بازدید 5098

آمریکا به داعش افغانستان حمله می‌کند

در بحبوحه افزایش حضور داعش در جنوب شرق افغانستان، وزارت دفاع آمریکا مجوز عملیات نظامی علیه این گروه را صادر کرد. این نخستین بار است که آمریکا از مجوز حمله به داعش در خارج از عراق و سوریه خبر می‌دهد.
کد خبر: ۵۶۲۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۰ 22 January 2016
در بحبوحه افزایش حضور داعش در جنوب شرق افغانستان، وزارت دفاع آمریکا مجوز عملیات نظامی علیه این گروه را صادر کرد. این نخستین بار است که آمریکا از مجوز حمله به داعش در خارج از عراق و سوریه خبر می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری آنتی‌وار، پیشتر نیروهای آمریکایی در افغانستان به انجام حملات محدود علیه داعش می‌پرداختند و تنها زمانی دست به حمله می‌زدند که مواضع خودشان هدف حملات این گروه تروریستی قرار می‌گرفت.

اگرچه حکم جدید پنتاگون علنی نشده اما گفته می‌شود که نیروهای آمریکایی اجازه دارند از این پس دست به حملات گسترده علیه هرگونه گروه تروریسنی چون داعش در افغانستان بزنند.

بسیاری از اعضای کنگره آمریکا بر این باور بودند که دولت واشنگتن اقدام مناسبی برای مقابله با داعش و نفوذ این گروه در افغانستان انجام نداده است.

اخیرا نیز پنتاگون گزارش داده که تلاش‌های نیروهای امنیتی و سربازان افغانستان و آمریکا باعث شده تا این گروه تروریستی دیگر همانند سابق در افغانستان عمل نکند و ضعیف‌تر شده است.

داعش هنوز هم منطقه‌ای کوچک در افغانستان را از آن خود دارد و علیه طالبان می‌جنگند تا مناطق بیشتری را از آن خود کند. این گروه تروریستی از مناطق مختلف افغانستان نیرو جذب می‌کند.

مجوز عملیات نظامی در افغانستان در حالی صادر می‌شود که کاخ سفید پایان عملیات نظامی خود در افغانستان را در سال ۲۰۱۴ رسما اعلام کرده بود.

در همین حال، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز درگزارشی از صدور این حکم توسط باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا طی دو هفته گذشته خبر داده و آن را دلیلی بر نگرانی کاخ‌سفید از قدرت گرفتن گروه‌های "جهادی" در مناطقی از افغانستان ارزیابی کرد.

چند هفته پیش هم در خبرها آمد که ژنرال جان کمبل، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان گفت از باراک اوباما خواهد خواست تا بیشترین شمار نیروهای آمریکایی موجود در افغانستان را تا زمانی‌که ممکن است، در این کشور نگهدارد.

کمبل در اواخر ماه دسامبر گفته‌ بود ادامه حضور ۹۸۰۰ سرباز آمریکایی در افغانستان برای حمایت از نیروهای امنیتی این کشور حیاتی است و چارچوب زمانی رساندن شمار نیروهای آمریکایی حاضر در افغانستان به ۵۵۰۰ نفر تا اول ژانویه ۲۰۱۷ باید تا زمان ممکن به تاخیر انداخته شود.

داعش در افغانستان "جایگاه مردمی ندارد"

همزمان عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان در اظهار نظری مدعی شده است گروه‌های جهادی چون داعش "پایگاهی در میان مردم" افغانستان ندارند و نمی‌توانند از "تفرقه مذهبی" سود ببرند.

عبدالله، روز پنجشنبه گفت: آنها (داعش) در اینجا هرگز به مانند طالبان قدرت نگرفته‌اند. آنها اینجا از حمایتی برخوردار نیستند. در کشورهای دیگر (این گروه‌ها) از اختلافات مذهبی سود برده‌اند اما در افغانستان مردم با جدیت در برابر گروه‌های تروریستی متحدند."

وی همچنین گفته است که او حملات "سخت" یکسال گذشته و تلفات آن را به یاد دارد و نمی‌خواهد اهمیت این وقایع را نادیده بگیرد اما از نظر او نسل جوان افغانستان اکنون مخالف "طالبان و افراطی‌گری" شده است.

در یکسال گذشته گزارش‌هایی از قدرت گرفتن داعش در بخش‌های شرقی افغانستان منتشر شده است؛ مناطقی چون ننگرهار که گزارش‌ها از نبرد شدید میان گروه موسوم به داعش با شبه‌نظامیان طالبان حکایت داشته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار