بازدید 89958

معادل فارسی ایمیل انتخاب شد

کد خبر: ۵۶۰۷۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۱ 18 July 2009
گروه واژه گزيني تخصصي مخابرات فرهنگستان زبان و ادب فارسي، واژه «رايانامه» را به عنوان کلمه جايگزين «ايميل» به تصويب رساند.

به گزارش روز شنبه ايرنا، هم اکنون اين واژه در فرهنگستان مصوب شده و به دستگاه‌ها و نهادهاي مرتبط اعلام و ابلاغ شده است.

اين درحالي است که پيش از اين از واژه «پست الکترونيک» به جاي کلمه بيگانه ايميل در بين مردم رايج بود که اين پژوهشگر فرهنگستان در اين باره گفت: کلمه پست الکترونيک ساخته و مصوب فرهنگستان نبوده و به صورت غيررسمي جايگزين کلمه لاتين ايميل شده است.

هر فناوري با ورود به ايران، واژگان خاص خود را نيز به همراه مي آورد که عده اي معتقدند برخي واژگان از جنس واژه هايي مثل پست و تلفن و بانک و تلويزيون و غيره نيازي به معادل فارسي ندارد.

معادل سازي کلماتي نظير mms، gprs، هندزفري از جمله واژه هايي است که فرهنگستان مطالعات لازم را براي معادل سازي آنها انجام داده است.

فرهنگستان زبان و ادب فارسي در يکي از آخرين مصوبات خود واژه‌هاي پيامک و پيام کوتاه را به جاي SMS پيشنهاد کرده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۰
ضمن تشکر از فرهنگستان که سالها بعد از ورود این فن آوری اقدام به معادل سازی می کنند؛ لازم است خاطر نشان شود که این نوع واژه ها می بایستی در زودترین زمان ممکن ابداع و ابلاغ گردد و الا واژه های خودساخته ی مردم جای آنها را می گیرند و عوض کردن آنها یا غیر ممکن و یا بسیار طولانی و سخت است. واژه ی فاکس هم همین سرنوشت را دارد و الان هم نمی دانیم دورنگار است ؟ دور نویس است یا نمایر؟
نکته: پست الکترونیک کلمه ای ترکیبی است از دو واژه "پست/Post" و "الکترونیک/Electronic" که همانطور که میبینید هر دو کلمه لاتین هستند.
یکی نیست به این فرهنگستانیها بگه این کلمات قلنبه سلنبه که تلفظش سخته را اختراع میکنید باعث میشه توی مجامع مختلف استفاده نشه.
مثل رایانه و یارانه
مثل موشواره
من که تا حالا ندیدم توی بازارهای کامپیوتر از این واژه ها کسی استفاده کنه
فرهنگستان حق ندارد به این واژه ها بیگانه بگوید، چون وتقعا آنها را بیگانگان ساخته و ابداع کرده اند و با معادل سازی واژه نمی توانید ادعاب بومی سازی کنید. به جای بودجه های کلان برای این فرهنگستان بودجه تحقیقات را بیشتر کنید تا دانشمندان ایرانی خود اختراع کرده و روی اختراع اصیل خود نامی ایرانی گذاشته و کل دنیا از نام ایرانی استفاده کنند.
حداقل با استفاده از واژه های اصلی خارجی بچه های ما می فهمند که چقدر از دنیا عقب هستند و باید سعی کنند به پای دنیا برسند نه این که با واژه سازی معادل کل صورت مساله رو براشون پاک می کنید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار