بازدید 16952
کیوسک بین المللی «تابناک»؛

پشت پرده تصمیم ملک سلمان برای سفر به روسیه/ نگرانی تل آویو از توانایی موشکی ایران

پیشنهاد روسیه برای برقراری آتش بس در سوریه، برنامه پادشاه عربستان برای سفر به روسیه، انجام یک رزمایش نظامی با شرکت عربستان و متحدانش، کناره گیری فابیوس از وزارت خارجه فرانسه، ادامه بحران پناهجویان در اروپا و نگرانی مقامات صهیونیست از توانایی های موشکی ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار داشته است.
کد خبر: ۵۶۷۱۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷ 11 February 2016
پشت پرده تصمیم ملک سلمان برای سفر به روسیه/ نگرانی تل آویو از توانایی موشکی ایرانپیشنهاد روسیه برای برقراری آتش بس در سوریه، برنامه پادشاه عربستان برای سفر به روسیه، انجام یک رزمایش نظامی با شرکت عربستان و متحدانش، کناره گیری فابیوس از وزارت خارجه فرانسه، ادامه بحران پناهجویان در اروپا و نگرانی مقامات صهیونیست از توانایی های موشکی ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار داشته است.

به گزارش «تابناک»، اخبار و گزارش های مربوط به سوریه، امروز نیز بخش مهمی از مطالب مطبوعات بین المللی را به خود اختصاص داده است. مهمترین مطلب در این زمینه، پیشنهاد روسیه برای برقراری آتش بس در سوریه است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، یک مقام غربی گفته، روسیه پیشنهادی برای آغاز آتش بس درسوریه از روز اول مارس (۱۱ اسفند) مطرح کرده است. این مقام غربی در عین حال گفته که هیچ توافقی بر سر پیشنهاد روسیه نشده است. این مقام همچنین گفته آمریکا درباره برخی مفاد پیشنهاد روسیه نگرانی‌هایی دارد. استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، هفته گذشته در پی «وقفه موقت» در مذاکرات صلح سوریه در ژنو گفت: «اعضای گروه ویژه حمایت از سوریه در چند روز آینده در مونیخ دیدار می‌کنند».

*****

این در حالی است که اعلام تصمیم پادشاه سعودی برای سفر به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین نیز بسیار خبرساز شده است. روزنامه «رای الیوم»، تغییر ناگزیر سیاست‌های رژیم آل‌سعود در سوریه را علت سفر ماه آیندۀ حاکم عربستان به مسکو دانسته و این سفر را پیام خشمگینانه ریاض به سران واشنگتن توصیف کرده است. در این مطلب آمده که قرار بود سلمان اواخر سال گذشته میلادی به مسکو سفر کند، ولی حضور روسیه در سوریه برای کمک به دولت بشار اسد، وی را از این سفر منصرف کرد و رسانه‌ها و نویسندگان نزدیک به دولت سعودی را به هجوم رسانه‌ای بی‌سابقه علیه روسیه، ایران و حزب الله واداشت و سفرهای محمد بن سلمان و پیشنهادهای مالی کلان او هم نتوانست روسیه را از موضع خود در سوریه منصرف سازد. اکنون شاه عربستان زمانی به مسکو وارد می شود که سوریه و هم‌پیمانانش «دست برتر» را در پرونده سوریه خواهند داشت.

*****

با وجود این، سعودی ها همزمان اقداماتی در راستای افزایش تحریک دیگر کشورهای منطقه از طریق فعالیت های نظامی نیز انجام می دهند. «راشا تودی» اشاره می کند که عربستان رزمایش نظامی به نام «رعد شمال» را در چارچوب طرح تمرینی زمینی، دریایی و هوایی آغاز کرده است که ناظران و تحلیلگران آن را بزرگ‌ترین رزمایش سعودی در تاریخ خاورمیانه قلمداد کرده‌اند. هر چند در سطح رسمی هدف از برگزاری این رزمایش، توسعه توانمندی نیروهای سعودی و افزایش آمادگی رزمی ارتش‌های عربی برای حمایت از ملت‌های عربی و اسلامی در برابر خطرات تروریسم و همچنان آماده باش برای مقابله با چالش‌های ناشی از گروه‌های تروریستی به ویژه داعش اعلام شده است، ولی رزمایش نظامی موسوم به رعد شمال در شرایطی برگزار می‌شود که بی‌ثباتی بر منطقه سایه افکنده و تحولات میدانی سریعی در سوریه جریان دارد.

*****

در میان دیگر موضوعات، استعفای لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه از سمت خود، موضوع دیگری است که در عرصه بین المللی مورد توجه زیادی قرار گرفته است. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، لوران فابیوس روز گذشته در مصاحبه با شبکه «ب اف ام» کناره گیری خود را از سمت وزارت خارجه فرانسه تأیید کرد؛ هرچند هنوز دلایل این کناره گیری و یا اجبار به استعفا مشخص نشده، در محافل سیاسی فرانسه گفته شده که فرانسوا اولاند رئیس جمهوری این کشور قصد دارد تعدادی از اعضای کابینه را برای انتخابات آینده ریاست جمهوری تغییر دهد. منابع دولتی در فرانسه هم اعلام کرده‌اند تغییر لوران فابیوس، از قبل برنامه ریزی شده بود. فابیوس پس از کناره گیری از وزارت امور خارجه فرانسه، به ریاست شورای قانون اساسی این کشور منصوب شد.

*****

ادامه بحران پناهجویان در اروپا، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز است. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزیر امور خارجه اتریش، روز چهارشنبه اعلام کرد، این کشور ممکن است مجبور شود مرزهای خود را به روی پناهجویان ببندد. سباستین کورتز گفته، اتریش مجبور به بستن مرزهای خود خواهد شد که در پی آن واکنشی زنجیره‌ای روی می‌دهد و کشورهای اسلوونی، کرواسی، صربستان و مقدونیه نیز اقدام مشابهی انجام خواهند داد. وزیر امور خارجه اتریش پیش بینی کرد، کشورهایی که تا کنون در مسیر مهاجرت پناهجویان نبوده‌اند، ممکن است درگیر این مسأله شوند. به گفته مقام‌های اتریش، در سال ۲۰۱۵ حدود ۹۰ هزار تن از این کشور تقاضای پناهندگی کردند. اتریش در حال حاضر کنترل‌های مرزی شدیدی اعمال کرده و طبق قوانین جدیدی که ماه گذشته اجرایی شد، پناهجویانی که قصد دارند از مسیر اتریش و آلمان عبور کنند، در مرزهای اتریش متوقف می‌شوند.

*****

در نهایت در مطلبی مربوط به ایران، روزنامه «جروزالم پست» از نگرانی رژیم اسرائیل از توسعه توانایی های موشکی ایران خبر داده است. بعد از آنکه وزارت دفاع ایران اعلام کرد یک موشک بالستیک عماد را در روز ۲۲ بهمن همگام با راهپیمایی مردمی، رونمایی می‌کند، یک مقام اسرائیلی گفت رژیم صهیونیستی همیشه توسعه موشکی ایران را زیر نظر دارد. این مقام صهیونیست گفت، توسعه موشک‌های بالستیک ایران بخشی از برنامه هسته‌ای این کشور نبوده و این مسأله یکی از اعتراضات اسرائیل به توافق هسته‌ای با ایران بود. مقام مذکور اظهار داشته رژیم اسرائیل همواره به دقت توسعه موشک‌های بالستیک ایران را زیر نظر دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار