بازدید 10224
۲
محسن رضایی در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی؛

بیمه اعتباری کاهش ریسک سرمایه گذاری ایجاد شود/تحریم ها کم می شود، اما به قبل از تحریم ها برنمی گردیم/ پیشنهاد به سفیر آلمان برای شرکت در ائتلاف با حضور ایران/در مذاکرات در حوزه سیاسی و اقتصادی موفق بودیم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ابعاد ثمرات اقتصادی و سیاسی برجام گفت: در زمینه سیاسی توانستیم پروژه منزوی سازی ایران را بشکنیم و در بعد اقتصادی وضعیت ایران از دوران تحریم بهتر می شود.
کد خبر: ۵۳۵۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶ 29 September 2015
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ابعاد ثمرات اقتصادی و سیاسی برجام گفت: در زمینه سیاسی توانستیم پروژه منزوی سازی ایران را بشکنیم و در بعد اقتصادی وضعیت ایران از دوران تحریم بهتر می شود.

به گزارش «تابناک»، محسن رضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ضمن تسلیت به خانواده جان باختگان فاجعه غم انگیر منا گفت: از نظر حیثیتی در جهان برای مسلمانان تکرار این اخبار و حوادث و رویدادها یک ضایعه محسوب می شود.

محسن رضایی افزود: هنوز سرنوشت تعدادی از مسلمانان در این حادثه معلوم نیست و تعدادی نیز در کنار خانه خدا در اوج معنویت، مظلومانه کشته شدند که این حادثه غمناک و دردناکی است.

ایرنا باید ارگان رسمی جمهوری اسلامی شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه ایرنا باید با استفاده از نیروهای باتجربه خود تحولی بزرگی در این سازمان ایجاد کند، گفت: ایرنا باید ارگان رسمی جمهوری اسلامی شود و بتواند زبان همه نهادها، دولت، قوه قضاییه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان باشد، به طوری که هر کسی در دنیا بخواهد نظری از جمهوری اسلامی بشنود به خبرگزاری جمهوری اسلامی مراجعه کند.

رضایی افزود: ظرفیت های زیادی در مجموعه ایرنا وجود دارد و باید از توانایی های افراد متخصص بهتر استفاده شود. بازنشستگان ایرنا نیز افراد بسیار باتجربه و آگاه هستند و خبر و تحلیل را خوب می شناسند و با دنیا آشنایی دارند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جمهوری اسلامی در یک نقطه خاصی از دنیا و با یک تابلوی جدیدی در حال ظهور و بروز است و نقطه ای که ما در آن قرار داریم از حساسیت بالایی برخوردار و به چهارراه ژئوپولتیک معروف است.

رضایی افزود: هیچ ماه و سالی نیست و نخواهد بود که حوادثی که اتفاق می افتد به یک طریقی از کنار جمهوری اسلامی عبور نکند. شما اگر همین 30 سال گذشته را نگاه کنید، زمانی که آقای بوش آمد 15 یا 16 سال پیش سمت شرق ایران یعنی پاکستان و افغانستان حادثه بود و حال که آقای اوباما آمده سمت سوریه و عراق این حوادث است.

وی ادامه داد: همچنین زمانی که گورباچف آمد 25 سال یا 30 سال پیش در شمال ایران کشورهایی استقلال پیدا کردند و مدت ها فروپاشی شوروی مشکلاتی درست کرد، یا در جنوب ایران خلیج فارس وجود دارد که همیشه مسأله دارد و مسأله ساز است.

ایران در نقطه کانون خبر قرار دارد


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران در حقیقت در نقطه ای قرار دارد که کانون خبر و کانون حوادث است؛ البته از همین جا می توان فهمید امروز ایران در یک جزیره آرام قرار دارد که تمام اطرافش در 30 سال گذشته همیشه در ناامنی و در نوسانات،هیجانات،آشوب، حادثه، جنگ و درگیری بوده و خود یک نعمت بزرگی برای ملت ما است که اگر این آرامش و ثبات و اقتدار در کشور نبود هر کدام از این حوادث 30 سال گذشته می توانست از ایران عبور شود و خسارات سنگینی را به ایران وارد کند.

رضایی اظهار داشت: پس نقطه ای که ما در آن قرار داریم نقطه مهم رسانه ای است؛ شاید در کل دنیا نمونه ای مثل ایران پیدا نشود یا اگر پیدا شود یکی دو تا بیشتر نیست که باید اسم آن را جغرافیای رسانه ای، یا ژئونیوز یا ژئومدیا بگذاریم.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بعضی وقت ها جغرافیا با رسانه ارتباط پیدا می کند و ایران یک کانون رسانه ای است چون کانون خبر و رویداد است.
رضایی افزود: به یک تعبیر امروزی ایران می تواند کانون رسانه ای شود و خبرگزاری جمهوری اسلامی می تواند در این رابطه تلاش کند.

وی ادامه اداد: ایران به عنوان یک نقطه ژئوپولیتیک می تواند یک هاب (کانون) رسانه ای شود، در اطرافش مسائل مهم خبرساز و همچنین نفت و گاز در این منطقه است و برخورد تمدن ها و تلاقی قدرت های بین المللی در این منطقه وجود دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در سال 1379 تا 1381 زمانی که چشم انداز 1404 را می نوشتیم، به نقطه ای رسیدیم که اسمش را منطقه آسیای جنوب غربی گذاشتیم که از افغانستان و پاکستان شروع می شود و تا مصر ادامه دارد و از همان موقع ما تشخیص دادیم این نقطه یک نقطه حادثه آفرین برای 50 تا 60 سال آینده جهان خواهد بود.

رضایی افزود: نکته دیگر تابلوی جمهوری اسلامی ایران است که ملت ما بلند کرده اند و این تابلو یک تابلوی فرصت ساز و چالش آفرین برای دنیاست؛ یعنی جمهوری اسلامی به لیبرالیسم، اسلام آمریکایی، متحجرین، غرب زده ها و حتی داخل جهان اسلام به تکفیری ها تنه می زند و این یک ایدئولوژی، مکتب، تفکر و اندیشه نوینی است که هم برای بشریت فرصت ایجاد کرده و هم برای رقبایش جانشین.

وی ادامه داد: لذا خود این تابلو خبرساز است یعنی جمهوری اسلامی و این تابلویی که در ایران بلند شده، این، کار رسانه ای می خواهد؛ هم نقطه ای که در آن قرار داریم و هم تابلویی که بلند کردیم به فعالیت رسانه ای فوق العاده بالایی نیاز دارد.

رسانه، بخشی از اقتدار ملی ماست


دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به جرأت می توان گفت رسانه امروز یک بخشی از اقتدار ملی ما را تشکیل می دهد یعنی اقتدار ملی ما تنها توپ و تانک و کارخانجات و صنایع نظامی نیست بلکه رسانه بخشی از اقتدار ما را تشکیل می دهد.

رضایی افزود: در همین حادثه منا ملاحظه کردید یک کمپین خودجوش در کشورهای اسلامی تحت عنوان بی کفایتی آل سعود راه افتاد که چند ساعت طول نکشید که آنها پاتک رسانه ای در سایت ها راه انداختند و به دروغ گفتند بخشی از این مسایل زیر سر حجاج ایرانی بوده است و این نشان می دهد مسأله رسانه خیلی جدی و مهم است.

وی ادامه داد: امروز رسانه نه تنها بخشی از زندگی بلکه بخشی از اقتدار ما را به خودش اختصاص داده که امیدوارم همه رسانه های ایران چه خبرگزاری جمهوری اسلامی، چه سایر خبرگزاری ها، روزنامه ها، سایت ها و مجله ها، خبرنگاران و تحلیلگران، خودشان را بخشی از اقتدار ایران و سربازان و افسران وطن و اسلام بدانند و از کشور دفاع و این بخش از اقتدار ملی را تقویت کنند.

وی اضافه کرد: البته انتظار است که دولت و مجلس هم به آن شکل سنتی که خبرنگاری بیاید مصاحبه بگیرد نگاه نکنند بلکه هم دولت و هم مجلس باید در پشتیبانی و حمایت از رسانه ها به عنوان یک بخشی از اقتدار ملی نگاه کنند و نگاهشان را درست کنند و امروز نیازمند آن هستیم تا با یک نگاه جدید با رسانه ها برخورد شود.

رضایی با بیان اینکه دولت، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پشتیبان رسانه ها باشند، گفت: این دستگاه ها باید ضمن پشتیبانی از رسانه ها، نگاه ها را نسبت به آنها تازه و نو کنند و با نگاهی جدید با رسانه ها برخورد کنند.

مدیریت جدید مراسم حج عامل اصلی حادثه منا


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ارزیابی اش از حادثه منا که منجر به جان باختن و مصدوم شدن تعداد زیادی از حاجیان بویژه هموطنان ما شد، گفت: این حادثه نشان می دهد که می شد این رخداد تلخ را پیش بینی و از آن جلوگیری کرد.

رضایی خاطر نشان کرد: تصور می کنم نیرویی که امسال مراسم حج را اداره کرده آن نیروی قدیمی ایام حج نبوده و نیرویی جدید در صحنه آمد که به دلیل ناپختگی، عدم آشنایی و نداشتن اطلاعات این مشکل ایجاد شد؛ مدیریت جدید در اداره مراسم حج عامل اصلی حادثه منا بود.

وی با یادآوری سفر حجی که به همراه لاریجانی و شمخانی در سال 71 رفته بود، گفت: اداره کننده مراسم در آن دوران یک سرلشکر قدیمی و باتجربه بود و حتی طبق دعوتی که انجام داد، دوستان از مرکز کنترل آنها بازدید کردند و طبق آن گزارش نیروی اداره کننده مراسم تمامی کوچه ها و خیابان ها را با دوربین کنترل می کرد و این نشان می دهد تجهیزات پیشرفته ای در کنترل مراسم داشته اند که به طور حتم این تکنولوژی ارتقا یافته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: با توجه به این سابقه تاریخی متوجه می شویم اتفاقی که افتاده نشان از این دارد که چنین مدیریت های با تجربه ای عوض شده اند و نفرات جدیدی بر روی کار آمده اند.

رضایی تصریح کرد: دلیل این تعویض نیروها هم به دو دلیل می تواند باشد که یکی از آنها عوض شدن حاکمیت و جوانگرایی است؛ نوعی جوانگرایی شدید در آنجا ایجاد شده است؛ عامل دیگر هم اعزام نیروهای اصلی و سازمان یافته به یمن است چرا که قبلا فقط بمباران هوایی انجام می گرفت ولیکن در حال حاضر نیروهای زمینی عربستان هم در یمن حضور یافته اند.

وی خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب درباره این ماجرا شد و گفت: بهتر است دولت عربستان برای آنکه خود را از احتمالات این حادثه نجات دهد کمیته حقیقت یابی از کشورهایی که اتباعشان جان باخته اند تشکیل دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: بهتر است این کمیته حقیقت یاب از ایران، نیجریه و مصر تشکیل شود و عربستان هم نسبت به آن پیشگام شود و حضور داشته باشد؛ این کمیته هم بهتر است بررسی ها را از زاویه جهان اسلامی انجام دهد تا دیگر این اتفاق تکرار نشود؛ تکرار این حادثه ذهن مسلمانان را به خود مشغول کرده و ترس از وقوع دوباره آن دغدغه جهان اسلام شده است.

برجام پروژه انزوا سازی ایران را از بین برد


رضایی در پاسخ به این پرسش که ارزیابی شما از توافق ایران و 1+5 و برجام در ابعاد اقتصادی و سیاسی چیست، گفت: در بعد سیاسی توانستیم پروژه انزوا سازی ایران را بشکنیم و موفقیت ما در این زمینه بالاتر از ابعاد اقتصادی است؛ البته کسانی که می خواهند برجام را تحلیل کنند هر دو بعد آن را باید در نظر بگیرند.

وی اضافه کرد: البته در زمینه هسته ای عقب نشینی زیادی شد و محدودیت هایی اعمال شده که ظالمانه است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به ابعاد اقتصادی برنامه جامع اقدام مشترک اشاره کرد و گفت: در بعد اقتصادی وضعیت ایران از دوران تحریم بهتر می شود اما اوضاع از دوران قبل از تحریم بهتر نمی شود.

رضایی تصریح کرد: یعنی ما بعد از برجام به دوران قبل از تحریم نمی رسیم اما از دوران تحریم وضع ما بهتر خواهد شد.

وی افزود: برخی فشارها برداشته می شود و امکان تحریم های جدید کمتر خواهد شد اما علت اینکه به دوران قبل از تحریم برنمی گردیم این است که ریسک سرمایه گذاری ما به اندازه قبل از تحریم کاهش پیدا نکرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در تشریح این موضوع گفت: یعنی یک کمیسیونی در نظر گرفته اند که آنها نظارت می کنند چه کالایی وارد ایران بشود یا نشود و کالای دو منظوره را بررسی می کنند؛ اشکال دیگر این است گه اگر یکی از کشورهای مذاکره کننده شکایتی داشته باشد و آن شکایت در شورای امنیت رأی آورد می توانند تحریم ها را برگردانند که همین امکان برگشت ها حتی به صورت ضعیف نیز ریسک سرمایه گذاری را بالا می برد و اجازه نمی دهد که به قبل از تحریم ها بر گردیم ؛ لذا میزان سرمایه هایی که در ایران وارد خواهد شد آن میزان نیست که در ترکیه و عربستان در حال انجام است.

رضایی خاطرنشان کرد: پیشرفت در برجام بوده ولی محدودیت هایی وجود دارد و به همین دلیل کار تمام نشده و موضوع باید ادامه یابد تا تحریم ها به طور کامل برطرف شود و هم امکان برگشتش در اذهان از بین برود.

وی اضافه کرد: راه حل این موضوع هم این است که بیمه ای شکل بگیرد و این بیمه کاهش ریسک احتمالی تحریم نام بگیرد یعنی کسانی که می خواهند سرمایه گذاری کنند مورد بیمه قرار بگیرند که اگر اتفاقی افتاد این بیمه بتواند جبران کند؛ در این باره نیز ایران به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد بلکه همه کشورهایی که تمایل به همکاری دارند باید یک بیمه مشترک درست کنند تا زیان های احتمالی سرمایه گذاران پوشش داده شود

آمریکا به دنبال پروژه انزوا سازی ایران بود


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به تحلیل سیاسی برجام پرداخت و گفت: از نظر سیاسی آمریکایی ها به دنبال پروژه انزوا سازی بودند.

رضایی به نقشه های آمریکا در گذشته برای حمله به ایران اشاره کرد و گفت: آمریکا به دنبال منزوی کردن ایران بود و می خواست از طریق حمله نظامی به این کار اقدام کند تا کشور ما نیز همانند افغانستان و عراق شده و نتواند از پوسته خود خارج شود اما بخاطر توانمندی نیروهای مسلح ما نتوانست چنین اقدامی را انجام دهد.

وی به نیت اسراییل و آمریکا برای حمله نظامی اشاره کرد و گفت: ایهود باراک فاش کرد که اسراییل سه بار قصد حمله را داشته که موفق نشد و از طرفی بوش هم فاش کرد که دنبال حمله بوده اما پنتاگون به وی گفت که در صورت حمله ایران پاسخ خواهد داد و از این برنامه منصرف شده است.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: آنها می خواستند با نظامی کردن محیط ایران ما را به انزوا ببرند و ایزوله کنند؛ اگر به ایران حمله می شد ایران ایزوله می شد؛ این کار را نتوانستند انجام دهند و سپس پروژه تحریم ها و جو سازی و فضا سازی علیه ما را شروع کردند و شایعه اینکه ایران می خواهد بمب هسته ای اسلامی تولید کند را راه اندازی کردند.

رضایی ادامه داد: اینکه ایران می خواهد هسته ای شود را غربی ها مطرح کردند و امیدوار بودند مانور تبلیغاتی شان بگیرد و رهبر انقلاب بعد از این فضا سازی ابتکار به خرج دادند و دستور دادند که غنی سازی را توسعه دهید.

وی یادآور شد: آمریکا ابتدا نسبت به این موضوع باور نداشتند و حتی در مذاکرات تروییکا در جلسات شرکت نمی کردند اما وقتی رهبری فرمودند پلمپ ها را باز کنید و غنی سازی به 20 درصد رسید همه پای میز مذاکره نشستند و از ترسشان حضوریافتند؛ آنها می خواستند ما را منزوی کنند ولی یک میز بزرگی درست کردند که با این میز انزوای ما شکست و همه دور آن نشستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: مذاکرات به یک کانالی برای ورود مجدد ما به روابط بین الملل تبدیل شد؛ ما اکنون دوباره از طریق مذاکرت در روابط بین الملل وارد شده ایم.

رضایی به مدیریت خوب رهبر انقلاب و تلاش تیم مذاکره کننده هسته ای اشاره کرد و افزود: مذاکرات تبدیل به فضای جدید روابط بین الملل برای ایران شد و لذا این موضوع از بعد سیاسی قابل توجه است.

وی تأکید کرد: اگر بخواهیم به برجام نمره مثبت دهیم اول به بخش سیاسی نمره می دهیم و بعد اقتصاد؛ البته در بعد هسته ای محدودیت های زیادی پذیرفتیم که ثمره آن منفی است.

رضایی خاطر نشان کرد:البته اینکه آنها چه برنامه هایی از برجام دارند و می خواهند چه کاری کنند یک بحث دیگر است چو ن زمان هایی که تعیین کرده اند مشکوک و هدفمند است.

کسانی که در انتخابات، برگزیده می شوند پاسخگوی مردم باشند


رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در آستانه انتخابات هستیم آرایش سیاسی احزاب و تشکل های سیاسی را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: آرایش سیاسی مشابه گذشته است. فقط ما تقاضا می کنیم به همدیگر نپرند.

وی افزود: یعنی بعد از سی و اندی سال از برگزاری انتخابات در کشور آرامش را حفظ کنند و بالاخره انتخابات است و می آید، می رود و تمام می شود. مهم این است کسانی که در انتخابات، انتخاب می شوند پاسخگوی مردم باشند و به وعده و وعیدهایی که می دهند عملیاتی کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد ترکیب مجلس آینده نیز گفت: فکر می کنم مجلس آینده مجلسی رقابتی تری باشد و گروه اقلیت تعدادشان بیشتر می شود.

شفافیت در انتخابات مورد تأکید است


رضایی در پاسخ به این که با توجه به این که انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در برخی کلان شهرها به صورت الکترونیکی برگزار می شود و صندوق های انتخاباتی نیز تغییرات پیدا کرده اند برنامه های مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به این موضوع چیست؟ گفت: در مجمع روی بحث های اجرایی صحبت نمی کنیم و حق هم نداریم چرا که در کار قوای دیگر دخالت می شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اینکه رای گیری الکترونیکی یا دستی باشد ما وارد این مسائل نمی شویم و شکل اجرایی آن مربوط به وزارت کشور و شورای نگهبان است که در این خصوص به چه نتیجه ای برسند.

وی گفت: اما در سیاست های کلی انتخابات که تصویب کردیم شفافیت را خیلی مورد تأکید قراردادیم یعنی این که در انتخابات چه ابزاری از نظر تبلیغات و آگهی های عمومی که به مردم داده می شود شفافیت کاملا رعایت شود.

ورود روسیه را مثبت می دانیم/ یک ائتلاف جدید را پیش بینی می کنم


رضایی در پاسخ به این سوال که با توجه به ورود روسیه در جنگ سوریه علیه تروریسم و تحولات این منطقه پیش بینی شما از تحولات چیست؟ گفت: ورود روسیه بدون نوعی رایزنی با بعضی از کشورهای اروپایی مخصوصا آلمان نبوده است یعنی برداشت من این است برخی کشورهای اروپایی موافق شرکت روسیه هستند.

وی ادامه داد: آمریکا اول موافق نبود ولی الان آنها هم یک نوع همراهی را نشان می دهند بنابراین ورود روسیه یک ورود سیاستمدارانه است و بی تاثیر هم نیست.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که جمهوری اسلامی هم مخالف ورود روسیه به این کار نیست، گفت: چون مسأله تروریزم یک مسأله و تهدید جهانی است و همه موظف هستند علیه تروریزم فعال شوند.

وی یادآور شد: اشکال اساسی ما با آمریکایی ها این است که اصلا آمریکایی ها در مبارزه با تروریزم تبلیغات می کنند و آنها مبارزه جدی نمی کنند. شک و شبهه های زیادی هم در این زمینه وجود دارد که نیروهایی در داخل آمریکا با تکفیری ها همکاری می کنند.

رضایی اضافه کرد: ورود روسیه را مثبت می دانیم و احتمال پیوستن کشورهای دیگر مثل چین هم دور از انتظار نیست بنابراین یک ائتلاف جدید در منطقه علیه تکفیری ها را با حضور ایران، عراق، سوریه و روسیه و بعضی از کشورهای دیگر را پیش بینی می کنیم البته ما از کشورهای اروپایی هم تقاضا می کنیم که در این مبارزه با تروریسم شرکت کنند و در دیدار سفیر آلمان هم گفتم که شما هم بیایید و سهمی علیه این تروریسم که می گویید و تبلیغات می کنید داشته باشید.

عملکرد دولت از بعد سیاست خارجی مثبت است


دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که ارزیابی تان درباره عملکرد دولت یازدهم در دوسال گذشته با توجه به شرایطی که کشور با چالش های زیادی روبرو بود چیست؟ گفت: عملکرد دولت یازدهم از بعد سیاست خارجی مثبت است یعنی دولت در این زمینه تلاش های زیادی کرد که تبلیغاتی که علیه ایران شکل گرفته بود آنها را خنثی و روابط بین المللی ایران نیز گسترش بیشتری پیدا کند. ولی باید مراقبت کنند که نفوذ آمریکا و اسرائیل در کشور ما صورت نگیرد.

تأکید ما اقتصاد مقاومتی است


وی یادآور شد: اما در بعد اقتصادی نیازمند تحول بیشتری هستیم و پیشنهاد ما به دولت این است که در زمان باقی مانده دست به یک ابتکاراتی بزند تا در سال آینده شاهد تحول خوبی در زمینه اقتصاد باشیم و تأکید ما هم روی اقتصاد مقاومتی است.

رضایی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی طوری طراحی شده که با همین منابع داخلی خودمان می توانیم سرمایه گذاری ها را توسعه داده و اشتغال را بالا ببریم.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: الان بزرگترین مشکل اقتصاد کشور بیکاری است به خصوص در بین تحصیلکردها آمار بیکاری بسیار بالا است.

وی یادآور شد: سالانه یک میلیون تحصیلکرده وارد جامعه می شوند که نیاز به کار دارند و وارد حوزه اشتغال می شوند که به نظر می رسد دولت در این زمینه مشکلاتی دارد. بنابراین تأکید ما به دوستانمان در دولت این است که روی این موضوع جدی تر باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۷
انتشار یافته: ۲
1
1
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل