بازدید 3382

درآمدزایی صدا و سیما از ورزش همگانی!

با وجود آنکه ترویج فرهنگ ورزش همگانی جزو وظایف ذاتی رسانه ملی به شمار می‌رود و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز بارها بر ضرورت توجه ارگان‌های مسوول بر توسعه ورزش همگانی تاکید کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد صداوسیما به وظایفش در این راه عمل نمی‌کند.
کد خبر: ۵۱۲۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹ 29 June 2015

به گزارش ایسنا؛ در جوامع توسعه یافته ورزش همگانی همواره به عنوان یک بخش مهم محسوب شده و برای توسعه آن ارگان‌های دولتی و خصوصی هزینه‌های بسیاری می‌کنند و در این میان نقش شبکه‌های تلویزیونی به جهت تاثیرگذاری و نقش فراگیر آنها همواره دارای اهمیت فراوان بوده است.

در ایران نیز توجه به ورزش همگانی همواره یکی از دغدغه‌های مسولان نظام بوده و حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها به صورت ویژه نسبت به توسعه و ترویج ورزش‌های همگانی و فرهنگ‌سازی در این زمینه تاکید مکرر داشته‌اند و همواره و در هر فرصتی، مسوولان را برای توجه به این بخش، ترغیب و توصیه فرموده‌اند.

اهمیت ورزش همگانی چنان بوده و هست که ایشان در یک جمله کلیدی فرموده‌اند،"فراگیر شدن ورزش همگانی نیاز اساسی کشور است".

حال با تمام این تاکیدات، به نظر می‌رسد که در بخش فرهنگ سازی برای توسعه ورزش همگانی، نهادهایی چون صدا و سیما که مطابق قانون وظیفه فرهنگ‌سازی در حوزه عمومی جامعه و اطلاع‌رسانی را بر عهده دارند، آنچنان که باید همکاری لازم را با سازمان‌های متولی ورزش همگانی ندارند.

صدا و سیما به عنوان رسانه‌ای ملی و البته بزرگترین نهاد اطلاع‌رسانی در ایران، برای ترویج ورزش همگانی نه تنها کمترین همکاری را با نهاد‌های مرتبط با این حوزه ندارد، بلکه برای تروج ورزش همگانی پول طلب کرده است.

دکتر غلام‌رضا شعبانی‌بهار معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان به عنوان مهم‌ترین متولی ورزش همگانی در ایران نسبت به صدا و سیما و عدم همکاری شایسته و مناسب این سازمان در زمینه ورزش‌ همگانی ابراز گلایه کرده و به خبرنگار ایسنا می‌گوید: صدا و سیما به عنوان یک بازوی تاثیرگذار باید ما را در ترویج ورزش همگانی یاری کند،‌ اما متاسفانه این نهاد به وظایف ذاتی خود در این بخش چندان که باید عمل نمی‌کند.

او ادامه می‌دهد: این نهاد برای ساخت 20 برنامه 30 دقیقه‌ای مبلغ 160 میلیون تومان از وزارت ورزش و جوانان طلب کرده و ما نیز به ناچار برای آنکه بتوانیم فرهنگ‌سازی مناسب را در حوزه ورزش همگانی در جامعه داشته باشیم اجبارا قراردادی را با صدا و سیما منعقد کرده‌ایم.

شعبانی‌بهار خاطر نشان می‌کند: معاونت توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان برای ترویج هر چه بیشتر ورزش در سطح جامعه و افزایش تندرستی در میان عموم مردم، شماری از اساتید متخصص و با دانش را برای ارائه مطالبی در زمینه ورزش کردن و اهمیت آن در نظر گرفته تا بدین وسیله مردم جامعه با اهمیت ورزش آشنا شوند و دانش آنها در این زمینه بالا رود.

بر اساس این گزارش، ظاهرا به دلیل عدم پرداخت قسط دوم مبلغ مورد درخواست صدا و سیما، فقط 3 قسمت از این برنامه‌ها به روی آنتن تلویزیون رفته و سرنوشت پخش قسمت‌ها بعدی آن نامشخص است.

معاون توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در این باره نیز دغدغه‌هایی دارد: با توجه به تاکیدات مکرر مسئولان عالی‌رتبه نظام مبنی بر توجه به توسعه ورزش همگانی و به واسطه اهمیت آن و نقش پررنگ ورزش همگانی در سلامت جامعه، از صدا و سیما انتظار داریم نه تنها هزینه‌ای بابت پخش برنامه‌های مربوط به این حوزه از وزارت ورزش و جوانان دریافت نکند بلکه ما را نیز در جهت ساخت چنین برنامه‌هایی نیز تشویق و یاری کند.

ماده 9 اساسنامه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در شرح وظایف این سازمان اشعار می‌دارد: "هدف اصلی سازمان بعنوان یک دانشگاه عمومی نشر فرهنگ اسلامی، ایجاد محیط مساعد برای تزکیه و تعلیم انسان و رشد فضایل اخلاقی و شتاب بخشیدن به حرکت تکاملی انقلاب اسلامی در سراسر جهان می‌باشد. این هدف‌ها در چهارچوب برنامه های ارشادی، آموزشی، خبری و تفریحی تامین می گردد. مشروح هدف‌ها و برنامه های سازمان در زمینه های گوناگون در خط مشی و اصول برنامه‌های سازمان مصوب مجلس شورای اسلامی ذکر شده است."

امید است سازمان صدا و سیما در سیاستگذاری‌های جدید خود توجه شایانی به توسعه و ترویج ورزش همگانی داشته باشد تا شاید به واسطه فعالیت درست و البته هدفمند بزرگترین نهاد اطلاع‌رسانی کشور، شاهد توسعه ورزش همگانی و البته ارتقا سطح تندرستی در میان مردم ایران اسلامی عزیزمان باشیم. 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار