بازدید 3250

روزانه چند نفر به جمعیت معتادان افزوده میشود

کد خبر: ۵۵۸۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵ 04 January 2016
مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره معضل اعتیاد با مبنا قرار دادن آمارهای رسمی تاکید کرد «از سال ۱۳۸۵ به این سو روزانه ۷۰ تا ۱۰۰ نفر به جمعیت معتادان کشور افزوده شده است».

به گزارش ایرنا، روزبه کردونی گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر، شمار معتادان دائمی را یک میلیون و 200 هزار و معتادان تفننی را 8۰۰ هزار نفر اعلام کرده است.

وی ادامه داد: برخی فعالان مدنی یا مسئولان ستاد مبارزه مواد مخدر معتقدند این آمار بیشتر است؛ در حالی که حساسیت جامعه نسبت به آسیب های اجتماعی کمتر شده است.

کردونی تاکید کرد هرکدام از موضوع های متفاوت در آسیب های اجتماعی باید به تنهایی محور یک گفت و گو قرار گیرد تا دیدگاه های گوناگون بیان شود.

وی تاکید کرد: یکی از محوری ترین موضوع ها می تواند این باشد که چرا قبح آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد در جامعه از بین رفته است.

کردونی گفت: بتازگی گزارشی از سوی درگاه آمار منتشر شده است که بیان می کند میزان وقت گذرانی مردم برای امور خیریه و داوطلبانه زیر سه دقیقه است. این مساله نشان می دهد جامعه نسبت به مسائل اجتماعی چه امور خیریه باشد چه گسترش آسیب های اجتماعی، بی تفاوت شده است.

کودکان کار و کارتن خواب ها

مدیر کل آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در بحث کودکان کار و کارتن خواب ها موضوع فقط سازماندهی و ساماندهی نیست؛ بلکه حمایت اجتماعی در ابعاد مختلف اجتماعی، بهداشتی، امنیتی، حقوقی و آموزشی مورد نیاز است.

به گفته او، ضعف هماهنگی بین بخشی در دستگاه ها، همپوشانی برنامه ها و فقدان سیاست کارآمد سه عامل مهم در ناکامی های سیاستی در حوزه حمایت اجتماعی است.

کردونی گفت: تا زمانی که این سه چالش وجود دارد نمی توان انتظار داشت سیاست ها موفق باشد.

آسیب های اجتماعی در فضای مجازی فقط مختص ایران نیست

مدیرکل آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بحث آسیب های نوپدید و نوظهور در حوزه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی فقط مختص به ایران نیست.

کردونی درباره آسیب های اجتماعی در فضای مجازی افزود: یک بررسی گذرا در نشریه ها و خبرهای بین المللی نشان می دهد این موضوع در بیشتر کشورهای جهان به یک مساله اجتماعی تبدیل شده و موضوع بسیاری از تحقیقات دانشگاهی است.

به گفته او، تحقیق دانشگاه «گالف انتاریو» کانادا نشان داد شبکه های اجتماعی باعث تسهیل و پایدار شدن الگوهای سوء استفاده جنسی شده است؛ در حالی که مردم به‌ویژه دختران جوان درباره ماهیت جنسی تجاوز ها و آزارهای آنلاین اطلاعات بسیار کمی دارند و البته بیشتر خشونت های جنسی مرتبط با شبکه های مجازی نیز گزارش نمی شود.

برای نمونه، خبر خودکشی یک دختر ۱۵ ساله در کانادا که پس از مصرف بیش از اندازه الکل در یک مهمانی مورد تجاوز گروهی از نوجوانان قرار گرفت و تصویر او بین یک هزار دانش آموز دیگر پخش شد، مدت ها موضوع رسانه های مهم جهان مانند سی.ان.ان آمریکا بود.

وی تاکید کرد مهم این است که حوزه سیاستگذاری و محافل دانشگاهی در ایران باید به ابعاد مختلف موضوع توجه داشته باشند و همه جنبه های استفاده از شبکه های اجتماعی را بررسی کنند.

کردونی ادامه داد: باید بصراحت گفت در این موضوع دارای ضعفیم.

کاهش شمار ازدواج ها

کردونی درباره کاهش آمار ازدواج در کشور گفت: شمار ازدواج ها در کشور از نزدیک به ۸۷۰ هزار در سال ۱۳۹۰ به ۷۲۴ هزار در سال ۱۳۹۳ کاهش یافته است.

وی درباره افزایش سن ازدواج افزود: این موضوع پدیده ای چندبعدی و فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است. کاهش شمار ازدواج و افزایش سن ازدواج یک واقعیت اجتماعی به شمار می رود.

کردونی تصریح کرد: باید حوزه دانشگاهی، فعالان مدنی و رسانه ها برای تشویق جوانان به ازدواج و رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج، حمایت از زوج های جوان و توانمندسازی آنان در تامین هزینه های زندگی و تربیت نسل صالح و کارآمد، یک گفت و گوی اجتماعی را شکل دهند تا از ابعاد مختلف راهکارهای تسهیل ازدواج و رفع نیازهای جنسی بررسی شود.

وی تاکید کرد این موضوع یک راهکار دولتی ندارد. 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان