بازدید 19708

این آلبوم رپ فارسی چه دردی از موسیقی ایران دوا می‌کند؟

اگر این حرکات‌‌ را در کنار آوردن کیتارو به ایران و تلاش برای برگزاری کنسرت یانی و جیپسی کینگز قرار داد، آیا این تعبیر پیش نمی‌آید که در دوران به چالش کشیده شدن اتفاقات بدیهی نظیر صدور آلبوم‌ها و مجوز کنسرت‌های سنتی و عدم توانمندی مسئولان این حوزه برای مدیریت اوضاع و جلوگیری از لغو کنسرت‌ها، بر ‌اموری تمرکز شده که ضعف این حوزه را پوشش دهد؟
کد خبر: ۴۹۸۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷ 10 May 2015
رونمایی از رپ فارسی همزمان با دوران سخت موسیقی سنتینخستین آلبوم رسمی «رپ فارسی» در شرایطی رونمایی شد که بسیاری ‌از آلبوم‌های موسیقی سنتی در صف انتظار هستند؛ اما ظاهراً موسیقی وارداتی به مراتب پراهمیت‌تر از موسیقی سنتی است و مدیران حوزه موسیقی پیش از آنکه تکلیف‌ان را با این حوزه مشخص کنند، جبهه‌ای تازه ‌گشوده‌اند که صرفاً جنبه تبلیغاتی دارد.

به گزارش «تابناک»، موسیقی سنتی روزگار خوشی ندارد و هرچند اجراهایی‌ و قطعاتی عرضه می‌شود اما در عمل باید گفت، شرایط موسیقی سنتی و به خصوص صدور مجوز آلبوم‌ها و کنسرت‌ها تفاوت چشمگیری با دوره پیشین نداشته و در خصوص برگزاری کنسرت‌ها به خصوص در شهرستان‌ها وضعیت به مراتب پیچیده‌تر هم شده است.

اتفاقاً همین پیچیدگی منجر به شکل گیری کمپین‌های مختلف در حمایت از موسیقی شد، زیرا انگار از متولیان این حوزه کاری بر‌نمی‌آمد و هنوز از دستورالعمل مشترکی که قرار بود میان دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد و دیگر نهادهای مسئول به نگارش درآید و از این پس با عمل کردن به آن، شاهد لغو کنسرت‌ها باشیم، خبری نیست و بعید است به همین زودی شاهد رقم خوردن یک وحدت رویه قابل قبول باشیم و هنرمندان تکلیفشان را بدانند.

در این اوضاع وقتی پیروز ارجمند مدیرکل دفترموسیقی از آمدن رپ فارسی به فضای رسمی موسیقی سخن گفت و سپس با گذشت چند ماه و کش و قوس‌های فراوان، نخستین آلبوم از این سبک موسیقی به زبان فارسی با مجوز رسمی انتشار یافت، به همین اندازه که باعث خرسندی گروه‌هایی شد، منجر به شگفتی اکثریت گشت.

این آلبوم رپ فارسی چه دردی از موسیقی ایران دوا می‌کند؟

این شگفتی نیز از آن جهت بود که در شرایطی کنونی ـ‌که حساسیت نسبت به موسیقی به اوج خود رسیده و موسیقی پاپ که هیچ، حتی موسیقی سنتی نیز به حاشیه رانده می‌شود ـ چنین تصمیمی برگرفته از چه تفکری است و اساساً چه دستاوردی برای موسیقی ایران دارد؟ پاسخ کوتاه اینکه حداقل یک سبک موسیقی به رسمیت شناخته شده و پاسخ طولانی اینکه، به رسمیت شناخته شدن یک سبک موسیقی منجر به ادامه این به رسمیت شناخته شدن نمی‌شود و بنابراین عملاً اتفاق بزرگی رخ نداده است.

برای درک بهتر می‌توان به گروه اوهام اشاره کرد که یک موسیقی تلفیقی با ترکیبی از سازهای سنتی و الکترونیک را بر ‌اشعاری از حافظ عرضه می‌کردند، در دولت دهم مجوز فعالیت گرفتند و آلبوم و کنسرت برگزار نمودند؛ اما این اتفاق شگرف که «تابناک»‌‌ همان زمان به استقبالش رفت، نتوانست ماندگار شود و در این دولت، مدیر این گروه از صحنه موسیقی رسمی کشور خداحافظی کرد.

اگر این حرکات‌‌ را در کنار آوردن کیتارو به ایران و تلاش برای برگزاری کنسرت یانی و جیپسی کینگز قرار داد، آیا این تعبیر پیش نمی‌آید که در دوران به چالش کشیده شدن اتفاقات بدیهی نظیر صدور آلبوم‌ها و مجوز کنسرت‌های سنتی و عدم توانمندی مسئولان این حوزه برای مدیریت اوضاع و جلوگیری از لغو کنسرت‌ها، بر ‌اموری تمرکز شده که ضعف این حوزه را پوشش دهد؟

آیا قرار است در پایان این دوره کاری مدیران معاونت هنری و دفتر موسیقی، دستاورد این حوزه لغو صد‌ها کنسرت در ‌چهار سال و در عین حال آوردن چند خواننده نامدار به ایران برای چند اجرای زنده و و صدور مجوز برای یک یا چند آلوم رپ اعلام شود؟! آیا در این شرایط، انتظار می‌رود اهالی موسیقی کشورمان با رضایت به کارنامه این حوزه بنگرند؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۱۷
دردی دوا نمیکنه ولی فضولهای جامعه رو میشماره...یکیش تو
آقا دوست نداری گوش نده. چرا همیشه خودتان را مرکز عالم فرض می کنید.
مجموعا نظر و نقد مناسبی بود اما به عقیده ی من باید اجازه داد تا با اعطای مجوز به این نوع موسیقی فضا بازتر و از فراری شدن هنرمند ها جلوگیری کرد در ضمن با صدور این مجوز ها موزیسین های سنتی ادعای بیشتر و سهم خواهی بیشتری میتونن داشته باشن از معاونت هنری .
موسیقی به نظر بعضی ها یعنی افتخاری و شجریان
حالا کاش یه رپر معروف هم بود!!!!!!
اسمشم به گوشم نخورده
تناک عزیز- مدیریتهای ما مدیریت مقطعی و لحظه ایی هست. تصمیم گیریها در حوزه فرهنگ فقط کوتاه مدت است. هدف انجام یک برنامه در ان مقطع زمانیست.
مگه همه وظیفه دارند دردی از موسیقی دوا کنند ! خوب یکی دوست داشته در این سبک کار اجرا کند ، اگر خلاف قوانین نباشد باید مجوز هم بگیرد . اشکالی دارد؟
بحث درد موسیقی ایران نیست. بحث جوان ایرانی است با نیازش به موسیقی شاد و شادی بخش. این همه برای دیگران تصمیم نگیرید.
اصلا خط کشی نکنید. هم رپ باید بخونه، هم پاپ هم سنتی هم راک هم متال هم موسیقی محلی و همه سبک ها. هر کسی حق داره که سبک مورد علاقشو گوش بده. بهتر بود می گفتین باید به همه سبک ها بها داد تا یک سبک خاص رو تخطئه می کردین.
اول برو یاد بگیر موسیقی چیه بعد مقاله بده موسیقی که آبگوشت نیست هرکی نظر بده
20
آز موسیقی که دوا نمیکنی آز انتخابات که میکنه
چرا به علایق دیگران احترام نمیذارید؟؟
مثل اینکه این آلبوم هم 10 سال تو صف انتظار بوده. وزارت ارشاد باید رویه اش تغییر بده. من موسیقی سنتی دوست ندارم یعنی همه ما مجبوریم سنتی گوش بدیم. به سنتی مجوز بده به رپ هم مجوز بده
این هم یک نوع سبک موسیقی هست حالا یک خوششان میاد یه عدهایی هم نه . قرار نیست نگاه صفر و صدی یا همه یا هیچ به هر موضوعی داشته باشیم مگر البومهای سنتی یا پاپی که تا الان منتشر شده اند تمام مشکلات را حل کرده اند شما خوشت نمیاد گوش نده برای بقیه نسخه نپیچ .
من نه موسیقی گوش میکنم نه برام فرقی داره رپ و سنتی فقط از همین تابناک خونده بودم ک هرپ نیست و طرف خیلی ساله دنبال مجوزه .
حالا چرا مینویسید سنتیها توی صفهن ؟ کلن با همین شروع معلوم میشه نویسنده با نگاه منفی موضوع رو بررسی کرده نه یک نقد عادلانه و از روی عقلانیت .
حالا به کی مجوز دادن؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی