بازدید 26144

«نت فلیکس» با چند استدلال ساده به ایران راه نمی‌یابد

سوای مباحث حاکمیتی، یک موضوع کلان‌تر دیگر باعث می‌شود، هیچ‌گاه پای نت فلیکس و شبکه‌های مشابه به ایران باز نشود. این موضوع نیز ناظر بر محتوای این شبکه‌های آنلاین است که طبیعتا با استانداردهای فرهنگی ایران تفاوت دارد و امکان ممیزی آنلاین این محتوا نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۵۶۰۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹ 11 January 2016
«نت فلیکس» با چند استدلال ساده به ایران راه نمی‌یابد
تلویزیون آنلاین نت فلیکس در شرایطی به تازگی دسترسی به محتوایش را برای ایران باز کرد که پس از این اقدام، به سرعت در کشورمان مسدود شد اما آیا امکان رفع فیلتر و ایجاد بستر فعالیت قانونی نت فلیکس در فضای آنلاین ایران همچون دیگر کشورها در طولانی مدت وجود دارد؟

به گزارش «تابناک»، رشد سرعت اینترنت با دستاوردهای تازه‌ای در فضای مجازی همراه می‌شود که از آن جمله می‌توان به راه اندازی تلویزیون‌های آنلاین اشاره کرد؛ تلویزیون‌هایی که تصور می‌شد با توجه به نوسان سرعت اینترنت در سراسر جهان، رشد بسیار کندی داشته باشند، ولی برخی از این تلویزیون‌ها توانستند در بستر اینترنت به سرعت گسترش یابند و از قدرت‌های جهانی باشند.

«نت فلیکس» با چند استدلال ساده به ایران راه نمی‌یابد

«نتفلیکس / Netflix» که در اصل یک شرکت آمریکایی ارائه دهنده خدمات آنلاین رسانه‌ای در قالب اجاره و فروش کلیپ‌های صوتی و تصویری، فیلم، DVD و دیسک بلو-ری است و در این خصوص فعالیت‌هایش را از سال 1997 با مدیریت رید هستینگز آغاز کرد، یکی از این شرکت‌های اصلی است که در فضای مجازی، اقدام مشابهی انجام داد.

شرکت نتفلیکس این امکان را فراهم می‌سازد تا بتوان فیلم‌ها و سریال‌های روز و پرمخاطب را با پرداخت 8.99 دلار در ماه با کیفیت HD تماشا کرد که هرچند این رقم در کشور ما قابل توجه است، در دیگر کشورها و به طور خاص در آمریکای شمالی و اروپای غربی، رقم چندان بالایی نیست و به همین دلیل، بزرگ‌ترین سرویس تلویزیون اینترنتی جهان، اکنون تقریباً در اکثر کشورهای جهان فعال است و چین جزو معدود کشورها و البته بزرگ‌ترین بازاری است که نتفلیکس در آن فعال نیست.

«نت فلیکس» با چند استدلال ساده به ایران راه نمی‌یابد
ایران جزو بازار هدف نتفلیکس برای سال 2016

البته نتفلیکس به دنبال بازار جذاب چین بوده اما چین اجازه فعالیت این سرویس را نداده است؛ اتفاقی که ظاهراً در ایران نیز تکرار شده و با اینکه در دورنمای کاری این شبکه آنلاین برای سال 2016 ایران نیز به عنوان یکی از بازارهای هدف در کنار سایر کشورهای جهان ـ به استثنای چین، کره شمالی و جمهوری خودمختار کریمه ـ در نظر گرفته شده، ولی قرار نیست این سرویس در ایران فعال شود.

نتفلیکس در راستای همین هدف گذاری در روزهای اخیر دسترسی به وب سایت این شبکه را در ایران فراهم ساخت، ولی این کنش خیلی زود با واکنش‌های داخلی همراه گشت و دسترسی حداقلی به این شبکه نیز مسدود شد؛ اتفاقی که نشان می‌دهد قرار نیست تلویزیون اینترنتی به خصوص از نوع غیرایرانی‌اش در ایران پا بگیرد و حتی در بلندمدت نیز دورنمایی برای اتفاق قابل تصور نیست.

«نت فلیکس» با چند استدلال ساده به ایران راه نمی‌یابد

اولین چالش برای حضور پخش کننده سریال «خانه پوشالی / House of Cards» در بازار ایران، ارزبری قابل توجه این شبکه آنلاین است که در صورت فراگیری سالیانه میلیون‌ها دلار از سرمایه ایرانی‌ها را به این شبکه سرازیر می‌کند؛ اما آنچه از ارزبری پراهمیت تر است، نگاه حاکمیتی به ورود چنین تلویزیون‌هایی در فضای مجازی است.

نهادهای متولی و به ویژه رسانه ملی، در این زمینه این حق را برای خود قائل هستند و انتشار هر گونه محتوای ویدیویی آنلاین در فضای مجازی را حق انحصاری خود می‌دانند که اگر بخش خصوصی نیز قصد استفاده از این ظرفیت را داشته باشد، باید از آنها اخذ مجوز کند و البته همین حق را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برای خود قائل است.

«نت فلیکس» با چند استدلال ساده به ایران راه نمی‌یابد

با این همه، سوای مباحث حاکمیتی، یک موضوع کلان‌تر دیگر باعث می‌شود، هیچ‌گاه پای نت فلیکس و شبکه‌های مشابه به ایران باز نشود. این موضوع نیز ناظر بر محتوای این شبکه‌های آنلاین است که طبیعتا با استانداردهای فرهنگی ایران تفاوت دارد و امکان ممیزی آنلاین این محتوا نیز وجود ندارد.

بنابراین در خوشبینانه ترین حالت، طی یک دهه آینده شاهده راه اندازی نت فلیکس‌های وطنی خواهیم بود که همان محتوا را با استانداردهای داخلی و ارزش گذاری ریالی عرضه خواهند کرد. این اتفاق البته در صورتی رخ خواهد داد که رسانه ملی اجازه گسترش تلویزیون آنلاین را توسط بخش خصوصی بدهد و به سنگ بزرگی در مسیر راه اندازی نسخه ایرانی نتفلیکس تبدیل نشود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۲۵
اگر پایش به ایران باز شود
فاتحه تلوزیون را باید خواند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
نه که حالا خیلی تلویزیون میبینیم!
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
حساس خطری که تلوزیون ایران کرده

خواسته که آگهی های تلوزیون را به مناقصه گذاشته است
وگرنه تلوزیون ما به این سادگی ها چیزی را واگذار نمی کند
نترس تابناک کم درباره نت فلیکس بنویس پاش باز نمیشه تو ایران اگر هم فیلم هاش رو رایگان در اختیار ایران بذاره بازم فایده نداره1سرعت پایین اینترنت ایران2اینترنت گران ایران3فیلتر4نداشتن زیرنویس فارسی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
زیر نویس فارسی واسه کسایی هست که حتی اگه سرعت اینترنت در حد کره جنوبی باشه ، سطح فیلتیرنگ مثل سوئیس باشه ، قیمت اینترنت رایگان باشه ، باز هم اون دسته از عزیزانی که در سال 2016 به زیر نویس نیاز دارند قطعا از وجود این سایت بی بهره میمونن.
البته دقت داشته باشید که قرائت فاتحه تلویزیون معطل اومدن نت فلیکس نشده و خیلی وقتای پیش انجام شده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
مطمئن باشید رسانه ملی جایگاهش کم نخواهد شد و تا کنون هم کم نشده. از نظرات و تحلیل های بسیار جامع دوستان در خصوص سریال های کیمیا و معمای شاه گرفته تا شرکت در مسابقات برنامه های نود و خندوانه
مطمئن باشيد براي حمله به فرهنگ مردم راهي پيدا مي كنند تا رايگان و بي درد سر در اختيار مردم قرار گيرد .با يد براي مفابله با تحركات دشمن راهي را يافت كه قبلا به ذهن انها رخنه نكند .
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
امیدواریم برای نجات از برنامه های بی کیفیت تلویزیون آیران هرچه سریعتر بیاد
خبر نداره اینجا ویندوز 10 4و5 هزازتومان از مغازه
میخرند انواع فیلم وسریال خارجی هم
با انتی فیلتر میشه رفت که... ولی پولشو نداریم اگه رایگانش کنن شاید وقت کنیم نیم ساعتشو ببینیم
اولا قیمت رو برای کشورهای درحال رشد کمتر از کشور های غربی در نظر میرین.
دوما دلیل این همه سختگیری برای پا گرفتن تلویزیون اینترنتی در ایران چیه؟ فکر میکنید این سریال ها و فیلم ها در ایران گیر نمیاد؟! چشمتون رو باز کنید، حتی توی بقالی ها هم میشه فیلم های 2016 رو خرید! چرا هرچیزی رو کتمان میکنید وقتی در واقعیت وجود داره؟! مردم ایران دوست دارن از فیلم و سریال های تولید شده در دنیا استفاده کنن، هر فردی خودش عقل و فهم داره، میتونه خوب و بد رو از هم تشخیص بده، چرا یک عده فکر میکنن حق دارن برای مردم در تمام زمینه ها تصمیم بگیرن؟! حتی دیدن فیلم و سریال؟!!!!
سوما، صدا و سیما اگر بیننده داشت این همه آنتن ماهواره مثل قارچ روی پشت بام ها سبز نمیشد، وقتی مردم میبینن هر روز سریال و فیلم تکراری پخش میشه یا اخبار کاملا جهت دار و یک طرفه تنظیم و ارائه میشه دیگه رقبتی به صدا و سیمای میلی ندارن!
بجای این کارها و بستن و فیلتر کردن و . . . بفکر بهبود پهنای باند اینترنت کشور باشید، بفکر بهبود کیفیت اینترنت در ایران باشید، تکنولوژی با سرعتی بیشتر از اون که شما فکر میکنید درحال پیشرفت هست پس بجای ایستادن جلوی تکنولوژی، همراهش بشیم و ازش استفاده مفید کنیم.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
آفرین
ما همیشه عقب تر از جهان خواهیم بود و بی جهت در همه موارد مقاومت می کنیم و کلی هزینه رو دست کشور می گذاریم . مثل همان داستان ویدئو و سی دی که ممنوع بود و ماهواره که همه خونه ها دارند . این هم باید دست اندرکاران یه چند سالی مقاومت بیهوده خواهند نمود . بعد وقتی دیدند همه دنیا دارند و ما اخرین کشوریم .انوقت اجازه میدن
خب این نت فلیکس که خودش پولی هست
مردم لنگ 50 تومن یارانه اند اونوقت شما از نتفلیکس حرف می زنی ؟ سر خوشی ها !
تمام فیلم های نت فلیکس تو ایران و با قیمت کمتر تو سایت ها هست و نسل جوان هم به نحو قابل توجهی اونها را می بینه. تنها زیان اینترنت با سرعت کم و نداشتن مبادلات بانکبی با دنیا قیمت گرون برای کسایی است که می خواهند از ان استفاده علمی یا کاری بکنند و بخاطر خدا از خواب بیدار شید. و الکی فیلترینگ و سرعت پایین ایتنرنت را توجیه نکنید
حیفه این همه پول که توی صدا وسیما میلی میریزند.
تمام فیلم ها و سریال های نت فلیکس رو با قیمت کمتر و حتی مجانی میشه گرفت و دید من خودم تا حالا شاید دو ترابایت فیلم و سریال از دوستا و همکارا و فامیلام گرفتم و حتی اگه فیلتر نشه هم باز استقبالی ازش نمیشه صدا و سیما هم لازم نیست نگران باشه چون بین دهه هفتادی ها فکر نکنم متوسط کسی بیشتر از یک ساعت تو روز تلوزیون ایران رو ببینه همونم بیشتر اخبار و فوتبال و والیباله من خودم تو خونمون معروف شدم به کسی که تلوزیونو خاموش میکنه چون پدر مادرم حاضر نمیشن ماهواره بخرن
عزیزان حواستان هست که ایران یکی از بزرگترین مشتریان خرید هارد دیسک های ترابایتی هست ... شاید پول حق اشتراک آنلاین ندیم ولی داریم پول خرید هارد دیسکی ک هر لحظه امکان سوختنش هست رو می دهیم ...
تابناک جان اگر هم فیلترش هم نمیکردن با این برخوردهای شما تا حالا فیلتر شده بود.
وای به حال جایی که رسانه عامل سانسور رسانه ی دیگری شود.
توقع می رود که رسانه ها پرچم دار تحمل در جامعه شوند.
نت فيلكس بياد تو ايران يا نياد كسي تلويزيون بي محتواي داخلي را نميبينه. بازار فيلتر شكن ها داغ تر ميشه ضمن اينكه ويديو را هم نذاشتن بياد تو ايران!
میخواد بیاد میخواد نیاد. میخواد فیلترش کنن میخواد نکنن. من که حدود ۱۰ ساله تو خونه نه تلویزیون دارم نه ماهواره و همیشه فیلمها و سریالهای مطرح روز دنیا رو از اینترنت دانلود و تماشا میکنم و همیجوری ادامه خواهم داد.
حالا مسئولین با خودشون درگیر باشن.
اولا"‌كه به دليل سرعت پايين اينترنت نمي توانيم ويدئوهاي انلاين ببينيم
دوم اينكه امكان پرداخت دلار براي هزينه اشتراك ماهانه نداريم

از همه مهمتر اينكه وقتي مي توانيم فيلم ها را به صورت آفلاين ، رايگان و با زيرنويس دانلود كنيم نه نيازي به نت فليكس داريم نه نياز به مجوز يا اجازه هيچ سازماني .
اصلا نیازی به نتفلیکس و امثالهم نیست همین الان بهترین فیلمها و سریالها رو رایگان داریم دانلود و نگاه میکنیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل