بازدید 16496

مقامات آمریکایی: عربستان توان درگیر شدن در سوریه را ندارد

با اعلام آمادگی عربستان سعودی برای اعزام نیرو به سوریه به بهانه مبارزه با داعش، بسیاری از صاحبنظران، تحلیلگران و سیاستمداران نسبت به این تحرکات و مواضع عربستان سعودی و سایر کشورهای کوچک عربی متحدش واکنش های مختلفی نشان دادند؛ اما دو مقام آمریکایی درباره توانایی عربستان در این زمینه ابراز تردید کرده اند.
کد خبر: ۵۶۶۹۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹ 11 February 2016
مقامات آمریکایی: عربستان توان درگیر شدن در سوریه را نداردبا اعلام آمادگی عربستان سعودی برای اعزام نیرو به سوریه به بهانه مبارزه با داعش، بسیاری از صاحبنظران، تحلیلگران و سیاستمداران نسبت به این تحرکات و مواضع عربستان سعودی و سایر کشورهای کوچک عربی متحدش واکنش های مختلفی نشان دادند. برخی از جمله عده ای از سیاستمداران آمریکایی از این اقدام احتمالی عربستان سعودی استقبال کردند و عده زیادی نیز بنا به دلایل مختلف، هشدارهایی جدی در ارتباط با رویکرد جدید سعودی ها در سوریه برای اعزام نیرو داده اند.

به گزارش «تابناک»، عربستان و متحدانش از محدودیت های پیش رو برای اعزام نیرو به سوریه آگاه هستند. واکنش ایران و روسیه و تأثیرات امنیتی این اقدام، از جمله محدویت هایی است که به احتمال زیاد سعودی ها را از اعزام نیرو به سوریه منصرف خواهد کرد. اما محدودیت جدی سعودی ها و متحدانش محدودیت ها و محذورات بیرونی نیست، بلکه محدودیت های معطوف به خود است. محدودیت در میزان قدرت و ظرفیت نیروی نظامی آن ها محدودیتی است که قدرت ریسک را از آن ها سلب می کند.

در همین رابطه، پایگاه اینترنتی «هیل» در مطلبی به نقل از دو تن از رؤسای اطلاعاتی آمریکا آورده است: «عربستان سعودی و امارات متحده عربی، قابلیت های قابل توجهی برای اعزام نیرو به سوریه و مبارزه علیه داعش در اختیار ندارند».

وینسنت استوارت، مدیر آژانس اطلاعات دفاعی به کمیته خدمات نظامی سنا گفته است: «من برآوردی از نیروی زمینی که عربستان دارد و قابلیت های آن، برای مبارزه را در اختیار ندارم».

وی افزود: «اینکه آیا آن ها قابلیت ها لازم برای درگیر شدن همزمان در یمن و عراق و سوریه را داشته باشند، سؤال برانگیز است. من فکر می کنم ظرفیت ها و قابلیت های نظامی آن ها برای اعزام نیرو به سوریه و عراق با محدودیت همراه است».

استوارت و جیمز کلاپر، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا گفتند در حالی که عربستان سعودی و امارات متحده عربی پیشنهاد خود برای اعزام نیرو به سوریه را ارائه کرده اند، اما قابلیت اثرگذار نیروهای این دو کشور زیر سؤال است.

کلاپر گفت: «من قطعا قدر و ارزش تمایل عربستانی ها برای درگیری زمینی را می دانم؛ اما فکر می کنم اگر آن ها این مسیر را طی کنند، چالش جدی برای آن ها خواهد بود».

عربستان و امارات برای اعزام نیرو به سوریه این شرط را گذاشتند که فرماندهی عملیات باید زیر نظر ایالات متحده رهبری شود. این شرط امارات و عربستان به دلیل همان محدودیت هایی نظامی است که آن ها دارند. در همین زمینه، کلاپر می گوید که این وضعیت بدان معناست که این کشورها با توجه به محدودیت هایی که دارند، قابلیت های کنترل و فرماندهی پنتاگون را می خواهند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان