بازدید 3979
به روایت رییس کمیسیون برنامه و بودجه

روند بررسی لایحه دو دوازدهم بودجه در مجلس

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی روند رسیدگی به لایحه دو دوازدهم بودجه در مجلس را تشریح کرد.
کد خبر: ۵۷۳۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۴ 09 March 2016
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی روند رسیدگی به لایحه دو دوازدهم بودجه در مجلس را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، غلامرضا تاجگردون با اشاره به تصویب لایحه دو دوازدهمی بودجه در جلسه امروز هیات دولت اظهار کرد: دولت لایحه را به شکل دوفوریتی تقدیم مجلس می کند و مجلس ابتدا باید به دو فوریت این لایحه رای بدهد. قابل پیش بینی است که ان‌شاءالله این نمایندگان به دو فوریت رای خواهند داد. بعد از آن طبق آیین نامه لایحه به کمیسیون برنامه و بودجه خواهد رفت و بعد از آن پیشنهادهای نمایندگان را دریافت خواهیم کرد. کمیسیون تشکیل جلسه می دهد و ظرف مدت حداکثر 72 ساعت لایحه در صحن علنی مطرح می شود.

وی اضافه کرد:‌ با توجه به این که در هفته آینده مجلس در روزهای دوشنبه و سه شنبه جلسه خواهد داشت کار قدری سخت است اما اگر دولت صبح دوشنبه لایحه را تقدیم مجلس کند کمیسیون بودجه بعد از ظهر تشکیل جلسه می دهد و لایحه در روز سه شنبه در صحن علنی با ملاحظاتی به تصویب می رسد تا دولت از ابتدای سال مشکلی برای بودجه نداشته باشد.

این نماینده مجلس درباره امکان افزایش حقوق و دستمزد در دو ماه ابتدایی سال آینده یادآور شد: این امر از اختیارات دولت است قطعا دولت به فکر کارمندانش هست و می تواند همان ابتدای سال افزایش را اعمال کند. شبهه ای که وجود داشته درباره حقوق بازنشستگان بوده اما نهایتا دولت از یک فروردین 95 می تواند هر نوع افزایش دستمزد و پاداش را اعمال کند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: دو دوازدهم بودجه به این معناست که ما اجازه می دهیم دولت دو دوازدهم از بودجه 94 را از حیث منابع و مصارف هزینه کند. البته مجلس می تواند قیدهایی برای آن قرار دهد اما منطقا قیدی را برای آن نخواهیم گذاشت.

وی درباره تاثیر ارائه بودجه چند دوازدهم و اثرات احتمالی روانی آن در حوزه سرمایه گذاری خاطرنشان کرد: می شود در فضای روانی این حرف‌ها را مطرح کرد اما به اعتقاد من هیچ تاثیری ندارد؛ چرا که بودجه 95 کاملا با بودجه 94 تطبیق پیدا می کند و اتفاق خاصی در بودجه از حیث جریان سرمایه گذاری نمی‌افتد؛ به ویژه که دو دوازدهم در شرایطی به تصویب می رسد که همه ظرفیت‌های بودجه 95 مشهود است.

وی ادامه داد:‌ ممکن است کسانی که چنین موضوعی را مطرح می کنند اطلاع کاملی نسبت به مفاد بودجه نداشته باشند. البته این موضوع می تواند اثر روانی منفی در جامعه داشته باشد اما وقتی مجلس و دولت اتفاق نظر دارند که هیچ اتفاقی نمی افتد قاعدتا جامعه همان را قبول خواهد کرد.

تاجگردون درباره پیش بینی نفت 40 دلاری در بودجه 95 نیز اظهار کرد: بحث های مفصلی در این زمینه مطرح شده و روش های مختلفی برای محاسبه قیمت نفت وجود دارد. آژانس های مختلفی این مطالعات را انجام می دهند و آنها نرخ نزدیک به 40 دلار را پیش بینی کرده اند البته نرخ های 20، 50 و 60 دلار هم دیده شده اما دولت و مجلس به دو فاکتور توجه می کنند. یکی اینکه آژانس های معتبر اوپک چه قیمتی پیش بینی کردند و دیگر اینکه ما در بودجه های سنواتی معمولا متوسط قیمت سال گذشته را برای سال بعد در نظر می گیریم.

وی همچنین تصریح کرد: ما نباید به دنیا علامتی بدهیم که می خواهیم قیمت را خیلی پایین بگیریم؛ چرا که در این صورت بازار عرضه و تقاضای نفت را در دنیا تغییر می دهیم. قیمت متوسط نفت در سال 94 کمی بالاتر از 40 دلار بوده در نتیجه این رقم خیلی دور از دسترس نیست؛ اگرچه حاشیه امن خیلی بالایی هم ندارد و خطرناک هم هست ولی در عین حال به فاکتورهایی که همیشه بودجه را براساس آن تنظیم کردیم نزدیک است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه احتمالا نمایندگان در صحن علنی نفت 40 دلاری را به تصویب می رسانند افزود: با توجه به این که پیشنهاد دولت رقم 40 دلار برای نفت و 2250 تومان برای دلار بوده و کمیسیون تلفیق همین پیشنهاد را به تصویب رسانده احتمالا صحن علنی هم همین را تصویب خواهد کرد.

نماینده مردم گچساران در مجلس در پاسخ به سوالی درباره احتمال کسری بودجه در سال آینده خاطرنشان کرد: کسری بودجه به دو معنای کسری و عدم تحقق درآمد است. البته ما کسری بودجه نخواهیم داشت و عدم تحقق درآمد هم در حوزه نفت ممکن است که حاشیه امن بالایی ندارد اما ما امیدواریم چنین اتفاقی نیفتد حتی شاید هم فضا مناسب تر شود. برآورد فعلی ما این است که عدم تحقق درآمد نفت کم خواهد بود و ان‌شاءالله اصلا اتفاق نیفتد.

تاجگردون درباره نحوه محاسبه بودجه دو دوازدهم نیز گفت: دو دوازدهم دقیقا به معنای دو دوازدهم از بودجه 94 است مثلا اگر اعتبار عمرانی در سال 94، 54 هزار میلیارد تومان بوده، دو دوازدهم آن برای دو ماه اول سال جاری می تواند هزینه شود اما بعد از این دو ماه یعنی از ابتدای خرداد که قرار است بودجه 95 اجرا شود تغییرات اعمال خواهد شد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با شبکه خبر درباره علت نهایی نشدن بودجه 95 تا پایان سال نیز گفت: بعد از تقدیم لایحه بودجه نمایندگان و کمیسیون ها باید در فاصله 10 تا 15 روزه پیشنهادات خود را ارائه می کردند و کمیسیون پیشنهادات را جمع بندی می کرد. در این میان عملا سه هفته دوره انتخابات مجلس بود. البته پیش از انتخابات کمیسیون تلفیق تشکیل شد، اعضای آن مشخص شدند و آیین نامه کمیسیون تدوین شد و از یکشنبه بعد از انتخابات هم کمیسیون تلفیق کارش را آغاز کرد و در دو تا سه شیفت کاری کارش را ادامه داد اما فاصله میانی مربوط به انتخابات بود که کل کشور درگیر انتخابات بود و مجلس بالتبع سه هفته تشکیل جلسه نداد اما بقیه زمان بندی از سوی مجلس به موقع انجام شده و الان هم کمیسیون به شکل فشرده فعالیت می کند.

به گزارش ایسنا، محمد رضا پورابراهیمی سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز درباره فعالیت این کمیسیون اظهار کرد: کمیسیون تلفیق از هفته گذشته رسیدگی به بودجه 95 را در دستور کار قرار داده است و بخش درآمدی را به اتمام رسانده و وارد بخش هزینه ‌ای شده که ان شاءالله تا پایان اسفند بررسی لایحه بودجه را در کمیسیون تلفیق به اتمام خواهیم رساند.

وی افزود: امیدواریم بعد از تعطیلات مجلس یعنی از 15 فروردین نیز بررسی بودجه را در صحن علنی مجلس آغاز کنیم که این کار دو تا سه هفته به طول می انجامد و ان شاءالله بررسی لایحه بودجه تا نیمه اول اردیبهشت نهایی خواهد شد تا بعد از تایید شورای نگهبان در اختیار دولت قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در پایان با اشاره به ارائه لایحه دو دوازدهمی بودجه از سوی دولت نیز گفت: بودجه 95 عملا از ابتدای خردادماه مبنای کار دولت خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل