بازدید 32090
مرور روزنامه های امروز دوشنبه دهم اسفند؛

تأکید شریعتمداری بر پیروزی اصولگرایان/ تولید ثروت به شیوه سوئیسی!

روزنامه های اصلاح طلب و اصولگرا همچنان بر سر پیروز انتخابات در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری می جنگند. از یک سو، اصلاح طبان با توجه به نتایج انتخابات در تهران معتقد به پیروزی این طیف به همراه اعتدالگرایان هستند و از سوی دیگر، اصولگراها نیز با اشاره به نتایج انتخابات در کل کشور و شهرستان ها، اصولگراها را پیروز نهایی می دانند.
کد خبر: ۵۷۱۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ 29 February 2016

روزنامه های اصلاح طلب و اصولگرا همچنان بر سر پیروز انتخابات در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری می جنگند. از یک سو، اصلاح طبان با توجه به نتایج انتخابات در تهران معتقد به پیروزی این طیف به همراه اعتدالگرایان هستند و از سوی دیگر، اصولگراها نیز با اشاره به نتایج انتخابات در کل کشور و شهرستان ها، اصولگراها را پیروز نهایی می دانند.

به گزارش «تابناک»، در این میان، سه روزنامه اصولگرای کیهان، جوان و وطن امروز در تیترهای یک خود، موضوع برد اصولگراها در انتخابات را بزرگنمایی کرده اند.


به عنوان مثال روزنامه کیهان در یادداشتی به قلم حسین شریعتمداری با عنوان «هیبت الله!» به موضوع پیروزی اصولگرایان و تعجب از اصلاح طلبان مبنی بر ادعای پیروزی می پردازد. شریعتمداری در بخشی از این یادداشت می نویسد: « اگرچه سخن از پیروزی و شکست در انتخابات، سخن پسندیده‌ای نیست ولی به روال جاری و آنچه بر سر زبان‌هاست، جریان یاد شده در کلیت انتخابات هفتم اسفند شکست خورده است و ضمن آن که اکثریت مجلس دهم در اختیار اصولگرایان است، مجلس خبرگان نیز، اولا شرح وظایفی کاملا متفاوت با مجلس شورای اسلامی دارد و ثانیا، اکثریت نزدیک به تمامی آنها در سراسر کشور از لیست اصولگرایان برخاسته‌اند و عالمان وارسته و فرهیخته‌ای هستند که طی سال‌های متمادی بارها نشان داده‌اند، تنها دغدغه‌ آنان دفاع از اسلام، انقلاب، رهبری و نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و هست. بنابراین برخی از ادعاهای این روزها تنها در قالب «لاف گزاف» قابل ارزیابی است و بیرون از این حد و اندازه، کمترین وزنی ندارد. و مخصوصا یکی دو تن از کسانی که زبان به لاف‌های گزاف مورد اشاره گشوده‌اند، از این واقعیت بیشتر از دیگران باخبرند و به نظر می‌رسد در پی آنند که با اینگونه توهم‌پراکنی‌ها، به خیال خود، روی روحیه حزب‌الله و توده‌های وفادار اثر منفی بگذارند ولی اینگونه لاف‌ها به حکایت آن شخص شبیه است که از او پرسیدند نامت چیست؟ و او برای ترساندن سؤال‌کنندگان گفت؛ «هیبت‌الله»! و طرف‌های مقابل به کنایه پرسیده بودند «راست می‌گویی یا می‌خواهی ما را بترسانی»؟!


همچنین روزنامه وطن امروز در گزارشی با همین رویکرد با عنوان «توهین به شهرستانی‌ها» به این موضوع می پردازد که حسین مرعشی پس از مشخص شدن نتایج انتخابات در سراسر کشور، مردم شهرستان‌ها را عقب‌مانده سیاسی دانست! و می نویسد:« پیروزی قاطع جریان انقلابی، بزرگ‌ترین نشانه انتخابات 7 اسفند بوده است. البته جریان انقلابی با پذیرش شکست در برخی حوزه‌ها مانند شهر تهران، نشان داده است همزمان با پیروزی در سراسر ایران، پذیرش شکست در یک حوزه انتخابیه را به عنوان یک وجه از سیاست‌ورزی اخلاقی و عالمانه پذیرفته است. این موضوع اما متاسفانه از سوی جریان رقیب رعایت نشد و باز هم همانند همه دوره‌هایی که جریان رقیب انقلابیون، باخت خود را با شورش و بددهنی و توهین پاسخ داده بود؛ این بار نیز با استدلال‌های محیرالعقول، تلاش کردند مردم ایران را به دلیل عدم اعتماد به آنها مورد اهانت قرار دهند. اگرچه سابقه توهین به شعور سیاسی مردم همواره به عنوان یکی از رفتارهای ثابت جریان مدعی اصلاح‌طلبی در حافظه سیاسی مردم ایران ثبت شده بود اما این بار یکی از اعضای خاندان هاشمی‌رفسنجانی زبان به توهین به مردم ایران گشود. حسین مرعشی، از اعضای ارشد حزب کارگزاران و از نزدیکان خانواده هاشمی‌رفسنجانی روز گذشته و پس از قطعی شدن شکست جریان ائتلاف هاشمی، دولت، اصلاحات و لاریجانی در سراسر کشور، مردم شهرستان‌ها را عقب‌مانده سیاسی دانست. او همچنین مردم تهران – که به لیست مجلس ائتلاف هاشمی رأی دادند- را در حوزه سیاسی توسعه‌یافته دانست! عضو خاندان هاشمی به خبرگزاری ایسنا گفت: اکنون می‌توان شاخص توسعه سیاسی ایران در تهران را 100، در مراکز استان‌ها 50 و در شهرستان‌ها 30 در نظر گرفت. ظرف 10 سال آینده توسعه‌یافتگی سیاسی به سراسر ایران سرایت می‌کند و مردم می‌آموزند به جای تکیه بر شناخت خود به سمت انتخاب بسته‌های سیاسی پیش بروند. مرعشی البته در حالی مردم تهران را مردمی توسعه‌یافته در حوزه سیاسی دانسته که در کلانشهر مشهد، مردم هر 5 سهمیه خود برای مجلس شورای اسلامی را به اصولگرایان دادند! آیا مردم مشهد در این تعریف مرعشی، توسعه‌یافته نیستند؟ یا در تبریز، از 2 کرسی یکی به ائتلاف هاشمی و دیگری به اصولگرایان رسید و برای دیگر کرسی‌ها رقابت میان 3 اصولگرا و 3 عضو ائتلاف هاشمی به مرحله دوم رفته است. آیا در تبریز مردم این کلانشهر به دلیل عدم انتخاب کامل لیست هاشمی، باید جزو عقب‌مانده‌های سیاسی قرار گیرند؟»

هرچند اصلاح طلبان نیز در روزنامه های شرق و اعتماد از طریق تأکید بر انتخابات تهران چنین سیاستی را در پیش گرفته اند.


«روزنامه دنیای اقتصاد» در گزارشی به سخنرانی رئیس جمهور سوئیس در دانشگاه تهران با عنوان «تولید ثروت به شیوه سویسی» می پردازد و می نویسد: «مهم‌ترین بخش از سخنرانی یوهان اشنایدر آمان، جمع‌بندی‌ بود که سه عامل موفقیت اقتصادی سوئیس را برمی‌شمرد: «ما سه عامل را با یکدیگر ترکیب می‌کنیم. ما قانون کار لیبرال را با آنچه مشارکت اجتماعی خوانده می‌شود ترکیب می‌کنیم و نظامی بسیار نزدیک به بازار و بخش‌های مختلف کسب‌و‌کار ایجاد می‌کنیم. بعد این دو مقوله را با بهترین نظام پژوهش و نوآوری جهان ترکیب می‌کنیم.» یکی از جالب توجه‌ترین اشارات او نیز در همین بخش گفته شد: «150 سال پیش، ما فقیرترین کشور اروپا بودیم، اما حالا وضعیت کاملا متفاوت است و ما بیشترین سرمایه‌گذاری را در نظام مدارس، تحقیقات و نوآوری انجام می‌دهیم. ما در اینجا مذاکرات خوبی داشته‌ایم و به این نتیجه رسیده‌ایم که دو کشور فلسفه و برنامه‌های مشابهی دارند.»روند توسعه سوئیس ترکیب این سه عامل را در دهه‌های گذشته و یاری عوامل دیگر را در دهه‌های قبل از آن به وضوح نشان می‌دهد. سوئیس که پس از جنگ داخلی حدودا یک ماهه، در سپتامبر سال 1848 قانونی اساسی فدرالی متاثر از قوانین آمریکا و انقلاب فرانسه را به تصویب رساند، از سال 1847 تا 1914 به‌شدت به توسعه خطوط راه آهن خود پرداخت و بعد شاهد رونق ساعت‌سازی شد. صنعتی شدن سوئیس در بخش‌های دیگر ادامه پیدا کرد و بانکداری که از نیمه‌های قرن نوزدهم بخش مهمی از اقتصاد این کشور شده بود در قرن بیستم نماد این صنعت در جهان شد. از میانه‌های قرن نوزدهم، صنعت گردشگری نیز رو به رشد گذاشته بود. این روندها سوئیس را آرام‌آرام تبدیل به یکی از بهترین اقتصادهای جهان کرد تا در نهایت بی‌طرفی سیاسی این کشور در جامعه بین‌الملل، تضمین‌کننده حفظ دستاوردهای گذشته و آورده‌های تازه شود.»


«روزنامه قانون» در کاریکاتوری زیبا به موضوع انتخابات و رفع تحریم ها می پردازد. کیوان وارثی این کاریکاتور را با عنوان «تحریم ها قطع امید کردند/» منتشر کرده است.



«روزنامه جوان» نیز در گزارشی به موضوع آتش بس در سوریه و اوضاع منطقه می پردازد و در گزارشی با عنوان «ترجمه ايراني– روسي براي آتش‌بس در سوريه» می نویسد: «شركت كنندگان در نشست كارگروه بين‌المللي ويژه سوريه در ژنو روز يك‌شنبه از پايبندي گسترده طرف‌هاي سوري به آتش‌بس ابراز خرسندي كردند. اين كارگروه به صورت مشترك توسط امريكا و روسيه مديريت مي‌شود. استفان دي‌ميستورا، فرستاده سازمان ملل به سوريه نيز پس از برگزاري نشست گفت: «روز نخست آتش‌بس نشان داد كه همگان با جديت و با اهتمام ويژه با قطعنامه سازمان ملل برخورد مي‌كنند.» آتش‌بس در سوريه با توافق مسكو و واشنگتن و موافقت دولت و مخالفان سوريه از بامداد روز شنبه شروع شده است. در حالي كه انتظار مي‌رفت اين آتش‌بس هم همانند موارد قبلي با شكست مواجه شود اما دو روز اول آن با موفقيت نسبي همراه بود و خبرنگاران حاضر در سوريه آرامش برقرار شده در اين كشور را در عرض پنج سال گذشته بي سابقه توصيف كردند. خبرنگاران خبرگزاري فرانسه از شهر حلب گزارش دادند: «براي بيشتر مردم در سرتاسر سوريه جنگ‌زده، صبح روز شنبه غيرعادي بود؛ براي اولين‌بار در طول چند سال گذشته آنها مي‌توانند در يك محله آرام قدم بزنند و فرزندان‌شان در پارك بازي كنند.» اين شرايط باعث شده بعضي مقامات غربي نسبت به حل بحران سوريه ابراز اميدواري كنند. «فرانك والتر اشتاين‌ماير» وزير خارجه آلمان به روزنامه آلماني «ولت» گفت: «براي نخستين‌بار اين فرصت ايجاد شده آتش‌بس برقرار شود. ما بايد از بخت برقراري آتش‌بس استفاده و وضعيت انساني را بهتر كنيم. » اشتاين‌ماير در ادامه خاطر نشان كرد «اميد براي دستيابي به صلح در سوريه افزايش يافته است و اين نه تنها براي شهروندان سوري كه در اين كشور مانده‌اند مربوط مي‌شود بلكه به اتباع اين كشور كه به ديگر كشورها مهاجرت كرده‌اند هم مربوط مي‌شود.»


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست