بازدید 21030

جوابیه شرکت مشاور سد گتوند به خبر «تابناک»

اگر آب مقطر از سد تنظيمي گتوند رها شود با آلاينده هايي كه در پايين دست وارد رودخانه كارون و دز مي‌شود، وقتي به اهواز مي‌رسد EC آب رودخانه كارون بزرگ به 2000-1700 ميكروماوس بر سانتيمتر و وقتي به آبادان مي‌رسد به 3500-3000 ميكروماوس بر سانتيمتر مي‌رسد.
کد خبر: ۵۱۱۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸ 22 June 2015
در پی درج خبری با عنوان «غرامت پیش کش؛ لااقل برای رفع معضلات گتوند، چرخ را اختراع نکنید»، شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس که مشاور سد گتوند بوده، جوابیه‌ای ارسال کرده که وفق قانون مطبوعات عینا درج می‌گردد.

به گزارش «تابناک»، در این جوابیه که به امضای ناصر كامجو، مدير امور سد و نيروگاه این شركت رسیده، آمده:

آنچه در سايت «تابناک» تحت عنوان "تناقضات نگران كننده درباره بزرگترين سد خاكي كشور" درج شده است مشابه مقالات قبلي فاقد هرگونه مستنداتي مي‌باشد، مثلا اينكه قيد شده است:
 
"... در سال 1350 سد گتوند را امريكايي‌ها مطالعه كرده بودند. محل سد 14 و نيم كيلومتر بالاتر از اين مكان بود، سال 77 وزارت نيرو آمد و به همراه پيمانكار گفتند آمريكايي‌هاي خائن سد را  14 و نيم كيلومتر پايين‌تر نياوردند كه مخزن سد از 2/2 ميليارد مترمكعب به 2/7 ميليارد مترمكعب برسد".

اين مطلب در مورد سد گتوند مطلقا موضوعيت نداشته و اگر نويسنده مقاله راست مي‌گويد مستندات مربوطه را ارائه نمايد در غير اينصورت اين مطلب سخن بيهوده-اي بيش نخواهد بود.

همچنين قيد شده است:

"الان آبي كه از سد شهيد عباسپور با اي سي (EC درجه شوري آب) 550 وارد سد گتوند مي‌شود 700 ميليون مترمكعب آن با متوسط اي سي 120 هزار يعني 2 برابر غلظت نمك آب دريا نزديك اشباع است، آبي كه از بالا از ارتفاع 85 متري از دريچه خارج مي‌شود براساس آخرين آمار كه گرفتم 1690‍EC بود ، يعني بيش از سه برابر شورتر از آب كارون".

در خصوص اين مطلب بايد از ارائه دهنده اين مقاله سؤال نمود كه:

1- آيا EC رودخانه كارون را در محل سد تنظيمي گتوند و قبل از احداث سد گتوند بررسي كرده‌اند و آيا آمار و اطلاعات آن را در اختيار دارند كه اين گونه آمار و اطلاعات نادرست از مخزن سد گتوند ارائه مي‌نمايند.

2- اگر بررسي كرده‌اند، پاسخ بدهند كه علت افزايش EC  آب رودخانه كارون از محل سد شهيد عباسپور تا محل سد تنظيمي گتوند و قبل از اينكه سد گتوندي ساخته و آبگيري شود چه بوده است و اگر چنين اطلاعاتي را بررسي ننموده چگونه به خود اجازه مي‌دهند كه خلاف واقعيت را ترويج دهند.

اينكه اظهار داشته‌اند:

"نمک‌هايي كه زير سد هست نزديك 700 ميليون تن است و پايداري خود سد را هم به خطر انداخته به طوري كه در سال قبل نزديك عيد، ‌تمام لشكرهاي سپاه و ارتش آماده باش بودند چرا كه احتمال سرنگوني سد را مي‌دادند".

اين مطلب يك دروغ بزرگ بيش نيست و معلوم نيست نويسنده اين مقاله اين اطلاعات غلط را از كيسه كدام بقال در آورده است،‌ اگر هم قبول ندارند كه اين موضوع يك دروغ بزرگ بيش نيست از سپاه و ارتش تائيديه آن را ارائه نمايند كه به علت خطر شكستن سد گتوند در چنين ايامي در آماده باش به سر برده‌اند.

اكنون سؤال طرح  گتوند از نويسنده اين مقاله و ساير منتقدين احداث سد گتوند اين است كه اگر صداقت در كارشان است به آنها پاسخ دهند.

1- علت افزايش EC رودخانه دز كه در بالاي شهرستان دزفول 500-400 ميكروماوس بر سانتيمتر است و در محل بند قير قبل از اينكه به رودخانه كارون (شاخه شطيط) بپيوندد به 3000-2000 ميكروماوس بر سانتيمتر مي‌رسدچيست؟

2- EC رودخانه كارون (شاخه شطيط) بين 800-600 واحد ميكروماوس بر سانتيمتر از محل سد تنظيمي گتوند و تا محل بند قير و قبل از پيوستن به رودخانه دز افزايش مي‌يابد علت آن چيست؟

3- EC رودخانه كارون (شاخه گرگر) بين 2500-1500 واحد ميكروماوس بر سانتميتر از محل سد تنظيمي گتوند تا محل بند قير و قبل از پيوستن به رودخانه دز و شاخه شطيط رودخانه كارون افزايش مي‌يابد علت آن چيست؟

اگر نويسنده اين مقاله و كليه منتقدين احداث سد گتوند به سه سؤال فوق پاسخ مستند بدهند متوجه خواهند شد كه اگر:

آب مقطر از سد تنظيمي گتوند (آب با EC صفر ميكروماوس بر سانتيمتر) رها شود با آلاينده هايي كه در پايين دست وارد رودخانه كارون و دز مي‌شود (60 درصد آب رودخانه كارون بزرگ از رودخانه كارون و 40 درصد آن از رودخانه دز مي‌باشد) كه عمدتا ناشي از آب برگشتي از كشت و صنعت‌هاي: كارون، ‌هفت تپه، ميان آب و امام خميني (ره) مي‌باشد وقتي به اهواز مي‌رسد EC آب رودخانه كارون بزرگ به 2000-1700 ميكروماوس بر سانتيمتر و وقتي به آبادان مي‌رسد به 3500-3000 ميكروماوس بر سانتيمتر مي‌رسد.

براساس مستندات قابل ارائه وضعيت كيفيت آب در مخزن سد گتوند به شرح زير مي‌باشد:

تراز مخزن

موقعيت

حجم مخزن (ميليون مترمكعب)

EC

123

كف دهانه تخليه­كننده (حجم­ مرده)

160

8000

160

دهانه تخليه كننده دوم

753

1000

185

حداقل تراز بهره برداري از نيروگاه

1610

900

5/196

تراز فعلي مخزن

2143

900

230

تراز نرمال مخزن

700/4

-


همچنين براساس برنامه‌ريزي انجام شده تاكنون در 95 درصد زمان از تاريخ آبگيري سد گتوند تاكنون EC آب خروجي از سد گتوند بين 1300-900 ميكروماوس برسانتيمتر بوده است و هيچ وقت EC  آب خروجي از سد گتوند از 1700 ميكروماوس بر سانتيمتر آنهم در زماني كه نياز آبي كم بوده فراتر نرفته است و اين در حالي است كه براساس آمار 30 ساله EC رودخانه كارون در محل سد تنظيمي گتوند و قبل از احداث سد گتوند EC آب رودخانه كارون تا 2700 ميكروماوس بر سانتيمتر در فصول تر هم رسيده است. ميانگين EC رودخانه كارون در محل سد تنظيمي گتوند بر اساس آمار 14 ساله قبل از آبگيري سد گتوند 1102 ميكروماوس بر سانتيمتر بوده است و در سالهاي خشك اين مقدار به 1300 ميكروماوس بر سانتيمتر افزايش يافته است.

اينها واقعيت رودخانه كارون و دز از محل سد شهيد عباسپور و دزفول تا اهواز و آبادان مي‌باشد كه لازم است براي بهبود كيفيت آب رودخانه كارون بزرگ سراغ آلاينده‌هاي عمده و راهكار علاج‌بخشي آنها رفت و از مقالات بدون پشتوانه آماري و تشويش اذهان عمومي خودداري نمود. 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار