بازدید 4174
رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور در شیراز:

سعدی شاعر سفر، حکمت و صلح است

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: با توجه به اینکه سعدی شاعر سفر، حکمت و صلح است آثار خود را در قالب ادبیاتی قابل فهم و حکمت‌آمیز برای عامه مردم بیان کرده است.
کد خبر: ۴۹۳۲۷۷
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۰ 20 April 2015
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: با توجه به اینکه سعدی شاعر سفر، حکمت و صلح است آثار خود را در قالب ادبیاتی قابل فهم و حکمت‌آمیز برای عامه مردم بیان کرده است.

به گزارش تسنیم مسعود سلطانی‌فر شامگاه دوشنبه در آئین بزرگداشت شیخ اجل سعدی شیرازی اظهار داشت: سعدی شیرازی آثار و ادبیات خود را به دلیل سفر به چهارگوشه دنیا برگرفته از تجربیات ناب و قابل فهم برای عامه مردم بیان کرده است.

وی با بیان اینکه ایران را شاهراه اتصال تمدن‌ها و فرهنگ‌ها دانسته‌اند که آمادگی ترکیب تمدن‌های گوناگون را دارد افزود: این موضوع نه‌تنها ایران را به میعادگاه تمدن‌های مختلف تبدیل کرد بلکه سبب شد ایرانیان پیش از هر تمدن دیگر آوای اسلام را شنیده و به آن ایمان بیاورند.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه از گذشته فرهنگ، تمدن و ادبیات را به سفر و دنیادیدگی پیوند داده‌اند افزود: شاعران، بزرگان و اندیشمندانی که در ایران چشم به جهان گشودند از طلایه‌داران پیوند تمدن ایرانی و اسلامی بودند که از این بزرگان می‌توان از ابوریحان بیرونی، ناصر خسرو و سعدی شیرازی یاد کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با تأکید بر اینکه می‌توان از سعدی شیرازی به عنوان شاعر سفر، حکمت و صلح یاد کرد خاطرنشان کرد: شیخ اجل سعدی شیرازی از میان حکمت و سفر آگاهی، اخلاق، فلسفه و حکمت را با شعر و بارور کردن روح آدمی گره می‌زند و از شاعرانی است که پیوندی عمیق بین اینها ایجاد کرده و نشان داده جهانگردی نه‌تنها بر جسم که بر روح انسان نیز تأثیر دارد.

سلطانی‌فر با بیان اینکه ارتباط گسست‌ناپذیر و عمیق بین سفر و اشعار و آثار سعدی وجود دارد که بر همین مبنا نام دو اثر خود را گلستان و بوستان نهاده است تصریح کرد: آثار و اشعار سعدی ترسیم‌کننده فرهنگ‌ها و تجربه‌هاست و این شاعر بزرگ آغازگر جهانگردی در دنیاست که سفرهای وی به خلق آثار برجسته ادبی منجر شده است.

وی اشعار سعدی را نماد روشن از پیوند حکمت، شعر و سفر دانست و بیان کرد: سعدی شیرازی هدف خود را از سفر خوشه برچیدن از تجربه‌های گوناگون دانسته و به نسبت سده‌های پیشین همانند شاهکارهای ادبی و تمدنی سعدی کمتر خلق شده است.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه آثار سعدی شیرازی حاصل جابه‌جایی و سفرهای اوست اظهار داشت: اشعار سعدی شیراز را باید شعر هنر و جستجو نام نهاد که ایران را به سرزمین صلح اقوام بدل کرده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: جذابیت شعر سعدی در این است که برای عامه مردم قابل فهم است و سبک اشعار سعدی حکمت‌های ناب را وارد فرهنگ مردم کرده است.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه واژه دنیادیدگی در فرهنگ و ادبیات فارسی نشان از حکمت افراد دارد خاطرنشان کرد: دیدن دنیا برای سعدی همراه با افزایش علم و خرد بوده است و سعدی به دلیل مشاهده عمیق دنیا به مردم درس اخلاق می‌دهد و به کمک قصه‌های خود این درس‌ها را برای مردم قابل فهم می‌کند.

وی با بیان اینکه سعدی شیرازی هم ارزش‌های تمدنی را و هم ارزش‌های ادبی و حکمتی را با هم پیوند زده است تصریح کرد: ایران ما سرزمینی دنیا‌دیده است و ایرانیان همواره به استقبال و دیدار تجربه‌های مختلف رفتند و برای آفرینش هنرها و آثار مختلف از آن بهره گرفتند.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه زبان و ادبیات غنی میراث تمدنی کشور ماست بیان کرد: این ادبیات و میراث غنی حاصل همراهی و همفکری همه اقوام بوده است که سعدی این زبان را با تجربه گردشگری و جهانگردی پیوند زده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در پایان این مراسم نوید آغاز فعالیت‌های انجمن‌های حامی میراث فرهنگی استان فارس را که 10 سال متوقف شده بود به اهالی استان فارس داد و عنوان کرد: توقف فعالیت این انجمن‌ها تخریب میراث فرهنگی را به دنبال داشت و به همین دلیل انجمن‌های حامی میراث فرهنگی دوباره فعالیت خود را آغاز کردند.

سلطانی‌فر با بیان اینکه این حرکت کلی در سطح کشور در شیراز و استان فارس آغاز شد اظهار داشت: حفاظت و مراقبت از آثار فرهنگی کشور با پشتیبانی و همراهی مردم در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت امکان‌پذیر می‌شود.

وی یکی از عرصه‌های تجلی همزبانی و همدلی مردم و دولت را آغاز به کار انجمن‌های حامی میراث فرهنگی دانست و گفت: این ظرفیت بزرگ در راستای حفظ میراث فرهنگی کشور در سطوح مختلف تا سطح روستاها فعالیت خود را آغاز می‌کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل