بازدید 12034
برای وزرای اقتصادی دولت؛

راه حلی ساده برای بیرون کردن «رخت عزای یارانه» از تن وزرای اقتصادی دولت

«عذاب الیم»، «شب عزای دولت» و تعابیر این چنینی، اصطلاحاتی است که این روزها، وزرای اقتصادی دولت، در مورد پرداخت یارانه نقدی به مردم به کار می برند. دولتی ها به راحتی می توانند از این عذاب خلاص شوند و رخت عزا را از تن به در کنند؛ اگر بخواهند و بی خیال انتخابات شوند.
کد خبر: ۵۳۳۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵ 24 September 2015
آذر سال 89 بود که زمزمه های اولین پرداخت یارانه های نقدی، همه فضای کشور را پر کرد. در آن زمان عده ای به تبعات تورمی آن اشاره می کردند، ولی برخی آن را نعمت الهی دانستند و حتی کار تا جایی پیش بردند که آن را پول امام زمان (عج) نامیدند.

به گزارش«تابناک» حال که نزدیک به پنج سال از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها می گذرد، زمزمه های دیگری به گوش می رسد که آهنگ آن کاملاً با آذر 89 متفاوت است. این بار همه از پایان احتمالی پرداخت نقدی سخن می گویند. در بهترین حالت از حذف پردرآمدها و یا کاهش پرداخت نقدی سخن به میان می آید.

دولت جدید نیز با توجه به وعده انتخاباتی خود مبنی بر ادامه پرداخت نقدی یارانه ها در این دو سال پرداخت یارانه نقدی را ادامه داده است؛ هرچند تلاش های بی ثمری نیز برای کاهش پرداخت یارانه نقدی انجام داد که هیچ یک به نتیجه خاصی رهنمون نشد.

با این حال از ابتدای امسال دولت چراغ خاموش اقدام به حذف برخی پردرآمدها از دریافت یارانه ها کرده است. اما هنوز آمار دقیقی از شمار حذف شدگان موجود نیست.

پرداخت یارانه نقدی به قدری این روزها برای دولت سخت شده که چندی پیش، آقای زنگنه، وزیر نفت در پاسخ به این پرسش مجری که از وی پرسید، احساس خود را درباره واژه هدفمندی یارانه ها بگویید، گفت: «خیلی عذاب آور است».

در همین زمینه، کمی پیشتر، علی طیب نیا وزیر اقتصاد نیز به دلیل عدم تناسب مبلغ یارانه ها با وضعیت درآمدی موجود دولت، شب های قبل از واریز یارانه نقدی برای دولت را «مصیبتی بزرگ» خواند و البته در آخرین نشست هیأت دولت در روزهای اخیر، خبر عارضه قلبی طیب نیا و بستری شدن او در بیمارستان به گوش رسید.

در حالی مسئولان دولتی این روزها از روز پرداخت یارانه ها به عذاب الیم یاد می کنند که می توانستند از طریق اجرای قانون، کشور را در این وضعیت قرار ندهند. در واقع زمانی که دولت قبل به دلایل متعدد، حاضر به اجرای دقیق قانون هدفمندی یارانه ها نشد و یارانه نقدی را بیش از پیش بینی قانون (50 درصد درآمد حاصل از هدفمندی) به مردم پرداخت کرد، دولت یازدهم نیز دقیقاً همین روش را ادامه داد.

در واقع دولت سابق و یازدهم با ادامه پرداخت یارانه نقدی بدون رعایت قانون باعث شده اند که برخی از مشکلات بعضاً جبران ناپذیر برای اقتصاد کشور ایجاد شود.

حال پس از کشمکش های فراوان در ارتباط با پرداخت یارانه نقدی، یک منبع آگاه در گفت و گو با یک خبرگزاری اعلام کرده است، برنامه ریزی شده تا در صورت امکان، حدود 6 میلیون تن غیر نیازمند تا پایان سال از جمع یارانه بگیران حذف شوند.

وی در ارتباط با شیوه شناسایی افراد پردرآمد برای حذف یارانه بیان می کند، افرادی که ماشین بالای 80 میلیون تومان و ملک و املاک به همراه حقوق 3 تا 4 میلیون تومان داشته باشند، به همراه دیگر اطلاعات به دست آمده، حذف خواهند شد. افرادی که خانه بالای 200 میلیون تومان داشته باشند و در دیگر شاخص‌ها وضعیت خوبی داشته باشند، نیز از فهرست یارانه بگیر کنار گذاشته خواهند شد.

البته این 5 یا 6 میلیون نفر نیز که اعلام شده است، حذف خواهند شد، به این دلیل است که 3 هزار میلیارد تومان از اعتبار یارانه نقدی کاهش یافته و طبق قانون دولت موظف است، افراد غیر نیازمند را حذف کند.

در حالی صحبت از طرح دولت برای حذف 6 میلیون یارانه بگیر می شود که برخی نمایندگان مجلس نیز در طرحی با قید دو فوریت قصد داشتند از این طریق از سال 1395 پرداخت یارانه نقدی حذف شود. در این طرح که به امضای علی مطهری، نادر قاضی پور، احمد امیرآبادی، علیرضا محجوب، مهرداد لاهوتی و ... رسیده بود، در صورت تصویب مبلغ یارانه نقدی از 45 هزار و 500 تومان فعلی به 30 هزارتومان کاهش می یافت و سه ماه بعد این میزان به 15 هزار تومان می رسید. در نهایت نیز از سال 95 هم پرداخت یارانه به جز افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قطع می شد.

نادر قاضی پور، یکی از امضا کنندگان طرح اما خبر داد به جز وی، مطهری، محجوب و مصباحی مقدم، دیگر امضا کنندگان، امضای خود را پس گرفته اند و طرح منتفی شده است.

اما به یقین این موضوع پایان ماجرا نخواهد بود و دولت در آینده نیز شب های عذاب الیم خواهد داشت؛ بنابراین، به نظر می رسد دولت از طریق اطلاع رسانی صحیح و همچنین بیان واقعیات پرداخت یارانه، هر چه زودتر اقدام به اجرای عملی قانون هدفمندی در آخرین سال اجرای پنج ساله آن کند.

امروز خبرهایی که از بخش تولید، درمان و... به گوش می رسد، حاکی از مشکلات عدیده این بخش از کشور است که اگر بر اساس قانون، سهم آنها از یارانه پرداخت شده بود، امروز شاهد این همه بیکاری و ضررهای اقتصادی نبودیم.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر