بازدید 17994
کیوسک بین المللی «تابناک»؛

بازتاب تحریم تسلیحاتی عربستان در پارلمان اروپا/ دیدگاه اوباما درباره آتش‌بس در سوریه

تصویب طرح تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی در پارلمان اروپا، اعزام نیروهای سعودی به پایگاهی در ترکیه، دلایل قطع کمک های مالی عربستان به لبنان، اظهارات جدید رئیس جمهور آمریکا درباره سوریه، انتقادات یک نماینده جمهوری خواه از مواضع اوباما در قبال سوریه و افزایش بودجه جنگ سایبری آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۵۷۰۶۹۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 26 February 2016
بازتاب تحریم تسلیحاتی عربستان در پارلمان اروپا/ دیدگاه اوباما درباره آتش‌بس در سوریهتصویب طرح تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی در پارلمان اروپا، اعزام نیروهای سعودی به پایگاهی در ترکیه، دلایل قطع کمک های مالی عربستان به لبنان، اظهارات جدید رئیس جمهور آمریکا درباره سوریه، انتقادات یک نماینده جمهوری خواه از مواضع اوباما در قبال سوریه و افزایش بودجه جنگ سایبری آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. 

به گزارش «تابناک»، تصویب طرح تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی در پارلمان اروپا، یکی از مهمترین موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. به نوشته سایت شبکه خبری «راشا تودی»، پارلمان اروپا قطعنامه‌ای تصویب کرده که طی آن خواستار معرفی تحریم‌های تسلیحاتی علیه عربستان سعودی شده است. این قطعنامه خواستار تحریم‌های تسلیحاتی گسترده اتحادیه اروپا علیه این کشور تا زمان بررسی و تحقیق درباره نقض قوانین بین‌المللی انسان دوستانه در یمن شده است. در این طرح به طور مشخص از انگلستان،  فرانسه، آلمان و اسپانیا به عنوان کشورهایی نام برده شده بود که محموله‌های بزرگی از جنگ افزار را به عربستان صادر کرده‌اند. عربستان سعودی پیش از این در نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا لابی کرده بود تا از تحریم‌های تسلیحاتی جلوگیری کند.

*****

این در حالی است که بر اساس شواهد، به جز یمن، طرح های عربستان درباره سوریه نیز همچنان در جریان است. بر اساس گزارش «المیادین»، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفته یگان هایی نظامی از کشورهای عربستان سعودی و امارات با تجهیزات نظامی شان وارد ترکیه شده‌اند و قرار است هواپیما‌هایشان نیز طی مدت کوتاهی وارد شوند. وی گفته: «در چارچوب همکاری ضد تروریستی، انتقال جنگنده‌های عربستان به پایگاه اینجرلیک ترکیه آغاز می‌شود. این همکاری‌ها، ائتلافی برای هماهنگی بین کشور‌ها در زمینه‌های تبادل گزارش‌های اطلاعاتی و نه برای تأسیس ارتش اسلامی است». چاووش اوغلو همچنین گفته: «عربستان ارسال تجهیزات و اعزام افراد را به پایگاه هوایی اینجرلیک آغاز کرده و از فردا (جمعه) هواپیماهای سعودی به این پایگاه خواهند رسید».

*****

در مطلبی دیگر درباره عربستان، روزنامه «جروزالم پست» به تنش های اخیر در روابط این کشور با لبنان پرداخته و این روند را ناشی از موضع ضعیف تر عربستان سعودی دانسته است. این روزنامه می نویسد هشدار عربستان و متحدان آن در منطقه خلیج فارس به شهروندان خود برای سفر نکردن به لبنان و تصمیم هفته گذشته عربستان برای توقف کمک سه میلیارد دلاری به ارتش لبنان، نشان دهنده آن است که این کشور «در مدار ایران» افتاده است. به ادعای این روزنامه، پیام مهم اقدام عربستان این است که سعودی‌ها قصد ندارد به کشوری که در اصل تحت اداره حزب الله است و آنچه می‌خواهد انجام می‌دهد، پولی پرداخت کند. مسأله بعدی این است که آیا عربستان برای برداشتن گام‌های سیاسی خاص بر متحدان خود فشار خواهد آورد یا خیر.

*****

در مطلبی درباره سوریه، «الجزیره» گزارشی از اظهارات جدید رئیس جمهور آمریکا منتشر کرده که در آن، به اختلاف نظر آمریکا با روسیه و ایران درباره سوریه اشاره شده است. به عقیده باراک اوباما، جنگ در سوریه فقط یک جنگ داخلی نیست، بلکه یک جنگ نیابتی میان نیروهای منطقه ای است. وی همچنین اظهار داشته: «راه حل بحران سوریه، اجرای فرآیند انتقالی است و بشار اسد باید از قدرت کنار برود و هیچ جایگزینی برای این گزینه وجود ندارد. سرنوشت بشار اسد همچنان میان ما با روسیه و ایران منشا اختلاف است». رئیس جمهور آمریکا درباره طرح آتش بس در سوریه نیز که اخیراً مورد توافق روسیه و آمریکا قرار گرفت، اظهار داشته: «تردیدهای عمده‌ای درباره پایدار ماندن توافق آتش بس وجود دارد؛ با این حال، ما هر چه در توان داشته باشیم برای تضمین موفقیت توافق آتش بس به کار می‌گیریم».

*****

این در حالی است که به نوشته «کریستین ساینس مانیتور»، جمهوری خواهان آمریکا همچنان به انتقادات خود از سیاست اوباما در قبال سوریه ادامه می دهند. به نوشته این روزنامه، باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، گفته با وجود آنکه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، سال‌ها خواستار کناره‌گیری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه از قدرت شده است، واشنگتن عملاً در حال قدرتمند کردن بشار اسد است. وی همچنین گفته: «فکر می‌کنم که اتحادیه اروپا هم‌اکنون رویکردی باز دارد، زیرا اعضای این اتحادیه به منافع خیلی نزدیک خود فکر می‌کنند و به طور قطع فکر می‌کنم که آن‌ها آمادگی پذیرش اسد برای مدتی را داشته باشند و آن‌ها بر این باورند که این امر، بهتر از هرج و مرج است». وی درباره دولت اوباما نیز گفته: «ما اسد را قدرتمند کردیم. منظورم این است که اگر به سخنان جان کری گوش دهید، می‌بینید که او بیش از آنکه از روسیه و ایران ناراحت باشد، از شورشیان سوری ناراحت است».

*****

در نهایت، در میان دیگر موضوعات، خبرگزاری فرانسه به افزایش بودجه جنگ سایبری آمریکا پرداخته است. وزیر دفاع آمریکا گفته پنتاگون پیش بینی می‌کند در سال ۲۰۱۷ بودجه جنگ سایبری خود را به میزان ۱۵ درصد افزایش دهد. اشتون کار‌تر اعلام کرده آمریکا برای دفاع از شبکه‌های آمریکایی و همچنین حمله به شبکه‌های دشمن، قصد دارد توان خود را افزایش دهد. وی گفته فعالیت گروه تروریستی داعش در اینترنت یا سرقت داده‌های شخصی میلیون‌ها نفر از کارمندان دولت فدرال که در رایانه‌های دولت ذخیره شده است، نشان می‌دهد که جنگ سایبری بیش از پیش «پیچیده» و «جدی» است. به گفته کار‌تر، پنتاگون پیشنهاد کرده است در سال ۲۰۱۷ بودجه جنگ سایبری آن به ۶. ۷ میلیارد دلار افزایش یابد. بودجه جنگ سایبری وزارت دفاع آمریکا اندکی بیش از یک درصد کل بودجه آن است که با این حساب در سال آینده ۹۰۰ میلیون دلار به آن اضافه خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار