بازدید 26834
پیام تبریک دکتر محسن رضایی به دکتر غلامعلی رشید؛

سوابق درخشان و افتخارآمیزتان پشتوانه‌ای ارزشمند برای ارتقای توانمندی نيروهاي مسلح، خواهد بود

غلامعلی رشید، مثل همۀ رزمندگان، در متن دفاع مقدس، هنرهای خود را نشان داد، رشد کرد، طراحی و تدبیر کرد، فرماندهی کرد و مشورت دقیق و هوشمندانه و عالمانه داد تا شد سردار دکتر غلامعلی رشید و پس از دفاع مقدس نیز تمام توان خود را در خدمت رشد و تعالی ارکان نظامی ایران اسلامی قرار داد.... با این همه، همچنان‌‌ همان بسیجیِ خاکی ماند که به دوربین‌ها نگاه نمی‌کند؛ اما خواص، او را خوب می‌شناسند و با تعابیر ویژه ازو یاد می‌کنند.
کد خبر: ۶۰۴۷۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷ 10 July 2016
محسن رضایی در پیامی، انتصاب سردار سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید را به فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) تبریک گفت و تأکید کرد که سوابق مبارزات پیش از انقلاب و دوران دفاع مقدس و همچنین مسئولیت‌های خطیر این فرمانده نظامی در ستادکل نیروهای مسلح، پشتوانه‌ای ارزشمند برای ارتقای توانمندی نیروهای مسلح خواهد بود.

به گزارش «تابناک»، پس از انتصاب سردار سرلشکر پاسدار غلامعلی رشید به عنوان فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص)، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی این انتصاب را تبریک گفت. در متن پیام فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس خطاب به سردار رشید آمده است؛

«یادگار گرانقدر دفاع مقدس
برادر ارجمند، سردار سرلشکر پاسدار، دکتر غلامعلی رشید

حسن اعتماد مقام معظم فرماندهی کل قوا در انتصاب شایسته ی جنابعالی به فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا(ص) را صمیمانه تبریک عرض می نمایم.

بی‌تردید، سوابق درخشان و افتخارآمیز جنابعالی در دوران مبارزات قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و مسئولیت‌های مهم پس از استقرار نظام اسلامی به ویژه فرماندهی سطوح عالی نظامی در دوران پرفراز و نشیب دفاع مقدس و نیز مسئولیت‌های خطیرتان در ستادکل، پشتوانه‌ای ارزشمند برای ارتقای توانمندی نيروهاي مسلح، خواهد بود.

از خداوند متعال، دوام توفیقات جنابعالی را طلب می کنم.
برادرتان-سرلشکر پاسدار محسن رضایی»


علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در پیامی، انتصاب سردار رشید را تبریک گفت. در متن پیام شمخانی آماده است: «بی‌شک این انتخاب که نشان روشنی از اعتماد ـ فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) به جنابعالی برای تصدی یکی از حساس ترین جایگاه‌ها در نیروهای مسلح است حاصل کارنامه موفق جنابعالی در سال‌های خدمت غرورآفرین در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به ویژه در ایام جاودان دفاع مقدس است. رجاء واثق دارم که پذیرش این مسئولیت خطیر از سوی جنابعالی منشأ مبارکی برای ارتقای بیش از پیش توانمندی‌های نیروهای مسلح، افزایش سطح امنیت و اعتلای کشور در ظل توجهات حضرت ولی‌عصر (عج) و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی خواهد بود؛ ان‌شاءالله.»

همچنین علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی این انتصاب دقیق را تبریک گفت. در پیام رئیس قوه مقننه چنین آمده است: «انتصاب جنابعالی به عنوان فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء ستادکل نیروهای مسلح از سوی فرماندهی معظم کل قوا را تبریک عرض کرده، امیدوارم در انجام مسئولیت خویش و خدمت به نظام جمهوری اسلامی سرافراز و موفق باشید».

امیر سرلشکر عطاءالله صالحی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز به همین مناسبت پیام تبریک داد. در متن پیام تبریک امیر صالحی آمده است: «انتصاب شایسته جنابعالی را که از رزمندگان و فرماندهان متعهد و مجرب دوران دفاع مقدس و سال‌های پس از آن می‌باشید از سوی فرماندهی معظم کل قوا به سِمَت فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص) از جانب خود و آحاد کارکنان ارتش جمهوری اسلامی ایران تبریک می‌گویم. امیدوارم در پناه حضرت باریتعالی و تحت فرماندهی امام خامنه‌ای عزیز در انجام این مسئولیت که نشان از شایستگی‌های حضرتعالی دارد موفق باشید».

سردار سرلشکر پاسدار دکتر غلامعلی رشید، متولد ۱۳۳۲ اهل دزفول در خانواده‌ای مذهبی پرورش یافت، تحصیلات ابتدایی، راهنمایی و متوسطه را در این شهر به اتمام رساند. مبارزه با رژیم ستمشاهی را پیش از سن تکلیف، آغاز نمود. در سال ۱۳۴۸ گروهی را به کمک دوستان مذهبی تشکیل داد و در سال ۱۳۵۰ قبل از اخذ دیپلم، به دلیل فعالیت‌های سیاسی علیه رژیم پهلوی به زندان افتاد، کمتر از ۱۸ سال سن داشت که در لشکر ۹۲ زرهی اهواز (دادگاه نظامی) محاکمه و به یک سال زندان محکوم شد.

یک سال بعد، از زندان آزاد و دیپلم خود را در رشتة علوم انسانی اخذ کرد. سپس از سال ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۴ به سربازی اعزام و در لشکر ۹۲ و در رستة زرهی مشغول به خدمت شد، پس از پایان خدمت سربازی، مبارزات سیاسی خود را به صورت مخفی ادامه داد و به عضویت گروه منصورون که از ترکیب سه گروه (برادران خرمشهری، دزفولی، اهوازی و مسجد سلیمانی) تشکیل شده بود، درآمد و مبارزه را ادامه داد. مجدداً در سال ۱۳۵۵ پس از درگیری مسلحانه و به شهادت رسیدن سه نفر از دوستان ایشان به دست عمّال رژیم پهلوی، در اصفهان دستگیر و به زندان تهران منتقل گردید و در زندان‌های انفرادی کمیته و اوین ماه‌ها زندانی بود. در اواخر سال ۱۳۵۶ و با اعلام فضای باز سیاسی شاه، آزاد شد و مبارزه را تا پیروزی انقلاب اسلامی با زندگی نیمه مخفی و نیمه علنی در گروه منصورون ادامه داد.

موقعیت سیاسی اجتماعی سردار رشید در خوزستان، موجب شد که نقش مهمی در سازماندهی نیروهای مردمی و انقلابی آن منطقه، برای مبارزه با رژیم طاغوت و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایفا کند. پس از پیروزی انقلاب، با آغاز تحریکات عراق در مناطق مرزی، بویژه در غرب کرخه، سردار رشید به همراه نیروهای سپاه و بسیج، مبارزه با این تحرکات را آغاز نمود و همین امر، نقطة آغازین شکل‌گیری تفکر نظامی و سازماندهی نظامی در سپاه بود و ظهور مقاومت‌های مردمی در آغاز جنگ، بر اثر همین تجارب، حاصل شد.

هشت سال دفاع مقدس، از یک سو، شخصیت، تفکر و تجارب نظامی سردار رشید را ارتقا بخشید و از سوی دیگر، این تفکرات و تجارب، در مراحل آزادسازی مناطق اشغالی، پیشروی در عمق خاک عراق در زمان جنگ و پس از جنگ، در سازماندهی قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران تأثیر گذاشت. او در دوران دفاع مقدس، جزء نزدیک‌ترین همراهان و یاران محسن رضایی، فرماندة وقت سپاه بود که در تمامی تصمیم‌گیری‌های راهبردی جنگ، حضور فعال داشت.

ـ از جمله سوابق و مسئولیت‌های برجستة این فرمانده باهوش نظامی کشورمان به طور خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

ـ مسئول عملیات و اطلاعات سپاه دزفول
ـ جانشین ستاد عملیات جنوب
ـ مسئول ستاد عملیات جنوب
ـ فرماندهی قرارگاه فتح در عملیات پیروزمند فتح‌المبین و بیت‌المقدس
ـ فرماندهی نیروی زمینی سپاه
ـ معاون عملیاتی محسن رضایی، فرماندهی کل سپاه در دوران دفاع مقدس
ـ معاون عملیات و اطلاعات ستاد فرماندهی کل قوا از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۸
ـ جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۵

نشان‌های عالی رزمی


سردار سرلشکر رشید، به دلیل لیاقت و شایستگی، مفتخر به دریافت سه نشان فتح درجه ۱ و ۲ (عالی ترین نشان رزمی جمهوری اسلامی ایران) از دست مقام معظم فرماندهی کل قوا شده است.

سردار سرلشکر رشید، پس از پایان جنگ تحمیلی، در سه مقطع پیاپی، مقاطع کار‌شناسی، کار‌شناسی ارشد و دکتری را در دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس در رشته‌های جغرافیای سیاسی و ژئوپلتیک طی کرد و هم اکنون با درجة دکتری (P. H. D) جغرافیای سیاسی (گرایش ژئوپلتیک) دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه است. از سردار رشید، آثار و مقالات علمی، تخصصیِ متعددی در مقولة جغرافیای سیاسی و ژئوپلتیک ارائه شده است. سردار رشید با حفظ سمت در قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء، معاونت دفاعی شورای‌عالی امنیت ملی را نیز عهده‌دار است.


انتخاب سردار رشید به عنوان یکی از پرسابقه‌ترین و کارآزموده‌ترین فرماندهان نظامی ایران، که دارای قدرت بالای تحلیل و برنامه‌ریزی نظامی است، در جایگاه فرماندهی قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص)، نشان از اهمیت طراحی و هماهنگی‌های عملیاتی جدید متناسب با شرایط بسیار پیچیدهٔ منطقه‌ای و جهانی دارد.

این شرایط حساس، خبره‌ترین فرماندهان نظامی ایران را طلب می‌کند تا این جزیره امن در مقابل تهدیدات و تلاش قدرت‌های خارجی برای ایجاد جنگ‌های نیابتی، امن و سکوی ثبات خاورمیانه باشد و در همین راستا، فرماندهی کل قوا، مسئولیتی سخت برای این سردار رشید اسلام در نظر گرفته است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر