بازدید 28083
هاشمی برای سبد رای شخصیتهای محبوب چه کار که نمی کند؟!

دلایل انتقاد عضو مهم ترین تشکل اصلاح طلب روحانی از آیت الله هاشمی

در حالیکه آیت الله هاشمی این روزها از رفتار شورای نگهبان انتقاد می کند، اما از آن سو اصلاح طلبان از زوایای مختلف دست به انتقاد از او می زنند. در این میان واکنش محمدعلی ابطحی در کانال تلگرامی اش یکی از این انتقادات معناردار است؛ انتقاداتی شاید از سوی یک جریان فکری.
کد خبر: ۵۶۵۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۹ 02 February 2016

در حالیکه آیت الله هاشمی این روزها از رفتار شورای نگهبان انتقاد می کند، اما از آن سو اصلاح طلبان از زوایای مختلف دست به انتقاد از او می زنند. در این میان واکنش محمدعلی ابطحی در کانال تلگرامی اش یکی از این انتقادات معناردار است؛ انتقاداتی شاید از سوی یک جریان فکری.

به گزارش «تابناک» محمد علی ابطحی در واکنش به سخنان دیروز آیت الله  هاشمی گفت: «انتقاد تند اقاي هاشمي رفسنجاني از شوراي نگهبان را در اين روزها اصلا نمي فهمم.» این در حالی است که پیش از این دیگر چهره های اصلاح طلب نیز از این سخنرانی هاشمی رفسنجانی به شدت انتقاد کرده بودند. ابطحی در ادامه اذعان کرده است «درست در اوج رايزني ها و گفتگوها و نياز به همدلي براي ساخت آينده اي بهتر و علاقه بسياري به حضور حسن اقاي خميني و ديگران در خبرگان و مجلس، اين هجوم تند و بي مقدمه تنها مي تواند به زيان رد صلاحيت شدگان باشد. اين چيزي نيست كه اقاي هاشمي سياستمدار نداند».

تاکید ابطحی بر آگاهی رئیس مجمع تشخیص مصلحت ،از بازی خود، در این پیام بسیار قابل توجه است. ابطحی در ادامه اشاره می کند که هاشمی احتمال می کوشد تا با حمایت تمام قد از نوه امام، از محبوبیت ایشان استفاده کرده و در نتیجه سبد رای مشترکی را طراحی کند که بار بیشتر بر دوش سید حسن خمینی خواهد بود. به عبارت دیگر هاشمی می خواهد از نوه امام به عنوان ابزاری تبلیغاتی برای جلب نظر در انظار عمومی استفاده کند.

با این حال تمامی این واکنش از یک زاویه دیگر نیز قابل واکاوی است. محمدعلی ابطحی به عنوان یکی از اعضای مجمع روحانیون مبارز این سخنان را مطرح می کند. به بیان ساده تر جریانی از روحانیون که رابطه خوبی با اصلاح طلبان دارند، با جنجال های هاشمی و استفاده ابزاری او از چهره های محبوب مشکل دارند. مجمع روحانیون به خوبی می داند که چه صلاحیت سید حسن خمینی احراز شود و چه نشود، به هر حال مانور تبلیغاتی اکبر هاشمی روی مسئله حمایت از ایشان می تواند تاثیرگذار باشد.

ابطحی معتقد است که انتقادات هاشمی از شورای نگهبان کاملا پوپولیستی است. وقتی این تعبیر را در کنار تحلیل عباس عبدی قرار می دهیم که معتقد است هاشمی بر اساس تفکر قبیله گرایانه به دنبال زیر پا نهادن قانون است، بهتر می توان به درک رویکرد اصلاح طلبان دست یافت.

اصلاح طلبان در تمامی بازه زمانی رسیدگی به صلاحیت ها و رسیدگی به شکایات معترضین بر قانون مداری تاکید کرده و در نتیجه دنبال کاستن حواشی بودند. در این میان سید حسن خمینی نیز با اتخاذ سیاست صبر و حفظ آرامش اعتراض خود را از مسیر قانونی مطرح نمود. تمکین نوه امام به فرایندهای قانونی و پذیرش جایگاه و تصمیمات شورای نگهبان حتی وجهه عمومی ایشان را بیش از پیش تقویت کرد. بنابراین مطلوبیت استفاده از ایشان در نزد هاشمی افزایش یافت که نه از مسیر آرامش، بلکه از طریق جنجال رسانه ای امکان می یابد.

اما واکنش منفی ابطحی به مثابه یکی از اعضای مجمع روحانیون نسبت به هاشمی در شرایطی روی می دهد که جامعه روحانیت مبارز نیز نشانه های تردید در قراردادن هاشمی رفسنجانی در فهرست نهایی خود برای انتخابات مجلس خبرگان را بارها بروز داده است. به طوریکه طی همین ساعات خبر خط خوردن هاشمی از لیست نهایی نامزدهای جامعه روحانیت مبارز برای انتخابات خبرگان انتشار یافته و تکذیب شد.

در نهایت اگرچه کسی از نیت غایی اکبر هاشمی در انتقادات تند نسبت به شورای نگهبان مطلع نیست، اما با توجه به تاکید اصلاح طلبان و مجمع روحانیون در دو جبهه انتخاباتی شورا و خبرگان بر قانون مداری و حفظ آرامش، قطعا این سخنان به مذاق حامیان اصلاحات خوش نخواهد آمد. حتی بعید نیست که همین سخنان غیرعقلایی و به تعبیر ابطحی، پوپولیستی، زمینه ساز یک گذار شگفتی ساز شود؛ بدین معنا که زین پس هاشمی رفسنجانی به معیار مرزبندی ها مبدل شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار