بازدید 48757

پول هایی که خودروسازان در خارج کشور هدر داده اند!+اسناد

در روزهای اخیر، اسنادی در اختیار «تابناک» قرار گرفته که نشان از بی مسئولیتی های مدیران گذشته مجموعه هایی مانند ایران خودرو دارد؛ اسنادی که نشان می دهد در گذشته به دلیل اشتباهات مکرر خودروسازی ها دچار خسارات زیادی شده اند و اکنون برای جبران آنها با وجود پایین آمدن قیمت مواد اولیه، قادر به پایین آوردن قیمت های خود نیستند.
کد خبر: ۵۳۰۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸ 19 September 2015
پول هایی که خودروسازان در خارج کشور هدر داده اند!+اسناد گاهی حمایت از تولید داخل آن گونه که باید به کام مردم ننشسته و عده ای از مدیران با سوءمدیریت خود، تلاشی را که مجموعه نظام برای افزایش تولید داخل و ایجاد اشتغال پایدار در کشور انجام می دهد، با چنین سوءمدیریت هایی هدر می دهند.

به گزارش «تابناک»، این سوءمدیریت ها باعث شده تا یک صنعت آنقدر هزینه بر و گران تمام شود که همین مدیران برای جبران این هزینه ها مردم را به دردسر بیندازند و خود ضربه ای جبران ناپذیر به سیاست های نظام در جهت حمایت از تولید داخلی وارد کند.

برای مثال در روزهای اخیر، اسنادی در اختیار «تابناک» قرار گرفته که نشان از بی مسئولیتی های مدیران مجموعه هایی مانند ایران خودرو دارد؛ اسنادی که نشان می دهد در گذشته به دلیل اشتباهات مکرر، خودروسازی ها دچار خسارات زیادی شده اند و اکنون برای جبران آنها با وجود پایین آمدن قیمت مواد اولیه، قادر به پایین آوردن قیمت های خود نیستند.

بنا بر این گزارش، در روزهای گذشته، اسنادی از سرمایه گذاری های یکی از خودروسازی ها در کشور آذربایجان منتشر شد، که گواه این گونه بی مسئولیتی مسئولان این مجموعه های بزرگ خودروسازی بود؛ اما ماجرا تنها به تولید خودرو در آذربایجان ختم نمی شود و اسناد زیادی وجود دارد که نشان می دهد، ضررهای این خودروسازی بیش از این مقدار بوده است.

بنا بر اسناد به دست آمده، به جز ساخت کارخانه و وارد آمدن خسارت بابت شکست پروژه در این کشورها، معاملاتی نیز با برخی از این کشورها صورت گرفته و مقادیر زیادی خودرو به کشورهای حاشیه خزر صادر شده و تا کنون مقادیر حاصل از فروش این خودروها به کشور بازنگشته است و همچنان خریداران به این خودروسازی بدهکار هستند.



بنا بر اسناد موجود، در سال 90 این خودروساز داخلی قراردادی با چند شرکت آذری و اکراینی امضا می کند و به موجب آن، طرف ایرانی متعهد می شود 800، 1700و 10000 دستگاه خودرو به صورت CBD و SKD به یکی از شرکت ها و 7500 دستگاه دیگر را به یک شرکت دیگر بدهد (مطابق اسناد خودروها سمند بوده است) اما بعد از تحویل خودرو به خریدار، هنوز خریداران مبالغ قابل توجهی از این خودروها را به ایران نداده اند.

اما باز هم ماجرا در اینجا تمام نمی شود، مطابق قانون، پرداخت پورسانت و حق کمیسیون در معاملات بین المللی خلاف قانون است؛ اما با این حال طرف ایرانی حاضر می شود در قبال خرید خودروهای ایرانی به طرف قرارداد، خود مبالغ کلانی که حدود 9 میلیون دلار می شد، پرداخت کند.

حق کمیسیون پرداختی طرف ایرانی به خریداران خود؛

1- کمیسیون 12 درصد طی نامه شماره ........84103

2- کمیسیون 13 درصد طی نامه شماره ........84103

3- کمیسیون 15 درصد طی نامه شماره ........8400

کل مبلغ کمیسیون: 8988726.38 دلار


با نگاه دقیق به این تخلفات، درک اینکه چرا امروز خودروسازی ها قادر به کاهش قیمت ها نیستند، آسان تر می شود، اشتباهات فاحش رخ داده در گذشته، آنقدر هزینه ها را برای این خودروسازها بالا برده است که حتی اگر بخواهند هم نمی توانند در قیمت های خود تغییر ایجاد کنند.

دریافت وام های کلان از بانک های داخلی و خارجی برای احداث کارخانه و خط تولید در کشورهای خارجی، عدم وصول مطالبات خودروسازی ها از بابت صادرات تولیدات داخل و چندین مورد دیگر، باعث بالا رفتن هزینه تولید در کشور شده که متأسفانه هزینه این ها را باید خریداران داخلی پرداخت کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۸۷
انتشار یافته: ۸۷
چرا از کارخانه های سوریه و ونزوئلا نمی نویسی که چقدر هزینه شده است؟ بیهوده و بهدستور کی شده است
خدا قوت!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
واقعا خدا قوت... همین اعمال باعث شد تحریمها اینقدر روی کشور فشار وارد کنه و گرنه تحریمها به خودی خود اینقدر نمیتوانست اقتصاد ما رو خورد کند
تازه اون سندی که منتظر کردید که قیمت ارزش کل خودرو های صادارتی رو زده خیلی جالبه. یه تقسیم کوچیک اگه بزنید میبینید که هر خودرو با قیمت 7400 دلار صادر شده. یعنی 21 تومن. ولی از ما بابتش 40 تومن میگیرند.
ای بابا نگید آقا، آقای وزیر ناراحت میشن
اولش خواستم بگم بیچاره مردم ایران؛ ولی این چیزیه که خودشون خواستن.
خوب این هزینه ها و سو مدیریت ها به مردم ما چه ربطی داره!؟!؟؟ هرکی ادعای حمایت از خارجی ها و کشورهای دوست و برادر را دارد لطفا از جیب مبارک هزینه کنه نه از جیب ملت
به خدا مسولین فردای قیامت همشو باید پاسخ بدین اگر اعتقادی به این چیزا دارید!!؟؟
تاوان بی کفایتی مسئولان را جیب مردم جبران میکنه!!!!!!!!!!!!!!!
واقعا دستشون درد نکنه. حالا این افشا گر کی بود . احتمالا باید بره تو روسیه پناهنده بشه.
هرکسی خودرو داخلی صفر بخره خیانت کاره...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
والبته خارجي.
ايكاش اشاره اي هم ميشد به هزينه هاي آموزشي كلاني كه اعزام كارشناسان خودروسازان به كشورهاي خارجي داشتند و هيچ ثمري نداشته است.
با سلام
این اسناد باید به رویت وزیر صنعت ، نمایندگان مجلس و همچنین کاسه داغتر از آش نعمت بخش (گران بخش) برسد و ایضا بازرسی کل کشور که ظاهرا اصلا کاری به بازرسی ندارند برسد.
اشتباه بوده یا مقصرند؟ کار غیر قانونی انجام شده نه اشتباه.
یکی نبوده به این نوابغ بگه شما که پیکانم نمی تونید بسازید، رو چه حسابی میاید ادای خودروسازی های واقعی رودر میارید؟! مگه فک کردین شما تویوتا یا فورد ین آخه؟ شدیدا مضحکه! احداث خط تولید پراید و 405 30 سال پیش در کشورهای دیگر. خداییش جوکهو اصلن قابل هضم نیست این کارای خودروسازا. اصلن مشخص و واضحه که مدیرای خودروسازی حقیقتا چیزی از خودرو نمی دونن.آخه چرا مملکت یک درصد هم تخصص محور نیست؟
تابناک ـ چرا وزیر محترم رو اینقدر اذیت میکنی ؟؟
صنعتی که حساب و کتاب نداره
همون بهتر که به خاک سیاه بشینه
به درک
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
منتهی تاوان این بی تدبیری را باید مردم پرداخن کنند.
درود به تابناک با این حقایقی که از بی کفایتی برخی از مدیران بیان می کند. ما از دست این مدیران به کی باید شکایت کنیم؟
یعنی اینکه خربزه رو این آقایون و مسئولان خورده اند ولی پای لرز خربزه خوردن رو به مردم سپرده اند.
اين پورسانت ها روي كاغذ به طرف خريدار داده
شده است ولي در اصل بين خريدار و فروشنده تقسيم ميشود اين را از كساني بپرسيد كه با
مجموعه كشورهاي سابقا" عضو شوروي آشنا هستند .
آقاي نعمت زاده و نعمت بخش اينها را نميدانند!!!! خيلي خوب ميدانند ولي متاسفانه مردم را محرم نميدانند و اينها را نميگويند.
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
وجودهردوشون ماشاءا... سرشارازنعمت است برای مردم.
هر دم از این باغ بری میرسد
تازه تر از تازه تری میرسد
(( ادامه کمپین نخریدن خودرو صفر داخلی ))
مردم حق دارند نخرند .
با سلام. بعد از 35 سال ایران خودرو افتخار می کند که ماشین های چینی را مونتاژ می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
آخ که حرف دل ما رو زدی، واقعا باید برن خجالت بکشن
یک دادگاه برای این بی کفایتی ها نمیخواد برگزار بشه !!!!!!!!
پاسخ ها
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
بزار دادگاه بابک زنجانی و ..... تمام بشود ،
ان شائ الله وقت بسیار است
به امید خدا و با وجود مردم فهیمی که داریم این غائله به پایان می رسه و دیگه شاهد این مسائل نخواهیم بود
کمپین ما = وحدت ما
ضعف ما نیروی کار متخصص و حتی تکنولوژی نیست، ضعف دولت ما در مدیریت است.
اگر قرار است در اقتصاد پیشرفتی حاصل شود، اولین کاری که باید انجام شود اخراج این همه مدیر ناکارآمد و بیسواد و جایگزینی با افراد شایسته است.
خودروسازی تنها نمودی از ضعف مدیران دولتی استف دولتی هایی که فقط هزینه برای کشور داند و بازده آنها بسیار بد است.
چه اشکال دارد اگر ما هم مدیر وارد کنیم؟؟؟بسیاری از کشورهایی که قادر به توانستند پیشرفت کنند به واردات مدیران پرداختند!!!
بي مديريتي پدر اين كشور رو در اورده كجا بوديم كجا رسيديم
از انتشار دهنده متشکریم
همینه دیگه وقتی پای دولت در کار باشه فساد هم ایجاد میشه چرا دولت دست از سر خودروسازا برنمیداره و کامل خصوصی سازیش نمیکنه ؟
کار از ریشه مشکل داره انقد نمیخریم تا ورشکست بشن
اینها معلوم نیست بنگاه اقتصادی هستند یا بنگاه زد وبند و ضرر دهی
انگار ما ملت روی گنج نشسته ایم که خراب کاری خودروسازی ها را جبران کنیم و به ریش ما بخندند، ایشالا ورشکست بشن تا حالیشون بشه
پاسخ ها
مسلم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
ايشالله
ضررشو من و تو باید بدیم، زورشون به ما میرسه.
منم تنها کاری که در توانم است اینکه: " خودروی صفر نخرم"
در این لگن سازها رو ببندند مردم راحتترند
پاسخ ها
کمال
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
اگر لگن سازیه تو هم بساز.
یعنی مردم باید هزینه سوء مدیریت آقایان را بدهد یا دولت که همیشه از خودرو سازها حمایت میکند.
قابل توجه مدیران مدیریت جهانی کن ایرانخودرو
خدا شاهده اون موقع که سایت سوریه و سنگال رو راه انداختن، پدرم گفت فاتحشون خوندست... اینقدر که پول بیت المال ایران رو بردن خارج سرمایه گذاری کردن. حالا هم حقشونه...
دولت حامی سرسخت خودروسازهاست و به ملت پشت کرده.
انشاله جوابش رو در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری خواهیم داد
پاسخ ها
مسلم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
حتما ميديم
بعد طرف با کمال بی شرمی میاد پشت تلویزیون میگه : " خودرو باید گران بشه" پولهاتو حیف و میل نکنید، پولشم از ملت نخواین
سایت خبری یعنی سند رو کردن
آفرین تابناک
یاد سایت های خارجی افتادم که افشا گری می کنند
حالا هزینه اینها رو ما باید با جان و مال خودمون بدیم!
آقا در هیچ جای دنیا اینطور نیست که مدیری تخلف کند و یا تصمیم اشتباه بگیرد و ضرر بزند و سپس راحت بچرخد و انگار نه انگار . بالاخره یکی باید جلوی این ادم های متخلف و بی کفایت بایستد و از این ها جواب بخواهد و طلب ضر و زیان کند یا نه ... تا کی می خواهید بی خیال بیت المال و مردم باشید...
هردم ازین باغ بری میرسد
خانه از پایبست ویران است
عمرا اگه یه قرون دیگه توی جیب شما بریزم
باشد که انشاا... تخته شه این صنعت که هم زیان مالی به ملت تحمیل میکنه هم زیان جانی !!!
عدم تمرکز کارخانه های خودرو سازی و هزینه حمل و نقل هم باعث گران بودن خودردو است
مطمئن باشین اینها فقط بخشی از تجارب ارزنده مدیران خودرو سازی کشور است...
ضرر باید از جیب خود کسانی که قرارداد را بسته اند تامین شود و محاکمه شوند و چون از جیب ملت میرود چیزی جز مال حرام و اتش زدن بیت المال مسلمین نیست .
پاسخ ها
ساني
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
بيت المال يعني پول مردم تو كشور ما چيزي به نام پول مردم وجود نداره يا مال دولت قيلي بوده يا مال دولت فعلي
عالی بود تابناک
ممنون از اطلاعات شما اما اینها فقط بخشی از سوء مدیریت مدیران ویران خودروست که باید هزینه آن را ما ملت مظلوم بپردازیم
وقتی اقتصاد دولتی باشد و یا حمایت بیدریغ دولت را داشته باشد آیا انتظاری غیر از این میتوان داشت؟
مگان سوار مغرور انکار می کند
آذر ي و اكرايني ؟
پس ونزوئلا ، سوريه ، عراق ، .... چي شد ؟
بچه ناز پرورده صنعت ایران . صنعت خودروست . انقدر این بچه لوس تربیت شده که حق خودش رو نمی تونه بگیره . و فقط به هر بهانه ای مردم رو تحت فشار قرار میده .
میگن کودکی که بد تربیت بشه روزگار خوب تربیتش میکنه .
آره ديگه . وقتي شفافيت نباشه و همش بگير و ببند باشه ميشه اين.
تمام اینها قبول
اما ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه است
باید اجازه داد این شرکت ها در فضای رقابت سالم ورشکست بشوند شاید این اتفاق باعث بشه شرکت های جدیدی از دل این شرکت دربیاند و سایه مدیریت دولتی که کار رو به اینجا رسانده از سر صنعت خودرو حذف شود
مدیریت جدید منابع انسانی جدید ایران خودرو دیزل افتاده به جون پرسنل میگه یا بازخرید شوید یا دیگه نه اضافه کاری خواهید داشت . حقوقتون رو هم معلوم نیست بدیم
اين مدارك چيزي رو اثبات نمي كند اونها بدهكار بودن و احتمال زياد تا الان پرداخت كردند
پس حقشونه.باید ورشکست بشوند تا بدونند تاوان مدیریت غلطشون را خودشون باید پس بدهند نه مردم بدبخت.
بعلت کارکرد بالا من دو سال یه ماشین عوض میکردم حالات قسم خوردم که این لگن فعلی را ده سال نگه دارم اگرنشد بی ماشین بمونم و از کمپین صفر نخرید حمایت کنم تا شاید ..............
اميدوارم هر چه شود كارگران بي پناه شركت هاي خودردسازي بدبخت نشوند. مديران ارشد كه ككشان هم نمي گزد.
تابناك عزيز من از چند نفر شنيده ام كه اين دو شركت براي اينكه به مردم وانمود كنند كه بازار رونق دارد و مردم خودروي صفر مي خرند روزانه ماشين هاي حمل خودرو را با خودروهاي صفر در شهرها مي چرخانند.. خبر تقريبا موثق است. مردم اگه كمي ديگر تامل كنيد و هوشيار باشيد ان شاا.. اين فرغون سازان به سزاي ظلم هايي كه در حق اين مردم بينوا كرده اند ميرسند.
این مسخره است خودروسازهای ایرانی در کشورهای دیگه کارخانه می سازند تا برای جوانان آنها تولید اشتغال شود!!!!
دستی از غیب باید برسد و کاری بکند
چه فایده؟
به نظرتون انتشار این اسناد سر سوزنی در مدیران خودرو ساز تأثیر میگذارد؟
این مدیرها فقط به فکر حفظ موقعیت خودشون هستند و در نظر اونها حقوق مردم هیچ ارزشی نداره.
چرا تو كشور ما اينقدر مدرك رو ميشه ولي اب از اب تكون نميخوره .اصلا نظمي قانوني چيري هست ...؟!!
اين سايتها بنا به دستور دولتهاي وقت ساخته شده و تصميم مديريت ها نبوده اين سايتها با پول سهامداران و تحميل هزينه به مردم ساخته شد
چرا شما دست از سر خودرو سازها بر نميدارين . فقط خودرو گرون شده . بقيه چيزا گرون نشده . بس كنين ديگه بابا
خودرو سازها و حامیان انها عادت کردن تاوان بی تدبیری و سواستفاده از منابع کشور را از جیب مردم پرداخت کنند از تمام مردم خواهش می کنم یکبار برای همیشه جلوی این ریخت و پاش بی حساب و کتاب را با نخریدن خودرو داخلی بدهند.
واقعا جای تاسفِ مردم مظلوم واقع شدند
خدا قوت. دست شما درد نکنه که دارید گند های این به اصطلاح مدیران و خودرو سازان را رو می کنید.
وقتی مردم صبور ما هزینه های بی کفایتی و بیسوادی مسیولین را از جیب خودشان پرداخت مینمایند دیگر اعتراض و ناراحتی مفهومی ندارد
شعار ملت عزیز ما==خرید خودرو صفر چه داخلی و چه خارجی کاملا ممنووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووع.ختم کلام.
به قول سردار نقدی، این همه توی صنایع فضایی و موشکی اینقدر پیشرفت کردیم ولی این خودروسازی ها از پیکان به پراید رسیدن...
دستور این سیاستگذاریها توسط شخص آقای احمدی نژاد داده شده و مدیران وقت و گذشته صرفا جهت ماندن در سمت خود دستورات را پذیرفتن
خود مدیران ارشد و مدیران میانی اشراف کامل به اقتصادی نبودن این پروژه‌ها داشتند
تقصير اقتصاد رفاقتي مسئولين جمهوري اسلامي است .
مردم و كاركنان خودرو سازي ها چرا بايد تاوان بدهند.
این گند کاری ها با دستور مستقیم احمدی نژادانجام شده است
اینها نتیجه مدیریت فرمایشی محمود خان است
خوب معلومه دیگه وقتی بازار انحصاری باشه و بدونن که هیشکی توان رقابت باهاشون رو نداره و هر چی بخوان می کنن چوب حراج میزنن به اموال مردم و هزینه رو می کشن روی مردم بیچاره!
تازه قیمت واقعی خودرو در عراق و افغانستان و ... چقدره؟ مستندات عینی نشون میده که مفت میدن به خارجیا و هزینه ش رو از حلقوم مردم میکشن بیرون؟ آقا ما این خودروسازی رو نمیخوایم درش رو تخته کنید
مهمترین سوال اینه که وقتی همه تو سایپا و ایران خودرو میدونن که کارخونه زدن خارج کشور براشون فقظ ضرره با دستور کی مجبور شدن این کار رو بکنن؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل