بازدید 15906
حاشیه نگاری بر مرگ مأمور راهنمایی رانندگی در تهران؛

ضرورت تغییر قوانین به احترام افسری که جانش را پای ما گذاشت

مرگ ناباورانه این مأمور راهنمایی و رانندگی هر دلیلی که داشته باشد، تنها گوشه‌ای بسیار کوچک از آمار مرگ چند هزار تن در سال در اثر آلودگی هوا را به تصویر می‌کشد، ولی از این رو که این مأموران موقعیت نگران کننده‌ای در مقوله آلودگی هوا دارند، موجب شد تا برخی، به بازخوانی بایسته های به کار گیری مأموران در اوضاع آلودگی هوا بپردازند.
کد خبر: ۵۶۹۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲ 20 February 2016
چه کسانی بیشتر از همه در معرض آلودگی هوا در شهرهای پر ترافیکی مانند تهران هستند و برای مراقبت از جا شیرینشان چه باید کرد؟ مرگ افسر جوان راهنمایی و رانندگی در روزهای اخیر، پاسخ سرراستی به این سؤال در اختیارمان می‌گذارد.

ابتدا: گفت‌وگو؟ نه معذورم!

به گزارش «تابناک»، در آستانه فرا رسیدن نوروز، بازار خرید و فروش آنقدر داغ شده که ترافیک خیابان ها نابسامان تر از همیشه جلوه کند و آلودگی هوا اوج بگیرد؛ آن هم در فصولی که پدیده وارونگی جوی رخ می‌دهد و انباشت هوای گرم در ارتفاع پایین تر، موجب شدت آلودگی هوا در سطح زمین و تنگ تر شدن تنفس شهرها می‌شود.

در چنین شرایطی کافی است در ترددمان در سطح شهر، کمی دقیق تر به دور و اطراف نگاه کنیم تا متوجه سختی کار افسران راهنمایی و رانندگی مستقر در تقاطع ها و محورهای پرترافیک شویم؛ افسرانی که اغلب «وظیفه» و در حال گذراندن خدمت سربازی خود هستند.

ترغیب می‌شویم با برخی شان به گفت‌وگو بنشینیم و از ایشان درباره سختی های کارشان و احیانا انتظاری که از افسران مافوق و روسای خود دارند، پرس‌وجو کنیم که ممکن نمی‌شود، چون دوست ندارند گفت‌وگو کنند. «ببخشید، از گفت‌وگو معذورم!»؛ این پاسخی است که از ایشان می‌شنویم تا مجاب شویم که احتمالا از ایشان خواسته شده با کسی سخن نگویند و بر وظایف محوله تمرکز کنند.

بعد: بدورد حیات حین خدمت


چند روزی از کنجکاوی مان برای سخن گفتن با این مأموران زحمت کش و شنیدن درد دلهایشان نگذشته که با خبر بدرود حیات یکی از ایشان مواجه می‌شویم. خبری شوک آور که انتظار شنیدنش را نداشتیم چراکه از زبان کارشناسان متعدد شنیده‌ایم که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، نه در کوتاه مدت، که در دراز مدت اثرات خود را نشان می‌دهد.

اثراتی که می‌تواند در قالب بیماری های ریز و درشت خود را نشان دهند و یا به گفته برخی محققان، زمنیه ساز کاهش عمر، شدت گرفتن بیماری های جانبی یا زمینه‌ای یا حتی تأثیرات غیر مستقیم بر فرزندان این دست افراد بگذارند؛ اما این بار به گونه ای دیگر بروز کردند.

البته این خبر جدید نیست بلکه ظاهرا دیر رسانه‌ای شده است. آنقدر دیر که خبرگزاری ها می‌نویسند اربعین این امور پليس راهور تهران نيز برگزار شد. هرچند سردار سيدتيمور حسيني، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره ايست قلبي این مأمور که در منطقه 10 به وقوع پیوسته، گفته: وي پيش از اين سابقه ناراحتي ريوي داشته است.

ادامه: حمایتی فراتر از ماسک و شیر لازم است


مرگ ناباورانه این مامور راهنمایی و رانندگی هر دلیلی که داشته باشد، تنها گوشه‌ای بسیار کوچک از آمار مرگ چند هزار نفر در سال در اثر آلودگی هوا را به تصویر می‌کشد، ولی از این روی که این مأموران موقعیت نگران کننده‌ای در مقوله آلودگی هوا دارند، موجب شد تا برخی رسانه ها به بازخوانی بایسته های به کار گیری مأموران در اوضاع آلودگی هوا بپردازند.

بر این اساس بود که سردار سید محمدرضا احمدیان، معاون بهداری، امداد و درمان نیروی انتظامی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده به منظور صیانت از سلامت مأموران پلیس راهور در شهرهای بزرگ و خصوصاً شهر تهران در برابر آلودگی هوا، به یک خبرگزاری بگوید: در دستورالعمل‌های تهیه شده برای پلیس راهور تهران بزرگ، مقرر شده است تا به منظور حفظ سلامت کارکنان و مأموران این یگان در برابر آلودگی هوای پایتخت، امکانات و تسهیلاتی در نظر گرفته شود.

امکانات و تسهیلاتی که به توزیع شیر و ماسک میان این مأموران، کاهش زمان استقرار این مأموران در خیابان و توصیه به نصب اتاقک اکسیژن در محل های آلوده برای بهره گیری این مأموران محدود شده اما به نظر کافی نیست.

فرجام: سختی کار یعنی چه؟


این در حالی است که با بررسی قوانین و تبصره های خدمت وظیفه عمومی به این مهم پی می‌بریم که قانون گذار برای آن دسته از مشمولان که در سختی هایی به خدمت مشغولند، معافیت های خاصی در نظر گرفته است؛ از جمله کاهش طول دروه خدمت وظیفه عمومی که برخی سربازها مشمول آن شناخته می‌شوند.

بنابراین، انتظار می‌رود که مأموران مستقر در معابر شلوغ و آلوده در شهرهایی مانند تهران، باید مشمول چنین تدابیری شناخته شوند؛ چه مأموران وظیفه باشند که می‌توان از طول دوران سربازی شان کاست و چه درجه داران و افسران پلیس راهور که می‌توان سن بازنشستگی شان را به فراخور میزان حضورشان در شرایط سخت کاهش داد.

حمایتی که زمانی کامل می‌شود که بدانیم برای اطلاع از سلامت این افراد، ایشان به صورت متناوب در زمان های مشخصی برای انجام آزمایش های سلامتی به مراکز معتبر معرفی خواهند شد و نتیجه آزمایش هایشان ملاک عمل قرار خواهد گرفت. چه به صورت انفرادی برای این افراد و چه در قالب آمار و ارقامی که می‌تواند منجر به طراحی مکانیزمی خاص برای اطمینان بخشیدن به مردم در این خصوص باشد؛ اطمینان به این امر که قرار نیست سربازی با سابقه بیماری ریوی در یک تقاطع آلوده به خدمت گرفته شود و... .


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی