بازدید 13058
۱
دعوای ایوبی و افخمی جنگ زرگری بود؟

یک ملاقات بی سروصدا در سازمان سینمایی!

خبرنگار «تابناک» مطلع شد در میان این کشمکش سنگین، بهروز افخمی به سازمان سینمایی رفته و با سیدمصطفی ابطحی قائم مقام ایوبی و شخص حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی نشستی در دفتر ایوبی داشته‌ است؛ نشستی که در سکوت رسانه‌ای پیگیری شد و ظاهراً مباحث مطرح شده در این نشست، حول و حوش همین مجادله ایوبی و افخمی بوده است.
کد خبر: ۵۴۸۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶ 19 November 2015
یک ملاقات بی سروصدا در سازمان سینمایی!
هفته‌های اخیر فضای سینما با کنش بهروز افخمی و واکنش حجت‌الله ایوبی متشج شده بود اما آیا جنگ یا به زعم برخی خوش‌خیالان «دوئل نفس‌گیر» میان متولی تازه برنامه «هفت» و متولیان سینمای ایران واقعی است یا در پس خط‌ و نشان‌های رسانه‌ای، نشست‌های دوستانه برقرار است؟

به گزارش «تابناک»؛ بهروز افخمی نه به رویه فریدون جیرانی با دوستی و رفاقت سینمایی‌ها را به برنامه‌اش می‌آورد و نود سینمایی راه می‌اندازد و خود داور ماجرا می‌شود و نه به رویه محمود گبرلو چراغ خاموش و بی‌سروصدا به اداره برنامه با تکیه بر وقایع روز سینما می‌پردازد. او در مقام یک طرف دعوا وارد می‌شود و حتی به دعوا دامن می‌زند و همین مسئله باعث شده در همین چند هفته اجرا، چندین تنش را در حاشیه هفت شاهد باشیم.

کارگردان، مجری و تهیه‌کننده «هفت» در آخرین برنامه‌اش در مقابل دوربین از حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی خواست تا نترسد و برای انجام یک گفت‌وگو چالشی به هفت برود و تعبیر «نترسیدن» و نوع دعوت ایوبی که شبیه به دعوت از همایون اسعدیان بود، مجدداً منجر به جنجال‌هایی شد که به مدت یک هفته تمامی حواشی سینمای ایران را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود و طبیعتاً یک سر این جنجال‌ها هم حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی بود.

یک ملاقات بی سروصدا در سازمان سینمایی!

ایوبی ابتدا در قبال دعوت افخمی سیاست سکوت را در پیش گرفت اما  در برنامه شهر فرنگ که از شبکه خبر با اجرای حمیدرضا مدقق پخش می شود، پاسخ افخمی را این گونه داد: «افرادی که دائم شعار خصوصی سازی می دهند خودشان به شعارشان در هنگام فیلم‌ساختن پایبند نیستند و در عمل می‌دانند که باید از حمایت دولت بهره‌مند شوند. امروز نمی‌توانند برخی بگویند دوستان ایوبی در سازمان سینمایی و همچنین در دولت تدبیر و امید نور چشمی‌هایی دارند. من گفتم اگر شما واقعا شما پیشگام خصوصی‌سازی هستید این حمایت‌ها از شما گرفته شود و به جوان‌ترها فرصت فیلم‌سازی بدهند. ما حاضریم از خود شما شروع کنیم شمایی که داوطلب هستید. اسم این را تحریم نگذارید.»

موضع ایوبی روشن بود. افخمی آخرین فیلمش با عنوان «روباه» را با سرمایه گذاری 100 درصد فارابی تولید کرده بود و این در حالی بود که سیاست فارابی در همان دوران تولید «روباه»، حمایت حداکثر 50 درصدی از فیلم‌ها اعلام شده بود و هیچ فیلمی به جز اثر افخمی مشمول چنین حمایتی نشد. با این تفاسیر آیا افخمی خود از بخش دولتی بهره نبرده و رانتی نصیبش نشده است؟ ایوبی بر روی همین موضوع به صورت غیرشفاف دست گذاشت و تاکید کرد که حاضر است بودجه‌های اینچنینی را از امثال افخمی بگیرد و به جوان‌ها بدهد.

مسئول سینمایی دولت یازدهم اما صریح‌تر هم سخن گفت و خطاب به افخمی عنوان کرد: «چه بخواهیم و چه نخواهیم تلویزیون باید دینش را به سینما ادا کند حداقل این است که تلویزیون ناقوس مرگ سینما را به صدا در نیاورد و به مردم نگوید سینما مرده است، مقام معظم رهبری هم در صحبت‌های خود که چندی پیش عنوان کردند به مردم امید بدهید... امیدوارم بهروز افخمی به سینما کمک کند و از فرصتی که در اختیارش است استفاده کند. حالا این فرصت چه یک سال چه چند سال است این دوران سریع می‌گذرد و این صندلی‌ها خیلی ناپایدار است اما نتیجه کار ما خواهند ماند و تاریخ معمولا ما را درست قضاوت می‌کند برایشان آرزوی موفقیت می‌کند و امیدوارم سینما یک گام پیش ببرد.»

یک ملاقات بی سروصدا در سازمان سینمایی!

افخمی که در دعواها نشان داده کوتاه نمی‌آید، گفته‌های ایوبی را بی‌پاسخ نگذاشت و به واکنش ایوبی، واکنش نشان داد و در نامه‌ای مفصل نوشت. افخمی در بخشی از این نامه نوشت: « تکرار این دعوت چه از طریق تماس با دفتر شما و چه از طریق خود برنامه هفت نتیجه ای نداشته و به نظر می رسد شما و بعضی از فیلم سازان رانت خوار که از شما حمایت می کنند، تصمیم گرفته اید با سکوت و پنهان شدن از چشم تلویزیون و نامه نگاری و ارسال پیامک به ریاست صداوسیما، موضوع را سیاسی و جناحی جلوه دهید و برای من پاپوش بسازید.»

او در بخشی دیگری از نامه‌اش خطاب به ایوبی متذکر شد: «ما برخلاف شما نمی توانیم در برج عاج بنشینیم و از رویارویی با مردم در تلویزیون فرار کنیم و در حالی که سالن های نمایش کم تعداد باقی مانده در مملکت، پر از خالی است به آغوش باز جشنواره های سیاست زده اروپایی برای فیلم های ایرانی مورد سفارش بیگانگان افتخار کنیم. این را هم نمی توانیم که هر مخالفت و انتقادی را سیاسی جلوه دهیم و توهم توطئه ایجاد کنیم و برای جلوگیری از سقوط، خودمان را به کلیت نظام یا دولت طناب پیچ کنیم.»

کارگردان و مجری برنامه هفت در ادامه این گونه ایوبی را در میانه سیبل قرار داد: «آقای ایوبی! موضوع و محتوای برنامه هفت، سیاسی نیست. ما با دولت آقای روحانی طرف نیستیم. ما حتی با کارآمدی و کفایت آقای جنتی در مقام وزیر ارشاد کاری نداریم. موضوع پرسش ما فعلا فقط کارآمدی و کفایت شخص شما در مقام ریاست سازمان سینمایی کشور است. شما حق ندارید دعوت مرا برای شرکت در برنامه هفت که از طریق این مکتوب برای چندمین بار تکرار می شود، نادیده بگیرید.»

یک ملاقات بی سروصدا در سازمان سینمایی!

ایوبی در ادامه سکوت پیشه کرد و به این کشمکش ادامه نداد اما به نظر می‌رسد در پس این بازی رسانه‌ای اتفاقات دیگری نیز رخ داده که از چشم رسانه‌ها پناه مانده و اتفاقا رسانه‌ای شدن این وقایع کمک شایانی به درک واقعیت می‌کند و حتی ممکن است شدت و واقعیت این کشمکش را تا سطح یک «جنگ زرگری» تقلیل بخشد، به خصوص آنکه افخمی هم می‌خواهد همچنان در سینمای ایران کار کند!

خبرنگار «تابناک» مطلع شد در میان این کشمکش سنگین، بهروز افخمی به سازمان سینمایی رفته و با سیدمصطفی ابطحی قائم مقام ایوبی و شخص حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی نشستی در دفتر ایوبی داشته‌ است؛ نشستی که در سکوت رسانه‌ای پیگیری شد و ظاهراً مباحث مطرح شده در این نشست، حول و حوش همین مجادله ایوبی و افخمی بوده است.

هرچند برخی منابع از همراهی افخمی برای حضور در چنین نشستی سخن می‌گویند اما با توجه به روحیه این کارگردان، چنین تعبیری بسیار بعید به نظر می‌رسد و احتمالاً نرمش رخ داده از سوی مدیران سینمایی برای توقف این فشار بوده است؛ فشاری که در نهایت منجر به حضور ایوبی در «هفت» و پاسخگویی درباره کارآمدی اش در منصب رئیس سازمان سینمایی می‌شد و یا همچنان استمرار می‌یافت و رئیس را در گوشه رینگ با گارد بسته نگه می‌داشت.

حال پرسش پیش رو این است که آیا این کشمکش میان ایوبی و افخمی واقعی بود یا یک جنگ زرگری برای گرم کردن تنور «هفت» در جریان بود که بخش وسیعی از فضای رسانه‌ای کشور را نیز درگیر خود کرد؟! ای کاش در این دوران که هر دو طرف ماجرا از شفافیت سخن می‌گویند، چنین جلساتی را نیز رسانه‌ای می‌کردند تا افکارعمومی اندکی در جریان وقایع پشت پرده ی بعد از این جنگ‌های رسانه‌ای قرار گیرند. باید دید این هفته لحن افخمی تغییر می‌کند یا او با همان شدتِ کلام پیگیر آمدن ایوبی به برنامه‌اش می‌ماند و با همان شدت کلام از ایوبی پرسش خواهد کرد؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
مردم کجا وقت به این دعواهای زرگری توجه کنند
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی