بازدید 21805

چرا پرویز تناولی ممنوع الخروج شد؟

پس از آنکه پرویز تناولی، نقاش و مجسمه‌ساز برجسته ایرانی نتوانست از کشور خارج شود و در بزرگداشتی که برای او در لندن برپا شده بود، حضور یابد، مطابق با بررسی‌های «تابناک»، یک شکایت خصوصی اسباب ممنوع الخروجی این هنرمند را فراهم کرده است؛ اتفاقی مرسوم که به درخواست بسیاری از شاکیان و با تشخیص مقام قضایی رخ می‌دهد.
کد خبر: ۶۰۳۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۶ 03 July 2016
چرا پرویز تناولی ممنوع الخروج شد؟
پس از آنکه پرویز تناولی نقاش و مجسمه‌ساز برجسته ایرانی نتوانست از کشور خارج شود و در بزرگداشتی که برای او در لندن برپا شده بود، حضور یابد، مطابق با بررسی‌های «تابناک» یک شکایت خصوصی اسباب ممنوع الخروجی این هنرمند را فراهم کرده است؛ اتفاقی مرسوم که به درخواست بسیاری از شاکیان و با تشخیص مقام قضایی رخ می‌دهد.

به گزارش «تابناک»، پرویز تناولی که نقاش و مجسمه‌ساز و از پیشگامان مکتب سقاخانه‌ای قرار بود، ساعت ۳ بامداد روز شنبه تهران را به مقصد لندن ترک کند تا در مراسم رونمایی از کتاب تازه‌اش با نام «زنان اروپایی در خانه‌های فارسی» حضور یابد و در موزه بریتانیا سخنرانی داشته باشد؛ اما این هنرمند بین‌المللی کشورمان، نتوانست از ایران خارج شود و در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) از خروج او از کشور جلوگیری شد.

پس از این اتفاق، امروز پرویز تناولی در گفت‌و‌گویی با بیان اینکه من به حراست فرودگاه توضیح دادم باید برای سخنرانی به لندن بروم، ادامه داد: با وجود همه توضیحاتی که به آن‌ها دادم، باز هم پاسخ مشخصی ندادند و گفتند باید به اداره گذرنامه مراجعه کنم. به اداره گذرنامه نیز مراجعه کردم اما آن‌ها نیز درباره علت ممانعت از خروجم اظهار بی‌اطلاعی کردند و گفتند، در سیستم‌های آنجا چیزی ثبت نشده است. من برای خروج از کشور هیچ مشکلی ندارم. شاکی خصوصی، مدعی و بدهی ندارم که مانع خروج از کشور برایم باشد حتی نامه‌ای نیز در این زمینه دریافت نکرده‌ام.

این هنرمند ۷۹ ساله که امروز مراسم رونمایی از کتابش بدون حضور او برگزار شد، در پاسخ به اینکه آیا به شما حکم یا نامه‌ای ارائه شد که منع خروج از کشور در آن مشخص شده باشد، گفت: خیر، وقتی از آن‌ها خواستم تا نامه‌ یا ابلاغیه منع خروج از کشور را به من ارائه دهند، گفتند، باید درون پرونده باشد و وقتی خواستم پرونده را بررسی کنند، گفتند؛ آنجا پرونده‌های زیادی وجود دارد و نمی‌توانیم در حال حاضر آن‌ها را بررسی کنیم. سعی می‌کنیم در اسرع وقت به آن رسیدگی کنیم.

چرا پرویز تناولی ممنوع الخروج شد؟

این هنرمند با بیان اینکه من برای انجام کار فرهنگی از قصد خروج از کشور را داشتم، تصریح کرد: در موزه بریتانیا بزرگداشتی برای من در نظر گرفته شد و قرار بود از کتاب اخیرم که درباره «تصویر زنان اروپایی در خانه‌های ایرانی» است و در انگلستان به چاپ رسیده، رونمایی شود. در این برنامه قرار بود من و به همراه چندین هنرمند دیگر سخنرانی داشته باشیم که متاسفانه این اتفاق افتاد.  قرار بود، این برنامه امروز ساعت ۳۰: ۱۴ عصر به وقت لندن برگزار شود.

او در پاسخ به اینکه آیا به وزارت ارشاد در این‌باره مراجعه کردید، گفت: بله دوستان در وزارت ارشاد و موزه هنرهای معاصر در حال بررسی این موضوع هستند اما هنوز به جواب مشخصی نرسیده‌اند.

پس از این واکنش‌ها، نخستین گزارش‌ها تأکید داشت که ممنوع الخروجی «تناولی» ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد و بر اساس یک شکایت شخصی بوده است. شنیده‌های «تابناک» حکایت از آن دارد که تناولی با شکایت خصوصی شخصی ممنوع الخروج شده که مدعی سفارش یک اثر هنری و پرداخت هزینه کلان این اثر به تناولی شده و در عین حال در شکایت‌نامه خود تأکید کرده، اثر را بر خلاف تعهدات تناولی از این هنرمند دریافت نکرده است.

خبرنگار «تابناک» نتوانست به هویت شاکی خصوصی تناولی پی ببرد؛ اما ظاهراً ممنوع الخروجی برای اشخاص شاکیان خصوصی و دولتی که دارای بدهی یا اختلاف مالی قابل توجهی باشند، یک دستور معمول است و حتی بدهکاران مالیاتی نیز مطابق با دستورالعملی تا زمان تسویه حساب مالی، ممنوع الخروج می‌شوند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست