بازدید 50845

واردات خودرو خارجی از دست یک خانواده خارج شد!

معضل انحصار به یکی از مشکلات اساسی در اقتصاد کشور تبدیل شده است. این انحصار در همه بخش های اقتصادی از تولید، واردات، توزیع و... وجود دارد. یکی از موضوعاتی که انحصار در آن به شدت وجود دارد، تولید و همچنین واردات خودرو بود، به نحوی که گفته می شد، 70 درصد بازار خودروهای وارداتی کشور در اختیار یک خانواده است.
کد خبر: ۴۷۸۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۱ 26 February 2015
معضل انحصار به یکی از مشکلات اساسی در اقتصاد کشور تبدیل شده است. این انحصار در همه بخش های اقتصادی از تولید، واردات، توزیع و... وجود دارد. یکی از موضوعاتی که انحصار در آن به شدت وجود دارد، تولید و همچنین واردات خودرو بود، به نحوی که گفته می شد، 70 درصد بازار خودروهای وارداتی کشور در اختیار یک خانواده است.

به گزارش «تابناک»، هرچند وضعیت تولید انحصاری خودرو در کشور مشخص است، انحصار در بازار واردات خودرو، موضوع عجیبی بوده که تاکنون ادامه داشته است.

چندی پیش، رویه انحصار در بازار خودور با ابلاغ رسمی وزیر صنعت، معدن و تجارت، واردات خودرو به کشور تنها به چند شرکت واگذار آن هم علنی انحصاری شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت سه دلیل برای انحصاری کردن واردات خودرو اعلام کرد که شامل ناراضی بودن خریداران، گران بودن قیمت و نداشتن ضمانت و عدم ارائه خدمات به خودروهای وارده از سوی واردکنندگان متفرقه می شد.

در همین راستا، بنا بر گزارش ها، دولت واردات را به 35 نمایندگی انحصاری واگذار کرده بود که بر طبق آن این شرکت ها مسئول واردات خودرو بودند و مردم عادی باید خودروی خارجی را از این شرکت ها دریافت می کردند و خود نمی توانستند خودروی خارجی را ثبت و وارد کنند.

البته وزارتخانه صنعت و معدن، انحصاری شدن واردات خودرو را با این توجیه که 35 شرکت در واردات خودرو فعال هستند نمی پذیرفت؛ اما کارشناسان مختلف از اساتید دانشگاه تا رئیس شورای رقابت معتقد بودند که وقتی اختیار بیش از 70 درصد بازار خودروهای وارداتی در اختیار یک خانواده قرار گرفته، ادعای رقابتی بودن واردات خودرو، غیر منطقی و نادرست است، زیرا در بازار رقابتی، این مشتری است که تصمیم می‌گیرد چه خودرویی را با چه مشخصات و چه قیمتی انتخاب کند؛ بنابراین، تعیین تکلیف برای مشتری، از اصول بازار رقابتی نیست، اگر مشتری به دنبال خرید خودرو بدون خدمات ولی ارزان باشد یا خودرویی گران‌تر و با خدمات عالی‌تر می‌خواهد، به دولت و وزارتخانه‌های مرتبط ارتباطی پیدا نمی‌کند.

برای مثال چندی پیش محمد جعفری رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اعلام کرده بود: واردات خودرو نباید منوط به تأییدیه نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی شود، زیرا در آن صورت 70 درصد بازار خودروهای وارداتی کشور در اختیار یک خانواده قرار می‌گیرد.

سرانجام پس از کشمکش های فراوان میان وزارت صنعت و معدن و شورای رقابت امروز اعلام شده که آقای نعمت زاده، وزیر صنعت و معدن بخش نامه ای صادر کرده که بر طبق آن از سی ام بهمن 1393 هر ایرانی می تواند از طریق گمرک، خودرو مورد نظر خود را وارد کند.

این خبر مسرت بخش از این جهت بسیار مهم است که واسطه شرکت های انحصاری برای واردات خودرو برچیده می شوند و هر ایرانی بنا به علایق و سلایق خود می تواند خودروی خود را بدون واسطه خریداری کرده و بعد از پرداخت عوارض مالیاتی به کشور وارد کند. این امر سبب خواهد شد، بسیاری از رانت ها و همچنین گران فروشی ها از میان برداشته شود.

از سوی دیگر، این خبر می تواند باعث شود خودروسازان داخلی نیز زنگ خطر را در گوش خود احساس کنند و متوجه شوند که اگر روند تولیدات بعضا بی کیفیت ادامه پیدا نماید، با توجه به خارج شدن انحصار از واردات خودرو می تواند باعث کاهش تقاضا از سوی مردم شود.

هرچند در بودجه به موجب بند «ب» تبصره 8 لایحه بودجه 94 که به تصویب مجلس رسید، عوارض واردات خودروهای سواری به میزان 5 درصد قیمت تحویل روی کشتی در مبدأ (فوب) افزایش یافته است؛ اما همچنان این خطر برای خودروسازان داخلی وجود خواهد داشت.

به هر حال، این قدم مثبت دولت در جهت حذف انحصار از یک بخش اقتصادی مهم در کشور را باید به عنوان یک قدم مثبت قلمداد کرد که می تواند زنگ آغاز ایجاد اقتصاد رقابتی و حذف انحصار در بخش های اقتصادی مختلف کشور باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲۲۳
انتشار یافته: ۱۷
انشاءالله!!
رانت اطلاعاتی یعنی این که عده ای از حدود دوماه قبل قضیه تصویب قانونی که هر ایرانی میتونه یه ماشین وارد کنه رو میدوستن .
البته قانون کاملش اینه به ازای ورود هر ماشین خارجی به غیر از مبالغ قانونی مالیات و...... باید یک یا دو خودروی همکلاس و همسان از رده خارج بشه .
بنابر این عده ای تو این چند ماه اخیر شروع به خریدن ماشین های سالم ولی از رده خارج کردن که بتونن بعد از سال جدید و با تصویب این قانون ماشینهای فوق رو به قیمت بیشتری بفروشن و یا بواسطه اون ماشین جدید وارد کنن
بعلهههه . افرین به این عکس العمل سریع
حالا افتاد دست چند تا خانواده!
پس تکلیف خدمات پس از فروش، قطعه یدکی، ایمنی و استاندارد بودن خودرو وارداتی و ....، چه می‌شو؟ نتیجه این قانون ورود سیل‌اسای خودروهای ارزان و بی‌کیفیت خارجی خواهد بود و متاسفانه افزایش تلفات مرگ و میر حوادث جاده‌ای و الودگی بیشتر هوا. اقایون امدن ابرو رو درست کنن زدن چشم رو کور کردن. مبارزه با انحصار، واردات همگانی نیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
بی کیفیت تر از این ماشین هایی که الان داریم چی هست؟ تهش ماشین چینی میشه که الان ریخته تو بازار
kavire bikasi
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۷
از پراید که دیگه بدتر نیستن!
تورو خدا شما که در راس کار هستین پیگیر بشین که این تعرفه واردات خودرو را خیلی کاهش بدهند تا مردم عادی و بینوا هم صاحب ماشین های با کیفیت و ایمنی و پر از کیسه هوای خارجی بشن سالانه هزاران نفر هم وطن عزیزمون که خیلی هاشون نابغه ها و سرمایه های این مملکت هستن به خاطر خودرو های بی کیفیت تولید داخل و نداشتن کیسه هوای فراوان جون خودشونو از دست میدن با این آمار کشت کشتار ماشین های تولید داخل انگار که هنوز درگیر جنگ تحمیلی هستیم و داریم کشته میدیم و هزینه های سرسام آور مداوای مجروهین
ای مسول نظارت نظرات تابناک قسمت میدم که این نظر رو چاپ کن با تشکر
قدم خوبی است. ولی بعد از 45 سال اجبار به راندن - و برخی مواقع مردن زودهنگام در - خودروی داخلی به اجبار حکومتی، آیا وقت آن نرسیده است که گمرک و عوارض واردات خودرو کاملاً حذف شود تا مصرف کننده ایرانی مانند اکثر نقاط جهان بتواند مطابق میل خود خودروی باب میلش را انتخاب کند؟ حالا چه این خودرو داخلی باشد و چه خارجی. تا کی ایرانی باید اسیر دو خودروساز رده Z جهان باشد؟
بزک نمیر بهاره!
کسی می‌دونه من اگر بخوام خودروی شخصی خودم را از خارج از کشور به ایران بیارم می‌تونم و اگر می‌شه به چه صورتی.
لطفا آن خانواده را به مردم معرفي نماييد .
امیدوارم که اینو منتشر کنی تابناک جون!
یه نگاه به غیر قابل انتشارها بنداز! همه‌مون میدونیم که چی گفتن و چرا قابل انتشار نیستن! تا زمانی در این مملکت «غیرقابل انتشاری» وجود داشته باشه؛ وضع همینه که هست! با این اخبار هم هیچی عوض نمیشه.
باید شرکتهای واردکننده رو ملزم به دادن گارانتی کرد نه اینکه بسود تولید کننده خارجی از این مسولیت شانه خالی کنن
به اندازه صد تا نسل بعدشون خوردن. تا اخر عمرشون صد تا نسل بعدشون کارم نکنن بازم سرمایه دارن. این عدالتی که وعده داده شده به ملت ایران .
معرفی نکنید او را سر به نیست می کنند
خیلی خوب
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان