بازدید 32971
در حاشیه ترکِ وطن بهزاد فراهانی؛

چرا نمایندگان مجلس به تئاتر و سینما نمی‌روند؟

این بازیگر و نویسنده پیشکسوت با بیان اینکه به‌ زودی ایران را ترک می‌کنم، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «ده سال است که مداوم از شما دعوت می‌کنم بیایید و مجانی تئاتر ببینید، لازم نیست به پشت‌ صحنه سر بزنید و مشکلات ما را ببینید، بلکه مانند همه چیزهای حاضر و آماده‌ای که از آنها استفاده می‌کنید، تئاتر حاضر و آماده ببینید. ما به شما تعظیم هم می‌کنیم، فقط بیایید و ببینید...»
کد خبر: ۵۴۷۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۷ 16 November 2015
چرا نمایندگان مجلس به تئاتر و سینما نمی‌روند؟
نمایندگان مجلس در چند سال اخیر، در حالی مکرراً اقدام به نقد آثار فرهنگی اعم از موسیقی، تئاتر و سینما کرده‌اند که هر روز شواهد بیشتری از عدم حضور این ناظران در سالن‌های پخش و اجرای برنامه‌های فرهنگی مشخص می‌شود تا این پرسش پیش آید، حقیقتاً چهره‌هایی که حتی به اندازه تماشای یک تئاتر وقت صرف نمی‌کنند، چطور می‌توانند بر این حوزه‌ها نظارت واقعی و قانون‌گذاری اثرگذار داشته باشند.

به گزارش «تابناک»، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساعتی پیش برای چنددهمین بار به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی رفت تا به پرسش‌هایی پاسخ دهد که هرچند به برخی از آنها جواب‌های منطقی داد،هیچ نماینده‌ای قانع نشد؛ پرسش‌هایی درباره مطبوعات، تئاتر و موسیقی و نقدهایی که نمایندگان نسبت به آنها داشتند و نظایر این نقدها را در گذشته نیز مطرح کرده بودند.

هرچند نظارت جزو حقوق نمایندگان مجلس است، در این میان پرسشی که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، کیفیت نظارت بر حوزه‌های فرهنگی اعم از مطبوعات، کتاب، سینما، تئاتر، موسیقی و... است و نقد اساسی از اینجا مطرح می‌شود که متأسفانه حتی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس نیز به صورت موردی در سینماها دیده شده‌اند و چشم اهالی تئاتر به در برای میزبانی از این نمایندگان خشک شد.

بهزاد فراهانی که در نمایش «ترور» نقش اشعث‌ابن قیس کندی را بازی می‌کند، به تازگی در این باره گفته است: «آقایان و بزرگان سیاست‌های کلان، توپ را در زمین اهالی تئاتر انداخته‌اند و ما را به جان هم. زمانی‌که نعیمی به من پیشنهاد کرد تا در این نمایش بازی کنم، بسیار خسته بودم، چون نمایش زیبایی را به ‌روی صحنه بردم اما حکایتم، «من بدو آهو بدو» شده است که چه موقع جناب وزیر، حق و حقوق بازیگران را می‌پردازد.»

چرا نمایندگان مجلس به تئاتر و سینما نمی‌روند؟

این بازیگر و نویسنده پیشکسوت با بیان اینکه به‌ زودی ایران را ترک می‌کنم، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «ده سال است که مداوم از شما دعوت می‌کنم بیایید و مجانی تئاتر ببینید، لازم نیست به پشت‌ صحنه سر بزنید و مشکلات ما را ببینید، بلکه مانند همه چیزهای حاضر و آماده‌ای که از آنها استفاده می‌کنید، تئاتر حاضر و آماده ببینید. ما به شما تعظیم هم می‌کنیم، فقط بیایید و ببینید. من دیگر تئاتر روی صحنه نمی‌برم. وقتی تئاتر را ترک می‌کنم، یعنی ایران را ترک کرده‌ام، در این کشور نمی‌شود تئاتر کار کرد».

پیش از این نیز لاله افتخاری نماینده مجلس و دبیر کمیسیون فرهنگی در مواجهه با پرسش رسول صدرعاملی کارگردان سینما با این عنوان که «چند تا فیلم دیدید؟ شما آخرین فیلمی که دیدید چی بود؟» در برنامه هفت اذعان کرده بود: «من خیلی فیلم نمی‌بینم!» و صدرعاملی در مقابل گفته بود: «دقیقا عرضم همین است، شما خیلی فیلم نمی‌بیند، ولی الان با من درباره سینمای ایران و اساسا بازدارندگی سینمای ایران صحبت می‌کنید!...».

چالش اساسی این است که چرا نمایندگان مجلس به تئاتر و سینما نمی‌روند؟ آیا قابل باور است، نمایندگانی که بخش قابل توجهی از ایام سال را در اختیار خودشان هستند، فرصت کافی برای رفتن به تئاتر و سینما ـ که بخشی از وظیفه نظارتی‌شان محسوب می‌شوند ـ ندارند و اگر چنین فرصتی ندارند، چرا متکی بر اطلاعاتی که بسیاری از اوقات فاقد اصالت است، اقدام به نظارت غیرمستقیم و همراه با سوءتفاهم می‌کنند؟

اهالی فرهنگ همچنان چشم انتظار حضور مستمر و پررنگ همه قانون‌گذاران به ویژه اعضای کمیسیون فرهنگی در کنسرت‌ها، اکران فیلم‌ها، رونمایی از کتب و اجرای تئاترهای روز هستند تا علاوه بر همفکری با ایشان، به این باور برسند که نمایندگان مجلس به وظیفه نظارتی‌شان به درستی و مستقیم عمل می‌کنند و در میانه این نظارت به مصائب اهالی فرهنگ پی می‌برند و برای رفعش قانونگذاری می‌کنند. چالش بدی نیست: «چالش حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در برنامه‌های فرهنگی»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۴۴
انتشار یافته: ۲۱
ايشان دلش هواي گلشيفته كرده مگه هركي كار به مذاقش خوش نيومد بايد جلاي وطن كنه منم سالهاست سينما نميرم فيلمهاي تلويزيوني فاجعه است وأي بحال سينمايي
باید به حال و روز فرهنگ این مملکت گریست
الان یادت افتاد که بری؟ عجب بازیگر درخشانی هم بود!
ایشون میخوان تشریف ببرن پیش گلشیفته چرا مانع میشوید
نمایندگان محترم مجلس اکثرا خسته به نظر میرسن...چه توقعهایی دارید شما...
کلاهتون رو قاضی کنید
سینما و تئاتر در اولویته یا کلش اف کلنز؟
معلومه خب...
حرف زیاد داشتم ...وقت نشد...
برم اتک وارمو بزنم بیام
فعلا
انشاالله به زودی بقیه دوستان شما هم ایران را ترک کنند تا هنر واقعی نفسی تازه کند.
همین مانده بود شما به نمایندگان مجلس اعتراض کنید.
بوی تعفن هنرتان همه جا پیچیده ، چه نیازیست که نماینده مجلس داخل سالن تیاتر شود.
چه عجب من هنوزهم باور نمیکنم مقاله به این زیبایی را در سایت تابناک میخوانم
شما مردم را به تئاتر و سینما بکشانید نماینده ها پیشکش!!!
نمایندها خودشون و کاراشون و فکرشون همش فیلم و تیاتره.نیاز نیست برن فیلم ببینند
خب می خواد بره پیش دخترش
چي داريد توي سينماتون ؟ ،‌ غم ، غصه ، بوي مرگ ،‌ سريالهاتون اعصاب خوردكن ،‌ روان پريش ، عقب مونده و همه و همه هيچ ، حرف تازه اي براي گفتن نداريد يك ديكته قديمي و ادامه داره با آدمهاي متفاوت درست مي كنيد و ميگيد اين است سينما .
مثل سريال جديد نفس گرم ، همش مرگ مرگ مرگ از اول سريال تا آخرش گريه ، افسردگي شديد و غيره .....
خب طبیعی است، وقتی می خواهید یک صنعت را نابود کنید همینطور عمل کنید! برای نابودی تئاتر، سینما و موسیقی دقیقا درست عمل می کنند. این ما مردم هستیم که 2 زاریمان نمی افتد.
نمایندگان وقت تماشای فیلم ندارند ولی وقت دارن بشینن فیتیله را ارزیابی کنند
اینا بیان به برنامه های فرهنگی؟
بیان که چی بشه؟
وسط فیلم محمد رسول الله در یک اکران خصوصی، پاشدند رفتند!

میخوام نیان 70 سال
حیف نیست بجای مطالعه وققتت با این فیلم های بی محتوا و بی هدف تلف کنیم ؟
اصلا دیدن فیلم چه ارزشی جز وقت کشی و ... دارد حالا نگید هنر رفت و تو هنر نمیفهمی و ...
نه اهنر خیلی هم خوب و فرهنگ و فیلم هم ارزشمند اما دیدن فیلم های بی محتوا و بی هدف منظور من
از دید نمایندگان و مسئولین
کار فرهنگی یعنی سخنرانی پشت تیریبون برای تبلیغ فراکسیون مربوطه
با رفتن ایشان دیگر آفتاب در ایران طلوع نخواهد کرد و بدبختی بزرگی دامان مردم ایران را خواهد گرفت . پس بهتر است کل مردم جمع شده و به ایشان کمک مالی نموده تا ایشان پیش دخترش نرود؟؟!!!!!!!
زوری نیست. لابد دوست ندارند. شاید قبول هم ندارند.
خدا قوت بهزاد
ای بی چاره از این ساعت به بعد چه تهمت ها چه فحش هایی که نصیب خودتو و خانواده و هفت جد و ابادت خواهد شد !!!
ممنونم تابناک
ممنونم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست