بازدید 29402
دیالوگی که سینماگران مکرراً از ابتدای هفته نقلش می‌کنند؛

مسئول توقیف این هشت فیلم، خیلی کم فیلم می‌بیند!

این نقد همواره وجود داشته که اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، با وجود آنکه گاهی بیش از حد درباره یک یا چند فیلم یا تئا‌تر یا کتاب دغدغه‌مند می‌شوند و انتظار می‌رود مشتری ثابت صندلی‌های تئا‌تر شهر، سینماهای بهارستان و تالار رودکی باشند، حتی به اندازه دوستداران تئا‌تر، سینما و موسیقی نیز به این برنامه‌ها نمی‌روند.
کد خبر: ۴۵۲۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۹ 24 November 2014
مناظره‌ای که به تازگی درباره سینمای اجتماعی صورت پذیرفت و یکی از دیالوگ‌های مطرح ‌در آن، این نقد را پیش کشید که آیا اعضای کمیسیون فرهنگی نباید‌ مستمر در کنسرت‌های موسیقی، تئاتر‌ها و سالن‌های سینما حضور یابند و اگر دغدغه‌ای در این حوزه دارند، حداقل ‌حضوری به بررسی حقیقت ماجرا بپردازند و بدین شکل با اهالی فرهنگ نیز همنشین شوند؟

به گزارش «تابناک»، همواره نقدهای دوسویه‌ای از سوی اهالی فرهنگ و اهالی مجلس وجود داشته، ولی این نقد‌ها و موضع گیری‌ها در طول یک سال اخیر به اوج خود رسیده و اوج این موضع گیری‌ها در عرصه سینما مشهود بود؛ کشمکشی که در ماجرای نامه‌نگاری کمیسیون فرهنگی برای عدم اکران هشت فیلم سینمایی به اوج خود رسیده و در همین راستا نیز برنامه هفت اقدام به برگزاری سلسله نشست‌هایی تحت عنوان بررسی سینمای اجتماعی نموده است.

در آخرین برنامه هفت که جمعه گذشته برگزار شد، رسول صدرعاملی، کارگردان برجسته سینمای ایران به عنوان نماینده سینما و لاله افتخاری نماینده مجلس و دبیر کمیسیون فرهنگی به عنوان نماینده این کمیسیون حاضر شدند و در این میان، دیالوگی رد و بدل شد که ‌گاف بزرگی داشت. این دیالوگ از روز جمعه تاکنون در صفحات هنرمندان دست به دست می‌شود و آن دیالوگ چنین بود:

ـ «‌رسول صدرعاملی: خانم افتخاری شما چند تا فیلم دیدید؟ شما آخرین فیلمی که دیدید چی بود؟
ـ لاله افتخاری: من خیلی فیلم نمی‌بینم!
ـ رسول صدرعاملی: خیلی خب، دقیقا عرضم همین است، شما خیلی فیلم نمی‌بیند، ولی الان با من درباره سینمای ایران و اساسا بازدارندگی سینمای ایران صحبت می‌کنید!...».

مسئول توقیف این هشت فیلم، خیلی کم فیلم می‌بیند!

روشن است این دیالوگ به این علت مورد توجه قرار گرفته و از میان حرف‌های به حق رسول صدرعاملی برجسته شده، که نشان می‌دهد دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس به عنوان چهره‌ای که مستقیم‌‌ در توقیف هشت فیلم سینمایی از کارگردان‌های مطرح نقش داشته و در این باره نامه‌نگاری کرده، خیلی فیلم نمی‌بیند و آنقدر کم فیلم می‌بیند که ترجیح می‌دهد از آخرین فیلمی که به تماشایش نشسته است، ‌نام نبرد و به همین سادگی از این پرسش کلیدی گذر شود.

حقیقتاً چگونه می‌تواند با شناخت حداقلی و حتی عدم تماشای مستمر و متعدد آثار سینمایی، به همین سادگی به نقدهای بیادینی درباره سینما روی آنتن زنده تلویزیون پرداخت و علناً به تماشای اندک فیلم نیز اذعان کرد؟! چگونه می‌توان گروهی از فیلم‌ها را توقیف کرد و سپس این فیلم‌ها را در کمیسیون فرهنگی یا کمیسیون اصل نود دید و سپس درباره‌اش قضاوت کرد؟ آیا چنین شیوه‌ای منطقی است و اساساً بر چه مبنا، فیلمی که توسط همه اعضای کمیسیون فرهنگی و یا کمیسیون اصل نود دیده نشده، نامه عدم اکرانش برای سازمان سینمایی ارسال می‌شود؟!

این نقد همواره بوده که اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با وجود آنکه گاهی بیش از حد درباره یک یا چند فیلم یا تئا‌تر یا کتاب دغدغه‌مند می‌شوند، حتی به اندازه دوستداران تئا‌تر، سینما و موسیقی نیز به این برنامه‌ها نمی‌روند؛ حال آنکه انتظار می‌رود این طیف که یک نامه‌شان می‌تواند بخشی از فیلم‌های مهم سینما را در وضعیت توقیف نگه دارد یا مانع از صدور مجوز یک یا چند کتاب شود، مشتری ثابت صندلی‌های تئا‌تر شهر، سینماهای بهارستان و تالار رودکی باشند و به واسطه حوزه‌ای که‌ دارند، آنقدر در این حوزه‌ها حضور یافته باشند که کاملاً در این مجموعه‌ها شناخته شده باشند،

این عدم حضور و تماشای همراه با مردم آثار فرهنگی و هنری، باعث می‌شود آثار هنری نظیر فیلم‌های سینمایی یا صرفاً در کمیسیون فرهنگی بدون توجه به بازخورد عمومی مشاهده شوند و یا نظیر برخی برنامه‌های موسیقی با نقد مبتنی بر گزارش‌ها یا اخباری همراه شود که دقیقاً در راستای تخریب حوزه فرهنگ تهیه شده‌اند و متأسفانه مورد استناد برخی نمایندگان قرار می‌گیرند؛ رویکردی که در ‌‌نهایت عوارضش چنین می‌شود که در برنامه هفت شاهدش هستیم و نماینده‌ای درباره سینمای اجتماعی، سیاه‌نمایی و... سخن می‌گوید که «خیلی فیلم نمی‌بیند».

بی‌شک اگر بتوان تصمیم گیرندگان کلان حوزه فرهنگ به خصوص نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس را به برنامه‌های فرهنگی و هنری آورد و ایشان را جزو مخاطبان مستمر این حوزه برشمرد، می‌توان امیدوار بود ‌درک متقابلی نسبت به دغدغه‌های اهالی فرهنگ و هنر به وجود بیاید و نگاه واقع‌بینی نسبت به فضای فرهنگ و هنر مشهود شود اما آیا چنین فضایی شکل خواهد گرفت یا همچنان بدون تماشای آثار هنری درباره‌شان در کمیسیون فرهنگی قضاوت خواهد شد و قصاص پیش از جنایت رخ خواهد داد؟!

تعداد بازدید : 37
دانلود
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۳۷
انتشار یافته: ۴۱
اصولا هر کسی که اهل فیلم دیدن باشه، مرتکب گناه کبیره شده است و مجازاتش در دنیا و آخرت، محفوظه.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
مخصوصاً اگر مونث باشد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
خيلي راحت مگر نقد يك فيلم نياز است سه فيلم ديگر ديده شود...
فيلمي كه مساله دارد با ديدن همان فيلم انسان متوجه ميشود و لازم نيست 100 فيلم درست ببيني و بعد 101 مين فيلم بگيم اشتباهه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
در این موارد زینال جان میتونه نظر بده. لطفا شما اظهار نظر نکن و در کاری که اصولا آشنایی با آن نداری دخالت نکن.
زینال جان در صورت صلاحدید، حکم شلاقش رو صادر کن!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
من نمی دانم یک سری از مردم کلا خدمت نکنند به این کشور بخدا چیزی نمی شود مثلا این نمایندگان مجلس میشه لطفا این لطف خدمتگذاری به مردم بسپرن به ادم های دیگه
مطلب خیلی خوبی رو دست گذاشتید...ولی در خود سانسوری خودتون مطلب رو شهید کردید!...یک همچین فاجعه فرهنگی حقش دو پاراگراف اونم در لفافه کلمات معمول نیست. نماینده ای که فیلم توقیف می کند‏ اما فیلم نمی بیند!
شما از این خانم چه انتظاری دارید ها...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
انتظاری نداریم. خاک بر سر من که دور گذشته انتخابات مجلس شرکت نکردم. انتظارم از مردم است که اینبار در انتخابات مجلس شرکت کنیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
انتظار داریم در کمیسسون فرهنگی عضو نشود همین حداقلش دیگه
واقعا نکته درستی است که تا انسان در محیط قرار نگیرد و احساس و درد و شادی و نظر و ..... افراد را از نزدیک متوجه نشود نمی تواند تصمیم گیری درستی را انجام دهد . وباید از پیله ای که دور خودمان تنیده ایم درآییم و نگاهی به اطرافمان بیندازیم .... البته این مطلب کلی است و ربطی به حمایت یا عدم حمایت از توقیف فیلم ها ندارد ...
جالبه بدونید خانم افتخاری اهل شاهرود هستند . شهری که سینما ندارد
تو کشور ما همه چیز فقط و فقط دست مجلس و مجلسیان است تموم شد رفت !...
این نقد شما که مغالطه است، بعضی فیلما چنان مطالب ضایعی دارند که لازم نیست برای توقیفشون، فیلم باز باشید!
پاسخ ها
رضایی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
خوب فیلم ضایع رو نمی بینه درست! ولی ایشون اصلا فیلم ندیده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
اوضاع همه هنر ها وهمین طور سینما اینقدر خرابه که همین که یکی یه حرکتی می کنه فارغ از کیفیت کار یه تشکر باید ازش کرد نه توقیف
به احتمال زیاد اینها روی کارگردان و فیلم نامه نویس و تهیه کننده و ...زوم می کنند اگر همه آنها مورد تایید بودند که اکران فیلم بلامانع است اما ...
این دست نمایندگان محترم مجلس همون طور که خیلی فیلم نمیبینند و در مورد فیلم نظر میدند و توقف میکنند،به همون شکل خیلی هم مردم رو ندیدند و از زبون مردم صحبت های خودشونو میکنن که مردم ما فلانو میخوانو بهمانو نمیخوان، امیدوارم به عمر ما قد بده که ببینیم نماینده ی مردم یه روزی حرف مردمو میزنه!
ياد يه بندخدا افتادم خانوم افتخاري شما اين فيلمها رو ديديد كه تو قيف كردين من خيلي كم فيلم ميبينم . من ديكه حرفي ندارم اقاي مجري
این تازه یه نمونشه. ...
کاش این خانم می دانستندکه همه مردم ،همفکران ودوستان وافوام ایشان نیستندکه مطابق سلیقه شان فیلمهاتوقیف شوند...آنهم کسی که اصلاسررشته ای درسینماندارد
وقتی سرنوشت سینمای کشور دست چنین کسانی است! به حال خودم و تمام اهالی سینما ...
خانم افتخاری هم مثل بقیه ... هستند:
ـ کسانی از ناتوانی مذاکره‌کنندگان هسته‌ای حرف می‌زنند که تو عمرشون از مذاکره برای خرید پراید فراتر نرفته‌اند،
ـ کسانی از انرژی هسته‌ای حرف می‌زنند که جز هستۀ گیلاس و خرما تصوری از هسته ندارند،
ـ کسانی از بی‌تأثیری تحریم‌ها حرف می‌زنند که تا به حال لنگ درآمد و هزینه و دارو و درمان نبوده‌اند،
و ...
باز بگم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۴
گل گفتی
چرا کسی نیست که از این خانم و امثال ایشان بپرسد که اگر فیلم نمی‌بینید به حقی به خود اجازۀ قضاوت می‌دهید؟ جای تأسف است که حتی در زمان بیان این کلمات ذره‌ای ... در سیمای ایشان دیده نمی‌شود. ...
تدبیر کمیسیون فرهنگی - تحریم فیلم های سینمایی
چند تا فیلم می بینید پیش کش . اصلا" تا حالا فیلم دیده اید؟

آنوقت حقوق و مزایایی که این خانم می گیرند بابت چیست؟
ای بابا دلتون خوشه.
جماعتی که بزور سر صحن علنی که شغلشون هم هست حاضر میشن و اکثرا غیبت دارند، چطور ازشون انتظار داری پاشن به اینجور جاها سربزنن!معلوم نیست مشغولیت منتخبان ملت(!) چیه!؟
حق مطلب را بهروز افخمی بیان کرد که اگر مسئولیت اعطای پروانه ساخت و نمایش را به مجلس بدهند مشکل حل می شود چون نمایندگان مجبور می شوند حداقل فیلم ها را ببینند و بعدها به همین جایی می رسند که وزارت ارشاد رسیده است. یعنی خودشان می فهمند که نباید جلوی این فیلم ها را گرفت.
دقیقا مشایه رفتار این خانم تو اکثر مقاطع تصمیم گیری اتفاق میفته. کسانی تصمیم می گیرند که کمترین نقش و درگیری را در ماجرای مربوطه دارند.
از تعیین نرخ برای کرایه ها بگیر تا قوانین مربوط به بهداشت و آموزش.
مثال دم دست همون تعیین نرخ کرایه اتوبوس و مترو هستش. درحالیکه سالیان زیادی است کمترین پول خرد مردم 500 تومانی شده هنوز کرایه ها با 25 و 50 و 75 تومان تعیین می شوند.چرا؟ چون هیچ مسئولی با اتوبوس و مترو تردد نمیکنه.
نتیجه : ایجاد درگیری و رواج خشونت در جامعه بر سر مباحث ابتدایی و در نهایت....
مشکل اساسی ما اینست که فیلمها را کسی توقیف می کند که فیلم نمی بیند ، کتابها را کسی ممیزی می کند که کتاب نمی خواند ، کسی از برگزاری کنسرت ممانعت می کند که موسیقی گوش نمی کند و...
اصولا مجلس در برهه کنونی باید ساز مخالف بزند فرقی هم نمیکند در کدام حوزه دولت باشد، فرهنگ، علوم، اقتصاد، سیاست و... همین که مخالف باشند و نامه ای بنویسند ... کافی است.
کسی که تخصص کاری را ندارد و قبول مسئولیت می کند، قطعا بی تعهد است. نقل به مضمون از شهید چمران
هههههههههههه خانم افتخار ی ...کلید خانه سینما رو با ایشون بدن
واقعا جای تاسف است از این همه اگاهی نماینده مجلس هزار افسوس
این نماینده همه حرفاش همین طوریه
من در دوره بعدی انتخابات مجلس، به این نماینده رای نمیدهم.
من در دوره بعدی انتخابات مجلس، به این نماینده رای نمیدهم.
مسئله اینجاست که ایشان می توانست اسم آخرین فیلمی که مانع از پخش شدنش شده بود را ببرد که این کار را هم نکرد، یعنی ندیده مانع می شوند. حتی اسمش را هم بیاد نداشته !!!!!!!
یادمه یه بابایی روز اول که اومد سر کار اولین کاری که کرد ساعت رسمی کشور رو که سی سال بود با دنیا هماهنگ شده بود و سر وقت شش ماه یکبار جابجا میشد برگردوند به حالت سی سال قبلش و کلی مشکل بین المللی و داخلی برای پرواز ها و کشتی ها و .... بوجود اومد. آخرش هم فهمیدند که اشتباه بوده و بعد از اینکه هزینش رو ملت داد رفتند سر جای اول.
بعدا در رادیو خودم شنیدم که قصد از این کار این بود که فقط یه کاری کرده باشه.
حالا مقایسه با خودتان.
در کامنت ها کمی رعایت انصاف نشد اول اینکه منظور این خانم آنست که وقت دیدن همه فیلمها را ندارنددوم اینکه فرهنگ دارای زیر شاخه های متعددی است که یکی از آنها سینما است لذا اگر قرار باشد کمیسیون فرهنگی مجلس توجه خاص به یکی از این زیز شاخه ها بکند قطعا نمی تواند به دیگر امور فرهنگی بپردازد . و سوم اینکه معمولا اگر کمیسیون فرهنگی بخواهد در خصوص یکی از این موارد تصمیم گیری کنند تمرکز خاص و پیگیری متعدد بر آن موضوع خواهند داشت مصداق آن در خصوص هر فیلمی اگر قرار باشد تصمیم گیری کنند در سالن سینمائی وزارت ارشاد اسلامی حضور پیدا میکنند و آن فیلم را از نظر محتوائی و مفاهیم بدقت مورد بررسی قرار میدهند که من خود شاهد این موضوع به کرات بودم
نکته جالب اینه که این بنده خدا انقدر تعهد داره که دروغ نمیگه یعنی آدم خوبیه ولی متاسفانه جایگاهش اینجا نیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار