بازدید 21828
پیام نظرسنجی «تابناک»:

به جای محکوم کردن «چهارشنبه سوری»، یقه این مسئولان را بچسبید! +ویدیو

در این نظر سنجی، کمترین رای به گزینه ای داده شده که مربوط به نهادهای مقابله با خطرات چهارنشبه سوری می‌شود. امثال نیروی انتظامی که می‌بایست با قانون شکنان و خطرآفرینان چهارشنبه سوری مقابله کنند اما تمامی تلاششان در این خصوص هم نتوانسته و نمی‌تواند به برگزاری چهارشنبه سوری بی حادثه منجر شود.
کد خبر: ۵۷۴۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳ 14 March 2016
نظرسنجی «تابناک» نشان می‌دهد که علت وقوع حوادث دردناک در چهارشنبه سوری و روزهای منتهی به آن، چیزی نیست جز قصور در آموزش؛ قصوری که البته والدین و خانواده ها هم در آن نقش به سزایی دارند اما بیش از ایشان، متوجه نهادهای فراوانی است که در این خصوص وظیفه دارند.

به گزارش «تابناک»، بر اساس آرای ثبت شده برای نظرسنجی صورت گرفته درباره چرایی وقوع حوادث خونین و دردناک در ارتباط با چهارشنبه سوری های هر سال و به نوعی تبدیل این جشن باستانی به آنچه برخی «چهارشنبه سوزی» می‌خوانندش، فقدان آموزش صحیح درباره چگونگی برگزاری این جشن، مهم ترین عامل شناخته شد.

به این ترتیب که از شمار ۲۶۳۹۳ رای ثبت شده در این نظر سنجی (تا زمان تنظیم این خبر)، گزینه نخست 75.85%درصد آرا را به خود اختصاص داده و اختلافی چشمگیر با آرای ثبت شده برای دیگر گزینه های این نظر سنجی را به تصویر کشیده است. اختلافی که نشان می‌دهد پیش از آنکه چهارشنبه سوری به ذات دارای اشکال باشد یا قصور بزرگترها و خانواده یا حتی نهادهای امنیتی و انتظامی موجب سنجاق شدن حوادثی تلخ به آن شود باشد، به این دلیل به چنین رویدادهای ناخوشایندی گره خورده که ذات آن را فراموش کرده‌ایم.

جالب اینکه می‌بینیم دومین گزینه ای که رای بیشری به خود اختصاص داده، به نوعی به این موضوع اشاره دارد. گزینه چهارم نظر سنجی که 5.27% درصد از مخاطبان به آن رای داده‌اند و بر این باورند که ذات چهارشنبه سوری به خودی خود خطرآفرین است. شاید به این دلیل که در سایه آموزش ندادن در این خصوص، آنقدر اجازه داده‌ایم این جشن باستانی به حاشیه کشیده شود که از مفهوم جشن فرسنگ ها فاصله گرفته و برخی خواستار برچیده شدن آن شوند.

گزاره ای که بیش از هرچیز، ریشه در حوادث تلخی دارد که در چهارشنبه سوری های گذشته و روزهای منتهی به آن به ثبت رسیده و لطمات جبران ناپذیری به برخی افراد وارد آورده است. آنقدر که هیچ نقطه خوشایندی در این جشن نبینند و احتمالا با خود بگویند که اگر این خطرآفرینی ها و حوادث خونین چهارشنبه سوری است، بهتر است که برای همیشه این مراسم برچیده شود.

این در حالی است که هوشمندی مثال زدنی ایرانیان در غربال کردن آیین های گذشته و باقی نگاه داشتن سنت های حسنه و فراموش کردن آداب و رسوم غلط، برای اثبات کارکردهای مثبت امثال چهارشنبه سوری کافی به نظر می‌رسد. درست شبیه اتفاقی که برای نوروز و شب چله رخ داده است.

اندک دقتی در این خصوص کافی است تا دریابیم که چرا انبوه مخاطبان بر این باورند که آموزش های کافی و مناسب درباره چگونه برگزار کردن چهارشنبه سوری داده نشده و این عامل موجب شده که شاهد وقوع حوادث خونین در ایام منتهی به این جشن باستانی باشیم. باوری که بر اساس آن می‌توان نتیجه گرفت برای زدودن این گونه حوادث تلخ (نمونه تلخی که به تازگی به ثبت رسیده را اینجا بخوانید و ببینید) از چهارشنبه سوری، راهی جز آموزش در خصوص نداریم.

این تاکید زمانی مشدد می‌شود که می‌بینیم در این نظر سنجی، کمترین رای به گزینه ای داده شده که مربوط به نهادهای مقابله با خطرات چهارنشبه سوری می‌شود. امثال نیروی انتظامی که می‌بایست با قانون شکنان و خطرآفرینان چهارشنبه سوری مقابله کنند اما تمامی تلاششان در این خصوص هم نتوانسته و نمی‌تواند به برگزاری چهارشنبه سوری بی حادثه منجر شود و هر ساله شاهد حوادث بسیار تلخی در این بازه زمانی هستیم.

با این حساب جا دارد که درباره چرایی ارائه نشدن آموزش های صحیح درباره این جشن به جامعه تامل کرده و فهرست نهادهایی که در این باره وظیفه دارند و قصورشان منجر به ابتلای جشنی باستانی به حوادث شوم شده را مرور کنیم تا نتیجه بگیریم که زشتی ها از چهره چهارشنبه سوری زدوده نخواهد شد مگر آنکه امثال وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت آموزش و پرورش، رسانه ملی، سازمان میراث فرهنگی و انبوه نهادهای دیگری که می‌توانند و می‌بایست در این خصوص اقدام کنند و به هر دلیل کوتاهی می‌کنند، رویه خود را تغییر داده و برای یکبار هم که شده، به فکر برگزاری چهارشنبه سوری حقیقی در سراسر کشور باشند نه چیز دیگری.

ویدیویی از صحنه های دلخراش و عبرت آموز و توصیه های پزشکان درمورد حوادث غیر مترقبه چهارشنبه سوری را در «تابناک» ببینید:
تعداد بازدید : 16
دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی