بازدید 19089
جزئیات تازه از علت واقعی ممنوع الخروجی مجسمه‌ساز مشهور؛

شکایت از تناولی برای تحویل ندادن شش مجسمه +ویدیو

این مجموعه‌دار خصوصی برای احقاق حقوقش، ناچار به پیگیری حقوقی شد و شکایتی در این زمینه مطرح کرد؛ اما تناولی برای پیگیری این شکایت به مراجع قضایی مراجعه نکرد؟ در همین راستا با دستور قضایی، وی به عنوان یک بدهکار تا زمان تعیین تکلیف این پرونده که ارزشی مالی بسیار بالایی دارد، ممنوع الخروج شد.
کد خبر: ۶۰۵۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸ 14 July 2016
شکایت از تناولی برای تحویل ندادن شش مجسمه
شکایت یک مجموعه‌دار خصوصی از پرویز تناولی که منجر به ممنوع‌الخروجی این مجسمه‌ساز از ایران شده، همچنان در محاکم قضایی ادامه دارد و هنوز منتهی به صدور قرارهای قانونی نشده است؛ پرونده‌ای که مطابق با آن تناولی شش مجسمه با ارزشی میلیاردی بدهکار است, اما با انکار آن، بر خلاف واقعیت، چهره سیاسی به پرونده قضایی‌اش داده است.

به گزارش «تابناک»، همه چیز از برگزاری یک نمایشگاه در سال گذشته آغاز می‌شود؛ جایی که پرویز تناولی، مجسمه‌ساز برجسته ایرانی، خواستار خرید تعدادی از نخستین مجسمه‌هایش که در مالکیت یکی از مجموعه‌داران بود، شد. اصرار تناولی برای خرید این مجموعه آثار اولیه‌اش به گفته خودش برای قرار دادن در بخشی از «خانه موزه»‌اش بود.

بنا بر اطلاعات دریافتی «تابناک»، مجموعه‌دارِ بخش خصوصی نیز در مقابل درخواست تناولی برای خرید آثار، تأکید کرد که قصد فروش ندارد، ولی حاضر به معاوضه این مجموعه با شش اثر از پرویز تناولی است. تناولی این توافق را پذیرفت و مجموعه‌دار نیز با حسن نیت، آثار اولیه تناولی را به این هنرمند تحویل داد و منتظر دریافت شش تابلو از وی شد. هرچه زمان می‌گذشت، خبری از تحویل این شش اثر نبود و تناولی حتی حاضر به باز پس دادن آثار اولیه‌اش به مجموعه‌داری که مالک این آثار نشد.

در ‌‌نهایت این مجموعه‌دارِ خانم برای احقاق حقوقش، ناچار به پیگیری حقوقی شد و شکایتی در این زمینه مطرح کرد اما تناولی برای پیگیری این شکایت به مراجع قضایی مراجعه نکرد. در همین راستا با دستور قضایی، وی به عنوان یک بدهکار تا زمان تعیین تکلیف این پرونده که ارزشی مالی بسیار بالایی دارد، ممنوع الخروج شد.

شکایت از تناولی برای تحویل ندادن شش مجسمه

پرویز تناولی به تازگی مدعی شد: «به دادگاه مراجعه کردم و مطلع شدم که شاکی این پرونده، نیروی انتظامی و ناجاست و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی، اتهاماتی بود که به من وارد شده است. این اتهامات را بنا بر مجموعه کارهایی که تاکنون انجام داده‌ام، به من وارد دانسته‌اند. به گفته آن‌ها، مجسمه‌هایی که ساخته‌ام مصداق تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب است.» اما در گفته‌های تناولی ذره‌ای حقیقت نبود.

طرح اتهام «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» آن هم از طریق مجسمه‌سازی ـ آن هم از سوی نیروی انتظامی ـ به قدری عجیب است که «تابناک» از نیروی انتظامی خواست، توضیح شفافی در این زمینه ارائه دهد و در ‌‌نهایت سردار منتظر المهدى، معاون اجتماعی نیروى انتظامی، در گفت‌و‌گوى اختصاصى با «تابناک» ضمن رد هرگونه شکایت از پرویز تناولی، افزود: ممنوع الخروجى مشارالیه بر اساس حکم دادگاه و ابلاغیه قضایى است و نیروى انتظامى، هیچ گونه شکایتى از ایشان نکرده است.

در شرایطی کنونی مشخص نیست چه کسی به تناولی این مشاوره را داده که در رسانه‌های عمومی موضوع شکایت خصوصی را به عنوان مسأله سیاسی جلوه دهد و این هنرمند با چه انگیزه‌ای صداقت را به کنار گذاشته؛ اما متأسفانه به واسطه سوابق تناولی، برخی هنرمندان با او همراهی کرده‌اند و با این تصور که او به واسطه «نشر اکاذیب و تشویق افکارعمومی» ممنوع الخروج شده، گروهی از هنرمندان پای یک نامه را در حمایت از او امضا کرده‌اند.

به نظر می‌رسد اظهارات تناولی، تلاش برای تأثیر سیاسی بر یک پرونده غیرسیاسی و مالی است که حکم سوءاستفاده از اعتماد افکارعمومی نسبت به این هنرمند محترم را دارد. «تابناک» کوشید تا پاسخ تناولی را نسبت به این پرونده پوشش دهد؛ اما امکان تماس با این هنرمند فراهم نشد. «تابناک» می‌کوشد تا در آینده نزدیک، توضیحات متکی بر مستندات شاکی خصوصی پرویز تناولی را که تاکنون ترجیح داده در مسیر پیگیری قضایی پرونده، سکوت کند، پوشش دهد.

نمونه هایی از آثار و مصاحبه هایی از پرویز تناولی را در «تابناک» ببینید:

تعداد بازدید : 77
دانلود
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲۱
من نمیدانم این دروغ چیست؟ ایشان هم مثل بقیه شهروندان!
عجب مردمی شدیم ما، عجب قومی نصیبمان شده. به هر حال هیچ چیز بالاتر از حقیقت و صداقت نیست.
یاد میگیریم با هم
دروغ بد است دروغ بد است دروغ بد است
اگر حقیقت داشته باشد دیگر لایق لقب استاد نیست
معذرت میخوام ولی اسم ایشون رو هنرمند نزارین . کسی که برای فرار از بدهکاری بخواهد از هنر استفاده کند اصلا هنرمند نیست بلکه کاسب است
تازه کلی هم مالیات از بابت فروش اثارش بدهکار است اونایی که واسه کامنت قبلی من در باره این مجسمه ساز کلی منفی دادن باید از شرم بمیرن
بزرگواران اینقدر برای ابروی شخصی خود از ابروی مملکت مایه نگذارید. گناه داره به خدا... چقدر همه لوس و پرمدعا شدن
عجب دنیایی شده و عجب ایرانی شده، هر کس که شب خوابش نمیبره دوست داره اونو سیاسی جلوه بده!!!
اگر ایشون واقعا صداقت و درست گویی رو به عنوان یک هنرمند کنار گذاشته و به دورغ چنین چیزهایی گفته . من واقعا برای ایشون متاسف می شم .
متاسفانه بی اخلاقی تو جامعه بیداد میکنه و قبح آن ریخته شده.
نتیجه میگیریم که این جناب کلاهبرداری بیش نیست، آن جماعت دست به امضا هم اگر دانسته امضا پرانی کرده اند اخلالگر یا شریک جرم و اگر نادانسته، مشتی نادان و قبیله گراه
در صورت صحت این گزارش (که ظاهراً چنین است) حالا ادعای ایشان مبنی بر شکایت ناجا و عناوینی که برای این شکایت ادعا کرده اند، به راستی مصداق نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی است و حقیقتاً باید رسیدگی شود.
واقعا الان دیگه باب شده طرف شیر گاوش هم کم شده به مسایل سیاسی ربط میده.
ایناهنرمندنیستن بلکه همه چبزشون فقط پول است و بس
دروغ واقعا نهادینه شده !!!
من جای اون مجموعه دار بودم بجای مجسمه پولشو می گرفتم ،مهمترین ویژگی یک هنرمند شخصیت اوست وگرنه الان بهترین طرح ها را میشه با ماشین cnc اجرا کرد .وقتی به اصطلاح هنرمندی این کارو میکنه پس آثارش هم بی ارزش میشه و خرید آن پول دور ریختنه.امیداوارم اگر خدا به کسی جایگاهی میده اول ظرفیت اون را به اون شخص بده کسانی مثل استاد فرشچیان و نصریان و ده ها عزیز دیگه
he might be a precious artist but must he be a good man?
There are lots of artists, who are very greedy and forget what they were and where they come from.
جای بسی تاسف است که یک رسانه بدون ذکر منبع و ماخذ یک مشکل حقوقی را به صورت قطعی و یکجانبه مطرح و حکم صادر کند!!
سوابق ممنوع الخروجی دیگران و و تکذیبیه های متعاقب ان که بعضاً تبدیل به تاییدیه شده رعایت پرهیز از تهمت و افترا به هنرمندان ضروری میسازد.
ایا این مقاله سفارشی نیست !!؟؟
تناولی دروغگو....
من یکی از دوستداران و علاقه مندان تناولی بودم ولی با توجه به این شرایط به نظر من اگنون نیروی انتظامی و دادستان باید از وی را به علت درغگویی و تشویش و فریب افکار عمومی و بد نمودن چهره ایران در منظر جهانیان شگایت نمایند.
در پایان ذکر چند نکته خالی از لطف نمی باشد.
1- اقای تناولی شما هر چه هنر مند بزرگی باشید ولی اکنون یک درغگویی بیش نیستید و باید در هنر شما هم شک نمود شاید ان هم دروغ و کپی برداری باشد
2- اقای تناولی با این اظهار نظر شما، افراد زیادی به سیستم حکومت بدبین شدند که باعث ایجاد هرج مرج و از دست رفتن اعتماد عمومی به مراجع و نهادهای قانونی می گردد که خسارت جبران ناپذیری به دنبال دارد.
3- این رفتارها شاید شما را در رسانه های بین المللی مطرج نماید ولی باعث فشارهای و تحریم های بیشتری بر ایران می گردد که در نهایت باعث فقر و بدبختی بیشتر مردم میگردد.
4- با توجه به این که موضوع مشخص گردید ایا اکنون ان دسته از از هنرمندان که با وی همراهی نمودند ایا اکنون جاظر به عذر خواهی از مردم و نهاد های حکومتی هستند یا خیر؟ ایا اکنون حاظر هستند که نامه ای سر گشاده به علت دروغ گویی اقای تناولی منتشر نمایند یا نه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۵
حاضر
حالم بهم خورد! با آبروى كشور بازى!!!؟؟؟

دست به كاراش نميزنم اگر اين موضوع ثابت شود!
در کدام دادگاه درغگویی تناولی ثابت شده ؟ در کدام دادگاه و با کدام ادله و شواهدی ثابت شده که اصلا توافقی صورت گرفته و یا اینکه در صورت وقوع نقض شده ؟ به همان دلایلی که نتاولی به بی صداقتی و دروغ متهم میشود بنابراین آن خانمی که هویتش هم معلوم نیست دروغگو است .

در ضمن تناولی که یک طرف دعوی حقوقی هست هویت مشخص و معلومی دارد همراه با عکس مزالبش انتشار یافته چرا طرف دیگر قضییه که خانم مثلا الف-خ مبیاشد عمس و مشخصاتش رسانه ای نشده

...
بیشترهنرمندان همینطورند.فکرمیکنند خیلی زحمت کشیده اند واز عالم و آدم طلبکارند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر