بازدید 20550
در روز بازگشت دیپلمات های ایرانی از عربستان،

یکی از دو پرونده حج بسته شد؛ عمره در تحریم و تمتع در اما!

در روزی که ضرب الاجل سعودی ها برای قطع روابط به اجرا در آمد و دیپلمات های کشورمان در پروازی به تهران بازگشتند تا روابط دو کشور رسما قطع شود، یکی از پرونده های باز کشورمان در مراسم حج، بسته شد. پرونده‌ای دردناک که ظاهرا عربستانی ها خیلی زود از یادش برده‌اند.
کد خبر: ۵۵۹۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۵ 06 January 2016
با انتقال پیکر ده تن از جان باختگان حادثه منا به کشورمان، پرونده این فاجعه دردناک بسته شد. آن هم در روزهایی که تنشی میان دو کشور به وجود آمده که هنوز ابعاد آن کاملا روشن نشده و معلوم نیست به کجا کشیده خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت با اعلام این خبر گفت: با تلاش گروه تفحص در عربستان و شناسایی همه جان‌باختگان پرونده مفقودان فاجعه منا بسته شد. البته پیکر 16 تن از جان باختگان را نتوانستند به پرواز امروز برسانند و در سردخانه جده ماندند که در روزهای آتی به کشورمان منتقل خواهند شد.

او که در حاشیه سفر خود به اصفهان به‌منظور شرکت در همایش یک‌روزه مدیران حج و زیارت در جمع خبرنگاران حضور یافته بود، با اشاره به اینکه 79 زائر ایرانی در مقبره الشهدا شهر مکه دفن شده بودند، افزود: خانواده 37 زائر دفن شده، خواستار بازگشت پیکرها بودند که 11 پیکر قبلا و 10 پیکر دیگر نیز با پرواز دیپلمات های ایرانی صبح امروز وارد کشور شدند. خانواده دیگر جان باختگان که در آنجا به خاک سپرده شده بودند، چنین درخواستی نداشتند

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه با اشاره به شایعاتی که درباره حج تمتع 95 گفته می‌شود، از متقاضیان این سفر می‌خواهیم برای کسب اطلاعات موثق فقط به سایت سازمان حج و زیارت مراجعه کنند و افزود: مذاکره با طرف سعودی از طریق دستگاه دیپلماسی انجام می‌شود و در این زمینه باید منتظر تدبیر دستگاه دیپلماسی کشور باشیم و هر تصمیمی که نظام بگیرد بر اساس همان عمل می‌کنیم.

یکی از دو پرونده حج بسته شد؛ عمره در تحریم و تمتع در اما!

وی با بیان اینکه درباره حج تمتع باید از دو منظر شرعی و مصالح ملی به این موضوع پرداخته شود، گفت: از منظر مصالح ملی این موضوع در شورای عالی حج و شورای عالی امنیت ملی بررسی خواهد شد که ریاست هر دو شورا به‌ عهده رئیس جمهور است، اما از منظر شرعی باید توجه داشت که هر تصمیمی منوط به نظر ولی‌ امر مسلمین و مراجع عظام تقلید است و در اظهارنظرها باید از این محدوده خارج نشویم.

اوحدی با تاکید بر اینکه تاکنون برنامه‌ریزی سازمان حج و زیارت برای برگزاری حج تمتع بدون هرگونه تغییری در حال انجام است، در پاسخ به سوالی درباره استقبال عربستان از ادامه تردد زائران ایرانی به این کشور گفت: تا این لحظه موضع‌گیری رسمی از طرف وزارت حج عربستان نداشتیم.

بدین ترتیب مشخص شد که هنوز برای اظهار نظر درباره حج تمتع سالی آتی زود است چراکه نه مسئولان داخلی در این باره اظهار نظر نموده‌اند و نه مسئولان وزارت حج عربستان سعودی موضع گیری رسمی خود را در این باره بیان نموده‌اند. سکوتی که البته در آینده شکسته خواهد شد اما در حال حاضر برقرار است و اعزام حجاج ایرانی به مناسک حج واجب را دچار اما و اگر نموده است.

این در حالی است که به گفته اوحدی، حکم خاطیان فرودگاه جده هم صادر شده و منتظر ابلاغ آن هستیم. حکمی که البته مشخص نیست خواهد توانست توقعات ما را برآورده کند یا خیر. توقعاتی آنقدر جدی که موجب شده تا مشخص شدن وضعیت این پرونده و تنبیه خاطیان فرودگاه جده، اعزام زائران عمره متوقف شود و از سرگیری آن به فرجام این پرونده گره بخورد.

گفتنی است فاجعه منا در دوم مهر سال جاری، همزمان با عید قربان و در مسیر حرکت حجاج برای انجام مراسم رمی جمرات رخ داد. بر اثر ازدحام حجاجی که مسیر برویشان بسته شده بود و نه راه پیش داشتند و نه پس. رویدادی شوم که موجب جان باختن دست‌کم دو هزار و چند صد تن نفر شد؛ هرچند هنوز آمار دقیق تلفات این حادثه رسماً اعلام نشده و عدد یاد شده بر اساس مجموع آمار استخراج‌شده از گزارش‌های جداگانه‌ی کشورها بیان می‌شود.

این در حالی است که شاهدان عینی و مقامات کشورمان شمار جان باختگان را بیش از این ذکر می‌کردند و شواهد و قرائن نیز حکایت از فزونی شمار جان باختگان و استیصال مقامات سعودی داشت. به گونه ای که تا مدت ها مشخص نبودن وضعیت برخی از حجاج برای بسیاری سوال شده بود و خیلی بعد مشخص شد که سعودی ها برخی از جان باختگان را بی اجازه از خانواده ها ومقامان کشورها به خاک سپرده اند.

بعد از وقوع این رویداد شوم، مقام معظم رهبری در سخنانی، ضمن تسلیت به عزادارن و اعلام سه روز عزای عمومی، مسئولیت عواقب این رویداد شوم را متوجه مقامات سعودی خواند و نکاتی را مورد توجه قرار داد که از جمله آنها، باز پس گیری پیکر مطهر جان باختگان منا بود. آن هم در شرایطی که سعودی ها کارشکنی می‌کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل