بازدید 31832
موضع شفاف شرعی مراجع تقلید و لزوم یک اقدام عملی؛

حرمت مومن از حج مستحبی واجب‌تر نیست؟

اکنون علاوه بر حجت عقلی، حجت شرعی نیز برای توقف اعزام حجاج به حج عمره وجوذ دارد و برای درک بهتر می‌توان به این حدیث نقل شده از رسول خدا حضرت محمد (ص) اشاره کرد: «المومنُ حرامُ کلّه عرضهُ و مالُهُ ودمُهُ / مومن همه چيزش، آبروي او، مال او و خون او حرام(محترم) است.»
کد خبر: ۴۸۹۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۱ 08 April 2015
حرمت مومن از حج مستحبی واجب‌تر نیست؟
اگرچه هتک حرمت به دو ایرانی توسط ماموران عربستان در فرودگاه جده، با واکنش‌هایی همراه شده اما آنچه رخ داده هیچ نسبتی با انتظارات ندارد و کف خواسته منتقدان نسبت به چنین اقدام بی‌شرمانه‌ای، توقف حج عمره به عنوان امری مستحب است؛ مسئله‌ای که در سخنان امروز آیت الله مکارم شیرازی نیز مطرح شد تا برای انجام یک مستحب، یک امر واجب نقض نشود.

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه تعرض یا شبه تعرض به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده توسط دو مامور فرودگاه جده در شرایطی رسانه‌ای و توسط معاون کنسولی وزارت امورخارجه تایید شد، مسئولان آهسته آهسته در این زمینه واکنش نشان دادند و اکنون تقریباً تمامی مسئولان ارشد کشور مواضع جدی در قبال آنچه رخ داد اتخاذ کرده و خواستار برخورد با عوامل چنین اقدام شنیعی در حق شهروندان ایرانی شدند.

هرچند چنین تعرضی نه تنها در قبال ایران، بلکه در دیگر فرودگاه‌های جهان نیز اقدامی بی‌سابقه و یا حداقل، کم سابقه بود اما پیش از این، ماموران عربستانی، روحانیون کاروان را به صورت لخت مادرزاد بازرسی بدنی نموده که گاها این رفتار توهین آمیز مقابل دیگر حجاج صورت گرفته و حتی تعدادی از کاروان های حجاج را ممنوع الورود کرده و به ایران برگردانده و این رفتار در شرایطی مقابل کاروان‌های بزرگ ایران رخ می‌دهد که عربستان درآمدی کلان از قبل زائران کشورمان دارد.

در همین راستا، طرح یک فوریتی توقف اعزام زائران ایرانی حج عمره با بیش از هفتاد امضاء امروز تقدیم هیات رییسه مجلس شورای اسلامی شد تا این طرح به طور کامل متوقف شود اما آیا سازمان متولی داخلی که درآمد قابل توجهی از این حوزه دارند، حاضر خواهند شد تا زیر بار چنین رویه‌ای بروند و از سود کلان اعزام زائران برای دفاع از حیثیت ایرانی بگذرند؟ ظاهراً باید چنین تصمیم بگیرند، چرا که مراجع تقلید نیز تلویحاً از این موضع حمایت کردند.

حرمت مومن از حج مستحبی واجب‌تر نیست؟

آیت‌الله نوری‌همدانی با اشاره به حادثه ناگوار فرودگاه جده، از وقوع چنین حادثه‌ای شدیدا ابراز تاسف کرد و خواستار پیگیری جدی و قاطعانه این حادثه از سوی مسئولان ذیربط شد تا عزت و کرامت ملت ایران حفظ شود و تاکید کرد: «اتفاق فرودگاه عربستان نباید در سکوت باشد و نباید به سادگی در برابر این مسئله گذشت و از همین رو مسئولان باید به این امر توجه نشان دهند.»

همچنین آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به مسأله فرودگاه جده گفت: «سؤال ما از مسئولان عمره‌گذار این است که آیا باید عمره مستحب را به هر قیمت برویم؟ من به دنبال تحریم عمره نیستم، ولی بیان می‌کنم که آیا باید عمره را با هر ذلتی به جای آورد؟ من به مسئولان سعودی عرض می‌کنم ‌ساخت و ساز‌ها در مکه به اندازه امنیت ارزش ندارد. اگر در فرودگاه جده امنیت نباشد در کوچه‌های مکه چه امنیتی تضمین شده است؟ اگر این امنیت از بین برود، مردم دنیا چه فکری در مقابل شما خواهند کرد. مسئولان ما باید فکر کنند که ‌ما تا کی قرار است ‌به مکه و حج مستحبی برویم؟ در مسجد النبی به علمای ما اهانت می‌کنند و در فرودگاه هم اهانت می‌کنند؛ نباید اینچنین تحقیر شویم.»

به نظر می‌رسد علاوه بر حجت عقلی، حجت شرعی نیز برای توقف اعزام حجاج به حج عمره وجوذ دارد و برای درک بهتر می‌توان به این حدیث نقل شده از رسول خدا حضرت محمد (ص) اشاره کرد: «المومنُ حرامُ کلّه عرضهُ و مالُهُ ودمُهُ / مومن همه چيزش، آبروي او، مال او و خون او حرام(محترم) است.» روزی ایشان به کعبه نگاه کردند و فرمودند: «ای کعبه! خوشا به حال تو، خداوند چقدر تو را بزرگ و حرمتت را گرامي داشته است! به خدا قسم حرمت مومن از تو بيشتر است، زيرا خداوند تنها يک چيز را از تو حرام کرده، ولي از مومن سه چيز را حرام کرده است: مال، جان و آبرو تا کسي به او گمان بد نبرد. (بحار الانوار، ج 64، ص71)»

با این اوصاف منطق حکم می‌کند که یک واجب شرعی که حفظ مال و جان و آبروی مومن برای انجام سفر مستحب حج عمره در معرض خطر قرار نگیرد و در واقع یک عمل حرام در حق مومنین کشورمان در مسیر یک عمل مستحب انجام نشود و با ساده انگاری، اقدام دو مامور فرودگاه جده را صرفاً یک اقدام فردی تلقی نکرد، چرا که سایر هتک حرمت‌های صورت پذیرفته به ایرانی‌ها و برهنه کردن کامل مکرر هم‌وطنانمان به بهانه بازرسی در عربستان این گمانه را پررنگ می‌سازد که چنین اقداماتی اتفاقی و خودسرانه نیست.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۹
در انتظار بررسی: ۲۷۹
انتشار یافته: ۴۴
اگه تعطیل کردن من رگ گردنمو میزنم حالا ببین !!!!ایقد دارن رو همین حج عمره سود میکنن که حاظر نیستن دو روز هم قطش بکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
امروز 19 فروردین به زائران ایرانی در فرودگاه جده اجازه پیاده شدن ندادند و مسافران به ایران برگردونده شدند
فکر میکنید سازمان حج و زیارت و کاروانها به خاطر ریان مالی تن به این اقدام و تعطیلی حج عمره میدهند ؟. الله یعلم
هر کس خربزه میخوره باید پای لرزش هم بشینه
خوشم میاد کم کم بیدار میشید انگار.
حرمت مومن از حج مستحبی واجب‌تر نیست؟

بله هست
جمع کنید چه خبره سالی 1 میلیون گردشگر
خیلی ها فقط میرن تا اسم حاجی رو یدک بکشن
قدیم حاجی قرب داشت
الان ولی بار مثبتش کم شده این ور ، اون ور هم اعراب دارند شورش و در میارن
آبرو می دونید چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تحریم حج عمره وکاهش افراد حج تمتع
مسئولین عرضه داشته باشن این سفر غیر ضروری باید لغو کنن
مسئول کاروان باید برای اثبات شنیع بودن این عمل خودش را در فرودگاه جده آتش میزد. حداقل باید در فرودگاه تنبیه اساسی میشد.
تا زمانيكه سازمان حج و زيارت از اعزام عمره گزاران سود سرشارى نسيبشان ميشود بهيچ عنوان سفر عمره لغو نخواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۹
نصیب !
اگه لغو نشه جای شک در حسن نیت مسولین حج و زیارت ایجاد میشه
به عنوان یکی از مقلدین حضرت آیت الله مکارم " سوال ما از ایشان دقیقا همین است. آیا باید به هر قیمتی به حج عمره برویم؟ اگر نه و با توجه به شرایط موجود در عربستان لطفا تحریم بفرمائید.
اخه حج عمره براي خيلي ها نان دارد
تابناک یک نظر سنجی بگذار.
این بی احترامی هیچ توجیهی نداره.
میدونم نظرات را پخش نمی کنید، ولی قطعا موافقم نباید به حج عمره ای رفت که با میلیون ها دلار پول حج گذاران صرف تجاوزات ، حملات و بی آبروهایی اینچنینی می شود.
علما باید مثل پیامبر تا زمان حضور وهابی ها شجاعانه تصمیم بگیرند ورفتن به حج واجب را نیز فعلا تعطیل کنند پس فقه پویا چه زمان باید خودنمایی کند در این سالها حرمت های زیادی شکسته شد که مردم خون دل خوردند اما از ترس آبرو دم نزدند.
عمره که هیچ ...آیا واجب هم باید با هر ذلتی انجام داد؟
شمارو به هر کی دوست دارید نرین

حرمت خودتون و کشور عزیزمون رو نگه دارین
حج عمره ممنوع بشه اونوقت سازمان حج وزیارت پولشوازکجابیاره?
حداقل بايد اعزام افراد زير 18 سال به عربستان ممنوع شود.
حتما درامد هنگفتی برای سازمان حج وزیارت داره که ول کن نیستن دیگه
با سلام حقیقت هم همینه که به چه قیمتی باید ه در برابر این وهابیون تحقیر بشویم بیشترین ارز آوری از زوار برای عربستان زائرین ایرانی هستند بهترین هتل ها مهمانسراها را ایرانی ها اجاره میکنند ولی متاسفانه برخورد شرطه ها با ایرانی ها بسیار مشمئز کننده است هنگام زیارت اهل قبور پشت دیوار بقیع کوه احد و... با چه قیمتی بایدااین مستحب را بجا آورد حج دم درب خونه هر کدام از ما وجود دارد زوج جوانی که در بدر بدنبال وام ناچیز ازدواج اند یتیمی که چشمش بدنبال دست دیگران است و هزاران کار خیر دیگر بیائیم چشم دل را باز کنیم انشا ء الله
انگار که مجبورمون کردن به این وهابیون پول بدیم و به نوجوان ایرانی تجاوز کنن! آقایون، عمره را لغو کنین. زیارت به چه قیمتی؟!
در شرایطی که ال سعود با پول ایرانیان در حال شیعه کشی است و علنا به نوجوان ما تعرض می کند قطعا نرفتن به عمره مستحبی بر ما لازم است. به خدا ریختن خون شیعیان با پول ما صحیح نیست.
امیدوارم این چنین شود
حداقل اعزام زایران زیر پنجاه سال رو متوقف کنید.
صدای بنده که و امثال بنده اگر به جایی میرسید . .. مدتهاست من به خودم و اطرافیانم میگویم حیف آن پولی که در شکم و جیب این وهابی ها ریخته شود . اگر آزاده بودند و دین نداشتند یگ چیزی اما همه اجیر شده اند . متاسفانه هرجا فساد و جنگی برپاست یک طرف آن امریکایی ها هستند ...
هر کسی دوست نداره میتونه نره. شما برای همه تصمیم نگیر.
من از مردم عزیزم میخوام نسبت به این سفر که واجب هم نیست یکم دیدشون رو عوض کنن چون حفظ عزت ملی واجب است.
سلام
هرچند که ظاهرا زمزمه های یک اقدام جدی به گوش میرسه، اما مطمئن باشید که هیچ توقفی در اعزام مسافر به عمره صورت نمیگیره. دلیلش خیلی ساده است؛ اونایی که از اعزام مسافر به عربستان نفع میلیاردی میبرن، لابی قدرتمندی هم دارن.
... چراغ فروشان هرگز به تاریکی لعنت نمی فرستند.
وقتی به انسانیت و شعور و ملیت ادم بی احترامی میشه دیگه واجب و مستحب نداره . باید کُلش رو گذاشت کنار
هیچی نمی توان گفت یعنی تا این حد ذلیل شده ایرانی؟ ننگ بر آل سعود / فقط باید تحریم کرد و غرور ایرانی را نشکنید تحریم تحریم
سال ها زودتر باید این اقدام انجام میشد ، با پول حج عربستان سال به ترور و آدم کشی دیگر مسلمانان دست زده ، خدا اون همه جا هست حتی از رگ حیاط انسان نزدیکتر ، پس باید عربستان تحریم بشه تا دست عبرتی باشه برای سایر کشورهای به ظاهر اسلامی
متاسفانه سازمان حج و اوقاف هیچ مسءولیتی برای خود قایل نیستند به جز پول گرفتن از مردم . و معلوم نیست این پولها به جیب چه کسانی می رود.
بهترين راه تحريم است
حاجي ، حج قبول باشه
همه اعلام نظرهای بزرگواران رامطالعه کردم ضمن سلام وادای ادب واحترام خدمت شمابعنوان یک کارشناس کوچک این امرمیخواهم خدمت عزیزان عرض کنم که وهابیون وسعودیها آنقدرکه ازعدم حضورشیعیان درسرزمین وحی خوشحال میشوند وبه خواسته های خودشان نزدیکتر میشوندازحضور شیعیان خوشحال نمیشوند اشتباه نکنید آنهابیشتربدنبال این هستند که بهر طریقی حضورشیعیان درآنسرزمین رامحدودکنند.حرکات زشت وبی ادبانه وغیر اخلاقی آنها رابایدبادیپلماسی اقتداروتودهنی زدن جواب دادباتعطیل حج وعمره که تازه آب به آسیاب آنها میریزیم درست است که هم سازمان حج وزیارت درامرتولیت حجاج سودمیبرد.وهم سعودیهاازخرید حجاج ایرانی سود میبرنداماحکومت سعودی آنقدرثروت مند است وازسوی طرفداران وهابیت و.....حمایت میشود که هرگز باعدم حضور حجاج ایرانی ورشکسته نخواهدشدوسازمان حج وزیارت هم قطعا راضی به فعالیتشان تحت شرایطی که به نفع مردم مسلمان ایران نباشدراضی نخواهد بودلذاخواهش میکنم که کارشناسی بیشتری کنیدونظربدهیدچرااحادیثی که مضمون آن برای موقعیتهای دیگریست بصورت یکطرفه دراینخصوص تفسیر وتحلیل میکنیدمگرفرمایش کنندگان همین احادیثی که شما نوشتید درخصوص عدم وجوب حج مستحبی وهمچنین اولویت داشتن آبرو.جان ومال رابرحج های مستحبی این حدیث راهم نفرموده اندکه هرگز نگذاریدصفوف طواف بیت الله الحرام خالی شودوازاموالتان دراین خصوص هزینه کنیدوحتی میفرماینداگرمیتوانیدبه دیگران کمک کنیدتابه طواف کعبه مشرف شوندآیااگرمسلمانان ایران به طواف کعبه نروندغیورمردان لبنان وبحرین و.....جای آنها رامیگیرند هرگز؟مطمئن باشیدمسلمانان دروغین وخودفروخته ای که مزدوران اربابان وهبیت هستند جایگزین میشوند.امیدوارم بجای پیشنهاد تعطیلی حج وعمره عزم خودراجزم کنیم پیشنهاد حضوروبرخوردمقتدرانه ترمسولین امرباپشتوانه حمایت مردمی اعلام کنیم.
متوجه باشید این عمل حیوانی که به نظر من هیچ بعید و دور از انتظار نیست اوج بی شرافتی است که در ادامه سلسله اعمال انها انجام شده اگر به کثافتکاریهای انها از گذشته عکس العمل ذرست نشان داد ه میشد امروز شاهد این کار نبودیم واگر امروز برخورد درست نشود فردا شاهد بدتر از خواهیم بود
فردا نیز باید از رفتن بانوان نیز بدلیل تجاوز عربهای ملخ خور بی رگ و ریشه جلوگیری کرد. الان بهترین فرصت برای تحریم حج واجب و عمره است. بجای اینکه پولمون رو بدیم به وهابیها تا بر علیه شیعیان و اسلام تبلیغات کنند و جوانان ما را بکشند، باید هر ایرانی با غیرت پول رو در مملکت خود و برای آبادانی کشور خرج کرد.
علاوه بر پولی که بهشون میدیم .بهمون اهانت هم میکنن...اما اینو فراموش نکنیم که مکه ما همینجاست...همین خانوده هایی هست که نون شب ندارن
پیرزنی100سال پیش در تبریز پول حج تمتع خود را صرف ساخت پلی روی رودخانه داخل شهر تبریز میکند که امروزه به قاری کورپسی مشهور است .ما چرا اصرار داریم به حج برویم . ده بار از این راه بدان خانه برفتی . یکبار از این راه براین بام برآیید........!!!!؟؟؟؟
نباید رفت به کشور این سعودی های بیهمه چیز
غيرت ، غيرت ، غيرت، وقتى باشه ،پول معنا ندارد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل