بازدید 31697

رپ فارسی پیشکش، همین موسیقی دستگاهی را حفظ کنید

طرح موضوع رسمی شدن رپ فارسی‌ با نگاه‌های موجود چندان با واقعیات کنونی موسیقی ایران تطابق نداشته ‌و با توجه به ریشه‌ها و ساختار کلی موسیقی رپ، بعید است به دفتر موسیقی، اجازه رسمیت بخشیدن به این سبک موسیقی داده شود؛ هرچند اگر چنین اتفاقی رخ دهد و «متن و ترانه» موسیقی‌های رپ کنونی در ایران حداقل دارای ادبیات قابل استفاده از همه رده‌های سنی شود.
کد خبر: ۴۳۴۳۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۰ 14 September 2014
در دورانی که موسیقی سنتی دستگاهی به عنوان فاخرترین نوع موسیقی ملی در بسیاری از نقاط کشور، مجوز اجرای زنده به دست نمی‌آورد، گفته‌های اخیر برخی مسئولان حوزه موسیقی مبنی بر صدور مجوز برای آلبوم‌های رپ فارسی و طبیعتاً صدور مجوز اجرای زنده برای این آلبوم‌ها ناممکن است.

به گزارش «تابناک»، پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تازگی ضمن تأکید بر صدور مجوز برای قطعات و آلبوم‌های رپ در ایران، عنوان رسمی مصوب برای موسیقی رپ را گفتاواز خوانده و خیلی جدی از رسمیت بخشی این نوع موسیقی سخن به میان آورده که رویداد مهمی در حوزه موسیقی کشور خواهد بود.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در این باره گفته است: «این موسیقی ریشه در فرهنگ ایران دارد. ما در فرهنگمان ترتیل‌خوانی، رجزخوانی و بحر طویل‌خوانی داریم و حتی حماسه‌سرایان ایرانی که رجزخوانی یا شاهنامه‌خوانی می‌کردند، به‌ نوعی از موسیقی شبه‌رپ استفاده می‌کردند. بیش‌ از یک دهه است که موسیقی رپ در ایران اقبال و مخاطبان گسترده‌ای پیدا کرده و خوانندگان بسیاری آثار خود را در این قالب تولید می‌کنند‌».

این نوع تعبیر ارجمند یک نگاه مثبت و خوشبینانه نسبت به موسیقی «هیپ‌هاپ / Hip hop music» یا موسیقی «رپ / Rap music» است، چرا که اگر بخواهیم نگاه واقع‌بینانه‌ای داشته باشیم، رپ یک فرهنگ است که از ۱۹۷۰ توسط سیاه‌پوستان آمریکایی با هدف اعتراض به تبعیض‌های نژادی ایجاد شد و با توجه به آنکه بیشتر رپرهای اولیه ‌توان اقتصادی محدودی داشتند، با دست زدن ریتم می‌گرفتند و صدای دستی که در برخی از آهنگ‌های امروزی نیز مورد اشاره قرار می‌گیرد، در واقع یادآوری این ریشه‌هاست.

رپ فارسی پیشکش، همین موسیقی دستگاهی را حفظ کنید

هیپ‌هاپ اما بیش از یک موسیقی است و یک منظومه فرهنگی را شامل می‌شود که جوانان آمریکایی و به ویژه سیاه‌پوست‌های نیویورک در پیش گرفتند و پوشش‌های خاصی نیز تی‌شرت‌های باز و شلوار بگی و رقص برک و حتی گرافیتی نیز در همین منظومه گنجانده می‌شود و پازل‌هایی در کنار هم هستند که البته می‌توان ‌‌جداگانه‌ به آن پرداخت، کما اینکه بسیاری از گرافیتی‌کارهای ایرانی، رپر نیستند، ولی واقعیت اینکه به هر حال این مجموعه یک زنجیره است.

با این اوصاف، به نظر می‌رسد طرح موضوع رسمی شدن رپ فارسی، با نگاه‌های موجود چندان با واقعیات و موقعیت کنونی موسیقی ایران تطابق نداشته باشد و با توجه به ریشه‌ها و ساختار کلی موسیقی رپ، بعید است به دفتر موسیقی اجازه رسمیت بخشیدن به این سبک موسیقی داده شود؛ هرچند اگر چنین اتفاقی رخ دهد و «متن و ترانه» موسیقی‌های رپ کنونی در ایران حداقل دارای ادبیات قابل استفاده از تمامی رده‌های سنی شود.

با این حال، انتظار می‌رود مرادخانی و ارجمند پیش از آنکه بخواهند به رپ فارسی بپردازند، به عنوان مدیران حوزه موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، زمینه فعالیت کم چالش در موسیقی مجاز پاپ و راک و پیش از همه این‌ها، موسیقی سنتی را فراهم نمایند، زیرا در این دوران حتی موسیقی سنتی نیز در بسیاری از نقاط کشور مجوز اجرای زنده ندارد و برخی اساتید موسیقی همچون شهرام ناظری و حسین علیزاده در این زمینه گلایه کرده‌اند.

ماجرای اخیری که برای اجرای آلبوم فاخر «رومی» حافظ ناظری نیز رخ داد، نشان داد اوضاع تا چه حد ناپذیرفته است و حتی موسیقی دستگاهی نیز به سادگی پذیرفته نمی‌شود و برای اجرا‌هایش ملاحظاتی جدی وجود دارد؛ بنابراین، پیش از آنکه جبهه تازه‌ای در حوزه موسیقی گشوده شود، انتظار می‌رود همین موسیقی ملی ایران، فرصت گسترش در سطح کشور را بیابد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲۲
ما باید به همه سبک های موسیقی و همه خواننده ها احترام بگزاریم و بین هنرمندان تبعیض قایل نشویم وقتی به شهرام ناظری اجازه داده میشود در تالار وزارت کشور کنسرت اجرا کند باید به ساسی مانکن و آقای هیچکس هم همین اجازه داده شود
ترک افسوس ... رو گوش بدین،بعد بگین رپ فارسی پیشکش

هر چیزی سر جای خودش!
به نظر من رپ اصلا اهنگ نیست و لیاقت ملی بودن را ندارد
با هم در تعارض نیستند. اصولا رپ و سایر موسیقی های غربی از کمک های دولتی استفاده نمی کنند و به صورت خصوصی اداره می شوند و دولت نمی تواند در آنها دخالت کند. اگر بازار نداشته باشند خودبه خود فعالیت اشان متوقف می شود و اگر بازار داشته باشند ادامه پیدا می کنند. موسیقی را به زیر زمین ها نکشید. دیدید که با زیر زمینی کردن موزیک چه آشفته بازاری درست شد. انشاالله که یادتان نرفته باشد و درس گرفته باشید.
خوب اگر اجازه ندهند انها نمي خوانند چرا ما دوست تر ميداريم همه چيز را براي همه بخصوص جوانان ممنوع وحرام بکنيم در اين روزگا ديگر نمي تواني جوان را در اتاق حبس کني وبگوييد فقط اجازه داري هرچه من ميگئيم انجام دهي وبقيه چيزها حرام است هرچه را کردي تو قوطي ملت بيشتر دنبالش ميروند که ببيند چيست شما چه بذپزيريد وچه نه رپ اجرا ميشود وجوانان هم دوست دارند يعني چه شما اصرار بر انکار داريد انها تمايل دارند وگرنه اگر شما منع را برداريد چند صباحي شلوغ ميشود توليد زياد بعد چند وقت عادي ومثل بقيه موارد بيخيال لن ميشوند اگر مايليد در هر مورد بررسي کنيد که ممنوع بود وازاد شد خواهيد ديد هيچ حساسيتي نيست
نگذاریم موسیقی سنتی و عرفانی ما را بگیرند
که این موسیقی یکی از هویت های مردم ایران است
هم رپ هم راک هم پاپ هم سنتی.همش باید آزاد باشه.خلاص.تو این مملکت به اندازه کافی واسه مردم محدودیت هست، دیگه شما نمیخواد قوز بالا قوز بشین.
امیدواریم فرهنگ و دولت ما به حدی برسن که اجازه بدن افراد از جنش مردم بیان و در موسیقی حرفه دلشونو بزن خواه با موسیقی رپ خواه با انواعی دیگری از سبکها ممنون تابناک که همیشه در صحنه ها پیشرو بودی و هستی
خیلی خنده داره ، وقتی موسیقی هیپ هاپ تو ایران شده فحش و بی ادبی و موسیقی سنتی روزگار بدی رو میگذرونه و موسیقی پاپ خیلی وقته ساکن شده جز چند تا تک ستاره رپ فارسی دیگه چه صیغه اییییییییییییییییییییییییییی که این آقایون میخوان رسمیش کنن.
شما آلت موسیقی را نشون نمیدید رپ فارسی پیشکش...
خب باشه، از موسیقی سنتی حمایت کنن، اما خیلی خوبه که یکی هم راجع به رپ نظر مثبتی داره.
هر نوع موسیقی زبان خاص خودشو داره

نباید یکی رو قربانی دیگری کرد
تابناک چرت نوشتی! نمیشه چون موسیقی سنتی مشکل داره، رپ رو از وجود داشتن محروم کنیم!!! باید همه اجازه عرضه داشته باشن
شاید بشه در محدوده ی مرزهای سیاسی یک کشور به فیلمسازی ، یا ادبیات خط داد ،
اما قطعاً نمیشه با موسیقی هم همین کار رو کرد!
.
دسترسی به هر نوع موسیقی ، چه در بهترین استدیوهای هالیوود ساخته شده باشه ، چه در زیرزمین یک خونه در فلان استان محروم ، برای همه یکسانه . . . و این سلیقه و ذائقه موسیقیایی جامعه ست که یک کار رو موفق میکنه!
پس این سلیقه باید اصلاح بشه ، اونهم با محدود نکردن موسیقی خوب .
.
چه بسیارفیلمهایی که موسیقی متنشون اسکار گرفته ، اما در پخش از صدا وسیما دوباره روشون موسیقی گذاشته شده!
به همین ترتیب در مورد موسیقی سنتی هم اقداماتی به اصطلاح پیشگیرانه صورت گرفته که نتیجه معکوس داده .
لطفا از زبان ملت صحبت نکنید، دلیل مخالفت شما با موسیقی رپ چیزایی که نوشتید نیست بلکه رک بودن این نوع موسیقی در انتقاد از مشکلات هست
با استناد به این دلیل شما >>>در دورانی که موسیقی سنتی دستگاهی به عنوان فاخرترین نوع موسیقی ملی در بسیاری از نقاط کشور، مجوز اجرای زنده به دست نمی‌آورد،
کاش مجوز ندن گند میخوره به رپ
رپ خاور میانه قفلش دست ماست کیلید اگه اگه فک میکنی دس کس دیگس خواب دیدی!!!
به نظر من محمد جعفر و زینال بندری در این باره تصمیم بگیرن بقیم تمکین کنن
من خودم رپ هم گوش میدم ولی یه سوال. پس تکلیف فحش و ناسزا هایی که تو آهنگاشون میدن چیمیشه؟ نباید اینطور باشه که یه رپر تو آلبومش آهنگ های خانوادگی بخونه بعد تک آهنگ بده که توش کلی حرف های رکیک بزنه
اشکالش چیه مردم دوست دارند چه بسا راه برای موسیقی سنتی و پاپ و جاز .راک بیشتر باز بشه و بهتر وراحتر کار کنند
هر مزخرفاتی را به دلیل اینکه ریشه در تاریخ دارد نمی شود مجاز اعلام کرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل