

کاکایی درباره اینکه برخی تحلیل‌ها حکایت از این دارد که اگر کودتا واقعی و خواست کودتاگران براندازی دولت اردوغان بود، باید به جای بستن پل و یا حضور نظامی در خیابان‌ها به سمت اشغال مراکز حساس و دستگیری مقامات ارشد و تصمیم گیر دولت می‌رفتند، عنوان کرد: از کجا مشخص است که کودتاگران قصد گرفتن و اشغال نهادهای حساس و دستگیری دولتمردان را نداشته‌اند؟ به نظر من مواجه شدن با اطلاع رسانی گسترده رسانه‌ها، دلیل نرسیدن کودتاگران به اهدافشان بود.

وی تفاوت کودتای شب گذشته ترکیه با دیگر کودتاهای این کشور را اطلاع رسانی سریع و گسترده در این خصوص از سوی دولتمردان و خواست آن‌ها برای مقابله مردم با کودتا دانست و ادامه داد: یک نکته دیگر در خصوص ضعف‌های این کودتا این بود که به نظر می‌رسید، کودتا همه ارتش را شامل نمی‌شد، بلکه بخشی‌هایی از ارتش ترکیه این اقدام را انجام داد.

این تحلیلگر در بررسی تفاوت‌های کودتای نظامی در ترکیه و مقایسه آن با کودتای نظامی در مصر یادآور شد: در زمان وقوع کودتای نظامی در مصر، این کشور دارای یک حکومت سازمان یافته و با ثبات نبود، ضمن اینکه ژنرال السیسی نیز در مسند قدرت بود، لذا جابه جایی قدرت در این کشور با سرعت انجام شد و کشتارهایی نیز برای سرکوب مخالفان کودتای نظامی صورت گرفت، ولی در ترکیه چنین مجالی پیدا نشد.

وی در عین حال افزود: از دیگر نقاط تمایز کودتای نظامی در ترکیه و مصر می‌توان به این موضوع اشاره کرد که ارتش ترکیه نسبت به گذشته تنزل پیدا کرده و با افسران و نظامیان طرفدار گولن و کسانی که گفته می‌شد، قصد کودتا دارند در گذشته برخورد شده بود.

کاکایی در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر کودتای ترکیه بر رخدادهای منطقه نیز خاطرنشان کرد: ترکیه کشوری مهم و موثر در منطقه است. از منظر و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران کودتا محکوم است و این امر در موضع رسمی ایران در قبال حوادث شب گذشته هم مشخص بود. ایران نسبت به بی‌ثباتی کشور همسایه خود حساس است و با حساسیت آن را پیگیری خواهد کرد، زیرا بی‌ثباتی مسأله‌ای نیست که نسبت به کشورهای همسایه خواهان ان باشیم.

وی با بیان اینکه برخورد مردم ترکیه با کودتاگران نشان داد، زمان کودتا به سر آمده است، اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان حکومت قانون در ترکیه است و نسبت به کودتاچیان با دید تردید نگاه می‌کند. قطعا ثبات در ترکیه با ثبات و آرامش در منطقه نیز خواهد بود.

در بخشی دیگر، یک کار‌شناس مسائل بین الملل در خصوص تحولات ترکیه، به خبرنگار تابناک گفت: تحولات دیشب ترکیه بیشتر ناشی و متاثر از شکاف‌ها و گسست‌هایی داخلی جامعه ترکیه بود تا مسائل بیرونی و خارجی. در بیش از یک دهه حکومت اردوغان و جناح حامی او در ترکیه، رفتار آن‌ها با جامعه و قشرهای مختلف این کشور خیلی تند شده و نگاه به ارتش این کشور تغییر کرده است.

حسن لاسجردی افزود: با توجه به گذشته ترکیه و نقش ارتش این کشور در چهار کودتای اخیر، دولت اردوغان نقش نظامیان در شورای امنیت را کاهش داد و با کاهش قدرت و توانایی اقتصادی نظامیان اقدامات علیه آنان را تکمیل کرد. همچنین با توجه به اینکه چندین سال است بحث کودتا علیه اردوغان مطرح است، هر از گاهی نسبت به دستگیری عده‌ای از نظامیان اقدام می‌شود.

وی با اشاره به ساختار ارتش در ترکیه، اظهار کرد: بخشی از این طیف جامعه ترکیه، لائیک است و خود را متعهد به لائیزم و آتاترک می‌دانند. در مجموع نگاه لایه‌های درونی ارتش این است که دولت اردوغان نتوانسته از این نگاه مراقبت کند و بر همین اساس مقداری شأنیت جامعه ترکیه را پایین آورده است.

قائم مقام معاونت سیاسی حزب مؤتلفه اسلامی، نگاه‌های بلندپروازانه اردوغان در خصوص نئوعثمانیسم، تلاش برای مادام العمر کردن ریاست جمهوری که سبب حسادت و عدم همراهی برخی گروه‌های همراه و غیرهمراه با او شده است، دستگیری برخی نظامیان طی هفته گذشته تحت عنوان عنصر نامطلوب و... از دیگر دلایل کودتای شب گذشته علیه دولت حاکم ترکیه بود.

وی در خصوص میزان واقعی بودن کودتای شب گذشته در ترکیه اینگونه توضیح داد: دو گزینه در این خصوص مطرح است که برخی می‌گویند، کودتایی در این حجم کم و با این استعداد، یک کودتای ساختگی و جعلی است. برخی هم معتقدند، کودتا امری پرهزینه برای یک دولت و کشور است که اردوغان حاضر نخواهد بود به این قیمت به سرکوب کردن مخالفان بپردازند. بنده هم معتقدم تحلیل دوم درست‌تر است، زیرا هیچ کس حاضر نمی‌شود با چنین هزینه‌های زیادی و به قیمت کشته شدن عده‌ای از مردم کشورش چنین کاری کند.

لاسجردی ادامه داد: کودتاگران در ترکیه به دنبال یک پایگاه و به کرسی نشاندن حرفشان هستند که این امر حتما ناظر به موفقیت کودتا نیست. به نظرم کودتاگران تلاش می‌کردند که مخالفت خودشان را به اثبات برسانند که در این امر موفق بودند. آن‌ها دو موضوع مهم را نشان دادند. اولین نقطه مورد نظر آن‌ها برهم زدن امنیت جامعه ترکیه بود که موفق به انجام آن شدند و دومین موضوع هم این بود، زمین لرزه‌ای که آن‌ها می‌خواستند در جامعه سیاسی ترکیه بوجود بیاید، بوجود آمد. همانطور که ملاحظه کردید اردوغان با تمام گنده گویی‌هایش، اوایل کودتا معلوم نیست کجا بود و بعدا به استانبول برگشت.

وی درباره دلایل جمع شدن کودتای ترکیه در یک فاصله زمانی کوتاه، بیان کرد: جامعه ترکیه به بلوغی رسیده که از روش‌های کلاسیک فاصله گرفته و این بلوغ با مشی نظامی ده، پانزده سال پیش این کشور همخوانی ندارد، نکته دیگر سیاستی بود که دولت اردوغان در پیش گرفت و بر اساس آن مردم را به خیابان‌ها کشاند و خود را به نوعی در حالت واکنش سریع قرار داد.

عضو شورای سردبیری خبرآنلاین پشتوانه مردمی تیم اردوغان و حزب عدالت و توسعه، کمک‌هایی که به رشد تشکل‌های تأثیرگذار و رسانه‌ها شده، تجربه تاریخی جامعه ترکیه، به روز بودن جامعه ترکیه و تلاش‌هایی که دولت برای مقابله اجتماعی با کودتاگران داشته است را از جمله عوامل شکست کودتا در این کشور خواند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷۹
کارشناساتون تو ممسنی درس خوندن اردوغان فیلم بازی کرد تا این چندتا نظامی مخالفشو سر ببره الانم تمام قاضیا با نظامیارو کشت دیکتاتوری حاکم شد و یک دولت اسلامی با رهبری داعش شکل گرفت!انگار ارتش ترکیه پشس که 4ساعته شکست بخورت سربازا تو سرباز خونه از همه جا بی خبر بودن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
کودتای 100 نفره
بودجه فیلم ترکی کم بود وگرنه باید سیاهی لشگر بیشتری کرایه می کردند شاید طبیعی تر می شد.
کودتابودولی ازپشتوانه قوی برخوردارنبود
کودتابودولی ازپشتوانه قوی برخوردارنبود
که خوشبختانه به نتیجه نرسیدچون بهترین دوست وحامی ایران درمنطقه هم.دردوران دفاع مقدس والان ترکیه واین حزب بوده است
پاسخ ها
محمدصادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
در كودتا بودنش شكي نيست اما كودتاي نظاميان نبوده بلكه كودتاي اردوغان بود و اين احتمالا زمينه ساز حكومت " سلطان رجب " خواهد بود .
یک نکته ... خبر قبلی شما اسم مشروب دارد و به صورت خودکار فیلتر میشود و صفحه فیلترینگ بالا می اید
قاه قاه قاه قاه قاه
واقعا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا ترکیه باید در کنار کشورهای آفریقایی تنها کشورهایی باشند که در قرن ۲۱ شاهد کودتا باشند؟! پس یا مردم ترکیه از نظر فرهنگی در جایگاه پایینی هستند یا اینکه کاسه ای زیر نیم کاسه هست که در اینصورت باید بگویم در بد منطقه‌ای زندگی می کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
تو ترکیه کودتا یه جورایی مده.
4-5 در 50 سال گذشته ارتش کودتا کرده خیلی بیشتر از پست ترین کشورهای آفریقایی
نمایش به این بزرگی ازترکیه بعیده بازاگه فکرمی کنیدتیاتره خودتون میدونید هرکی نظری داره ولی طوری بگید تاابروتون نره
پاسخ ها
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
همچین بزرگ هم نبود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
ازاين سلطان اردوغان هرچي بگين برميادا
کودتا امری پر هزینه است یا تخریب برج های دوقلو؟!
این بنده خدا کارشناس دوم ظاهرا در جریان 11 سپتامبر نیست !
چرا ایرانی ها دوست دارن ترکیه نیز همانند سوریه شود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
برای اینکه ما هیچ فرصتی را برای از دست دادن فرصت از دست نمی دهیم و استاد تبدیل دوستان و بزرگترین شرکای تجاریمان به دشمن هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
کی همچین چیزی گفته ؟؟؟
شما دارید افکار منفی خودتون رو به دیگران تامیم میدید !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
چرا شما و رفقاتان اینقدر به مردم ایران بدبین هستید و تهمت می زنید؟
اين كودتا مثه فيلماشون مزخرف بود درسته كودتا نديديم ولي ميدونيم كسي كه كودتا ميكنه به اين راحتي تسليم نميشن و مردم مخالف روبه شدت سركوب ميكنن و رئيس دولت و اشخاص مهم رو فوري دستگير ميكنن اين كودتا به نظر ساختگي شايد هزينه داشته باش ولي نفع گسترده اي براي اون كسي راه انداختش داشت
من از دولت اردوغان خوشم نمی یاد ولی به نظر نمی رسه این کودتا تحت نظر اشخاص خاصی باشه
این کارشناسها از همونایی هستند که در اخبار شبکه 1 و خبر نظر میدن؟ خخخخ
عجب کودتاچیانی که حتی یک نفر از مردم عادی را هم نکشتند !
هرچه بود نقش مردم برجسته شد افتخار بزرگی برای چامعه ترکیه نزد جهانیان به یادگار می گذارد
ابن که میگویند این یک مانور برای حضور مردم در صحنه است یک ادعایی بیش نیست
باز هم تکرار توهمات توطئه!
اماده شدن برای یک تصوی حساب سیاسی
من که نفهمیدم نویسنده می خواست چی بگه. البته تیتر مطلب هم خیلی بی ربط به محتوای مقاله است
واقعا شبیه تاتر بود که فقط مردم نقش اصلی را بازی می کردن!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۷
مردم كه چه عرض كنم!
بله نمایش خوبی بود
علت اصلی شکست کودتا که این دو به اصطلاح کارشناس حاضر به اذعان در مورد ان نیستند،بالا بودن شعور سیاسی و اجتماعی مردم ترکیه که خوب تشخیص دادند عوامل کودتا در قبال روند صحیح دموکراسی ناکارامد و یک مشت نظامیان احمقی هستند که در تشخیص و شناخت مردم و جامعه ترکیه درک درست و حسابی ندارند.
به نظر من وقایع دیشب در ترکیه برنامه بود تا اردوغان 1-محبوبیت از دست رفته خودرا بدست اورد از بابت همکاری با داعش 2- تسویه با ان دسته ازنظامیانی که مخالف اش بودند 3- زهر چشم از مخا لفان داخلی ترکیه احزاب 4- با اینکار خواهد توانست قدرت خود را بیش از بیش افزایش دهد
به نظر آقایون آمریکا حاضره یازده سپتامبر راه بندازه ولی اردوغان حاضر نیست
بعیده کار دولت باشه
اردوغان برای جان انسانها خیلی ارزش قایل نیست.
کودتا مضحک،انقدر از ترکیه دفاع نکن ،خون کودک سوری ،مدافعان حرم و کردها وفلسطینی ها،شیعیان مصر،مردم لیبی یادتون نرود،تمام مردم ترکی شریک در قتل هستن.
چقدر ساده اید جمیع کاربران
متاسفانه این دو تحلیل، بسیار آبکی است.
اینا همش حرفه کودتا نبوده و نمایشی ساختگی که با قصد تصفیه وفشار بیشتر به مخالفان اردوغان صورت گرفته . متاسفانه مردم ترکیه باورکردن . کودتا این شکلی نداریم .
معمولا در پایان اطلاعیه نام کسی که مسئول است نامبرده میشود
به نظر بنده اردوغان با يك تير سه نشان را زد
كارشناساتون آبروي هرچي كارشناسو بردن.اين سياه بازي اردوغان خيلي تابلو بود.
ماشا اله اینهمه کارشناس زبده و ورزیده داریم
باتوجه به شکستهای پی درپی آ قای اردوغان ازجمله : 1- درعراق وسوریه و عدم رسیدن به رویای امپراتوری عثمانی واقامه نماز جمعه درمسجداموی سوریه . 2- قضیه سرنگونی هواپیمای روسی که آقای اردوغان تاکید داشتند که نه ازدولت روسیه عذر خواهی خواهیم کرد ونه خسارت خلبان وهواپیمای جنگنده روس راخواهیم داد ، که بالاخره مجبوربه عذرخواهی وپرداخت غرامت شد.3-همکاری نکردن ناتو بادرخواست بمباران سوریه وکاخ آقای بشاراسدازسوی آقای اردوغان.4- شرط رابطه دیپلماتیت بااسرائیل بعدازپرداخت خسارت کشتی نجات مرمره که منجربه کشته شدن 9نظامی تبعه ترکیه شده بود وعدم پرداخت خسارت ازطرف اسرائیل وبرقراری رابطه مجدد بااسرائیل بدستورآقای اردوغان بدون دریافت خسارت به بهانه بازکردن گذرگاه رفح که اسرائیل اعلام کرد که گذرگاه رفح بهیچ وجه ازآب وخاک وهواباز نخواهدشد. 5- دریافت خسارت نگهداری آوارگان سوری به مبلغ6میلیارد یورو که آقای اردوغان به غرب هشدارداده بود که اگرخسارت نگهداری آوارگان رااروپا پرداخت نکند آوارگان رابه سوی اروپا سوق خواهد داد. که باواکنش شدیدازطرف غرب مواجه شد ازجمله خانم مرکل صدراعظم آلمان پس ازاظهارات آقای اردوغان قتل عام ارامنه رابه رسمیت شناخت ونخست وزیر انگلیس به اردوغان گفت که جهت عضویت دراتحادیه اروپا درسال سه هزارمیلادی آماده باشند. 6- سلسله حملات تروریستی توسط داعش الاخصوص فرودگاه بین المللی آتا ترک استامبول که قبل ازاین نیروهای داعش درهتل های استامبول مستقر بودند – پادگانهای آموزشی جهت آموزش نیروهای داعشی دراختیارداعشیها بود. تجهیزات نظامی وپشتیبانی ازطرف دولت ترکیه به داعش ارسال میشد مصدومین جنگی داعش دربیمارستانهای ترکیه مداوامیشد. نفت داعش توسط ترکیه خریداری میشد. نوامیس سوری به قیمت ده دلار درترکیه بفروش میرسید. حال بااین وضع نابسامان سیاسی وبا توجه به کودتای چندسال پیش نظامیان درترکیه بانام ergenegun که به پیروزی دولت آقای اردوغان با پایان رسید ، حال جهت تحکیم جایگاه دولت نیاز به یک پیروزی ملی بود. بنظرمیرسد که آقای اردوغان باتحریک غیرمستقیم بازماندگان کودتای موسوم به ergenegun وپیروزی درمقابل کودتاگران وبلافاصله بعدازچند ساعت ازکودتا اعلام جشن وروزملی دموکراسی ازطرف دولت ، آقای اردوغان درصدد بازگشت به جایگاه اصلی اقتدارخود میباشد.
دوستان کارشناسی که ادعا می کنند فیلم بوده به این نکته توجه کنند که احزاب مخالف اردغان که چشم دیدن ایشون رو ندارند
چطور كودتايي بود كه هيچ كدوم از اشخاص درجه اول مملكتو دستگير نكردن؟
چه عجب یکی تحیلی درست ارایه داد
ما کوردها سر اردوغان را میبریم و باهاش فوتبال بازی میکنیم.
کودتا بود و رهبرش شخص اوباما رفیق از پشت خنجرزن. رفیق امریکایی اینطوری دیگه تاریخ این را میگوید
فتح ا.. گولن هم تایید کرد که این یک نمایش بوده.
به این میگن کودتای مخملی
کودتا نمایشی باشد یا نه باید قبول کرد که ترکیه علاوه بر داشتن مشکلات جدی با همسایگان خود حالا با مشکلاتی بدتر از ان که همان دشمنی و چند دستگی بین ملت و دشمنی ارتش با دولت و ارتش با ملت روبروست که میتواند انسجام ملی ترکیه را تهدید کند در ضمن ترکیه و شخص اردوغان نمیتوانند جایگاه قبلی خود را در جهان داشته باشند واین کمترین هزینه ای است که اردوغان و دولت ان باید بپردازند
سریالهای تلویزیونی ترکیه لااقل 50 - 60 قسمت داره که دو سه سال طول میکشه تموم بشه چرا کودتاشون ( که مهم تر از سریال هاشون هست ) در یک قسمت کوتاه تموم شد جای تعجب داره .
سلام، تیتر مطلب با محتوای آن و نگاه تحلیلی کارشناسان همخوانی ندارد . متن مصاحبه هیچ بحثی مبنی بر آنکه کودتا در ترکیه تئاتر باشد ندارد !!!!!!!!!!
این کودتا یک نمایش بود برای سرکوب کردن بیشتر مخالفان و برقراری حکومت اسلامی عثمانی!!!
اگر ارتش واقعاً ميخواست كودتا كنه خوب بلد بود چطوري بكنه
هر چیزی هزینه ای داره اما باید دید چه نفعی از ابن کودتا می بردن.به نظر من سود اردوغان از این کودتا خیلی بیشتر از هزینه کودتاس
پرده آخرتئاتري بود كه اردوغان براي قلع وقمع كامل مخالفين خودش تهيه كنندگي وكارگرداني كرد!
اردوغان با پوپوليسم مردم تركيه رو بدجور سوار شده
شماها کی هستین که در مورد ترکیه نظر بدین
مثل 11 ستامپر ساختگی برای بهره برداری بعدی
آری
همش فیلم کودتای شش ساعته
کسانی که تو ساعات اولیه کودتا رو محکوم نکردن و میگفتن کارش دولت تمومه و بعدا دیدا مردم اومدن محکوم کردن. مثل آمریکا و ایران. البته باید یادآوری کنم کودتای قبلی ترکیه نیز بدون خونریزی بود و به قول خودشون پست مدرن.
این کودتای اقای اردوغان علیه ساختار سکولار در ترکیه بود.
شما که زودتر از همه خبر رو زدید معلوم میشه با چناب اردوغان کودتاچی سر و سری داریذ
ارتش که چه عرض کنم، یک گروهان نظامی هم میبود حداقل 24 ساعت دوام می آورد.
اره بايد حواسمون رو جمع كنيم كه اين سربازاي كودتا رو اقايون ترك نفرستن جبهه النصر چون شكست خوردن تو سوريه دارن سرباز اجباري ميگيرن ميگن يا اعدام يا بريد سوريه جنگ حواسا جمع
سلام
به نظر من هم یک فریب بزرگ بود که از 11 سپتامبر شروع شد و با خودزنی ادامه داره...
کودتا تنها در دو صورت موفق خواهد بود. یا فعالان سیاسی در جامعه باید کم‌شمار باشند، یا کودتا باید به تائید بخش جالب‌توجهی از فعالان سیاسی برسد.
با این تصفیه های وسیع در ترکیه باید گفت اردوغان کودتا کرده نه ارتش
با نظر حسین اقا کاملاً موافقم
کودتا بود ولی توسط اردوغان و بر ضد دموکراسی .ارتشی نمیداند باید اول سران جبهه مقابل را دستگیر کند بعد تانک به شهر بیاورد؟
تئاتر خوبی بود باز ولی تا 1 سال دیگه 1 کودتای واقعی رو میبینیم که با اعدام اردوغان شروع میشه
«اورهان پاموک» نویسنده ترک برنده نوبل ادبیات نظر خود را درباره کوتای نافرجام در کشورش اعلام کرد.

به گزارش اعتدال به نقل از ایسنا، «سوییس اینفو» نوشت: «اورهان پاموک» داستان‌نویس مطرح ترکیه‌ای که آثاری چون «نام من سرخ» و «استانبول» را در کارنامه‌اش دارد، در واکنش به کودتای ناکام اخیر ترکیه گفت: می‌خواهم خیلی شفاف بگویم که کودتاها هیچ‌وقت راه حل مشکلات ترکیه نبوده‌اند.

او افزود: به دلایل متعددی انتقاداتی نسبت به دولت وابسته به حزب عدالت و توسعه وارد است. من در طول عمرم شاهد سه کودتای نظامی و شکست چهار کودتا بوده‌ام. همه این‌ها باعث بروز بزرگترین مشکلات و نارضایتی مردم شده‌اند.

«پاموک» همچنین اظهار کرد: خیلی خوشحالم که احزاب مخالف با زبان انتقاد نسبت به کودتا صحبت کردند، چون آینده ترکیه دموکراسی کامل خواهد بود.

«اورهان پاموک» به عنوان یکی از مطرح‌ترین رمان‌نویسان ترکیه، خالق آثاری چون «زندگی نو»، «موزه معصومیت»، «برف»، «کتاب سیاه»، «نام من سرخ» و اثر زندگی‌نامه‌ای «استانبول» است. «پاموک» اولین رمانش «جودت بیک و پسرانش» را در سال ۱۹۸۲ به چاپ رساند و یک سال پس از آن «خانه خاموش» را منتشر کرد. او نوبل ادبیات را در سال ۲۰۰۶ به خود اختصاص داد. «پاموک» در سال ۲۰۰۳ جایزه «ایمپک دوبلین» را برای «نام من سرخ» دریافت کرد. آثار این نویسنده تاکنون بیش از ۱۱ میلیون جلد در سرتاسر جهان فروش داشته‌ است.
اگه گمان کنیم که کودتاه بوده ... و با این دستگیریهای گسترده ای که به دستور اردغان انجام شد بد بینی بزرگی در ارتش ترکیه بوجود آمده پس باید در آینده شاهد کودتاهی بزرگ و موفق در ترکیه بود ..شب دراز قلندر بیدار خواهیم دید
ساختگی این کودتادرهمون دقایقی معلوم شدکه نخست وزیرترکیه اعلام کرد کودتاگران تاساعاتی دیگرازکرده خود پشیمان میشن این یعنی قبلا برنامه ریزی شده بود....
به جای اینکه اول رجبو که رفته بوده ددر بگیرن بعد اعلام کودتا بکنن نصفه شب اومدن رو دو تا پل با مردم خرس وسط بازی کردن ... خیلی جلبی رجب....
کودتای ارتش ترکیه تمام شد کودتای اردوغان تازه شروع شده است
همش فیلم اردوغان بود تا دیکتاتوریشو تکمیل کنه
اردوغان جوکر بزرگ تاریخ
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل