بازدید 26414
۶

طرح یک چالش پس از فروش میلیون دلاری فیلم «محمد» مجیدی در ترکیه

اتفاقی که برای «محمد» مجیدی در ترکیه رخ داد و پیش از این برای «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی به وقوع پیوسته بود، نشان می‌دهد ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای اکران فیلم‌های سینمایی ایرانی لااقل در کشورهای همسایه وجود دارد و طبیعتاً اگر این ظرفیت‌های جدی گرفته شود، می‌توان شاهد افزایش چشمگیر فروش سینمای ایران بود و از این پس از «فروش خارجی» آثار سینمای ایران نیز سخن به میان آورد.
کد خبر: ۶۳۹۵۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۹ 09 November 2016
طرح یک چالش پس از فروش میلیون دلاری فیلم «محمد» مجیدی در ترکیهفروش میلیون دلاری فیلم «محمد» ساخته مجید مجیدی در ترکیه، این پرسش چالشی را پیش آورد که چرا این بازار تاکنون مورد توجه قرار نگرفته و محصولات سینمای ایران لااقل در کشورهای همسایه نظیر ترکیه اکران عمومی نشده و اگر چنین اتفاقی رخ می‌داد، سینمای ایران چه گردش مالی‌ را تجربه می‌کرد؟

به گزارش «تابناک»؛ پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره فیلم «محمد» ساخته مجید مجیدی در ترکیه اکران شد و با فروش بیش از یک میلیون دلاری، تاکنون توانسته کسر کوچکی از هزینه تولیدش را بازگرداند. البته این پروژه آنقدر پرهزینه بوده که با اکران در کشورهای همسایه نمی‌تواند درآمد و هزینه‌هایش سر به سر شود و نیاز به اکران جهانی و به خصوص اکران در آمریکای شمالی داشت اما متاسفانه این فیلم اساساً فاقد پخش کننده بین المللی شناخته شده است و از ابتدا در این زمینه برنامه ریزی نشده بود.
 
بر اساس آمارهای اعلام شده توسط برخی رسانه‌ها، فیلم «محمد» در دومین آخر هفته نمایش در سینماهای ترکیه بیش از 276 هزار دلار فروش کرد و مجموع درآمدش از اکران در این کشور بعد از ده روز از یک میلیون و صدهزار دلار گذشت. فیلم مجید مجیدی درباره تولد و کودکی حضرت محمد (ص) در افتتاحیه‌اش در ترکیه 677 هزار دلار فروخته بود و سومین فیلم پرفروش هفته بود. با آغاز هفته دوم نمایش، فروش این فیلم افت قابل توجهی داشته و به رده پنجم جدول پرفروش‌های ترکیه سقوط کرده است.

اما بر اساس آمار منتشر شده در وب‌سایت «باکس آفیس ترکی» مجموع فروش این فیلم بعد از ده روز به رقم سه میلیون و 771 هزار لیر (معادل 1 میلیون و 186 هزار دلار) رسیده که رقم قابل توجهی است. با توجه به این که قیمت دلار در بازار امروز حدود 3600 تومان است، فیلم «محمد رسول‌الله» طی ده روز اکران در ترکیه بیش از 4 میلیارد و 269 هزار تومان فروش کرده است. این در حالی‌ست که کل درآمد این فیلم در داخل ایران بعد از 9 ماه نمایش حدود 15.5 میلیارد تومان بود.
 طرح یک چالش پس از فروش میلیون دلاری فیلم «محمد» مجیدی در ترکیه

«محمد» تنها فیلمی‌ست که به دلیل دستور وزارت ارشاد این امکان را به دست آورد که همزمان در دو گروه سینمایی به نمایش درآید و تعداد زیادی سالن در اختیارش بود و مدت طولانی روی پرده سینماها ماند. با این حال فیلم محمد نتوانست حتی ده درصد هزینه تولیدش را از گیشه سینما بازگرداند و تبلیغات وسیع و بی‌سابقه برای پروژه مجیدی نیز نتوانست در این زمینه راهگشا باشد و فروش این فیلم را لااقل به یک سوم هزینه تولیدش برساند.
 
هزینه تولید 116 میلیارد تومان فیلم «محمد» که عمده‌اش به دلیل غیرحرفه‌ای گری در تولید و ساخت جز به جز شهرهای مکه و مدینه به جای استفاده از تکنیک مرسوم پرده آبی بود که به نوعی به سطح سواد تیم کارگردانی در شناخت ابزارهای روز فیلمسازی بازمی‌گشت، عملاً هزینه سنگینی بر روی دست کشور باقی گذاشته که نزدیک به بودجه یک سال کل سینمای ایران در زمان تولید این پروژه بود. عدم استفاده از بازیگران مطرح بین المللی، خطاهای متعدد در روایت تاریخی از زندگی حضرت محمد و پیوند زدن یکی از معجزات حضرت عیسی به کودکی حضرت محمد و سلسله اشتباهات دیگر نیز عملاً راه را بر اکران این فیلم در جهان عرب و غرب بست.
 
در این میان به نظر می‌رسد با اکران این فیلم در کشورهای ترکیه و چند کشور دیگر، حداکثر 30 درصد هزینه تولید این فیلم بازگردد که نشان می‌دهد هیچ طرح اقتصادی برای چنین پروژه سینمایی در نظر گرفته نشده بوده و تهیه کننده و کارگردان تا چه حد از استانداردهای فیلمسازی حرفه‌ای دور بوده‌اند. نمونه موفق فیلمسازی درباره حضرت «محمد» را در اثر ماندگار مصطفی عقاد می‌توان مشاهده کرد که در کشورهای عربی و غربی فروش قابل توجهی داشت و یک اثر به شدت ماندگار شده است.
 
با این حال اتفاقی که برای «محمد» مجیدی در ترکیه رخ داد و پیش از این برای «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی به وقوع پیوسته بود، نشان می‌دهد ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای اکران فیلم‌های سینمایی ایرانی لااقل در کشورهای همسایه وجود دارد و طبیعتاً اگر این ظرفیت‌های جدی گرفته شود، می‌توان شاهد افزایش چشمگیر فروش سینمای ایران بود و از این پس از «فروش خارجی» آثار سینمای ایران نیز سخن به میان آورد. طبیعتاً وقتی فیلم مجیدی به چنین فروشی می‌رسد، برخی از درام‌های تکان‌دهنده ایرانی می‌تواند فروشی به مراتب بیشتر داشته باشد اما آیا فیلمسازان کشورمان به دنبال مشارکت در اقتصاد سینمای کشورهای همسایه می‌روند؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۶
البته فروش با درآمد متفاوت است باید درآمد داخل با خارج نیز مقایسه شود
این کشور مورد مدیریتتونه جیگر
بعد یه عده می گن چرا فیلم اینقدر خرج و دخلش با هم جور نیست و فلان فیلم هالیوودی ال است و بل است! منتها به این توجه نمی کنن که فیلم هالیوودی در بسیاری از کشورهای دنیا به نمایش گذاشته می شود و در همان خود امریکا ( و دیگر کشورها) هم تعداد سینما و هم قیمت بلیت بسیار بیشتر از داخل ایران است!
تعداد سینما خیلی کمه فیلم های ایرانی هم اکثرا مزخرف ان برای شمال تهرونی ها ساخته میشن یا اتوبوس ها
فیلم سازهای داخلی بسازن برن خارج نمایش بدن ، ما همون فیلم های خارجی رو ببینیم ، دو سر برد
واقعا ارزش دیدن داشت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس